2012-03-05, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Du behöver bara 92 - 95 / 160 för 1.3

Skulle snarare säga 100-105
Citera
2012-03-05, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jettesnel
Förberedelser inför HP http://www.provtips.com/hogskoleprovet_forberedelser.html

Om jag skulle vara du skulle jag satsa stenhårt på matten då det tar lång tid att få ett bättre ordföråd och läsförståelse.

Gör gamla högskoleprov, speciellt det senaste då det innehåller de nya delarna.

Lär dig alla formler och knep utantill, ex att räkna ut 679/56 på snabbast o effektivast sätt. Lär dig hur du jämför två tal på bästa sätt, ex 67/75 och 65/74 vilket är störst? Lär dig hur du skriver om ett tal, ex rot(9) = 9^1/2.

Då jag är medlem på hpguiden så har jag tillgång till alla uträkning på alla gamla prov, dvs hur man får ut svaret på bästa sätt så dyker det upp ett problem på en fråga kan du skicka PM.

Tack så mycket!

Ordförståelse tror jag att jag ligger hyfsat bra på då jag klarade liknande övningar på Svenska B när vi skulle översätta en massa gamla svenska ord och krångliga ord, och då jag läser hyfsat mycket redan.

Matten har jag bara gjort matematik A och håller ju nu på med matematik B (typ kommit 30 sidor bara i boken) Så ska försöka lära mig de flesta former som du tog upp som exempel, tack igen
Citera
2012-03-05, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Du behöver bara 92 - 95 / 160 för 1.3

Borde inte vara några problem om du kan lite basic matte och kan hantera provet (som är väldigt stressigt)

Jag kan bara varmt rekommendera hpguiden för att träna matten för HP provet, det är verkligen gudomligt bra och de går igenom de nya xyz samt kva ordentligt. Hundratals uppgifter på bara dem två och alla uppgifter förklaras så man vet hur man räknar ut dem. Dem har även grundläggande matte och lite mer avancerad matte som man kan plugga där man lär sig att göra detta UTAN miniräknare.

Om ni har problem borden i lära er kortdivsion och andra enkla metoder för att lösa stora multiplikation och stora divisions problem eftersom de faktiskt fungerar och det tar bara ca 20 sekunder att lösa ett stort divions tal som 345/25 och då får man fram garanterat det rätta svaret varje gång.

Det kostar dock en hel del ca 2000 kronor får man pröjsa men jag tycker det är värt det (om man siktar efter ett högt högskoleprovs resultat ca 1.5 +)

Har bara internet och exponent a/ matematik 3000 till hands. Har inga pengar att lägga ut för guider och är nog lite sent ute.

Eftersom jag fick bedrövligt på XYZ är det bara att nöta ekvationer i böckerna eller? Lärs kortdivision ut i böckerna jag skrev upp? Tycker bara att jag inte riktigt lär mig något när jag läser i böckerna, kanske tar sin tid?...

Ang att man bara behöver 90-95 så tror jag också det är snarare 100-105.
Citera
2012-03-05, 16:08
Medlem
Angående uppgift: AB är ett tvåsiffrigt tal. Bestäm talet AB.
(1) Summan av tiotalssiffran A och entalssiffran B är 9.
(2) Om tiotalssiffran A och entalssiffran B byter plats, blir talet BA nio enheter större än talet AB.

Tillräcklig information för lösningen erhålls
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståenden

Kan någon förklara varför rätt svar är C?
Citat:
Ursprungligen postat av FrankLucas
(1) Ger oss att summan av talen är nio (A+B=9). AB kan då till exempel vara 18 (1+8=9), 27 (2+7=9) och så vidare. Vi vet dock inte vilket av vilket av alla alternativ det är.

(2) Ger oss att BA-AB=9. Om A=1 och B=8 (AB=18) ger det oss 81-18 vilket inte är 9. Den enda kombinationen av A och B som fungerar är A=4 och B=5. BA-AB blir då 54=45 vilket är just 9.

Jag förstår hur du tänker. Men borde man inte skriva AB på något annat sätt? Jag tolkade först AB som A x B. Har det något att göra med stora bokstäver eller något?

Ex: xy är ju alltid x gånger y.
Citera
2012-03-05, 16:49
Medlem
the-gafferrs avatar
Vad gör ni åt trötthet? De senaste dagarna känns det som att jag varit sovandes mentalt medan jag kollat igenom prov. Just nu känns det totalt meningslöst att försöka plugga, faktiskt. Sover dåligt också.

Kaffe? Koffeintabletter?
Citera
2012-03-05, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the-gafferr
Vad gör ni åt trötthet? De senaste dagarna känns det som att jag varit sovandes mentalt medan jag kollat igenom prov. Just nu känns det totalt meningslöst att försöka plugga, faktiskt. Sover dåligt också.

Kaffe? Koffeintabletter?

Kan inte säga jag är motiverad direkt men man får ångest om man i alla fall inte kör 1 timme per dag. Dock tar det mig ungefär en dag för att köra 2 timmars plugg för jag kör 30/45 minuter omgångar sen ser jag tv i en timme istället för 15-30 minuter som jag borde.

Rör du på dig? Jag är arbetslös och kan sova inne så länge jag vill men om jag gör det och bara degar inne hela dagen känner jag mig bokstavligen bakis tills typ klockan 9 på kvällen.

Till er mattekunniga, om jag försöker förstå mig på potenser, ekvationer eller bråk i 1 timme per dag från matteboken så bör jag väl ändå höja mig något poäng? Just nu känns det hopplöst.

Lärs kortdivision ut exponent a?
Senast redigerad av Haannes 2012-03-05 kl. 17:46.
Citera
2012-03-05, 17:48
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haannes
Till er mattekunniga, om jag försöker förstå mig på potenser, ekvationer eller bråk i 1 timme per dag från matteboken så bör jag väl ändå höja mig något poäng? Just nu känns det hopplöst.
Fokusera på att lära dig de vanliga potensreglerna t ex att (a*b)^(a+b)=a^(a+b)*b^(a+b), att (a^b)^b = a^(b^2) eller att a^b*a^b= a^(2b) så tjänar du nog några poäng. Stenkoll på geometriska formler kan också ge "gratispoäng".
Citera
2012-03-05, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the-gafferr

Kaffe? Koffeintabletter?
Hur mkt pluggar du? Har du skola? Om du har det hur mkt? Gymnasie eller högskola?
Citera
2012-03-05, 19:30
Medlem
Deleteriouss avatar
Hur lång tid hade man på sig på de olika delarna på det gamla provet?

NOG -
ORD -
LÄS -
DTK -
ELF -
Citera
2012-03-05, 19:51
Medlem
felpost
Citera
2012-03-05, 21:19
Medlem
No-Dices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deleterious
Hur lång tid hade man på sig på de olika delarna på det gamla provet?

NOG -
ORD -
LÄS -
DTK -
ELF -

http://www.studera.nu/hogskoleprovet/hogskoleprovet/beskrivningavhogskoleprovetsdelprov.5.27d863681302 16405a680006479.html
Citera
2012-03-05, 21:38
Medlem
Har märkt att jag är extremt seg på DTK och gör mycket slarvfel. Hur gör ni för att minska slarvfelen och vara snabba? Vad är den rekommenderade tiden på DTK?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in