2012-03-06, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katten142
LÄS har förkortats en aning på det nya provet. De modifierade provet så att det inte skulle vara lika stressigt, om jag inte missminner mig.

Ja men som jag får det till nu var det inte särskilt stressigt om man har 15 minuter att gå tillbaka och kolla igenom och kan lägga på flera minuter på massor av uppgifter? Hoppas jag inte fäller mig själv nu genom att göra uselt på LÄS/ELF.

Såklart det inte är så att man kan ta all tid i världen på sig men att det skulle vara galet stressigt verkar det inte alls som?

Vill bara veta så jag kan lägga upp en tidsram så jag har lite koll på själva provet.

Så ORD/MEK bör man klarar på 10 minuter, således har man 45 minuter på sig för 20 LÄS/ELF uppgifter. Om man då klarar 8 uppgifter på ungefär 13-14 minuter så har man ju omkring 15 minuter att kolla igenom svaren och kan lägga 3-4 minuter extra på några uppgifter?
Senast redigerad av Haannes 2012-03-06 kl. 18:09.
Citera
2012-03-06, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the-gafferr
Tänkte inte på att en kub har lika långa sidor . Tack för svaret

EDIT: Satt på fråga nummer 2 och försökte dela 74/4. Kom aldrig fram till något svar. Så jävla dåligt

Tack för två utförliga svar

EDIT 2: Blir inte 100-26 = 74? 74/4 är inte delbart ( i detta fall), och det var där jag fastnade

Jo, det stämmer, det var ett slarvfel av mig. Återigen, man skall aldrig fastna med uträkningar i NOG. Sålänge du ser att den går att lösa så kan du svara.
Citera
2012-03-06, 18:17
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
Jo, det stämmer, det var ett slarvfel av mig. Återigen, man skall aldrig fastna med uträkningar i NOG. Sålänge du ser att den går att lösa så kan du svara.

Det är detta som känns så ologiskt, och det var därför jag svarade E.

Det står i början av frågan att de fyller år idag. Hur kan då en av dom vara 18,5 och den andre 55,5 år? Känns väldigt ologiskt i mitt tycke.
Citera
2012-03-06, 18:24
Medlem
Citat:
Det är detta som känns så ologiskt, och det var därför jag svarade E.

Det står i början av frågan att de fyller år idag. Hur kan då en av dom vara 18,5 och den andre 55,5 år? Känns väldigt ologiskt i mitt tycke.

Good point, det står ju faktiskt att de fyller idag. Förmodligen så är detta något provskaparna kanske inte tänkt på, men jag vet inte.

Skulle svaret vara att (2) ger en lösning?
Citera
2012-03-06, 18:25
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
Good point, det står ju faktiskt att de fyller idag. Förmodligen så är detta något provskaparna kanske inte tänkt på, men jag vet inte.

Skulle svaret vara att (2) ger en lösning?

Japp, B var rätt svar. Jag svarade E.

Men det är nog som du säger, bara det går att lösa uppgiften så finns det ett rätt svar. Men som sagt, jag tycker att det är lite märkligt.
Citera
2012-03-06, 20:50
Medlem
Komma på skam betyder det att inte förverkligas? Litar inte riktigt på ordprov.se men hittar inte några synonymer mer än dom som finns på ordprov.
Citera
2012-03-06, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haannes
Komma på skam betyder det att inte förverkligas? Litar inte riktigt på ordprov.se men hittar inte några synonymer mer än dom som finns på ordprov.

Jag stötte faktiskt också på det ordet på ordrpov.se häromdagen. Det är knappast första gången som ett ord har en halvdåligt svar tycker jag. Tror jag ska börja plugga ord på gamla HP istället.
Citera
2012-03-06, 22:11
Medlem
Citat:
Jag stötte faktiskt också på det ordet på ordrpov.se häromdagen. Det är knappast första gången som ett ord har en halvdåligt svar tycker jag. Tror jag ska börja plugga ord på gamla HP istället.

Har märkt det allt för ofta så jag kollar alltid upp på synonymer.se. Det är många gånger det har kommit upp ord som betyder samma sak men bara ett är rätt, väldigt konstiga alternativ och ibland även väldigt luddigt. Tror dock det är bra att kunna både alla ord på gamla HP och varva med ordprov eftersom det är inte alltför många ord som kommer upp igen, har stött på kanske 4-7 st.
Citera
2012-03-06, 22:41
Medlem
Citat:
Känns inte som en, i nuläget, realistisk dröm. Känns som att jag har väldigt, väldigt, väldigt långt att nå dit.

Känns lite bättre idag . Fortfarande mycket seg och trög i huvudet dock. Kan dela med mig av mina resultat de från två senaste dagarna:

4 DTK. Totalt: 60/80

3 NOG. Totalt: 51/66

1 LÄS. 14/20

Som vanligt tar jag för lång tid på mig på DTK. Snittar 58-59 min. NOG ligger jag innanför tidsramen med 10 min tillgodo. På LÄS måste jag både förbättra mitt resultat men även öka takten på läsandet. Måste börja träna på den verbala-delen, nu.

Det är som vanligt när jag rättar mina provresultat. Ett par slarvfel men många av de fel jag begått kan jag helt enkelt inte.

Två exempel på NOG som skulle vilja få förklarade för mig:

Två kuber är olika stora. Hur många gånger större volym har den större
kuben än den mindre?
(1) Den större kubens area är dubbelt så stor som den mindre kubens area.
(2) Förhållandet mellan den större och den mindre kubens sidor är (roten ur 2) 2^1/2 : 1

och

Idag fyller både Lars och Lena år. Lena är tre gånger så gammal som Lars.
Hur många år fyller Lena?
(1) När Lars blivit dubbelt så gammal som han är idag, kommer han att vara hälften så
gammal som Lena.
(2) Om 26 år är Lars och Lena 100 år tillsammans.

Vart gör du prov?
Citera
2012-03-06, 23:27
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xanan
Vart gör du prov?

http://www.hpprov.se/start_inside

Gör en medlem där, då kan du enkelt och snabbt ladda ned gamla prov.

http://www.studera.nu/hogskoleprovet/hogskoleprovet/facitprovfragorochnormeringstabeller/fpn/facitprovfragorochnormeringstabellerhosten2011.5.5 01445b132726fd60d80003202.html

Där har du fjolårets prov.
Citera
2012-03-06, 23:31
Medlem
Den sammanlagda längden av medlemmarna i familjen Axelsson är 552 cm.
Hur många medlemmar ingår i familjen?
(1) De två längsta i familjen är 191 cm respektive 181 cm.
(2) Familjemedlemmarnas medellängd är 138 cm.
Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena

Sämst på medel av saker så någon som vill förklara hur man får ut detta och liknande uppgifter?
Citera
2012-03-06, 23:37
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haannes
Den sammanlagda längden av medlemmarna i familjen Axelsson är 552 cm.
Hur många medlemmar ingår i familjen?
(1) De två längsta i familjen är 191 cm respektive 181 cm.
(2) Familjemedlemmarnas medellängd är 138 cm.
Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena

Sämst på medel av saker så någon som vill förklara hur man får ut detta och liknande uppgifter?

Medellängd får du ut genom totalt längd / antal personer.

Dvs 552 / x (antal personer) = 138

Det ger oss -->

552 / 138 = x

x = 4st personer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här