Citat:
Ursprungligen postat av oasis13
Någon nämnde det redan, men tror inte de fick svar: Vad var grejen med X^2 = (-1)? Jag trodde inte imaginära tal var HP-nivå =S
Det har egentligen inte med imaginära tal att göra, mer än att x^2 = -1 saknar reella rötter. Men man behöver inte känna till det för att lösa uppgiften.
Frågan: Vad är x + x^2 + x^3 om x^2 = -1?
Man kan ju skriva om x + x^2 + x^3 genom att faktorisera det:
x *(1 + x + x^2)
eftersom x^2 = -1 så byter vi ut det inom parentesen:
x *(1 + x -1)
Nu har vi 1 och -1 inom parentesen, då kan vi stryka dem och då har vi bara kvar ett x i parentesen:
x *(x)
x * x = x^2
Vi fick veta i början att x^2 = -1.
Svaret är därmed
-1.
Alternativt kan man skriva om x^3 som x^2 * x, dvs -1 * x, dvs -x.
Då står det x - 1 - x, kvar blir bara -1.