2019-04-22, 19:10
Medlem
EasyClaps avatar
Är det någon som vet något om den där kameran det pratades om som skulle ha satts upp en tid innan branden? Har den informationen officiellt avfärdats som en felaktig uppgift eller har kameran kunnat påvisa något?
Citera
2019-04-22, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Hur många mordbränder handlar det om?
Frankrike har cirka 40,000 kyrkor - ”attackerna” som summerar till hundratals handlar främst om klotter och liknande incidenter.
Jag känner till att Saint-Sulpice port brann i mars och att en 17-åring greps för vandalism och ”eld” vid Lavaur Cathedral i februari, men du vet väl mer om du skriver om ”flera mordbränder”?

Hur många med "kortsluten el" känner du till?
Citera
2019-04-22, 19:36
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B71
Hur många med "kortsluten el" känner du till?

Ungefär 1,900 per år i Sverige (se sid 59 och framåt): https://www.elsakerhetsverket.se/glo...apport2009.pdf

Vill du svara nu?

Eller menar du hur många kyrkor som brinner per år pga kortis? Ingen aning i sånt fall, hur det nu skulle vara väsentligt - jag har i alla fall aldrig påstått att Notre Dame brann av kortis..
Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-04-22 kl. 19:44.
Citera
2019-04-22, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Ungefär 1,900 per år i Sverige (se sid 59 och framåt): https://www.elsakerhetsverket.se/glo...apport2009.pdf

Vill du svara nu?

Eller menar du hur många kyrkor som brinner per år pga kortis? Ingen aning i sånt fall, hur det nu skulle vara väsentligt - jag har i alla fall aldrig påstått att Notre Dame brann av kortis..

Ämnet gäller kyrkor, naturligtvis.
Du idiotförklarar alla som kan tänka sig alt. orsak till branden som frångår det officiella narrativet om kortslutning. Undrar vad som är vanligast kortis eller anlagd?? Om antalet anlagda inte är försvinnande sällsynta borde ett sådant scenario också vara tänkbart speciellt när spekulationen om kortslutning inte är fastställd.
Jag censurerar inte mig själv på det viset som du och dina gelikar gör.
Citera
2019-04-22, 20:33
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B71
Ämnet gäller kyrkor, naturligtvis.
Du idiotförklarar alla som kan tänka sig alt. orsak till branden som frångår det officiella narrativet om kortslutning. Undrar vad som är vanligast kortis eller anlagd?? Om antalet anlagda inte är försvinnande sällsynta borde ett sådant scenario också vara tänkbart speciellt när spekulationen om kortslutning inte är fastställd.
Jag censurerar inte mig själv på det viset som du och dina gelikar gör.

Jag har inte idiotförklarat någon för att de kan tänka sig alternativa orsaker - vad får du det ifrån? Jag kan mycket väl själv tänka mig att en pyroman, terrorist eller vanlig dåre ligger bakom branden - dock påstår jag inte att det är så innan det finns mer - eller ens någon - info som pekar på det...
Jag hittar t.ex inte på att flera kyrkor i Frankrike utsatts för mordbrand i år, jag hittar inte på att franska myndigheter vill sätta en minaret på Notre Dame, jag hittar inte på en hel massa trams helt utan anledning - eller för att svartmåla muslimer eller massmedia eller nåt annat..
Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-04-22 kl. 20:36.
Citera
2019-04-22, 20:38
Medlem
Helt övertygad om att det var en terrorhandling utförd av ett folkslag som hatar kristna.

Och även om det inte var en terrorhandling så förändrar det inte min inställning till terrorister som mördar i islams namn.
Citera
2019-04-22, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Det tog inte så lång tid innan "de" försöker bagatellisera det du skriver. Strunta i dem. De dyker upp i tråd efter tråd, spammar och förstör. De har sannerligen "näsa" för att hitta "rätt" trådar.

Det är ju lite intressant att man koncentrerar sig helt på elektriciteten och blundar för Moutons uttalande att gammal ek är mycket svårantändlig. Det skulle kräva en långvarig skur av gnistor för att det skulle ta eld. Och på många ställen för att hela taket skulle vara övertänt samtidigt. Men sådant är det ju bekvämare att inte låtsas om.

http://www.thetruthseeker.co.uk/word...g-from-air.jpg
Citera
2019-04-22, 21:14
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag hade med den länken tidigare, men hittar inte inlägget. Det är kanske bortplockat. Då svarade jag dig när du hade ifrågasatt om det var ställningsbyggare där upp. Sak samma- Här är den på nytt.

"Arbetarna lämnade Notre-Dames tak 17.20."

"Les ouvriers ont quitté le toit de Notre-Dame à 17h20"
Contacté par CheckNews, le gestionnaire de crise engagé par Europe Échafaudage, l’entreprise qui réalisait les travaux, indique que 12 ouvriers travaillaient ce jour-là sur le montage des échafaudages à Notre-Dame et que «le dernier ouvrier a quitté le chantier, après extinction de l’électricité à 17h50. Ils ont quitté le toit vers 17h20». Selon toute vraisemblance, les silhouettes aperçues dans les vidéos (y compris celle filmée à 17h05, mais plus sur celle de 18h05), sont donc des ouvriers employés par Europe Échafaudage.

https://www.liberation.fr/checknews/...cendie_1722145

Jo, jag läste det första gången du länkade till det. Min fråga var om det handlade om platsen/området i sig eller byggställningen. I min mening är det oklart. Det är luddigt och det är exakt kanske så det ska vara med det narrativet.

Säg att det verkligen var så, att byggjobbare var på ställningen fram till 17:20 och är de som syns i klippet från 17:05. Vem är det då som syns i klippet 18:05? Vad är det för rörelse som syns till vänster om spiran i de klippen jag länkat till? Om man saktar ned det så ser det ut som ett huvud, upp till halsen, som går från höger till vänster bakom skynkena på ställningen. Nu har det gått ett gäng dagar sedan dess och ingen vill svara på den frågan.

Jag vill dock få det "on record" att webbkameran kan vara ett villospår. Att de som anlade branden aldrig har synts i webbkameran.
Citera
2019-04-22, 22:24
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akvileja
Det är ju lite intressant att man koncentrerar sig helt på elektriciteten och blundar för Moutons uttalande att gammal ek är mycket svårantändlig. Det skulle kräva en långvarig skur av gnistor för att det skulle ta eld. Och på många ställen för att hela taket skulle vara övertänt samtidigt. Men sådant är det ju bekvämare att inte låtsas om.

Jag skrev ungefär det dagen efter. Man behöver inte vara Einstein för att begripa att den officiella berättelsen/spekulationen även här inte stämmer, det räcker med sunt förnuft och lite erfarenhet.
Citera
2019-04-22, 22:35
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Ryssland matar Fria tider och andra idioter. Dagen efter branden tog Komsomolskaja Pravda hjälp av en person för att spekulera i brandorsaken. "Experten" i fråga har skrivit av en roman…
med titeln The Mosque of Notre Dame”...

https://www.spb.kp.ru/daily/26966/4022158/

Har FT en direktlinje till Putin eller är det drogruset som vi noterar här? Tur att tråden ligger konspirationsforumet så att du är OnT.
Citera
2019-04-22, 22:47
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag skrev ungefär det dagen efter. Man behöver inte vara Einstein för att begripa att den officiella berättelsen/spekulationen även här inte stämmer, det räcker med sunt förnuft och lite erfarenhet.

Absolut, det är även därför jag poängterade att det är för tidigt att säga något med exakthet.

Vi vet inte hur omständigheterna såg ut när det väl började brinna, att man var med och renoverade för 9 år sedan betyder inte att man vet vad som händer 9 år efter att man gjorde något.

Till min vetskap så vet vi inte exakt hur branden startade eller ens vilka kemikalier som eventuellt fanns på taket som kunde ha fattat eld.

Om det fanns brandfarligt material på taket som fattade eld så kan det mycket väl leda till en större brand om det inte finns tillräckligt eller ens några som kunde hindra branden i god tid.
Citera
2019-04-22, 22:55
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akvileja

Mouton var ansvarig för installationen av brandlarmet - ett uppenbart felbeslut var att brandkår inte larmades automatiskt, istället skulle en i personalen ta sig upp på vinden när larmet gick, en nätt klättring på 6 minuter, där skulle eventuell eld upptäckas, och först därefter larma brandkår. Och om ek kan vara svårantändligt så är det ännu svårare att släcka när det väl fattat eld..

Mouton, som ansvarig, vill givetvis vända bort ansvaret från sig själv - att han underdriver brandrisken är knappast underligt.

Citat:
François Chatillon, a senior architect involved in numerous restorations of France’s historic monuments, also stressed that the intense fire risk in the oak timbers underneath Notre-Dame’s lead roof was well known.

Once lit, he said, “It is like throwing a match in a matchbox, it’s impossible to put out.”

Still, fire experts said that two of the top officials on the project, Mr. Mouton and a former firefighter, Lt. Col. Régis Prunet, appeared to have miscalculated what was needed to protect such an unusual, complex and irreplaceable building from a fire.

Scientists consulted by The New York Times said fire dynamics indicated that, while the dense timbers may take time to burn completely, a fire would naturally race across the original timbers at Notre-Dame. It was a mistake to assume otherwise, they said.
https://www.google.se/amp/s/www.nyti...afety.amp.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in