2011-01-02, 23:49
Medlem
19109216s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Censur
satte mig nu här och jobbar med just den boken och ett prov. känns trögt men har 90 dagar på mig! Får jag bara runt 10-12 på denna del är jag rätt nöjd och då kan jag nog få mitt resultat jag behöver.

Men jag har hittat en diagram typ jag inte kan lösa, och hittar det inte på internet heller :/

Du kanske kan beskriva diagrammet lite mer så vi andra kanske kan hjälpa dig med identifieringen?
Citera
2011-01-03, 00:00
Medlem
kan försöka
Det diagramet jag hittat vet jag ofta förekommer när man pratar om energi från olika delar i detta fall skog

http://www.df.lth.se/~mikaelb/hprov/08a/dtk.pdf alltså uppg nummer 7.

vad heter ett sådant diagram? lyckas alltid avläsa dom fel.... Några tips, kan man leta upp några sådana diagram någonstans kanske?
Citera
2011-01-03, 00:54
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Censur
kan försöka
Det diagramet jag hittat vet jag ofta förekommer när man pratar om energi från olika delar i detta fall skog

http://www.df.lth.se/~mikaelb/hprov/08a/dtk.pdf alltså uppg nummer 7.

vad heter ett sådant diagram? lyckas alltid avläsa dom fel.... Några tips, kan man leta upp några sådana diagram någonstans kanske?
Är det månntro ett ytdiagram?

Bild: http://officeimg.vo.msecnd.net/sv-se/files/352/481/ZA006051228.gif
Citera
2011-01-03, 02:05
Medlem
Ros1ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19109216
Om du vill få en så stor höjning som möjligt per nedlagd tid borde du främst satsa på orddelen. Din plan låter väldigt bra och om du lyckas med det kan du räkna med att få ungefär 30 rätt (och ordprovs listor är på 5000). Men det gäller att du verkligen följer den.

Engelska och svenskan kan du också hämta en del poäng på. Det enda sättet att bli bra på dessa delar är att läsa mycket. Gamla prov ger väl en del men inte särskilt mycket skulle jag säga. Det är nog bättre att läsa lite artiklar på nätet från The Economist, The Guardian, Scientific American för engelskan och SvD (Under strecket) för svenskan.

Du verkar ha koll på DTK/NOG så där kanske du inte behöver några tips. Gör dessa lite noggrannare så du slipper allt slarv.

Om du skulle dra en gissning, vad tror du det är möjligt att jag hamnar på för resultat? Vet att det är lite , men ändå
Citera
2011-01-03, 09:35
Medlem
Vet någon hur åldersfördelningen för resultaten egentligen ser ut? Jag har försökt hitta någon information om det, men inte lyckats...
Citera
2011-01-03, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ros1en
Om du skulle dra en gissning, vad tror du det är möjligt att jag hamnar på för resultat? Vet att det är lite , men ändå

ORD är den du kan hämta mest poäng på. Pluggar du mycket kan du säkert komma upp i 30+.

ELF och LÄS tar lång tid att öka, men några enstaka poäng kan du säkert höja dig.

NOG och DTK gäller det att du nöter mycket för att minska på slarvfelen. Gör många gamla på tid för att lära dig hantera stressen osv.

Du kanske kan höja med 10-15 råpoäng, helt beroende på hur mycket tid du lägger ned.
Citera
2011-01-03, 13:59
Medlem
Ja det är ett ytdiagram. Dock hittar jag inga bra övningsexempel på hur man löser dessa vare sig i matte A böcker eller i den boken det tipsades om förut.

Ingen som har tips på en bra bok med mycket diagram och statistik?
Stapel diagram är no biggie.

Ni som har/är medlemar på hpguiden. Hur mycket diagramtyper finns det där? finns det bra lösningar för dom svårare diagrammen?
Överväger om man ska satsa några hundra lappar på det sista hp:t där jag har chans, för sen när matten blir mer kommer det nog gå åt skogen.
Citera
2011-01-03, 14:23
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SemperOptimus
Vet någon hur åldersfördelningen för resultaten egentligen ser ut? Jag har försökt hitta någon information om det, men inte lyckats...

Du får nog fråga någon vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap vid Umeå universitet, t.ex. Margareta Hedlund som nås på:

Telnr: 090 - 786 6219
E-post: Margareta.Hedlund@edmeas.umu.se
Citera
2011-01-03, 15:00
Medlem
19109216s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canucks
ORD är den du kan hämta mest poäng på. Pluggar du mycket kan du säkert komma upp i 30+.

ELF och LÄS tar lång tid att öka, men några enstaka poäng kan du säkert höja dig.

NOG och DTK gäller det att du nöter mycket för att minska på slarvfelen. Gör många gamla på tid för att lära dig hantera stressen osv.

Du kanske kan höja med 10-15 råpoäng, helt beroende på hur mycket tid du lägger ned.

Låter rimligt.

Om vi antar att du följer din plan så bör du lätt kunna plocka runt 30~ på ord. Sedan antar vi att du ligger stabilt på NOG/DTK dvs 20/18. Svenskan och engelskan ligger väl runt 15 om du tränar en del. Slutsumman skulle ge dig 30+20+18+15+15 = 98, vilket var gränsen för 1.7 i höstas. Tänk även på att mycket avgörs under provdagen så det kan lika gärna gå så dåligt att du inte ens höjer dig alls.
Citera
2011-01-03, 15:02
Bannlyst
Hejsan!

Jag tänkte börja plugga inför HP-provet från och med imorgon. Min plan ser följande ut:

Läsa 4 SvD + 4 the economist artiklar(Alternativt 2 artiklar från the economist och en annan tidning)( Per dag!)

1 delprov varje dag

1 helt prov/ vecka

100 ord/dag( Räcker ORDprov.se för att få 30+?, kan jag plugga in andra ordlistor så att jag kan få 30+ utan att det kostar pengar? Men då ska det också vara rimligt antal ord så att jag hinner).

Om jag ligger i, kan jag få ett bra resultat då?

mvh

Lampara

Edit: 2 dagar av veckan går till att analysera alla mina fel mikroskopiskt.
Senast redigerad av Lampara 2011-01-03 kl. 15:12.
Citera
2011-01-03, 15:07
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SemperOptimus
Detta är jag också intresserad av, om du får fram denna information, kan du skicka PM eller posta i denna tråd?
Citera
2011-01-03, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lampara
Hejsan!

Jag tänkte börja plugga inför HP-provet från och med imorgon. Min plan ser följande ut:

Läsa 4 SvD + 4 the economist artiklar(Alternativt 2 artiklar från the economist och en annan tidning)( Per dag!)

1 delprov varje dag

1 helt prov/ vecka

100 ord/dag( Räcker ORDprov.se för att få 30+?, kan jag plugga in andra ordlistor så att jag kan få 30+ utan att det kostar pengar? Men då ska det också vara rimligt antal ord så att jag hinner).

Om jag ligger i, kan jag få ett bra resultat då?

mvh

Lampara

Hej! Tänkte passa på att berätta lite om min egen situation här.
Läser en text från understrecket varje dag, samt två ordprov från ordprov.se och ett från relaynode.
I nuläget får jag 35-39 på ordprov.se och 30-34 på relaynode. Men sedan när jag gjorde ett riktigt prov fick jag bara 24 - kom sedan på att när jag gjorde övningsprov filtrerades gamla ord bort. Så jag undrar om någon med längre erfarenhet kan uppskatta hur mycket jag kommer få på det närmaste, riktiga, provet?
TYcker att ambitionen är beundransvärd, själv skulle jag aldrig orka/hinna med så mycket (Går fortfarande i skolan).
Nog och Dtk brukar gå bra, har fått alltifrån 16 till 20/18 till 21, och det var alltid slarv som krånglade. Engelskan går alltid hyfsat, 18 till 19. På Läs har jag fått 16,18 och 20 på de prov jag tränade på. Tror understrecket gjorde sitt men även lite tur/otur kan spela in, ifall texterna passar ens smak.
Så vad tror ni jag kommer få på ORD? Och inte minst, hur hårt kan tidspressen drabba en vid det riktiga provtillfället?
Tack på förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in