2013-04-06, 19:30
  #27013
Medlem
KVA: 56/80
VER: 48/80

Vågar man hoppas på 1.4?
Citera
2013-04-06, 19:30
  #27014
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vendita
28. En vinterlördag åker Gunilla skridskor på en frusen sjö. Hur tjock är isen på sjön den lördagen?
(1) Isen är 25 procent tjockare den lördagen än den var en vecka tidigare.
(2) Under vintern blir isen 1 cm tjockare varje vecka.
Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena

1: Den har växt 25 % på en vecka.
2: Den har under samma tid växt 1 cm.

Lägger du ihop dessa i en mycket enkel uträkning -> 1cm = 25 % för en vecka sen. dvs 100% = 4 cm

Växer isen nu ytterligare en centimeter -> 4+1=5

Vi har inte gjort några som helst antaganden här.
Jo, du antar väl ändå att det inte är första veckan i vintern? Om det är den första veckan i vintern så kan vi inte ge ett svar på frågan.
Citera
2013-04-06, 19:31
  #27015
Medlem
Vad tror ni?

KVA:71
VER: 60

Förra våren räckte 60 på verbala till 1.6, men då tog dom ju bort 4 uppgifter. Hösten 2011 och 2012 räckte det till 1.5, ska man anta att det räcker till 1.5? 71 på KVA räknar jag med 2.0 på.
Citera
2013-04-06, 19:31
  #27016
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Telchak
Du kanske får 1.5 då?

Mer än att referera till tidigare normeringstabeller kan ingen göra för att göra det tydligare för dig, om 4 veckor vet du säkert annars kan du bara uppskatta med hjälp av förra provtillfällens normeringstabeller!

Oh well 1.50
Citera
2013-04-06, 19:31
  #27017
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Jo, du antar väl ändå att det inte är första veckan i vintern? Om det är den första veckan i vintern så kan vi inte ge ett svar på frågan.

Han antar inte det om han använder en ökning av 25%. En ökning av 25% betyder att där var is veckan innan.
Citera
2013-04-06, 19:32
  #27018
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smakupplevelsen
På en frusen sjö står det, står ingenting om is.

Frusen är synonymer med bl.a. kall och kylig, kall och kylig behöver inte innebära is.

Frusen är inte synonymt med is.

Jo, när det gäller en sjö är frusen detsamma som att de är isbelagd. En person eller ett djur kan vara frusna i annan bemärkelse, som i att känna sig frusen, men inte en sjö. En kall men inte isbelagd sjö är inte en frusen sjö.
Citera
2013-04-06, 19:32
  #27019
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjukaapojken
Detta kan alltså ha varit den första dagen på vintern.

Eftersom du får information om att isen växt 25% så kan inte föregående vecka varit isfri. Då skulle isen inte kunna växa just 25%.

Vet ni ens hur informationen ska användas på provet? Det verkar inte så.

Ni som argumenterar emot är antagligen ni som inte lyckades svara rätt.
__________________
Senast redigerad av Triremer 2013-04-06 kl. 19:40.
Citera
2013-04-06, 19:32
  #27020
Medlem
smakupplevelsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLilaSko
Mitt argument är att det måste vara is på sjön, för det står så, att det måste ökat med 25% (alltså fanns is förra veckan), för det står så.



Där står att hon åker skridskor på en frusen sjö (frusen sjö = is) och sedan är själva frågan Hur tjock är isen på sjön den lördagen?. Vi vet att där är is nu, vi vet även att det ökat 25% sen förra veckan = det var vinter (is) förra veckan.

Frusen sjö = is? Det finns inget som definierar en frusen sjö som is. En frusen sjö är däremot kall eller kylig, om man ser till korrekt svenska.

Hur tjock är isen den lördagen? Är isen 0cm tjock, så finns det ingen is.

Citat:
Ursprungligen postat av EnLilaSko
Han antar inte det om han använder en ökning av 25%. En ökning av 25% betyder att där var is veckan innan.

25% ökning från 0cm is är 0 cm is, och om isen inte finns så kan man inte definiera dess storlek.
__________________
Senast redigerad av smakupplevelsen 2013-04-06 kl. 19:35.
Citera
2013-04-06, 19:33
  #27021
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Jo, du antar väl ändå att det inte är första veckan i vintern? Om det är den första veckan i vintern så kan vi inte ge ett svar på frågan.

Någonting som inte existerar kan inte öka med 25%..

Herregud.. läs frågan och ta till er vad alla skrivit. Hur svart ska det vara?
Citera
2013-04-06, 19:34
  #27022
Medlem
Ja, vad ska man säga om vårens prov?

Jag gick dit med inställningen att jag bara ville få det överstökat, så jag förväntade mig inte någon höjning sedan tidigare, utan kanske motsatsen. Jag lyckades få 39 på den kvantitativa delen och 65p på den verbala delen, så enligt tabellerna för hösten prov landar jag på 1.35. En höjning med 0.1 med andra ord. Jag för väl klassa mig som nöjd med tanke på den inställningen jag gick dit med.

/Meinl
Citera
2013-04-06, 19:34
  #27023
Medlem
chokladdrycks avatar
Enligt mina uträkningar fick jag 1.0 och det känns rent ut sagt förjävla dåligt. Jag mår riktigt dåligt och känner att jag är usel på livet (vet att jag låter sjukt negativ). Är detta resultat kasst eller är det "dugligt"? Visst, på studera.nu står det att det är över medel men det känns ändå som att alla andra som gjorde provet var så sjukt jävla mycket bättre. Överallt läser man att man att folk får 1.5-1.6...
Citera
2013-04-06, 19:34
  #27024
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smakupplevelsen
Frusen sjö = is? Det finns inget som definierar en frusen sjö som is. En frusen sjö är däremot kall eller kylig, om man ser till korrekt svenska.

Hur tjock är isen den lördagen? Är isen 0cm tjock, så finns det ingen is.

Om man tänker på kontext så vet du att frusen sjö = is. När där står "MFF är ett fotbollslag", antar du att "lag" kan betyda en "juridisk lag" då eller tänker du på kontexten?

Isen har ökat med 25%, en ökning på 25% förutsätter att där var is förra veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in