2012-01-30, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazter124
Det är faktiskt sant att jag kan få betydligt bättre på DTK, har upptäckt att det är stressen och onoggrannheten som får mig att svara fel på uppgifterna.
Jag har kört en bra bit på XYZ, KVA, NOG, LÄS och ELF på HPG, men endast 2~ ordlistor. Jag tycker inte att jag lär mig särskilt bra på HPGs DTK, utan kör gamla DTK-prov istället utskrivna på papper.

Nu menade jag inte att få 1,6-1,8 totalt utan endast på KVANTdelen. Som det framgick i mina tidigare inlägg så är mitt mål allt från 1,2 uppåt. Jag tänkte att om jag fixar åtminstone 1,6 på KVANT och får ett bättre resultat än pinsamma 0,5 på VERBAL så kan jag nå mitt mål?
Tycker ändå det är värt att köra igenom DTK-uppgifterna. Jag själv tyckte inte det gav nåt men efteråt så höjde jag mig ändå trots det.

Skulle satsat på verbala även om det kan kännas trögt att plugga.
Citera
2012-01-30, 10:15
Medlem
Jeppers avatar
Ska skriva provet för första gången nu i vår och skulle vilja ha lite tips på vilka områden som ni ser som störst chans att höja sig i.
Har skrivit de två senaste proven som övning och detta är resultaten:

Hösten 2011
XYZ 16/24
KVA 13/20
NOG 8/12
DTK 23/24
=60/80 1.6

ORD 14/20
LÄS 12/20
MEK 13/20
ELF 14/20
=53/80 =1.3, 1.5 totalt
Hade inte räknat någon direkt matte på ca 2 år när jag gjorde provet så jag tror att jag kan höja mig lite där automatiskt, eller iaf ligga kvar på samma nivå, då jag läser in matte E nu under våren. Chansade rätt på nån dtk fråga, så jag tror inte jag ligger så högt normalt. När det gäller den verbala delen så stressade jag i princip igenom texterna i ELF och LÄS utan något riktigt upplägg, de delarna gick dock bättre andra gången jag övade och tog det lugnt och sansat:

Våren 2011
NOG 15
DTK 16

ORD 25
LÄS 17
ELF 16
=1.5

Skulle jag få samma resultat "live" så skulle jag vara nöjd med det, frågan är ju dock hur man presterar när det väl gäller.. Vilken del tror ni det är enklast att sno åt sig några extra poäng i? Är det plugga ord som gäller? Har tyvärr inte tid att nöta igenom alla gamla prov utan får fokusera där det är enklast att höja sig lite istället.
Citera
2012-01-30, 10:56
Medlem
Gröne Gunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jepper
Ska skriva provet för första gången nu i vår och skulle vilja ha lite tips på vilka områden som ni ser som störst chans att höja sig i.
Har skrivit de två senaste proven som övning och detta är resultaten:

Hösten 2011
XYZ 16/24
KVA 13/20
NOG 8/12
DTK 23/24
=60/80 1.6

ORD 14/20
LÄS 12/20
MEK 13/20
ELF 14/20
=53/80 =1.3, 1.5 totalt
Hade inte räknat någon direkt matte på ca 2 år när jag gjorde provet så jag tror att jag kan höja mig lite där automatiskt, eller iaf ligga kvar på samma nivå, då jag läser in matte E nu under våren. Chansade rätt på nån dtk fråga, så jag tror inte jag ligger så högt normalt. När det gäller den verbala delen så stressade jag i princip igenom texterna i ELF och LÄS utan något riktigt upplägg, de delarna gick dock bättre andra gången jag övade och tog det lugnt och sansat:

Våren 2011
NOG 15
DTK 16

ORD 25
LÄS 17
ELF 16
=1.5

Skulle jag få samma resultat "live" så skulle jag vara nöjd med det, frågan är ju dock hur man presterar när det väl gäller.. Vilken del tror ni det är enklast att sno åt sig några extra poäng i? Är det plugga ord som gäller? Har tyvärr inte tid att nöta igenom alla gamla prov utan får fokusera där det är enklast att höja sig lite istället.

Jag skulle säga så här; försök att inte bli besviken om du presterar sämre när det väl gäller. Mycket möjligt att du fungerar helt tvärt om också dock.

Kolla in XYZ och KVA och se vad du gjorde fel på, det är ofta mycket enkel matematik som man bara behöver påminna sig om; typ potensregler etc.. Där kan du säkert fiska de enklaste poängen, men tanke på att du gjorde så bra ifrån dig på DTK.
Citera
2012-01-30, 12:06
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazter124
Ja, verkligen! Den här gången tänker jag inte alls pressa mig själv med dumma idéer utan bara skriva på i lugn och ro. På verbala delen fick jag ynka 0,5. När jag tänker efter så läste jag inte ens klart texterna utan läste först frågan och försökte sedan hitta svaret i texten. Jag tror att det berodde på att jag var helt okoncentrerad. Exempelvis fick jag endast 8/20 på LÄS, på vårprovet 2011 (första gången) fick jag hela 14/20.

Sedan kan jag tillägga att ORD sänker mig rejält, får alltid flertalet poäng under medel.

Det handlar en hel del om rutin också.

När jag skrev HP senast så valde jag att ta det lugnt under de två sista delproven (som var både ett kvantitativt och ett verbalt), och jag lyckades få bättre resultat på båda delarna i jämförelse med de två första delproven

Jag ska göra samma sak under hela nästa högskoleprov.
Citera
2012-01-30, 17:08
Medlem
Hur vet man vad man fick på respektive del? Fick 54 på mattedelen och 47 på läsdelen.
Citera
2012-01-30, 19:09
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toffeldjuret
Hur vet man vad man fick på respektive del? Fick 54 på mattedelen och 47 på läsdelen.

Det enda sättet att få en bild av vad man skrev på respektive delprov är att skriva ner svaren själv under provdagen (man brukar få ett orangefärgat papper för det ändåmålet).
Citera
2012-01-30, 19:40
Medlem
Imalosers avatar
Jag har en ganska dum fråga egentligen tror jag, men vill lyfta en tyngd från mina axlar på ett sätt... Jag är besatt av att plugga NOG och DTK, trots att jag fick 2.0 på den kvantitativa delen på det senaste provet... När jag övar på dessa uppgifter gör jag oftast fruktansvärt många slarvfel, sedan när provet kommer (har skrivit det två gånger) brukar dessa inte vara lika vanliga. Ändå kan jag inte sluta vilja plugga NOG och DTK, även om jag lyckades väldigt bra med dessa på provet. Jag känner inte alls lika stor press för den verbala delen, även om jag endast fick 1.4 där på förra provet.

Så nu till frågan: Är det bara jag som gör mycket fler slarvfel när jag övar vid datorn än när det är dags för prov? Även dagen innan... Gör ni också fler slarvfel utanför provsalen än i den kommer jag säkert kunna slappna av lite på den fronten... Eller borde jag ändå sluta sitta och bara nöta dessa och istället plugga inför den verbala delen? Hur fördelar ni plugget egentligen?
Senast redigerad av Imaloser 2012-01-30 kl. 19:52.
Citera
2012-01-30, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser
Jag har en ganska dum fråga egentligen tror jag, men vill lyfta en tyngd från mina axlar på ett sätt... Jag är besatt av att plugga NOG och DTK, trots att jag fick 2.0 på den kvantitativa delen på det senaste provet... När jag övar på dessa uppgifter gör jag oftast fruktansvärt många slarvfel, sedan när provet kommer (har skrivit det två gånger) brukar dessa inte vara lika vanliga. Ändå kan jag inte sluta vilja plugga NOG och DTK, även om jag lyckades väldigt bra med dessa på provet. Jag känner inte alls lika stor press för den verbala delen, även om jag endast fick 1.4 där på förra provet.

Så nu till frågan: Är det bara jag som gör mycket fler slarvfel när jag övar vid datorn än när det är dags för prov? Även dagen innan... Gör ni också fler slarvfel utanför provsalen än i den kommer jag säkert kunna slappna av lite på den fronten... Eller borde jag ändå sluta sitta och bara nöta dessa och istället plugga inför den verbala delen? Hur fördelar ni plugget egentligen?
Jag upplevde en liknande sak när det kommer till DTK.

Jag pluggade DTK och tillslut så blev jag sämre då jag blev för självsäker; tappade fokus när jag pluggade hemma iom att det inte var allvarligt/skarpt läge.
Citera
2012-01-30, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser
Ja, tack och lov så är det så för mig också Tja, man kan nog säga att sannolikt tjänar man mer poäng per nerlagd tid om man pluggar kvantdelen, givetvis förutsatt att man inte redan är stjärna på någon av delarna. Dock tror jag för egen del att jag skulle tappa en del poäng på just kvantdelen om jag inte håller uppe "kvanttänket" genom massor med övning. Men det kan nog skilja beroende på person
Citera
2012-01-30, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Det enda sättet att få en bild av vad man skrev på respektive delprov är att skriva ner svaren själv under provdagen (man brukar få ett orangefärgat papper för det ändåmålet).
Var nog lite otydlig. Menade vad man fick för poäng. Flera skriver ju här att de fick "1.5 på kvantitativa och 1.2 på verbala" eller vad det nu kan vara. Men hur vet/räknar man ut det? Jag har alltså det orangea pappret men vet inte hur jag ska räkna?
Citera
2012-01-30, 22:50
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toffeldjuret
Var nog lite otydlig. Menade vad man fick för poäng. Flera skriver ju här att de fick "1.5 på kvantitativa och 1.2 på verbala" eller vad det nu kan vara. Men hur vet/räknar man ut det? Jag har alltså det orangea pappret men vet inte hur jag ska räkna?

Har du varit inne på denna sida: http://studera.nu/hogskoleprovet/hogskoleprovet/provresultat.5.27d86368130216405a6800015247.html

Där kan man se sina tidigare resultat. Det orangea pappret är mer för att kunna se direkt efter provet vad man fick för resultat (genom att jämföra med facit som finns bl.a. på text-tv), men också för att se exakt vilka frågor man har rätt/fel på.
Citera
2012-01-30, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Har du varit inne på denna sida: http://studera.nu/hogskoleprovet/hogskoleprovet/provresultat.5.27d86368130216405a6800015247.html
Aha, den hade jag inte hittat! Jag försökte hitta nåt liknande på antagning.se där resultatet också står med, men inte lika detaljerat.. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in