2013-03-21, 17:56
  #25645
Medlem
Vissens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takgolvet
FRÅGA

hur kommer man fram till svaret på den här frågan:

Tre olika heltal är givna. vilka är talen?

1.om de två minsta talen multipliceras blir produkten det tredje talet.
2.Det näst största talet är hälften så stort som det största talet och 50 % större än det minsta talet.

SVAR: 1 tillsammans med 2
Uteslutningsmetoden.

Kan du ge de tre talen med bara 1? Nej.

--------------||---------------2? Nej.

--------------||----------- båda? Ja.

(Minsta talet 2x, mellersta 3x största 6x. 2x*3x=6x, x är ett eller noll)
Citera
2013-03-21, 18:56
  #25646
Medlem
analgetisk.potenss avatar
Edit: Helt fel.
__________________
Senast redigerad av analgetisk.potens 2013-03-21 kl. 19:03.
Citera
2013-03-21, 19:02
  #25647
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av analgetisk.potens
Edit: Felpost.

Talen borde vara 2,4 och 8.
Jag kan inte hitta någon annan lösning än siffrorna 2,3 och 6. Uppställningen 2x*3x=6x är ju korrekt och kan man inte då förkorta hela uttrycket med x?
Citera
2013-03-21, 19:03
  #25648
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petrucci
Jag kan inte hitta någon annan lösning än siffrorna 2,3 och 6. Uppställningen 2x*3x=6x är ju korrekt och kan man inte då förkorta hela uttrycket med x?
Edit: 2,4 och 8 går inte då 4 är 100% större än 2, andra siffran ska vara 50% större än den första enligt informationen.
Citera
2013-03-21, 19:03
  #25649
Medlem
analgetisk.potenss avatar
Petrucci: Det är jag som är slarvig och har fel. Du har helt rätt.
Citera
2013-03-21, 20:30
  #25650
Medlem
Har en fråga om denna: En rät linje är inlagd i ett koordinatsystem. I vilken punkt skär linjen y-axeln?

(1) Linjen går genom punkterna (3,0) och (1,1).

(2) Avståndet mellan origo och linjens skkärningspunkt med x-axeln är dubbelt så stort som avståndet mellan origo och linjens skärningspunkt med y-axeln.

För att (1) och (2) ska gå ihop över huvud taget måste koordinatsystemet vara "ojämt". Vad kallas det när det är det? Är det det som är själva "kruxet" och där med poängen med den här uppgiften?
Citera
2013-03-21, 21:37
  #25651
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gest
Har en fråga om denna: En rät linje är inlagd i ett koordinatsystem. I vilken punkt skär linjen y-axeln?

(1) Linjen går genom punkterna (3,0) och (1,1).

(2) Avståndet mellan origo och linjens skkärningspunkt med x-axeln är dubbelt så stort som avståndet mellan origo och linjens skärningspunkt med y-axeln.

För att (1) och (2) ska gå ihop över huvud taget måste koordinatsystemet vara "ojämt". Vad kallas det när det är det? Är det det som är själva "kruxet" och där med poängen med den här uppgiften?


Med (1) kan du räkna ut direkt vart skärningspunkten med y är. Måste dock räkna ut k innan du gör det men det går iaf att se hur linjen ser ut med denna information. (2) säger däremot bara att k-värdet är 0.5 eller -0.5 eftersom det då krävs "två steg" i x-led för att få "ett steg" i y-led. Måste räcka med informationen från (1)? Sitter med mobilen just nu så jag tänker bara detta i huvudet, kan ha helt fel ^^
Citera
2013-03-21, 21:57
  #25652
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gest
Har en fråga om denna: En rät linje är inlagd i ett koordinatsystem. I vilken punkt skär linjen y-axeln?

(1) Linjen går genom punkterna (3,0) och (1,1).

(2) Avståndet mellan origo och linjens skkärningspunkt med x-axeln är dubbelt så stort som avståndet mellan origo och linjens skärningspunkt med y-axeln.

För att (1) och (2) ska gå ihop över huvud taget måste koordinatsystemet vara "ojämt". Vad kallas det när det är det? Är det det som är själva "kruxet" och där med poängen med den här uppgiften?
Det enda du ska tänka är om du har tillräckligt med information för att kunna räkna ut linjens ekvation. Om du vet två punkter som en rät linje går igenom så kan du räkna ut linjens ekvation. Exakt detta får vi i (1) så där kan vi räkna ut det (men slösa ingen tid på att räkna ut vad det faktiskt blir).
Frågan blir då om vi kan räkna ut talet med enbart info (2). Det enda som vi får veta här är att det är dubbelt så långt till skärningspunkten av x-axeln från Origo som till skärningspunkten av y-axeln. Detta säger ingenting om var skärningspunkterna sitter dock så svaret är A Enbart genom informationen i (1).
Citera
2013-03-21, 22:27
  #25653
Medlem
Aha! Nu ser jag..
Citera
2013-03-21, 22:53
  #25654
Medlem
asdyaos avatar
Vad tycker ni, ska man nöja sig med grundlistan + extralista 1&2 på ordprov.se eller finns där några andra listor/sidor som är bra?
Citera
2013-03-21, 23:08
  #25655
Medlem
Fråga 18. Rätt svar (A).

Punkterna x, y och z ligger på en cirkel. Cirkelns mittpunkt är M och cirkelns radie är 5 cm. Vinkeln xyz är 90°. Hur lång är sträckan yz?


http://www.studeravidare.se/uploads/hp/bilder/vt2011nog18.jpg


(1) Sträckan xy har samma längd som cirkelns radie.
(2) Summan av vinkeln yxz och vinkeln xzy är 90º.


Tillräcklig information för lösningen erhålls

i (1) men ej i (2)
i (2) men ej i (1)
i (1) tillsammans med (2)
i (1) och (2) var för sig
ej genom de båda påståendena


Innebär den räta vinkeln att x och z är "mittemot" varandra? Vilken regel hänvisar man till där?



En fråga till:
Skulle ni säga att dom gamla hp-provens NOG-uppgifter är likvärdiga med NOG i det nya provet?
__________________
Senast redigerad av McMurphy2991 2013-03-21 kl. 23:31.
Citera
2013-03-21, 23:48
  #25656
Medlem
asdyaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McMurphy2991
En fråga till:
Skulle ni säga att dom gamla hp-provens NOG-uppgifter är likvärdiga med NOG i det nya provet?

Möjligt att de är lite lättare. På de gamla jämfört med de nya löser jag en uppgift på i snitt 40 respektive 45 sekunder och med tanke på mängden möjliga mätvärden för nya uppgifter så kan man nog säga att 5 sekunder är inom felmarginalen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in