2013-03-28, 18:53
Medlem
Har inte studeravidare.se en avdelning där de går igenom de rätta svarsalternativen på sina övningsprov? Har för mig jag sett det, men hittar inte nu..
Citera
2013-03-28, 20:42
Medlem
asdyaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gest
Har inte studeravidare.se en avdelning där de går igenom de rätta svarsalternativen på sina övningsprov? Har för mig jag sett det, men hittar inte nu..

På forumet har jag för mig det finns lösningar till de klurigare uppgifterna.
Citera
2013-03-28, 21:25
Medlem
KenzoTenmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hendurik
En fälla som är lätt att falla i på NOG är att läsa första och sedan andra påståendet och kryssa i D när man bara behöver det andra påståendet.

Kan du utveckla? Exempel tack?

Så som jag har uppfattat det är att ett av påståendena redan finns i grundinformationen därför skulle det vara fel att kryssa i D. Men är inte säker på om det är det du menar. Man vill jo trots allt inte missa något tips från någon som fått 12/12 .
Citera
2013-03-29, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KenzoTenma
Kan du utveckla? Exempel tack?

Så som jag har uppfattat det är att ett av påståendena redan finns i grundinformationen därför skulle det vara fel att kryssa i D. Men är inte säker på om det är det du menar. Man vill jo trots allt inte missa något tips från någon som fått 12/12 .

Håller helt med hendurik. Man läser (1) och tänker "det går inte" sen läser man (2) och tänker "nu går det!" och så fyller man i C, trots att informationen i (1) inte behövs och att det räcker med (2) ensam, alltså D.

En annan fälla kan vara att blanda ihop namn. Ja det finns många fällor..

Har för övrigt en fråga om denna igen, för jag har glömt bort hur man skulle tänka:

En rät linje är inlagd i ett koordinatsystem. I vilken punkt skär linjen y-axeln?

(1) Linjen går genom punkterna (3,0) och (1,1).

(2) Avståndet mellan origo och linjens skärningspunkt med x-axeln är dubbelt så stort som avståndet mellan origo och linjens skärningspunkt med y-axeln

Jag vet redan vad som är svaret och hur man får det. Det jag undrar över är mer av en bifråga. För om man tittar på bilden så ser linjen inte ut att gå genom (1,1), snarare (1,5)! Bilden är på fråga 8 här: http://www.df.lth.se/~mikaelb/hprov/02a/nog.pdf

Sen kan jag inte heller få ihop det med att (1) och (2) kan existera samtidigt då det ser ut som att (1) talar för en brant linje och (2) för en flack.
Citera
2013-03-29, 00:55
Medlem
asdyaos avatar
Citat:
Håller helt med hendurik. Man läser (1) och tänker "det går inte" sen läser man (2) och tänker "nu går det!" och så fyller man i C, trots att informationen i (1) inte behövs och att det räcker med (2) ensam, alltså D.

Har för övrigt en fråga om denna igen, för jag har glömt bort hur man skulle tänka:

En rät linje är inlagd i ett koordinatsystem. I vilken punkt skär linjen y-axeln?

(2) Avståndet mellan origo och linjens skärningspunkt med x-axeln är dubbelt så stort som avståndet mellan origo och linjens skärningspunkt med y-axeln

Jag vet redan vad som är svaret och hur man får det. Det jag undrar över är mer av en bifråga. För om man tittar på bilden så ser linjen inte ut att gå genom (1,1), snarare (1,5)! Bilden är på fråga 8 här: http://www.df.lth.se/~mikaelb/hprov/02a/nog.pdf

Sen kan jag inte heller få ihop det med att (1) och (2) kan existera samtidigt då det ser ut som att (1) talar för en brant linje och (2) för en flack.

Det står till höger om figuren, och jag citerar.

"Figuren syftar endast till att illustrera problemet.
Uppgiften kan inte lösas genom mätning i figuren."

Figuren illustrerar alltså vad som menas med en rät linje i ett plan och inget annat. Varför figuren finns där öht vet jag inte, förmodligen är det bara ännu ett sätt att lura folk.

Hur du får det till att den går igenom (1;5) förstår jag dock inte. Skärningen i y-axeln sker närmre origo än skärningen i x-axeln på bilden, x-axeln ska skära på (3;0), alltså kan man anta (återigen, utifrån bilden, detta ska man inte anta på provet) att skärningspunkten för y-axeln är mindre än 3 skalenheter upp.

(1;1) känns rimligt och (0;1.5) känns också rimligt utifrån bilden. Ska jag vara helt ärlig så tror jag bilden har en felmarginal på högst någon millimeter.
Senast redigerad av asdyao 2013-03-29 kl. 00:58.
Citera
2013-03-29, 01:01
Medlem
Citat:

Bilderna är godtyckligt ritade, det enda som betyder något är angivna siffror ^^
Citera
2013-03-29, 01:46
Medlem
Jo jag vet att bilderna är godtyckligt ritade och ibland ritar de falska bilder med flit för att förvirra, men det finns gränser. I det här fallet drar jag slutsatser att det är något jag inte förstått med linjära funktioner snarare än att provskonstruerarna valt en absurd bild.

Är den första siffran som skrivs i punkten x? och den andra y? alltså (x,y)? I så fall börjar bitarna falla på plats.

Jag har pluggat inför högskoleprovet i ett halvår nu. Hur lyckas jag glömma en sådan sak?
Citera
2013-03-29, 13:45
Medlem
Mr.Kobayashis avatar
Citat:
Jo jag vet att bilderna är godtyckligt ritade och ibland ritar de falska bilder med flit för att förvirra, men det finns gränser. I det här fallet drar jag slutsatser att det är något jag inte förstått med linjära funktioner snarare än att provskonstruerarna valt en absurd bild.

Är den första siffran som skrivs i punkten x? och den andra y? alltså (x,y)? I så fall börjar bitarna falla på plats.

Jag har pluggat inför högskoleprovet i ett halvår nu. Hur lyckas jag glömma en sådan sak?

Förstår inte vad du snackar om men i uppgiften är det uppenbart att man kan lösa den med endast informationen från 1. Vet du två punkter i en linje vet du allt om linjen. I en sådan uppgift skulle jag aldrig börja räkna för att ta reda på den exakta skärningspunkten men självklart kan man göra det. Börja med ∆y/∆x för lutningen, använd sedan en av punkterna för att räkna fram m-värdet (skärningen med y-axeln) på formen y = kx + m. Sedan sätter du y = 0 och beräknar x.

Informationen i 2 ger oss ingenting konkret om det faktiskt avståndet, bara ett förhållande som inte hjälper oss.
Citera
2013-03-29, 14:47
Medlem
Citat:
räcker med (2) ensam, alltså D.

..alltså B menade jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kobayashi
Förstår inte vad du snackar om men i uppgiften är det uppenbart att man kan lösa den med endast informationen från 1.

Jag frågade aldrig om hur man löser uppgiften. Och för att förtydliga, eftersom jag ändå alltid får svar på hur man löser uppgiften trots den uteblivna frågan, så skrev jag det:
Citat:
Jag vet redan vad som är svaret och hur man får det. Det jag undrar över är mer av en bifråga.

Men för (1,2) gäller alltså att:
x = 1
y = 2.

Och det är den nya lärdomen för mig här . Rätta mig om den är fel!
Citera
2013-03-29, 14:54
Medlem
asdyaos avatar
Citat:
Men för (1,2) gäller alltså att:
x = 1
y = 2.

Och det är den nya lärdomen för mig här . Rätta mig om den är fel!

Korrekt, (1,2) betyder att f(1) = 2, eller att när x = 1 är y = 2.
Citera
2013-03-29, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdyao
Korrekt, (1,2) betyder att f(1) = 2, eller att när x = 1 är y = 2.

Utmärkt!

Vad gör man när man drar trejderoten ur något? Som i det här exemplet (som tagits upp tidigare):

xyz^3 = w^12

xyz = w^4

Det ser ju ut som att man helt enkelt tar w-exponenten och delar den med xyz-exponenten, men är det så man gör?

Det är ju inte så det fungerar om man vill ta kvadratroten ur något, då subtraherar man ju bara exponenterna. Ska man alltså dividera när man tar tredjeroten?

Och vad gör man i så fall om man vill ta fjärderoten ur något?
Citera
2013-03-29, 17:42
Medlem
hur löser man våren 2012s uppgift 20?

Och hur ska man klara av 21n i huvudet?

21an är: vad gäller för X om x= (3/5)^3. Lätt att räkna ut att x blir 27/125 men svarsalternativen är
A x < 0,1
B 0,11 < x < 0,35
C 0,36 < x < 1
D x > 1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här