Citat:
Ursprungligen postat av
I-van-Toer
Vart finns informationen om att byggfirman säger att deras arbetare lämnade just taket 17:20. Jag har bara läst att byggfirmans ägare sagt att deras byggarbetare lämnade området 17:20 och stängde av strömmen och gav tillbaka nycklarna. Står det verkligen rent ut att han säger att de lämnade taket och byggställningen just den tiden? Andra källor säger ju att byggfirman inte haft gubbar där uppe den dagen och de senast haft det runt 11-12 april när de plockade ner statyerna runt spiran. Sen helgen och måndagen har man tydligen inte varit där uppe.
Jag säger egentligen ingenting eftersom allt som syns i webbkameran kan i grund och botten vara helt irrelevant. De som anlagt branden kan hela tiden ha varit under själva taket och sen lämnat katedralen samma väg som de kom.
Givetvis kan det finns tusentals smartphone-filmer/bilder som ingen har delat med sig. Filmer som något fastnat på som filmaren inte har en aning om eftersom denne haft en helt annan tanke med sin fotografering och/eller filmning. Men vem fotograferar en person eller personer som med största sannolikhet klätt ut sig på ett sådant sätt att de inte drar misstanke till sig? Brukar du t ex fotografera och/eller filma byggjobbare, vägarbetare, poliser i deras vardagssituationer?
Det finns också en anledning till varför jag frågade om det är möjligt att tända på taket utifrån. Det verkar svårt enligt min mening. Det är även otroligt svårt att tända på så gammal ek med enbart eld utan hjälpmedel. För att lyckas rent logiskt så borde man väl försöka gör det under själva taket. Då fastnar man åtminstone inte på webbkameran.
Jag hade med den länken tidigare, men hittar inte inlägget. Det är kanske bortplockat. Då svarade jag dig när du hade ifrågasatt om det var ställningsbyggare där upp. Sak samma- Här är den på nytt.
"Arbetarna lämnade Notre-Dames tak 17.20."
"
Les ouvriers ont quitté le toit de Notre-Dame à 17h20"
Contacté par CheckNews, le gestionnaire de crise engagé par Europe Échafaudage, l’entreprise qui réalisait les travaux, indique que 12 ouvriers travaillaient ce jour-là sur le montage des échafaudages à Notre-Dame et que «le dernier ouvrier a quitté le chantier, après extinction de l’électricité à 17h50. Ils ont quitté le toit vers 17h20». Selon toute vraisemblance, les silhouettes aperçues dans les vidéos (y compris celle filmée à 17h05, mais plus sur celle de 18h05), sont donc des ouvriers employés par Europe Échafaudage.
https://www.liberation.fr/checknews/...cendie_1722145