2013-04-07, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sific
Jag har en uppgift åt dig. nr.16 på länken nedan, den med den geometriska figuren. Svaret enligt facit är att det inte finns tillräckligt med information, men jag känner mig helt, HELT, övertygad om att det visst finns tillräckligt med information och att svaret ska vara A. Försök gärna lösa den och se om du kommer till samma slutsats som jag, eller om jag gör något enormt tankefel. Säger inte hur jag tänker så att du inte påverkas av det.

http://hogskoleprov.hsv.se/hp/2012/vt/#/kva

Jag har kollat den frågan tidigare och jag fick också fel på den för jag ansåg att den gick att lösa
Citera
2013-04-07, 21:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sific
Jag har en uppgift åt dig. nr.16 på länken nedan, den med den geometriska figuren. Svaret enligt facit är att det inte finns tillräckligt med information, men jag känner mig helt, HELT, övertygad om att det visst finns tillräckligt med information och att svaret ska vara A. Försök gärna lösa den och se om du kommer till samma slutsats som jag, eller om jag gör något enormt tankefel. Säger inte hur jag tänker så att du inte påverkas av det.

http://hogskoleprov.hsv.se/hp/2012/vt/#/kva
Precis som lakritc säger har denna uppgift varit ordentligt omdiskuterad.

På grund av att figurerna är godtyckligt illustrerade tvingades man ändra det rätta svaret till D.

På grund av att figurerna är godtyckligt illustrerade samt att det inte finns några vinklar som specificerats kan man inte veta att AB är CD + den återstående sträckan; den kan vara något kortare eller mycket längre, osv. Det enda rimliga svaret är alltså D, något de inte kom på förrän i efterhand.
Citera
2013-04-07, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justsomedude
Jag har kollat den frågan tidigare och jag fick också fel på den för jag ansåg att den gick att lösa

Nej, vi har inte så mycket info att gå på, allt vi vet är att BC=3CM , CD=4CM AD=2CM men de kan inte hjälpa oss att få reda på hur många CM AB är. Hade de däremot efterfrågat arian eller omkretsen så hade vi kunnat lösa det.
Citera
2013-04-07, 21:22
Medlem
smakupplevelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Precis som lakritc säger har denna uppgift varit ordentligt omdiskuterad.

På grund av att figurerna är godtyckligt illustrerade tvingades man ändra det rätta svaret till D.

På grund av att figurerna är godtyckligt illustrerade samt att det inte finns några vinklar som specificerats kan man inte veta att AB är CD + den återstående sträckan; den kan vara något kortare eller mycket längre, osv. Det enda rimliga svaret är alltså D, något de inte kom på förrän i efterhand.

Den där skituppgiften kommer jag ihåg. Jag svarade D på den, men det var ju tydligen inte rätt enligt facit. Om dom ändrade svaret kommer jag inte ihåg.

Jag tog D eftersom vinkeln C kan vara två olika vinklar, då B kan ha två olika avstånd till A.

Edit: Rättade till skrivfel.
Senast redigerad av smakupplevelsen 2013-04-07 kl. 21:34.
Citera
2013-04-07, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smakupplevelsen
Den där skituppgiften kommer jag ihåg, jag svarade E på den men sen ändrade dom den till D.

Jag tog E eftersom vinkeln C kan vara två olika vinklar, då B kan ha två olika avstånd till A.

Konstigt när svaralternativen bara går från A-D...
Citera
2013-04-07, 21:26
Medlem
Formidees avatar
När släpps normeringen?
Citera
2013-04-07, 21:27
Medlem
asdyaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Du känner inte vinkeln vid C vilket gör att sträckan AB skulle kunna se annorlunda ut än den på bilden. Positionen för C skulle kunna vara högre upp än den för A. Orkar inte förklara närmare, men har för mig att det blev ett jäkla snack kring just den typen av uppgift för precis något år sen.

Positionen för C är bestämd, det enda som kan variera i bilden är sträckan BC (alltså inte längden, utan vilket håll den pekar åt, en bättre formulering kanske vore att påstå att B är den enda punkten som kan variera) eftersom sträckan DC är bestämd och AB är parallell. Sträckan BC kan inte heller variera i längd vilket ger två olika möjliga fyrhörningar. AD är också bestämd vilket är viktigt för att få fram att bara två lösningar finns.

http://imageshack.us/photo/my-images/96/kva16.gif/
Senast redigerad av asdyao 2013-04-07 kl. 21:31.
Citera
2013-04-07, 21:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smakupplevelsen
Den där skituppgiften kommer jag ihåg, jag svarade E på den men sen ändrade dom den till D.

Jag tog E eftersom C kan ha två olika vinklar, då B kan ha två olika avstånd till A.
E? Inte konstigt att du fick fel i så fall!

Citat:
Ursprungligen postat av epstein

Citat:
Ursprungligen postat av Formidee
När släpps normeringen?
26:e april.
Citera
2013-04-07, 21:29
Medlem
smakupplevelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
E? Inte konstigt att du fick fel i så fall!
Citat:
Ursprungligen postat av epstein

Tänkte att E=otillräcklig information, men det var givetvis D jag syftade på. Jag svarade D, men det var ju fel när jag skrev provet. Kommer inte ihåg om dom rätta till rätt svar till D.
Citera
2013-04-07, 21:34
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdyao
Positionen för C är bestämd, det enda som kan variera i bilden är sträckan BC eftersom sträckan DC är bestämd och AB är parallell. Sträckan BC kan inte heller variera i längd vilket ger två olika möjliga fyrhörningar. AD är också bestämd vilket är viktigt för att få fram att bara två lösningar finns.

http://imageshack.us/photo/my-images/96/kva16.gif/
Jo, men alltså C hamnar ju "högre upp" på bilden än B om AB är kortare än CD... Det var det jag ville få fram, men jag kanske beskrev det dåligt ).
Senast redigerad av lakritc 2013-04-07 kl. 21:40.
Citera
2013-04-07, 21:36
Medlem
asdyaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Jo, men alltså C hamnar ju "högre upp" på bilden än A om AB är kortare än CD... Det var det jag ville få fram, men jag kanske beskrev det dåligt

Högre upp än B menar du väl? A är en bestämd punkt. Eller jag kanske har blandat ihop bokstäverna.
Citera
2013-04-07, 21:38
Medlem
jo årets prov var svårare än förra årets, gjorde båda men detta år gick det bra för mig, skulle gissa på 1,2 typ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in