Träna också på lite engelska ord, kan vara bra att kunna, men lägg inte allt för mycket tid på detta jämfört med andra delar. http://www.vocabulary.com/
Träna också på lite engelska ord, kan vara bra att kunna, men lägg inte allt för mycket tid på detta jämfört med andra delar. http://www.vocabulary.com/
A I är större än II
B II är större än I
C I är lika med II
D informationen är otillräcklig
Varför är svaret inte B? Var bombsäker på att jag svarat rätt på denna.
Kom just på att jag räknat fel. Fick ut att 7/8=8/9 Så jävla dumt
P1 och P2 är primtal. P1 < P2 och P1 + P2 = 16.
Kvantitet I: P1
Kvantitet II: 4
A I är större än II
B II är större än I
C I är lika med II
Är det bara jag som är efterbliven på denna eller? Har mina misstankar om att de möjliga primtalen här är 11 och 5. Dvs P1 = 5, och därför blir svaret A.
Men vad är ett primtal? Vilka är de "vanligaste" primtalen?
Känns som man borde kunna detta
Senast redigerad av the-gafferr 2012-02-28 kl. 18:07.
A I är större än II
B II är större än I
C I är lika med II
Varför är svaret inte B? Var bombsäker på att jag svarat rätt på denna.
Kvantitet I: P1
Kvantitet II: 4
A I är större än II
B II är större än I
C I är lika med II
Är det bara jag som är efterbliven på denna eller? Har mina misstankar om att de möjliga primtalen här är 11 och 5. Dvs P1 = 5, och därför blir svaret A.
Men vad är ett primtal? Vilka är de "vanligaste" primtalen?
Känns som man borde kunna detta
Kvantitet I: x
Kvantitet II: 7/8
6/7 < x < 8/9
6/7 = 432/504
8/9 = 448/504
7/8 = 441/504
Dvs: x ligger någonstans mellan 432/504 och 448/504.
7/8 är 441/504.
Dvs X kan vara såväl större som mindre än 441/504.
---
Ett primtal är ett tal som bara är delbart genom 1 och sig självt. Dvs: 2,3,5,7,11,13,17,19,23 etc.
Dvs:
Du har två primtal vars summa är 16.
Vi drar då slutsatsen att inga av talen är primtal över 17. Vi har då kvar:
2,3,5,7,11,13
Primtalet 2 kan inte vara med för om summan ska vara 16 så krävs det att det andra talet är 14.
Kvar:
3,5,7,11,13
Titta och börja prova dig fram.
13 kan bara kombineras med 3 för att uppnå 16. Inga fler kombos.
11 kräver att andra talet är 5. Inga fler kombos
7 kräver 9 vilket inte är ett primtal
5 kräver 11 men den kombinationen skrev vi innan.
Slutsats: kombinationerna som är möjliga är:
13+3 & 5+11.
Det minsta primtalet är därför 3 eller 5.
Hinner inte läsa igenom så med reservation för ev fel.
Dvs: x ligger någonstans mellan 432/504 och 448/504.
7/8 är 441/504.
Dvs X kan vara såväl större som mindre än 441/504.
---
Ett primtal är ett tal som bara är delbart genom 1 och sig självt. Dvs: 2,3,5,7,11,13,17,19,23 etc.
Dvs:
Du har två primtal vars summa är 16.
Vi drar då slutsatsen att inga av talen är primtal över 17. Vi har då kvar:
2,3,5,7,11,13
Primtalet 2 kan inte vara med för om summan ska vara 16 så krävs det att det andra talet är 14.
Kvar:
3,5,7,11,13
Titta och börja prova dig fram.
13 kan bara kombineras med 3 för att uppnå 16. Inga fler kombos.
11 kräver att andra talet är 5. Inga fler kombos
7 kräver 9 vilket inte är ett primtal
5 kräver 11 men den kombinationen skrev vi innan.
Slutsats: kombinationerna som är möjliga är:
13+3 & 5+11.
Det minsta primtalet är därför 3 eller 5.
Hinner inte läsa igenom så med reservation för ev fel.
Kom just på att jag gjort ett idiotiskt slarvfel på första frågan, räknat fel helt enkelt.
Tack för svaret angående primtal. Utförligt och bra.
Jag funderar lite på att göra provet i höst eftersom jag valde bort att börja med matten denna terminen. Är det bara Matte A som högskoleprovet är uppbyggt på? Eller är det 9:ans matte också? Just nu så äger jag enbart en Matte A bok och har ingen bok från 9:an kvar. Klarar jag mig med att repetera gamla prov från gymnasiekursen samt matteboken eller borde jag införskaffa 9:ans mattebok också? Har inte pluggat matte alls de senaste tre åren och har glömt bort allt men när det väl kommer till kritan så kan jag lätt fastna och nördplugga, vill helt enkelt veta om A-kursen räcker eftersom jag har för mig att den har rätt mycket repetition ifrån 9:ans bok. Känns onödigt att behöva köpa en bok om det verkligen inte behövs. Tips snälla?
Jag funderar lite på att göra provet i höst eftersom jag valde bort att börja med matten denna terminen. Är det bara Matte A som högskoleprovet är uppbyggt på? Eller är det 9:ans matte också? Just nu så äger jag enbart en Matte A bok och har ingen bok från 9:an kvar. Klarar jag mig med att repetera gamla prov från gymnasiekursen samt matteboken eller borde jag införskaffa 9:ans mattebok också? Har inte pluggat matte alls de senaste tre åren och har glömt bort allt men när det väl kommer till kritan så kan jag lätt fastna och nördplugga, vill helt enkelt veta om A-kursen räcker eftersom jag har för mig att den har rätt mycket repetition ifrån 9:ans bok. Känns onödigt att behöva köpa en bok om det verkligen inte behövs. Tips snälla?
Har för mig att det är så men som sagt inte pluggat på år så minns inte riktigt hur det ligger till. Har ingen aning om hur högskoleproven brukar se ut rent generellt heller. Körde dock ett gammalt högskoleprov online och hade inte många rätt alls totalt på mattedelen, tyckte att läsmatten var den helt klart svåraste delen (kan fortfarande inte alla förkortningar). Fattade verken noll men då visste jag inget innan heller utan bara testade för skojs skull. Men det är egentligen inte konstigt kanske när det var såpass länge sedan som jag läste och matte är mitt svagaste ämne nuförtiden.
Men aldrig att jag ger upp! Ska ta tag och läsa allt från början eftersom jag inte har ett endaste betyg från gymnasiet i nuläget, blir helt enkelt att försöka sätta så högt betyg på kursen som möjligt och se vad för något som man är dålig på och efter det och göra ett test igen.
Just läsdelarna tyckte jag inte var så svåra förutom att jag har tappat mycket av min läshastighet men får hoppas att den går att träna upp. Svåraste var väl där man skulle lista ut ord mellan meningar och den svenska läsförståelsen, då jag tyvärr har latat mig på senare år och gått över till att läsa på engelska. Rätt konstigt faktiskt att man fördrar att läsa och skriva på engelska nu efter ha haft svenskan som favoritämne under hela högstadiet. Så den delen var helt klart lättast för mig. Wops, hade tråkigt så skrev ner vad jag tycker verkar svårast. Men eftersom jag forfarande måste läsa in så mycket på komvux så antar jag att man snappar upp en hel del innan det är dags för att plugga inför provet. Mest matten som jag är nyfiken på hur man bör lägga upp det och om A-kursens bok räcker eller inte. Just orddelarna och läsbiten får man helt enkelt nöta in och börja redan nu att läsa tidningen varje dag samt kolla lite ordlista då och då för att få upp sin läshastighet och ordförståelse. Jag hade tänkt göra provet även om jag inte är så otroligt förberedd innan för att senare veta hur det är på "riktigt" så att säga och försöka höja mig därefter medan jag fortfarande läser på komvux.
Senast redigerad av Moosoulini 2012-02-28 kl. 18:57.
Kan väl även tilläggas att du nog inte kommer stöta på höger primtal än dom jag nämnde. Blir helt enkelt för mkt tid på en uppgift då.
Okej
Gjorde nyss om den kvantitativa delen från fjolårets prov. Gjorde hela testet med tidsbegränsning. Besviken med mitt DTK resultat, 14/24 (!!!). Måste, måste bli bättre på DTK.
Kom dock ihåg vissa frågor, eftersom jag gjort provet för bara ett par dagar sedan. Lyckades skrapa ihop 58/80. Skulle med allra största sannolikhet inte lyckas göra det på ett riktigt prov dock.
Senast redigerad av the-gafferr 2012-02-28 kl. 19:07.