2012-03-05, 22:05
  #17377
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haannes
Har märkt att jag är extremt seg på DTK och gör mycket slarvfel. Hur gör ni för att minska slarvfelen och vara snabba? Vad är den rekommenderade tiden på DTK?
Öva tills du slarvar så lite som du önskar. Till slut får du in tekniken och lär dig se hur du ska angripa frågorna. DTK kan inte varieras särskilt mycket då index, procentberäkningar, genomsnittsberäkningar m m ständigt återkommer. Att öva upp huvudräkningen underlättar. 1 min och 40 sekunder tror jag är den rekommenderade tiden per fråga.
Citera
2012-03-05, 22:34
  #17378
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haannes
Rör du på dig? Jag är arbetslös och kan sova inne så länge jag vill men om jag gör det och bara degar inne hela dagen känner jag mig bokstavligen bakis tills typ klockan 9 på kvällen.

I vanliga fall, ja. Sitter dock på en kraftig förkylning för närvarande. Promenerar uppskattningsvis 1h/dag nu när jag är sjuk.

Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Hur mkt pluggar du? Har du skola? Om du har det hur mkt? Gymnasie eller högskola?


Jag går NV på gymnasiet. Har alltid pluggat dåligt och lite. Missade hela denna hösttermin pga sjukdom, så jag har lite att stå i just nu.

Pluggar inte speciellt mycket HP. Tänkte skruva upp tempot lite nu under lovet för att inte skämma ut mig totalt den 31 mars, verkar dock som att min kropp inte tillåter det.
Citera
2012-03-05, 22:41
  #17379
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the-gafferr

Jag går NV på gymnasiet. Har alltid pluggat dåligt och lite. Missade hela denna hösttermin pga sjukdom, så jag har lite att stå i just nu.

Pluggar inte speciellt mycket HP. Tänkte skruva upp tempot lite nu under lovet för att inte skämma ut mig totalt den 31 mars, verkar dock som att min kropp inte tillåter det.
Men du har väl ett två prov till på dig? Ta det lugnt. Att plugga i skola och HP kan vara jobbigt. Går du sista året så är det väl ännu mer att stå i.

Får man fråga vad du har för mål?
Citera
2012-03-05, 22:47
  #17380
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Men du har väl ett två prov till på dig? Ta det lugnt. Att plugga i skola och HP kan vara jobbigt. Går du sista året så är det väl ännu mer att stå i.

Får man fråga vad du har för mål?

Vet ej. Efter feriearbete på sjukhuset och efter att temporärt ha bott där i höstas öppnades mina ögon för arbete inom vården.
Citera
2012-03-05, 22:50
  #17381
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the-gafferr
Vet ej. Efter feriearbete på sjukhuset och efter att temporärt ha bott där i höstas öppnades mina ögon för arbete inom vården.
Vore kul med en till läkare .

Krya på dig med förkylningen men bli inte för depp om du tappar på HP pga den.
Citera
2012-03-06, 01:15
  #17382
Medlem
ningudos avatar
8>x>2

Hur skall man tänka rent praktiskt när man möter på sådana uttryck?

x kan ju vara allt från 2,00000000(eller hur många nollor som helst)1 till 7,99999999(eller hur många nior som helst).
Vore det inte fel att anta att x bara kan var 3,4,5,6 och 7; bör man inte tänka i huvudet 2,3,4,5,6,7 ovh 8?

Det kan ha avgörande betydelse ifall man räknar med 2 och 8.

Hoppas det inte blev krångligt nu

Tack på förhand!
Citera
2012-03-06, 01:38
  #17383
Medlem
felpost.
Citera
2012-03-06, 12:51
  #17384
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
8>x>2

Hur skall man tänka rent praktiskt när man möter på sådana uttryck?

x kan ju vara allt från 2,00000000(eller hur många nollor som helst)1 till 7,99999999(eller hur många nior som helst).
Vore det inte fel att anta att x bara kan var 3,4,5,6 och 7; bör man inte tänka i huvudet 2,3,4,5,6,7 ovh 8?

Det kan ha avgörande betydelse ifall man räknar med 2 och 8.

Hoppas det inte blev krångligt nu

Tack på förhand!
x ska vara större än 2 (x kan alltså inte vara 2)
x ska vara mindre än 8 (x kan alltså inte vara 8)
x kan alltså anta vilket värde som helst mellan 2 och 8
Citera
2012-03-06, 14:25
  #17385
Medlem
eradicos avatar
Om man ligger på runt 95% hemma på en av de gamla delarna, vilket resultat torde vara ett realistiskt resultat på det riktiga provet? Bör man förvänta sig runt 80-90?
Citera
2012-03-06, 14:40
  #17386
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Om man ligger på runt 95% hemma på en av de gamla delarna, vilket resultat torde vara ett realistiskt resultat på det riktiga provet? Bör man förvänta sig runt 80-90?
Liten nyfiken vilken del du fått in 95% på.

Är ju jättesvårt att säga eftersom det finns ju en slumpfaktor till det hela ju. Man får ju aldrig alltid samma resultat på en del. Har man otur o får en text man verkligen inte kan ta åt sig så kan man ju tappa 2-3p.

Jag personligen hade på riktiga provet ungefär vad jag skrev hemma på gamla prov. LÄS och ELF pendla mellan 16 och 18. Fick 17 på båda delarna. Vissa delar gick sämre. Andra bättre. Det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen.

Men vi kan väl fråga hur stabilt du ligger på 95%? Om du skrivit minst 93% 4-5 prov i rad så skulle jag bli förvånad om du föll ner till 80% rätt. Sen som sagt finns ju risken att man blir nervös och allt faller ihop.
Citera
2012-03-06, 15:46
  #17387
Medlem
ningudos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mika123
x ska vara större än 2 (x kan alltså inte vara 2)
x ska vara mindre än 8 (x kan alltså inte vara 8)
x kan alltså anta vilket värde som helst mellan 2 och 8

Jag vet definitionen. Men tack ändå för att du svarade. Jag kan förstå ifall det är svårt att förstå vad jag är ute efter.

Frågan är hur man praktiskt skall tänka, eftersom x kan vara 2,00000000000000001 så borde man väl kunna räkna med att x kan vara 2,3...7,8?
Citera
2012-03-06, 16:17
  #17388
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Jag vet definitionen. Men tack ändå för att du svarade. Jag kan förstå ifall det är svårt att förstå vad jag är ute efter.

Frågan är hur man praktiskt skall tänka, eftersom x kan vara 2,00000000000000001 så borde man väl kunna räkna med att x kan vara 2,3...7,8?

Brukar det inte alltid stå om det är ett heltal eller inte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in