2012-02-27, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfgeneral
D är väl inte korrekt?

Lägg ihop alla 100-tusen:delar i 31 så ser du att svaret är större än alla alternativ utom D.

I 34:an så har materialkostnaden inte minskat till mindre än hälften, vilket endast lämnar ett alternativ.

Ja men lål självfallet ska det vara A, kollade på fel facit.

Förstod dock inte hur du tänkte på 34:an?

Sen det här med hur man ska mäta arean, hajar inte det riktig. Var isf ett tag sen jag höll på med det. Någon som kan fräscha upp mitt minne? Tänkte främst på 35-37
Senast redigerad av optimus.prime 2012-02-27 kl. 23:09.
Citera
2012-02-27, 23:09
Medlem
Smurfgenerals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimus.prime
Ja men lål självfallet ska det vara A, kollade på fel facit.

Förstod dock inte hur du tänkte på 34:an?

Materialkostnaden för "Rotfyllning och krona" har gått ifrån 751 till 500.

De fyra alternativen för den procentuella förändringen är -65%, -35%, -52%, -65%. Endast ett av dem är rimligt.
Citera
2012-02-28, 01:01
Medlem
eradicos avatar
Nattens fundering:
Har krigat upp mig så jag ligger på runt 20-21 när jag gör XYZ-delen på höstens högskoleprov. Totalt så har jag väl gjort detta prov cirka två-tre gånger exklusive provdagen. Jag kan motivera mina egna lösningar för mig själv och min mamma som har undervisat i matematik på universitetsnivå har bedömt dem som korrekta. Den stora frågan blir nu dock om jag enbart har lärt mig att lösa just dessa 24 uppgifterna eller om jag lärt mig generella metoder som fungerar på de flesta uppgifter? Vad tror ni, ska jag förvänta mig en höjning eller bör jag ta mig igenom matte a en gång extra innan det är dags att skjuta skarpt?

Rent teoretiskt sett, om man utgår från förra årets DTK-resultat (är lite för lat för att göra om det), så ligger jag på underkanten till 1,7 just nu på höstens prov. Då har jag dessutom gjort det på tid och haft tid över på varje del efter att jag slutfört den. Hoppas verkligen på en höjning upp till i alla fall 1,4.
Senast redigerad av eradico 2012-02-28 kl. 01:05.
Citera
2012-02-28, 01:05
Medlem
EDIT: felpost. Läste XYZ som NOG.
Citera
2012-02-28, 01:06
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Vilka årgångar på NOG har du övat på?

Den stora frågan är väl snarare vilka årgångar av NOG jag inte övat på
(ja, jag har gjort vartenda nog sedan 1998)
Citera
2012-02-28, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Den stora frågan är väl snarare vilka årgångar av NOG jag inte övat på
(ja, jag har gjort vartenda nog sedan 1998)
Ska bli intressant hur det går för dig. Mitt skepp är nog rätt kört. Pendlar nåt fruktansvärt på DTK. 20/20 ibland. 13(!)/20 på ett prov idag. Känns som jag höjt min högstanivå men sänkt min lägstanivå på köpet.

Hursomhelst har jag ett NOG från 97 som du NOG inte borde ha gjort ifall du vill kolla på ett prov du aldrig gjort.
Citera
2012-02-28, 01:14
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Ska bli intressant hur det går för dig. Mitt skepp är nog rätt kört. Pendlar nåt fruktansvärt på DTK. 20/20 ibland. 13(!)/20 på ett prov idag. Känns som jag höjt min högstanivå men sänkt min lägstanivå på köpet.

Hursomhelst har jag ett NOG från 97 som du NOG inte borde ha gjort ifall du vill kolla på ett prov du aldrig gjort.

Outch, fast å andra sidan kanske provdagen går bra? Jag misstänker att en av anledningarna till att mitt hp gick som det gick från början var att jag hade haft en massiv tenta dagen innan och noll sömn de två senaste dygnen. Allt är inte kört än!

Om du har det i digital form så får du jättegärna maila mig det, du har pm!
Citera
2012-02-28, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Outch, fast å andra sidan kanske provdagen går bra? Jag misstänker att en av anledningarna till att mitt hp gick som det gick från början var att jag hade haft en massiv tenta dagen innan och noll sömn de två senaste dygnen. Allt är inte kört än!

Om du har det i digital form så får du jättegärna maila mig det, du har pm!
Ah, man kan se det positivt. Blir väl 2,0 eller 1,0 . Väldigt skönt att jag redan uppnått mitt mål iaf.

Yesbox. Är en pdf så inga problem.
Citera
2012-02-28, 02:33
Medlem
Christopher.s avatar
Hur ska man träna inför HP? En liten snabb guide vore perfekt.
Citera
2012-02-28, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av powercyty
En sak som jag verkligen behöver svar på är det här med övningsuppgifterna på khanacademy.

Jag kommer in på sidan, där man ser en himmel och så finns det en massa trädlinjer kan vi kalla det och då skall man klicka på varje gren som exempelvis addition, multplication mfl . Men vad gör man efter att man kommit in på sidan?
Det finns ju en massa grenar med en massa uppgifter och videoklipp.. vilka grenar skall man klicka på?

Jag har ju märkt att dessa grenar omfattar nästan all matematik som finns tillgänglig men vilka av dessa grenar omfattar det som man behöver kunna för att lösa xyz/kva på hp provet?

Någon som vet?
Citera
2012-02-28, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Träna på gamla prov känns som det viktigaste (finns lite överallt att ladda ner gratis) Jag gjorde högskoleprovet i höstas och fick bra resultat på alla delar utom dom nya, dvs dom man inte kunnat plugga på innan via gamla prov. Sen finns det massa material på Internet och i bokform, en hel del bra länkar hittar man om man bara tittar runt i den här tråden.

ordprov.se = bra och gratis, speciellt för ordträning.
hpguiden.se/ = Ganska dyrt men verkar effektivt.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163306824 = En bok jag tycker har varit till bra hjälp.

Citat:
Ursprungligen postat av powercyty
Någon som vet?
Börja med att logga in så att den kommer ihåg dig och hur långt du har kommit. Du behöver ett Facebook konto eller ett Google konto. Tryck sedan på Practice uppe i menyn till höger. Trädet du beskriver behöver du inte ägna så mycket uppmärksamhet åt, det är mer en översikt. Börja med den översta uppgiften (addition 1 eller vad det är) När du har klarat av tillräckligt många tal i följd kommer det upp en knapp att du är redo att gå vidare, sen är det bara att köra på. Det fina med sidan är att när man förr eller senare fastnar på ett tal så kan man gå längst ner till höger på sidan och titta på en instruktionsvideo hur man skall gå till väga för att lösa aktuella uppgifter. Väldigt pedagogiskt och bra förklaringar. Jag tränar matte där nu inför högskoleprovet, är väldigt nöjd.
Citera
2012-02-28, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.

För övrigt är första inlägget i den här tråden en bra guide i sig..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in