2012-04-01, 01:11
  #19645
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambience
Hade visst räknat fel...

VERB: 69/80
KVANT: 57/80

finns det någon chans för 1.8?

Enligt normeringstabellen för högskoleprovet hösten 2011 så skulle du få 1,5 på den kvantitativa delen och 1,8 på den verbala delen.

Ditt slutresultat skulle då bli 1,7 (via uträkningen: (1,8 + 1,5) / 2 = 1,65 ---> 1,7)
Citera
2012-04-01, 01:17
  #19646
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oasis13
Någon nämnde det redan, men tror inte de fick svar: Vad var grejen med X^2 = (-1)? Jag trodde inte imaginära tal var HP-nivå =S

Det har egentligen inte med imaginära tal att göra, mer än att x^2 = -1 saknar reella rötter. Men man behöver inte känna till det för att lösa uppgiften.

Frågan: Vad är x + x^2 + x^3 om x^2 = -1?

Man kan ju skriva om x + x^2 + x^3 genom att faktorisera det:

x *(1 + x + x^2)

eftersom x^2 = -1 så byter vi ut det inom parentesen:

x *(1 + x -1)

Nu har vi 1 och -1 inom parentesen, då kan vi stryka dem och då har vi bara kvar ett x i parentesen:

x *(x)

x * x = x^2

Vi fick veta i början att x^2 = -1.

Svaret är därmed -1.



Alternativt kan man skriva om x^3 som x^2 * x, dvs -1 * x, dvs -x.

Då står det x - 1 - x, kvar blir bara -1.
__________________
Senast redigerad av Trolleriann 2012-04-01 kl. 01:21.
Citera
2012-04-01, 01:29
  #19647
Medlem
Kika på Provpass 5 - Problemlösning (XYZ), fråga 8, här: http://studera.nu/hogskoleprovet/hogskoleprovet/facittillhogskoleprovet/fpn/provfragorvaren2012/provpass5problemlosningxyz20120331.5.51af25871365e 9e91628000674.html

Har jag missat nåt eller saknas svarsalternativen?
Citera
2012-04-01, 02:43
  #19648
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolleriann
Kika på Provpass 5 - Problemlösning (XYZ), fråga 8, här: http://studera.nu/hogskoleprovet/hogskoleprovet/facittillhogskoleprovet/fpn/provfragorvaren2012/provpass5problemlosningxyz20120331.5.51af25871365e 9e91628000674.html

Har jag missat nåt eller saknas svarsalternativen?

I dont see em...
__________________
Senast redigerad av TheHmm 2012-04-01 kl. 02:46.
Citera
2012-04-01, 03:13
  #19649
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Men herregud, vilka är dem där människor om skriver 2,0 på verbala delen, hel seriöst vad är äter dem för något!?

Det sägs att man blir vad man äter, snälla kan ni dela med er? Fyll i:
Frukost:
Lunch:
Mellanmål:
Middag:
Övrigt(?):

Inget 2.0 direkt utan skrev 1.4 (1.1 verbal 1.7kvantitativt) på mitt första prov utan att ha övat någonting.

Frukost: Ingenting (är ruskigt seg på morgonen så frukost är bara att glömma om man ska komma iväg i tid.
Lunch: Idag blev den en MONSTER™ lo-carb och ett halvt paket kanelgifflar (mums)
Mellanmål: Andra halvan utav kanelgiffelpaketet.
Middag: En överdimensionerad baguette.
Övrigt: Drack ytterligare en MONSTER™ fast "vanilla" under en rast.

Egna frågor: Är mitt resultat bra för en förstagångare som inte övat och har ni några bra tips att dela med er av för att man ska hinna med alla frågorna på provet (var ~fem stycken per prov jag inte han med).
Citera
2012-04-01, 03:18
  #19650
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolleriann
Det har egentligen inte med imaginära tal att göra, mer än att x^2 = -1 saknar reella rötter. Men man behöver inte känna till det för att lösa uppgiften.

Frågan: Vad är x + x^2 + x^3 om x^2 = -1?

Man kan ju skriva om x + x^2 + x^3 genom att faktorisera det:

x *(1 + x + x^2)

eftersom x^2 = -1 så byter vi ut det inom parentesen:

x *(1 + x -1)

Nu har vi 1 och -1 inom parentesen, då kan vi stryka dem och då har vi bara kvar ett x i parentesen:

x *(x)

x * x = x^2

Vi fick veta i början att x^2 = -1.

Svaret är därmed -1.



Alternativt kan man skriva om x^3 som x^2 * x, dvs -1 * x, dvs -x.

Då står det x - 1 - x, kvar blir bara -1.

Ah, verkar så uppenbart nu, tack! Jag kunde inte komma över att de skrev att x^2 = (-1). Satt bara och tänkte på hur det inte var någon matte A här inte >_<

Jag tror jag fick många slarvfel på mattedelarna på grund av tidspressen. Hoppas jag hanterar tiden bättre nästa gång.
Citera
2012-04-01, 03:19
  #19651
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -ETR-
Inget 2.0 direkt utan skrev 1.4 (1.1 verbal 1.7kvantitativt) på mitt första prov utan att ha övat någonting.

Frukost: Ingenting (är ruskigt seg på morgonen så frukost är bara att glömma om man ska komma iväg i tid.
Lunch: Idag blev den en MONSTER™ lo-carb och ett halvt paket kanelgifflar (mums)
Mellanmål: Andra halvan utav kanelgiffelpaketet.
Middag: En överdimensionerad baguette.
Övrigt: Drack ytterligare en MONSTER™ fast "vanilla" under en rast.

Egna frågor: Är mitt resultat bra för en förstagångare som inte övat och har ni några bra tips att dela med er av för att man ska hinna med alla frågorna på provet (var ~fem stycken per prov jag inte han med).

Trust your instincts skulle jag säga... jag fick 1.8 på verbala och ynka 1.2 på Kvan :/
Citera
2012-04-01, 04:02
  #19652
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Trust your instincts skulle jag säga... jag fick 1.8 på verbala och ynka 1.2 på Kvan :/
1,8 får anses som ett toppbetyg i verbala. Hur kommer det sig att du är så duktig? Läser du alltid mycket generellt eller har du läst litteratur målmedvetet?

Jag finner LÄS och ORD som svåra och har alltid tyckt det. Måste man ha uppfostrats med litteratur i modermjölken för att kunnat prestera på topp ? Är det försent som 21-åring att hoppas plugga till sig en ordentlig höjning? typ från 1,1 till 1,8? Hur skulle man i så fall gå tillväga?

Vad säger ni gott folk? Jag vet att det inte finns ett entydigt svar till frågan.
Citera
2012-04-01, 04:07
  #19653
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolleriann
Det har egentligen inte med imaginära tal att göra, mer än att x^2 = -1 saknar reella rötter. Men man behöver inte känna till det för att lösa uppgiften.

Frågan: Vad är x + x^2+ x^3 om x^2 = -1?

Man kan ju skriva om x + x^2 + x^3 genom att faktorisera det:

x *(1 + x + x^2)

eftersom x^2 = -1 så byter vi ut det inom parentesen:

x *(1 + x -1)

Nu har vi 1 och -1 inom parentesen, då kan vi stryka dem och då har vi bara kvar ett x i parentesen:

x *(x)

x * x = x^2

Vi fick veta i början att x^2 = -1.

Svaret är därmed -1.



Alternativt kan man skriva om x^3 som x^2 * x, dvs -1 * x, dvs -x.

Då står det x - 1 - x, kvar blir bara -1.
Kontrollfråga:
Så ifall x^3 inte fanns med i uppgiften så skulle man inte kunna lösa den:
Frågan: Vad är x + x^2 om x^2 = -1?

Faktorisering ... När gjorde man det sist? Det känns som om det var från ett annat liv. Sen är det väl i B kursen man börjar med sånt(i så fall kan alla som påstår att det räcker med matte A, ta och ge sig)
Citera
2012-04-01, 04:12
  #19654
Medlem
Imoyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Verkar som jag får 1.4. Taktiken har varit minimalt med träning, dålig kost och lite sömn innan provtillfället.

Grymt ju! Grattis, gjorde min ökning med samma metod faktiskt, får fortsätta med det till hösten.
Citera
2012-04-01, 06:14
  #19655
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
1,8 får anses som ett toppbetyg i verbala. Hur kommer det sig att du är så duktig? Läser du alltid mycket generellt eller har du läst litteratur målmedvetet?

Jag finner LÄS och ORD som svåra och har alltid tyckt det. Måste man ha uppfostrats med litteratur i modermjölken för att kunnat prestera på topp ? Är det försent som 21-åring att hoppas plugga till sig en ordentlig höjning? typ från 1,1 till 1,8? Hur skulle man i så fall gå tillväga?

Vad säger ni gott folk? Jag vet att det inte finns ett entydigt svar till frågan.

Läsa mycket, skriva mycket, se till att ALLTID slå upp ord du inte förstår - man upptäcker snabbt att det är fler än man tror, men eftersom man greppar kontexten ändå så kollar man aldrig upp dem. Fick själv 2.0 på verbala.
Citera
2012-04-01, 07:59
  #19656
Medlem
Knutbollens avatar
Vad är x, om x + 3y = 20 och y = 3x?

Hur löser man denna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in