2011-11-15, 21:55
Medlem
Tror snittet kommer ökas jmf med förra normeringen men några enorma svängar; tveksam.
Citera
2011-11-15, 21:56
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Om omfånget ökar så minskar väl poänggränsen?

Så det han menar är alltså att man gynnas i viss mån om det han hoppas på går igenom?
Citera
2011-11-15, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Så det han menar är alltså att man gynnas i viss mån om det han hoppas på går igenom?
Så tolkar jag det. Men tycker texten är lite luddig. Förvisso är jag själv ibland rätt tvetydig när jag skriver så ska väl inte peka finger.
Citera
2011-11-15, 22:02
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Så tolkar jag det. Men tycker texten är lite luddig. Förvisso är jag själv ibland rätt tvetydig när jag skriver så ska väl inte peka finger.

Har du tid med en sista idiotisk fråga min sida för dagen? Vad är egentligen skillnaden mellan snitt och medelvärde på ett högskoleprov? Som jag förstod det på din kommentar "själv så tror jag att snittet kommer att öka" så tolkade jag det som att fler kommer att skriva högre men borde inte det här rent logiskt motverkas av att man är beroende av hur andra skriver? Exempelvis så kan väl inte ett obegränsat antal få 1,4?
Citera
2011-11-15, 22:04
Medlem
Citat:
Har du tid med en sista idiotisk fråga min sida för dagen? Vad är egentligen skillnaden mellan snitt och medelvärde på ett högskoleprov? Som jag förstod det på din kommentar "själv så tror jag att snittet kommer att öka" så tolkade jag det som att fler kommer att skriva högre men borde inte det här rent logiskt motverkas av att man är beroende av hur andra skriver? Exempelvis så kan väl inte ett obegränsat antal få 1,4?
Hm, menar väl samma sak. Är rätt tvetydig.
Citera
2011-11-15, 22:12
Medlem
Citat:
Jag förstår fortfarande inte hur du tänker, är nog för att jag pluggat nonstop i flera timmar nu. Jag försvarar inte blint att räkna procentuellt ens om man gör det på de olika delarna var för sig eftersom att jag vet om att normeringen kan ändras. Det jag däremot inte förstår är varför normeringen nödvändgtvis skulle behöva ändras särskilt radikalt. Jag tror att 2,0 kommer gå runt 144 poäng och om man nu ska räkna ett medelvärde så borde det enda sättet att få 2,0 antingen vara att få 2,0 + 2,0 eller 2,0 + 1,9. På vilket sätt menar du att omfånget skulle ändras? Menar du att det kommer krävas >147 poäng för att få 2,0?

Om man tror att nya ska följa gamla, som t ex som VT2011 där 2.0 gavs för 109-122, så skulle det nu bli
(109/122) x 160 => 143. Men, om det bleve som jag anfört, så skulle 2.0 komma att erhållas kanske redan vid 138, 139.

För att förtydliga det hela, ses på dem som är i 2.0-området (principen blir mer uttalad ju längre upp det är men neråt ända ner till ca 40p, vilket är ca vad man får om man ger randomiserade svar):
Det har ju alltid funnits de få, som klarat nästan alla frågor (och oftast med turens medverkan att råka gissa rätt på tillräckligt många av de kvarvarande frågor som inte vets svar på, för att få 2.0). Dessa personer måste ha klarat nästan alla frågor för att få 2.0. De måste göra ungefär lika bra presterat inom båda typer. De kan inte mycket eller alls välja nån del mer än en annan, om det inte är pga av att de har olika snabbhet för koncentration för de olika typerna av frågor (dvs inom ämnet provteknik). Men, de som iofs förr klarat nästan alla frågor, och fått 2.0, och klarat precis på tiden. Hur skulle/ska de hinna nu? Många är snabba, och får tid över. Men de som inte hann med förra klarar det sämre med nya. Och alltså, de som precis hann med vid förra för att få 2.0 kan inte hinna med nya, om det inte är för att det nya provets frågor är i genomsnitt påtagligt enklare.

Men hursomhelst, tidsfaktorn påverkar ju uppifrån, och måste ju liksom då trycka ner snittvärdet en bit, till förmån för de som är mer logiska och/eller snabba.
Senast redigerad av Phaser 2011-11-15 kl. 22:31.
Citera
2011-11-15, 22:20
Medlem
Fexthevisionarys avatar
Citat:
Gmath är som jag förstått det samma typ av matte som kom på högskoleprovet, man använder det till amerikanska prov för att ta in folk på högskolan. Ganska intressant sak att läsa på om och det var lite synd att jag inte visste om att det fanns innan jag gjorde det här högskoleprovet.

Jag antar att ni syftar på GMAT:

http://en.wikipedia.org/wiki/Graduate_Management_Admission_Test
Citera
2011-11-15, 22:25
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phaser
Om man tror att nya ska följa gamla, som t ex som VT2011 där 2.0 gavs för 109-122, så skulle det nu bli
(109/122) x 160 => 143. Men, om det bleve som jag anfört, så skulle 2.0 komma att erhållas kanske redan vid 138, 139.

Det har ju alltid funnits de få, som klarat nästan alla frågor (och oftast med turens medverkan att råka gissa rätt på de få kvarvarande frågor som inte vets svar på). Dessa personer måste ha klarat nästan alla frågor för att få 2.0. De måste göra ungefär lika bra presterat inom båda typer. De kan inte välja nån del mer än en annan, om det inte är pga av att de har olika snabbhet för koncentration för de olika typerna av frågor. Men, de som iofs förr klarat nästan alla frågor, och fått 2.0, och klarat precis på tiden. Hur ska de hinna nu? Många är snabba, och får tid över. De som inte hann med förra klarar det sämre med nya. Men hursomhelst, tidsfaktorn påverkar ju uppifrån, och måste ju liksom då trycka ner snittvärdet en bit, till förmån för de som är mer logiska och/eller snabba.

Själv så är jag född pessimist och utgår från att mina kassa 100 poäng bara kommer att räcka till 0,8 (1,0 är det som krävs för min utbildning) så jag är inte en anhängare av din idé, mitt psyke hade nog inte riktigt klarat att bli besviken. Därmed så säger jag såhär: Jag hoppas innerligt att du har rätt men det finns ju lite saker som talar emot detta såsom:
* De som är riktigt bra på matte kommer att gynnas rejält av den nya typen av prov. I och för sig så kommer de som är riktigt kassa att missgynnas riktigt hårt men dessa brukar i sin tur bara gissa, men gissandet kanske ökar.
* Texterna har bantats vilket jag tror underlättar för de som tidigare har tappat mycket poäng på att läsa hela texterna, detta kan leda till att normeringen åker upp lite här.
* Ord var något som människor tidigare hatat, dessa har minskats till förmån för MEK. Sen kan man i och för sig diskutera hur bra MEK, många på hpguiden.se verkar ha tappat mycket på den här.
* Den bit av provet som jag tyckte var riktigt svår men som många älskar finns inte bara kvar, den har även utökats. Det man kan hoppas på är att många dock inte har hunnit hela vägen fram

Jag hoppas att du har rätt för om normeringen åker ner ett par pinnar så hade jag förmodligen med väldigt god marginal klarat 1,2 men i dagsläget har jag svårt att se ljuset i tunneln.
Citera
2011-11-15, 22:38
Medlem
Lecapitaines avatar
Är det nu på lördag som resultatet kommer ut på studera.nu?
Citera
2011-11-15, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lecapitaine
Är det nu på lördag som resultatet kommer ut på studera.nu?
Normeringen kommer på måndag tror jag. Resultatet får du in en vecka efter har jag för mig.
Citera
2011-11-15, 22:43
Medlem
Citat:
Normeringen kommer på måndag tror jag. Resultatet får du in en vecka efter har jag för mig.

Måndag är det ja. Är du säker på det sista?
Citera
2011-11-15, 22:51
Medlem
Lecapitaines avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av DjTenman
Måndag är det ja. Är du säker på det sista?

så om drygt 2 veckor så får jag mitt resultat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in