2019-04-22, 17:48
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Ingen vet men baserat på sannolikhet så var det helt klart en muslimsk attack. Glad påsk!

Var ligger förresten tråden om konspirationsteorin att allt berodde på olycka i samband med renovering?
Citera
2019-04-22, 18:08
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Ingen vet men baserat på sannolikhet så var det helt klart en muslimsk attack. Glad påsk!

Var ligger förresten tråden om konspirationsteorin att allt berodde på olycka i samband med renovering?

Hur konspirerar man fram en olyckshändelse?
Citera
2019-04-22, 18:16
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Hur konspirerar man fram en olyckshändelse?

Kan man i Pekåstan, där du bor, inte bilda konspirationsteorier angående olyckshändelser? Du har det bra du, snäckan.
Citera
2019-04-22, 18:22
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Kan man i Pekåstan, där du bor, inte bilda konspirationsteorier angående olyckshändelser? Du har det bra du, snäckan.

Nej, jag har svårt att se hur en olyckshändelse kan vara en konspiration. Om en byggarbetare t.ex felkopplade en värmefläkt med avsikten att bränna ner Notre Dame, då är det ju knappast en olycka.
Citera
2019-04-22, 18:24
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Nej, jag har svårt att se hur en olyckshändelse kan vara en konspiration. Om en byggarbetare t.ex felkopplade en värmefläkt med avsikten att bränna ner Notre Dame, då är det ju knappast en olycka.

Palmemordet var en olyckshändelse!
Citera
2019-04-22, 18:34
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Palmemordet var en olyckshändelse!

Hur tänker du då?
Citera
2019-04-22, 18:41
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Vart finns informationen om att byggfirman säger att deras arbetare lämnade just taket 17:20. Jag har bara läst att byggfirmans ägare sagt att deras byggarbetare lämnade området 17:20 och stängde av strömmen och gav tillbaka nycklarna. Står det verkligen rent ut att han säger att de lämnade taket och byggställningen just den tiden? Andra källor säger ju att byggfirman inte haft gubbar där uppe den dagen och de senast haft det runt 11-12 april när de plockade ner statyerna runt spiran. Sen helgen och måndagen har man tydligen inte varit där uppe.

Jag säger egentligen ingenting eftersom allt som syns i webbkameran kan i grund och botten vara helt irrelevant. De som anlagt branden kan hela tiden ha varit under själva taket och sen lämnat katedralen samma väg som de kom.

Givetvis kan det finns tusentals smartphone-filmer/bilder som ingen har delat med sig. Filmer som något fastnat på som filmaren inte har en aning om eftersom denne haft en helt annan tanke med sin fotografering och/eller filmning. Men vem fotograferar en person eller personer som med största sannolikhet klätt ut sig på ett sådant sätt att de inte drar misstanke till sig? Brukar du t ex fotografera och/eller filma byggjobbare, vägarbetare, poliser i deras vardagssituationer?

Det finns också en anledning till varför jag frågade om det är möjligt att tända på taket utifrån. Det verkar svårt enligt min mening. Det är även otroligt svårt att tända på så gammal ek med enbart eld utan hjälpmedel. För att lyckas rent logiskt så borde man väl försöka gör det under själva taket. Då fastnar man åtminstone inte på webbkameran.

Jag hade med den länken tidigare, men hittar inte inlägget. Det är kanske bortplockat. Då svarade jag dig när du hade ifrågasatt om det var ställningsbyggare där upp. Sak samma- Här är den på nytt.

"Arbetarna lämnade Notre-Dames tak 17.20."

"Les ouvriers ont quitté le toit de Notre-Dame à 17h20"
Contacté par CheckNews, le gestionnaire de crise engagé par Europe Échafaudage, l’entreprise qui réalisait les travaux, indique que 12 ouvriers travaillaient ce jour-là sur le montage des échafaudages à Notre-Dame et que «le dernier ouvrier a quitté le chantier, après extinction de l’électricité à 17h50. Ils ont quitté le toit vers 17h20». Selon toute vraisemblance, les silhouettes aperçues dans les vidéos (y compris celle filmée à 17h05, mais plus sur celle de 18h05), sont donc des ouvriers employés par Europe Échafaudage.

https://www.liberation.fr/checknews/...cendie_1722145
Citera
2019-04-22, 18:43
Medlem
franges avatar
Citat:

Du menar som terrorattack-dödsmordbranden i Eskilstuna där massmedia omedeldjävlagenast spekulerade allt mellan att det var SDare till NMR till att Hitler själv hade stigit upp ur jorden för att grilla gråtande muslimska barn på spett över öppen eld - där till och med självaste Svetsarn uttalade sig och fördömde dådet och skyllde på dödsknarknazister?

Citat:
– Det är avskyvärt, ett avskyvärt dåd. Vi kommer aldrig någonsin tolerera den här typen av brott. Människor som ska utöva sin religion ska ha rätten att göra det.

– I dag känner jag en stor sympati och empati för de drabbade, säger Stefan Löfven.
...
– Vi vet ännu inte bakgrunden till detta, men om det är ett hatbrott så kommer en utredning nästa år för att få fler uppslag kring vad vi kan göra för att motverka den här typen av hatbrott. Vi förtroendevalda, alla vi människor ska ge uttryck för avståndstagande och att vi kan göra allt för att förebygga det här.

– Det är ett brott mot vår demokrati och ett hot mot vår demokrati. Det kan vi aldrig tolerera.

De säger också att islamofobin har ökat sedan Sverigedemokraterna inträde i riksdagen, vad säger du om det?

– Jag förstår att många människor känner sig rädda och har hört flera ge uttryck för det, jag har läst olika intervjuer om det att människor som kommer från en annan bakgrund, en annan religion, en annan hudfärg känner sig mer rädda i dagens Sverige. Det är därför det är så viktigt att vi samfällt står upp för det mångkulturella Sverige, mångfalden i Sverige för det är det som är det riktigt svenska och att vi ställer oss tillsammans. Vi som står upp för demokratin ska göra det och göra det tydligt. Ingen människa ska känna sig rädd här i Sverige.
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6055414
https://www.etc.se/kronika/en-moske-...vacks-till-liv

Till och med SÄPO drogs (motvilligt) in efter bara enstaka dagar eftersom det helt absolut odiskuterbart måste vara ett hatnazistiskt rasistbrott till dödsmordbrand
Citat:
Säpos inblandning har stor betydelse enligt terrorexperten Magnus Ranstorp.

– Det kan tyda på att det kan komma att klassas som ett terrorbrott. Men det beror helt på gärningsmannens intentioner, säger han till Nyheter24.

Enligt honom är det en juridisk fråga om man kan kalla brandattentatet för ett terrorbrott. Det är vissa krav som måste vara uppfyllda.
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes...et-terrorbrott

Fram tills det att det fyra månader senare visade sig vara musslorna själva som lämnat en fritös på fullvarv som orsakade branden.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ades-av-fritos

Då var det djävlar ingen i vare sig svensk media eller ens självaste Svetsarn som pratade om olyckshändelser eller elfel - den saken var klar från första minut.
Senast redigerad av frange 2019-04-22 kl. 18:49.
Citera
2019-04-22, 18:45
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Hur tänker du då?

Låt säga att Macrons globalister och hans kollegor inom vänstermedia planterar idén att allt var en olycka trots att man vet att så inte är fallet, då är det en konspiration man kan ha teorier om. Jämför med Trump och Russian collusion hoax. Det existerade inte men det var konspiratörer som planterade idén framgångsrikt.

Galet att dessa misstankar så tidigt blev diskvalificerade från den officiella tråden på Flashback. Brandmännen hade inte ens kommit in i byggnaden innan SVT och Flashback bestämt sig för att varken globalister eller araber kunde ha orsakat det medans helt galna förslag fick vara kvar.
Citera
2019-04-22, 18:57
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Här är artikeln som påståendet om en minaret cherrypickats ifrån:
This may all seem a bit silly now – Alain de Botton take note, there’s nothing more fatuous than a temple of atheism – but might there not be something in the idea that truth is beautiful? Not necessarily tectonic truth of the sort preached by Viollet-le-Duc’s descendants, but a more political kind of truth, and hence a more political beauty. To rebuild ‘even more beautifully’ in this regard could mean, for instance, transforming Notre-Dame into a memorial to the generations of peasants who were exploited to fund it, and the heretics murdered by its client. Or, if the barbarism of which this building is a document has grown too cold to trouble us, why not a monument to a more up-to-date form of political truth? How about, in this instance, a monument to le gilet jaune inconnu, complete with a dayglow spire? Or if that seems a little frivolous, what about the approximately 100 Algerians who were killed by the French police while protesting the Algerian War in 1961, many of them thrown into the Seine at the foot of Notre-Dame? These victims of the state could be memorialised by replacing Viollet-le-Duc’s flèche with – why not? – a graceful minaret.
https://www.domusweb.it/en/opinion/2...t-answers.html

Om någon som läst detta verkligen tror att Tom Wilkinson seriöst föreslår en minaret - då har man grova lässvårigheter...

INGEN har föreslagit en minaret med någon som helst seriositet, ingen kommer heller bygga en minaret på Notre Dame.. Sluta läs dumjävla dumartiklar skrivna av dumjävlar och publicerade på dumdjävla idiotfriatider...

Ryssland matar Fria tider och andra idioter. Dagen efter branden tog Komsomolskaja Pravda hjälp av en person för att spekulera i brandorsaken. "Experten" i fråga har skrivit av en roman…
med titeln The Mosque of Notre Dame”...

https://www.spb.kp.ru/daily/26966/4022158/
Citera
2019-04-22, 19:01
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Låt säga att Macrons globalister och hans kollegor inom vänstermedia planterar idén att allt var en olycka trots att man vet att så inte är fallet, då är det en konspiration man kan ha teorier om. Jämför med Trump och Russian collusion hoax. Det existerade inte men det var konspiratörer som planterade idén framgångsrikt.

Galet att dessa misstankar så tidigt blev diskvalificerade från den officiella tråden på Flashback. Brandmännen hade inte ens kommit in i byggnaden innan SVT och Flashback bestämt sig för att varken globalister eller araber kunde ha orsakat det medans helt galna förslag fick vara kvar.

Aha, fast det var ju något väsentligt annat än det du skrev först - men visst, starta en tråd om det vet ja - självklart bör den i sånt fall placeras i "Konspirationer" i brist på andra underlag än dina funderingar.
Citera
2019-04-22, 19:05
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Du menar som terrorattack-dödsmordbranden i Eskilstuna där massmedia omedeldjävlagenast spekulerade allt mellan att det var SDare till NMR till att Hitler själv hade stigit upp ur jorden för att grilla gråtande muslimska barn på spett över öppen eld - där till och med självaste Svetsarn uttalade sig och fördömde dådet och skyllde på dödsknarknazister?[/b]

Nej, jag menar givetvis Notre Dame - andra händelser har väl dedikerade trådar om man önskar diskutera dessa. Men jag kan inte låta bli att bli så nyfiken så jag trots massivt OT-övertramp måste fråga om nån som helst källa på att "massmedia omedeldjävlagenast spekulerade ...att Hitler själv hade stigit upp ur jorden för att grilla gråtande muslimska barn på spett över öppen eld"? Om det var länken till den låsta artikeln på ETC så måste jag tyvärr meddela att jag till skillnad från dig (antar jag eftersom du länkar en låst artikel) inte är prenumerant på den tidskriften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in