2012-03-06, 16:20
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Vore kul med en till läkare .

Känns inte som en, i nuläget, realistisk dröm. Känns som att jag har väldigt, väldigt, väldigt långt att nå dit.

Citat:
Krya på dig med förkylningen men bli inte för depp om du tappar på HP pga den.

Känns lite bättre idag . Fortfarande mycket seg och trög i huvudet dock. Kan dela med mig av mina resultat de från två senaste dagarna:

4 DTK. Totalt: 60/80

3 NOG. Totalt: 51/66

1 LÄS. 14/20

Som vanligt tar jag för lång tid på mig på DTK. Snittar 58-59 min. NOG ligger jag innanför tidsramen med 10 min tillgodo. På LÄS måste jag både förbättra mitt resultat men även öka takten på läsandet. Måste börja träna på den verbala-delen, nu.

Det är som vanligt när jag rättar mina provresultat. Ett par slarvfel men många av de fel jag begått kan jag helt enkelt inte.

Två exempel på NOG som skulle vilja få förklarade för mig:

Två kuber är olika stora. Hur många gånger större volym har den större
kuben än den mindre?
(1) Den större kubens area är dubbelt så stor som den mindre kubens area.
(2) Förhållandet mellan den större och den mindre kubens sidor är (roten ur 2) 2^1/2 : 1

och

Idag fyller både Lars och Lena år. Lena är tre gånger så gammal som Lars.
Hur många år fyller Lena?
(1) När Lars blivit dubbelt så gammal som han är idag, kommer han att vara hälften så
gammal som Lena.
(2) Om 26 år är Lars och Lena 100 år tillsammans.
Citera
2012-03-06, 16:26
Medlem
jettesnels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Jag vet definitionen. Men tack ändå för att du svarade. Jag kan förstå ifall det är svårt att förstå vad jag är ute efter.

Frågan är hur man praktiskt skall tänka, eftersom x kan vara 2,00000000000000001 så borde man väl kunna räkna med att x kan vara 2,3...7,8?
Ge oss ett exempel på en uppgift så ska jag nog kunna hjälpa dig. Jag antar att det är i KVA som det problemet kan dyka upp.

Är det så här du menar kanske:

Vilket tal är störst 1. 6 2. 2<x<8
I det här fallet så kan x både vara större och mindre äm 6 och då är svaret otillräckligt.

Ett annat exempel:

Vilket tal är störst 1. 6 2. 4x där x är 2<x<8
I det här fallet är 2. större då 4x är störst för alla x värden.

Så om du vill jämföra två tal och se vilket som är störst, ta det minsta och största x-värdet och jämför. Och nej, talen är inte så jämna att du behöver använda decimaltal, ta helt enkelt x=2 och se om talet blir större, mindre eller lika mycket. Blir talet lika mycket är x-talet störst då x ska vara större än två.
Citera
2012-03-06, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the-gafferr
Känns inte som en, i nuläget, realistisk dröm. Känns som att jag har väldigt, väldigt, väldigt långt att nå dit.

Känns lite bättre idag . Fortfarande mycket seg och trög i huvudet dock. Kan dela med mig av mina resultat de från två senaste dagarna:

4 DTK. Totalt: 60/80

3 NOG. Totalt: 51/66

1 LÄS. 14/20

Som vanligt tar jag för lång tid på mig på DTK. Snittar 58-59 min. NOG ligger jag innanför tidsramen med 10 min tillgodo. På LÄS måste jag både förbättra mitt resultat men även öka takten på läsandet. Måste börja träna på den verbala-delen, nu.

Det är som vanligt när jag rättar mina provresultat. Ett par slarvfel men många av de fel jag begått kan jag helt enkelt inte.

kuben än den mindre?
(2) Förhållandet mellan den större och den mindre kubens sidor är (roten ur 2) 2^1/2 : 1

och

(1) När Lars blivit dubbelt så gammal som han är idag, kommer han att vara hälften så
gammal som Lena.
Hur gör du när du kör LÄS?
Citera
2012-03-06, 16:41
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
Hur gör du när du kör LÄS?

Läser, besvarar frågor.

Tror jag vet vad du åsyftar: Att läsa frågorna före man läser texten? Tanken slog mig idag, tror att jag ska testa det imorgon.

EDIT: Frågorna till den text man ska läsa, såklart.
Senast redigerad av the-gafferr 2012-03-06 kl. 16:45.
Citera
2012-03-06, 16:46
Medlem
Citat:
Läser, besvarar frågor.

Tror jag vet vad du åsyftar: Att läsa frågorna före man läser texten? Tanken slog mig idag, tror att jag ska testa det imorgon.
Finns ju olika sätt att köra LÄS.

Du kan ju prova min teknik även om jag inte vet om den funkar för dig:

Saxat från PM:

Kanske funkar för dig. Prova.
Citera
2012-03-06, 16:50
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
Finns ju olika sätt att köra LÄS.

Du kan ju prova min teknik även om jag inte vet om den funkar för dig:

Saxat från PM:

Kanske funkar för dig. Prova.

Uppskattas Ska testa metoden imorgon, både på LÄS och ELF tror jag. Känns som att den största utmaningen i LÄS och ELF är att orka ha stenhård koncentration genom alla frågor.
Citera
2012-03-06, 17:36
Medlem
the-gafferrs avatar
Ingen med förklaringar till:

1. Två kuber är olika stora. Hur många gånger större volym har den större
kuben än den mindre?

och

2. Idag fyller både Lars och Lena år. Lena är tre gånger så gammal som Lars.
gammal som Lena.

Behövs inga långa förklaringar. Skulle gärna vilja ha förklaring till uppg. nr 1.
Citera
2012-03-06, 17:52
Medlem
Citat:

kuben än den mindre?

Det man alltid ska ha i åtanke vid NOG uppgifter är att de frågar efter "GÅR den att lösa?" Och inte "Vad är lösningen?". Jag har själv påkommit mig själv flera gånger med att faktiskt varit nära med att skriva ner den faktiska lösningen (vilket är långt efter jag förstått att den går att lösa).

Om det är så att det inte ringer någon klocka direkt "aha, denna går ju såklart att lösa" så brukar jag testa att räkna lite på uppgiften.

Ex 1.
kuben än den mindre?

(1) Testa att jämföra två areor (varav den ena är dubbelt så stor).
A1 = 9 cm3 (har sidorna 3 cm)
A2 = 18 cm3 (har sidorna 18^(1/2) cm)

Eftersom att du vet sidorna så kan du räkna ut volymen --> räkna ut volymförhållandet.
Du behöver inte veta mer än detta!

(2)
Du vet att sidornas förhållande är 2^(1/2) : 1
Du kan då anta att den ena kubens sida är 2^(1/2) och den andra kubens sida är 1.

Du kan nu räkna ut kubernas volym --> räkna ut volymförhållandet.

Det korrekta svaret ska alltså vara att både (1) och (2) ger en lösning på frågan.

Edit: Rätta mig om jag har fel, någon.
Citera
2012-03-06, 17:54
Medlem
Förstår inte att LÄS skulle vara så stressigt som det sägs? Jag är väldigt seg idag och tar knappt in texten i skallen så måste läsa om och söka flera gånger. Läste två texter från LÄS och gjorde det på 13 minuter eller liknande. Det är 10 LÄS, 10 ELF, 10 ORD och 10 MEK per del.

Vi säger att ORD och MEK tar 10 minuter sammanlagt då har vi alltså 45 minuter kvar. Det betyder att jag hinner svara/läsa på 8-10 frågor på 13-15 minuter på ELF/LÄS vardera och har alltså 15 minuter kvar även efter jag svarat på allt?

Nu har jag inte riktigt räknat så noggrant eller körde så noggrant så tänker jag fel? Försöker inte låta mallig eller uppblåst utan vill bara veta så jag kan lägga upp en tidsram som verkar rimlig och så jag vet om jag kan ta det lugnt eller måste höja mig några växlar.
Citera
2012-03-06, 18:01
Medlem
Citat:

gammal som Lena.

Jag missade din andra fråga .

(1) Denna ser jag direkt att den inte ger någon lösning eftersom att de frågar efter en specifik ålder av Lena. Informationen som ges innehåller inga siffror, endast ett förhållande mellan åldrarna.

(2) Lena= X, Lars = 3X

3X + X + 26 = 100 år

4X = 76 år
X= 19

Lena = 3 gånger 19 --> 57 år

--> Ja, det går att räkna ut med infon som ges i (2).
Citera
2012-03-06, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haannes
Förstår inte att LÄS skulle vara så stressigt som det sägs? Jag är väldigt seg idag och tar knappt in texten i skallen så måste läsa om och söka flera gånger. Läste två texter från LÄS och gjorde det på 13 minuter eller liknande. Det är 10 LÄS, 10 ELF, 10 ORD och 10 MEK per del.

Vi säger att ORD och MEK tar 10 minuter sammanlagt då har vi alltså 45 minuter kvar. Det betyder att jag hinner svara/läsa på 8-10 frågor på 13-15 minuter på ELF/LÄS vardera och har alltså 15 minuter kvar även efter jag svarat på allt?

Nu har jag inte riktigt räknat så noggrant eller körde så noggrant så tänker jag fel? Försöker inte låta mallig eller uppblåst utan vill bara veta så jag kan lägga upp en tidsram som verkar rimlig och så jag vet om jag kan ta det lugnt eller måste höja mig några växlar.

LÄS har förkortats en aning på det nya provet. De modifierade provet så att det inte skulle vara lika stressigt, om jag inte missminner mig.
Citera
2012-03-06, 18:03
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katten142

Tänkte inte på att en kub har lika långa sidor . Tack för svaret

EDIT: Satt på fråga nummer 2 och försökte dela 74/4. Kom aldrig fram till något svar. Så jävla dåligt

Tack för två utförliga svar

EDIT 2: Blir inte 100-26 = 74? 74/4 är inte delbart ( i detta fall), och det var där jag fastnade
Senast redigerad av the-gafferr 2012-03-06 kl. 18:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in