Citat:
Ursprungligen postat av gest
Håller helt med hendurik. Man läser (1) och tänker "det går inte" sen läser man (2) och tänker "nu går det!" och så fyller man i C, trots att informationen i (1) inte behövs och att det räcker med (2) ensam, alltså D.
En annan fälla kan vara att blanda ihop namn. Ja det finns många fällor..
Har för övrigt en fråga om denna igen, för jag har glömt bort hur man skulle tänka:
En rät linje är inlagd i ett koordinatsystem. I vilken punkt skär linjen y-axeln?
(1) Linjen går genom punkterna (3,0) och (1,1).
(2) Avståndet mellan origo och linjens skärningspunkt med x-axeln är dubbelt så stort som avståndet mellan origo och linjens skärningspunkt med y-axeln
Jag vet redan vad som är svaret och hur man får det. Det jag undrar över är mer av en bifråga. För om man tittar på bilden så ser linjen inte ut att gå genom (1,1), snarare (1,5)! Bilden är på fråga 8 här:
http://www.df.lth.se/~mikaelb/hprov/02a/nog.pdf
Sen kan jag inte heller få ihop det med att (1) och (2) kan existera samtidigt då det ser ut som att (1) talar för en brant linje och (2) för en flack.
Det står till höger om figuren, och jag citerar.
"Figuren syftar endast till att illustrera problemet.
Uppgiften kan inte lösas genom mätning i figuren."
Figuren illustrerar alltså vad som menas med en rät linje i ett plan och inget annat. Varför figuren finns där öht vet jag inte, förmodligen är det bara ännu ett sätt att lura folk.
Hur du får det till att den går igenom (1;5) förstår jag dock inte. Skärningen i y-axeln sker närmre origo än skärningen i x-axeln på bilden, x-axeln ska skära på (3;0), alltså kan man anta (återigen, utifrån bilden, detta ska man inte anta på provet) att skärningspunkten för y-axeln är mindre än 3 skalenheter upp.
(1;1) känns rimligt och (0;1.5) känns också rimligt utifrån bilden. Ska jag vara helt ärlig så tror jag bilden har en felmarginal på högst någon millimeter.