2012-03-04, 20:19
  #17353
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the-gafferr
Det är väl det vi diskuterar här? Provet, dvs. Inte nödvändigtvis matematik, utan endast den matematik högskoleprovet innefattar.

Jo, men jag tror man som konstruktör är särskilt noga med att inte hamna i sådana tvetydiga situationer. En kurva kan per definition vara rak. Man får i sådana fall göra en klar distinktion om man är ute efter en kurva som är böjd
Citera
2012-03-04, 20:40
  #17354
Medlem
lakritcs avatar
Man hamnar aldrig i en sådan problematik på HP. Frågan som väckte debatten var huruvida en linje är rak och det är den alltid.
Citera
2012-03-04, 20:56
  #17355
Medlem
eradicos avatar
Sitter och nötar texter om genus på ett gammalt prov. Längtar tills den 31:a mars när jag kan få mitt liv tillbaka.
Citera
2012-03-04, 21:21
  #17356
Medlem
Kan inte ha varit direkt svårt för folk som är duktiga verbalt att få höga poäng på de gamla provet.

Pluggar lite matematik men känns inte som jag direkt lär mig något. Så mycket man ska komma ihåg och man glömmer och blandar ihop och sen ska man kunna lägga in det i HP utan räknare. Det mesta i böckerna är med räknare.

Om 70 minuter börjar The Walking Dead, någon mer som ska se ?
Citera
2012-03-04, 21:36
  #17357
Medlem
fillesofens avatar
Jag känner mig bara mer och mer osäker ju mer jag övar inför provet... I skolan har jag testat proven ifrån oktober 94 och de flesta proven från början av 90-talet och jag måste säga att proven blir svårare med åren... Högskoleprovet var ju jävla lekstugan på 90-talet och nu måste jag känna pressen av att det blivit svårare

(på 94' provet fick jag cirka 75% rätt, på 2000-talet proven får jag typ 30-45% rätt...)

Är det bara jag som uppfattat att proven bli svårare för varje år?
__________________
Senast redigerad av fillesofen 2012-03-04 kl. 21:45.
Citera
2012-03-04, 21:46
  #17358
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fillesofen
Jag känner mig bara mer och mer osäker ju mer jag övar inför provet... I skolan har jag testat proven ifrån oktober 94 och de flesta proven från början av 90-talet och jag måste säga att proven blir svårare med åren... Högskoleprovet var ju jävla lekstugan på 90-talet och nu måste jag känna pressen av att det blivit svårare

(på 94' provet fick jag cirka 75% rätt, på 2000-talet proven får jag typ 30-45% rätt...)

Är det bara jag som uppfattat att proven bli svårare för varje år?

Har inte märkt någon skillnad på proven förutom nu när det blir mer matematik.
Citera
2012-03-04, 22:01
  #17359
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fillesofen
Jag känner mig bara mer och mer osäker ju mer jag övar inför provet... I skolan har jag testat proven ifrån oktober 94 och de flesta proven från början av 90-talet och jag måste säga att proven blir svårare med åren... Högskoleprovet var ju jävla lekstugan på 90-talet och nu måste jag känna pressen av att det blivit svårare

(på 94' provet fick jag cirka 75% rätt, på 2000-talet proven får jag typ 30-45% rätt...)

Är det bara jag som uppfattat att proven bli svårare för varje år?

Jag tror det var i denna tråd som jag läste att mattedelarna faktiskt var aningen svårare i proven på 90-talet, eftersom att svenskarna var generellt sett bättre på matematik då. Huruvida det stämmer eller inte vet jag inte.
Citera
2012-03-04, 22:26
  #17360
Medlem
fillesofens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haannes
Har inte märkt någon skillnad på proven förutom nu när det blir mer matematik.

Då måste jag vara väldigt känslig eller så är det en psykologisk grej. Visst, det är mer matematik men ord-delen klarade jag nästintill 70-90% på varje 90-talsprov. De senare årens prov är det föga imponerande 30% rätt jag får

Citat:
Ursprungligen postat av katten142
Jag tror det var i denna tråd som jag läste att mattedelarna faktiskt var aningen svårare i proven på 90-talet, eftersom att svenskarna var generellt sett bättre på matematik då. Huruvida det stämmer eller inte vet jag inte.

Det är detta som gör mig en aning konfunderad. Jag är väldigt dålig på matematik. Klarade precis matematik B på gymnasiet. (Visserligen är jag bra på huvudräkning). På 90-talsproven så klarade jag faktiskt matematiken hyfsat - speciellt NOG-delen, på 05 provet så fick jag knappt några rätt alls... Så är verkligen matematikdelen verkligen lättare för att vi blivit generellt sämre? Eller är det en kombo av att vi blivit sämre och proven svårare?

Nu är jag bara en individ men det känns lustigt och suspekt att jag kan klara 90-tals proven bra men 00-talsproven så dåligt. It does not make any sens!
Citera
2012-03-05, 00:09
  #17361
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 20rocks
ord låg jag ett tag på typ 15-16, nu senaste ggn så har jag 18 fler ggn i rad.
På mek så ligger jag mellan 17-20, känns ganska bra.

Körde MEK på ordprov.se för första gången nu ( har provat på MEK 1-3 gånger för länge sen dock) och fick 20/20

Det är matten jag bävar för. Jag är ganska säker jag skulle kunna komma ganska högt bara jag kunde med matematiken. Just nu måste jag ha alla rätt på verbala för att få en chans på 1.3, och det lär ju hända

Edit: Körde två omgångar till och fick 20/20 och 19/20. Dock vissa ord igen och var till och med samma ord 2 gånger på ena provet.

Testade köra XYZ delprov men körde ej så seriöst och fick 3/24. Fattar noll. Vad ska jag göra för att bättra mig?
__________________
Senast redigerad av Haannes 2012-03-05 kl. 00:40.
Citera
2012-03-05, 07:11
  #17362
Medlem
Kort och gått, ska skriva högskoleprovet i mars och såg den här tråden Såg dock att några länkar som postat i första tråden är döda.

Någon som kan länka till sidor där man kan testa träna osv?

Ser ut som det mesta hänger på mitt högskoleprov då mitt gymnasiebetyg inte är allt för bra så alla tips,länkar osv är hemskt välkomna
Citera
2012-03-05, 08:04
  #17363
Medlem
jettesnels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xanan
Kort och gått, ska skriva högskoleprovet i mars och såg den här tråden Såg dock att några länkar som postat i första tråden är döda.

Någon som kan länka till sidor där man kan testa träna osv?

Ser ut som det mesta hänger på mitt högskoleprov då mitt gymnasiebetyg inte är allt för bra så alla tips,länkar osv är hemskt välkomna
Förberedelser inför HP http://www.provtips.com/hogskoleprovet_forberedelser.html

Om jag skulle vara du skulle jag satsa stenhårt på matten då det tar lång tid att få ett bättre ordföråd och läsförståelse.

Gör gamla högskoleprov, speciellt det senaste då det innehåller de nya delarna.

Lär dig alla formler och knep utantill, ex att räkna ut 679/56 på snabbast o effektivast sätt. Lär dig hur du jämför två tal på bästa sätt, ex 67/75 och 65/74 vilket är störst? Lär dig hur du skriver om ett tal, ex rot(9) = 9^1/2.

Då jag är medlem på hpguiden så har jag tillgång till alla uträkning på alla gamla prov, dvs hur man får ut svaret på bästa sätt så dyker det upp ett problem på en fråga kan du skicka PM.
Citera
2012-03-05, 08:10
  #17364
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haannes
Körde MEK på ordprov.se för första gången nu ( har provat på MEK 1-3 gånger för länge sen dock) och fick 20/20

Det är matten jag bävar för. Jag är ganska säker jag skulle kunna komma ganska högt bara jag kunde med matematiken. Just nu måste jag ha alla rätt på verbala för att få en chans på 1.3, och det lär ju hända

Edit: Körde två omgångar till och fick 20/20 och 19/20. Dock vissa ord igen och var till och med samma ord 2 gånger på ena provet.

Testade köra XYZ delprov men körde ej så seriöst och fick 3/24. Fattar noll. Vad ska jag göra för att bättra mig?

Du behöver bara 92 - 95 / 160 för 1.3

Borde inte vara några problem om du kan lite basic matte och kan hantera provet (som är väldigt stressigt)

Jag kan bara varmt rekommendera hpguiden för att träna matten för HP provet, det är verkligen gudomligt bra och de går igenom de nya xyz samt kva ordentligt. Hundratals uppgifter på bara dem två och alla uppgifter förklaras så man vet hur man räknar ut dem. Dem har även grundläggande matte och lite mer avancerad matte som man kan plugga där man lär sig att göra detta UTAN miniräknare.

Om ni har problem borden i lära er kortdivsion och andra enkla metoder för att lösa stora multiplikation och stora divisions problem eftersom de faktiskt fungerar och det tar bara ca 20 sekunder att lösa ett stort divions tal som 345/25 och då får man fram garanterat det rätta svaret varje gång.

Det kostar dock en hel del ca 2000 kronor får man pröjsa men jag tycker det är värt det (om man siktar efter ett högt högskoleprovs resultat ca 1.5 +)
__________________
Senast redigerad av Icecrypt08 2012-03-05 kl. 08:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in