2013-03-21, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McMurphy2991
Fråga 18. Rätt svar (A).

Punkterna x, y och z ligger på en cirkel. Cirkelns mittpunkt är M och cirkelns radie är 5 cm. Vinkeln xyz är 90°. Hur lång är sträckan yz?

http://www.studeravidare.se/uploads/hp/bilder/vt2011nog18.jpg

(1) Sträckan xy har samma längd som cirkelns radie.
(2) Summan av vinkeln yxz och vinkeln xzy är 90º.

Tillräcklig information för lösningen erhålls

i (1) men ej i (2)
i (2) men ej i (1)
i (1) tillsammans med (2)
i (1) och (2) var för sig
ej genom de båda påståendena

Innebär den räta vinkeln att x och z är "mittemot" varandra? Vilken regel hänvisar man till där?

En fråga till:
Skulle ni säga att dom gamla hp-provens NOG-uppgifter är likvärdiga med NOG i det nya provet?

Någon här som mätt sin läsningshastighet? Min låg på runt 180 ord/ minuten på högskoleprovets texter, vilket inte är speciellt snabbt enligt "den kompletta guiden till högskoleprovet" som säger att det ultimata är 400 ord/minuten. Har god läsförståelse men min teknik verkar inte vara den bästa...
Citera
2013-03-22, 00:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Adan

Nja...

xy = 5 cm

a² + b² = c² xy = a, yz = b, xz = c

5² + b² = c²

c² - b² = 25
c = 13, b = 12. Osäker på hur jag ska förklara detta, för min kunskap om potenser gör att jag i stort sett direkt vet att det skiljer 25 mellan 12² och 13². (1, 4, 9, 16, 25, 36, 49, 64, 81, 100, 121, 144, 169, 196, 225, ...)

Svaret är alltså att sträckan yz är 12 cm lång.
Senast redigerad av U-Fig 2013-03-22 kl. 00:17.
Citera
2013-03-22, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Nja...

xy = 5 cm

5² + b² = c²

c² - b² = 25
c = 13, b = 12. Osäker på hur jag ska förklara detta, för min kunskap om potenser gör att jag i stort sett direkt vet att det skiljer 25 mellan 12² och 13².

Nu fick jag inte min fråga besvarad ändå :P

Eftersom diametern är 10 kan det omöjligt vara 12 cm xD
Diagonalen är c^2=10^2

b^2=5^2

c^2-b^2=a^2

a^2=100-25=75
a=sqrt 75
Citera
2013-03-22, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Nja...

xy = 5 cm

5² + b² = c²

c² - b² = 25
c = 13, b = 12. Osäker på hur jag ska förklara detta, för min kunskap om potenser gör att jag i stort sett direkt vet att det skiljer 25 mellan 12² och 13².

Hur tänker du nu? Jag är aningen trött så det jag skriver kan mycket väl vara fel.

Men man punkterna Z och x ser ut att korsa varandra rakt igenom radien, som är 5 cm. Diametern blir då 10cm. Sidan xy är 5cm. Då kan vi ju använda Pythagoras sats som jag visade innan. För att ditt svar ska funka (yx=12 cm) måste Zx vara 13 cm (5^2+12^2=c^2. 25 + 144= 169 kvadratroten ur 169 är 13. Med detta kan inte stämma eftersom radien är 5cm,diametern 10 cm. Eftersom båda punkter ligger på cirkelns linje kan sträckan omöjligt vara längre än 10cm.
Citera
2013-03-22, 00:20
Avslutad
Fast med Pythagoras sats ändrar man ju inte a, b eller c godtyckligt. Kateterna är a och b, hypotenusan är c. Eller? (k² + k² = h²)

EDIT: Adan, jag är aningen trött jag med varför jag mycket väl kan ha fel och endast bidrar med ytterligare förvirring, ber om ursäkt om så är fallet.

Du kan dock inte utgå från att du tycker att det ser ut som att z och x korsar varandra genom mittpunkten, för som sagt; figurerna är godtyckligt illustrerade.

EDIT #2: Fast, om radien är 5 cm = diametern 10 cm, då kan väl en sträcka inom cirkeln omöjligt vara längre än 10 cm? Suck, trött jag och geometri - inte en bra kombination. Ber om ursäkt för vilseledandet.

EDIT #3: Ang. läshastighet; vid läsning av skönlitteratur läser jag ca 600 ord/minut, långsammare vid HP dock av uppenbara skäl. Vill gärna att min fråga i EDIT #2 besvaras.
Senast redigerad av U-Fig 2013-03-22 kl. 00:32.
Citera
2013-03-22, 00:23
Medlem
Jag vet inte hur man tänker för att lösa denna:

Daniel packar ett parti ägg i kartonger. I varje kartong packar han 18 ägg. Hur många kartonger packar han?

(1) Hoppar denna eftersom den inte är till någon hjälp.

(2) Om han i stället packar 20 ägg i varje kartong, blir det 5 kartonger mindre.

Jag vet att svaret är 50 kartonger och att man får informationen från (2) enbart. Det jag behöver hjälp med är hur man ska tänka när man ställer upp en ekvation för den. Känns som att det blir fel hur jag än gör..
Citera
2013-03-22, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adan

Någon här som mätt sin läsningshastighet? Min låg på runt 180 ord/ minuten på högskoleprovets texter, vilket inte är speciellt snabbt enligt "den kompletta guiden till högskoleprovet" som säger att det ultimata är 400 ord/minuten. Har god läsförståelse men min teknik verkar inte vara den bästa...

Eftersom bilderna är godtyckliga i HP vill jag inte anta saker om inte informationen uppgiften ger säger att mitt antagande är sant, såsom att rätvinkeln säger att xz går rakt över mittpunkten. Dock vet jag inte om det är rätvinkeln som gör att man kan anta detta.

Jag har övat upp min läshastighet från 200-250ord/minut till runt 500ord/minut, detta är dock läsning i skönlitteratur och inte HP. I HP gäller det att lösa ut information och då kan man inte bara plöja igenom texten och komma ihåg det huvudsakliga, vilket mer är fallet när man läser för skojs skull. Men visst har jag ökat min läshastighet i HP också i och med övningarna.
Citera
2013-03-22, 00:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gest

Daniel packar ett parti ägg i kartonger. I varje kartong packar han 18 ägg. Hur många kartonger packar han?

(2) Om han i stället packar 20 ägg i varje kartong, blir det 5 kartonger mindre.

Jag vet att svaret är 50 kartonger och att man får informationen från (2) enbart. Det jag behöver hjälp med är hur man ska tänka när man ställer upp en ekvation för den. Känns som att det blir fel hur jag än gör..
y = totala mängden ägg
x = antal kartonger

y/18 = x
y/20 = x-5

y = 18x
y = 20x - 100

20x - 100 = 18x
x = 50

Eller så gör man som näste skribent skrev... suck, mina lösningar är värdelösa i natt.
Senast redigerad av U-Fig 2013-03-22 kl. 00:33.
Citera
2013-03-22, 00:31
Medlem
Citat:

x=antal kartonger

18x=20(x-5)
18x=20x-100
2x=100
x=50
Citera
2013-03-22, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McMurphy2991
Eftersom bilderna är godtyckliga i HP vill jag inte anta saker om inte informationen uppgiften ger säger att mitt antagande är sant, såsom att rätvinkeln säger att xz går rakt över mittpunkten. Dock vet jag inte om det är rätvinkeln som gör att man kan anta detta.

Jag har övat upp min läshastighet från 200-250ord/minut till runt 500ord/minut, detta är dock läsning i skönlitteratur och inte HP. I HP gäller det att lösa ut information och då kan man inte bara plöja igenom texten och komma ihåg det huvudsakliga, vilket mer är fallet när man läser för skojs skull. Men visst har jag ökat min läshastighet i HP också i och med övningarna.
Om man gör triangeln till en rektangel d.v.s. speglar triangeln ser man att mitten på riktangeln alltid är mitten på cirkeln oavsett längden på sidorna. Alltså skär också hypotenusan cirkelns mittpunkt. Förutsatt att triangeln är rätvinklig och de tre punkterna ligger på cirkeln.
Senast redigerad av kafkas 2013-03-22 kl. 00:40.
Citera
2013-03-22, 00:42
Medlem
Citat:

För varje kartong lägger han alltså två extra ägg i, eller hur? 20-18=2
Detta betyder att han efter 9 kartonger har han alltså lagt i 18 "extra ägg" och sparat EN kartong.
Detta leder till att han måste packa 45st "20-lådor"(eller 9*5) för att spara FEM kartonger.

45*20=50*18

Edit: Redan löst ^^
Citera
2013-03-22, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kafkas
Om man gör triangeln till en rektangel d.v.s. speglar triangeln ser man att mitten på riktangeln alltid är mitten på cirkeln oavsett längden på sidorna. Alltså skär också hypotenusan cirkelns mittpunkt. Förutsatt att triangeln är rätvinklig och de tre punkterna ligger på cirkeln.

Tack! Med tanke på att det är HP kanske man skulle antagit det ändå :O
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in