2019-04-10, 21:21
Medlem
Hon på konferensen började med att säga liknande: Vi har löst människans mysterium, detta är ett moment som kommer brännas in i folks minnen. Sen kom nästa snubbe med hårförlust redan i 30 års ålder och presenterade den pinsammaste bilden jag någonsin sett på ett svart hål. Har det verkligen gått så lång tid innan det kom något "nytt" framsteg som Teslas raket att de behövde överdriva marknadsföringen kring deras photoshoppade bild så hårt? Och även om den inte är photoshoppad så är det en bild. Det är en bild.. Måste jag upprepa att detta är en bild på något vi aldrig kommer nå eller ha nytta av. Men ändå säger dem de som att de har löst universums mysterium?

And im proud of EuRopE, Put ToGEThER SO mUCH MONeY iN oRDeR FOR uS SciENtiST Who ruLE The WOrLD To CReATe ThIS PiCTurE in PHoTOsHOP WHIlE We TooK 44 MILLIOn EuRoS BeCAuSe We CAn Be PRoUd ThAT EuRopE IS THe FreeDoM FoRMUla, ScIEnce Is The UlTimATe DRuuG." sTepHen HAWkiN in WhEelChAir OnCe SaiD; It Is SaD ThAT FACtS ARe SomETimEs StrAngEr THan FiCTiON, AnD NoWheRe.... DiZ mOre TruE thAN thE CASe OF BlACk HoLEs, BlACk HolES Are StrANgER Than ANyThinG DreaMT oF By SciENce FicTionS ArtiSts".......................................... .................................................. ........ .................................................. ............................
https://www.youtube.com/watch?v=Dr20f19czeE&feature=youtu.be&t=288

Blev seriöst mer intresserad av universum då jag såg lemonparty för första gången
Citera
2019-04-10, 21:28
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olavikostlainen1
Hon på konferensen började med att säga liknande: Vi har löst människans mysterium, detta är ett moment som kommer brännas in i folks minnen. Sen kom nästa snubbe med hårförlust redan i 30 års ålder och presenterade den pinsammaste bilden jag någonsin sett på ett svart hål. Har det verkligen gått så lång tid innan det kom något "nytt" framsteg som Teslas raket att de behövde överdriva marknadsföringen kring deras photoshoppade bild så hårt? Och även om den inte är photoshoppad så är det en bild. Det är en bild.. Måste jag upprepa att detta är en bild på något vi aldrig kommer nå eller ha nytta av. Men ändå säger dem de som att de har löst universums mysterium?

And im proud of EuRopE, Put ToGEThER SO mUCH MONeY iN oRDeR FOR uS SciENtiST Who ruLE The WOrLD To CReATe ThIS PiCTurE in PHoTOsHOP WHIlE We TooK 44 MILLIOn EuRoS BeCAuSe We CAn Be PRoUd ThAT EuRopE IS THe FreeDoM FoRMUla, ScIEnce Is The UlTimATe DRuuG." sTepHen HAWkiN in WhEelChAir OnCe SaiD; It Is SaD ThAT FACtS ARe SomETimEs StrAngEr THan FiCTiON, AnD NoWheRe.... DiZ mOre TruE thAN thE CASe OF BlACk HoLEs, BlACk HolES Are StrANgER Than ANyThinG DreaMT oF By SciENce FicTionS ArtiSts".......................................... .................................................. ........ .................................................. ............................
https://www.youtube.com/watch?v=Dr20f19czeE&feature=youtu.be&t=288

Blev seriöst mer intresserad av universum då jag såg lemonparty för första gången

Ja, alltså en bild på ett svart hål är inte så intressant för människor som inte tycker rymden är spännande och mystisk med mera, jämfört med oss som faktiskt tycker det och som vill veta mer.
Personligen tycker jag bilden är väldigt intressant, då det är det ultimata bekräftelsen på att svarta "hål" verkligen finns.

Men det jag inte förstår är varför dom tar en bild på ett svart hål som befinner sig 55 miljoner ljusår ifrån oss, när dom lika gärna hade kunnat tagit ett kort på det svarta hål som finns i vår galax; Vintergatan.
Citera
2019-04-10, 21:34
Medlem
Sainsburyss avatar
Många trodde även att svarta hål faktiskt såg ut som dom gör i filmen Interstellar, visar denna bild att dom hade fel? Jag tänker specifikt på hur ljuset såg ut runt svarta hålet i den filmen.
Citera
2019-04-10, 21:39
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olegski
Tänk dig att du blir avsugen... Suget gör att du inte kan göra annat än spruta till slut. Jag tror helt enkelt ljuset vi såg runtomkring är ett sorts resultat av kraften från allt sug som detta svarta hål skapar.

Ja, jag läste precis på Dailymail där det stod så här:
"How do you image an object that doesn't emit any light? By looking at the bright material around it.
Matter swirling around a black hole can be heated to incredibly high temperatures, turning it to a glowing plasma.
At the centre, a bright ring of photons outlines the black "shadow" of inside the event horizon.
Observing shape of the shadow may help test Einstein's theory of general relativity."
https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-6905103/Scientists-unveil-direct-images-black-holes-event-horizon-TODAY.html
Citera
2019-04-10, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Jag tycker det var oerhört spännande att för första gången få se en bild på ett så kallat svart hål.

Jag har dock en fråga, som kanske redan har besvarats i denna tråd.
Men det sägs ju att man inte kan se svarta hål med nakna ögat, pga att den suger i sig allting inklusive ljuset.
Om den suger i sig ljuset, hur kommer det sig att vi kunde se ljuset omkring svarta hålet i bilden?

Om ljuset åker innanför horisonten kommer det antingen att slukas direkt eller, om det åker mot hålet med "rätt" vinkel, hamna i omloppsbana och aldrig rymma. Vilket i stort sett blir samma sak då det inte går att se. Är det dock precis utanför kommer dess bana att böjas av gravitationen men det slukas inte upp. Sker då konstant från alla håll. Ljuset man ser har böjts runt hålet och fortsatt mot en.
Citera
2019-04-10, 21:50
Medlem
pc-load-letters avatar
Citat:
Många trodde även att svarta hål faktiskt såg ut som dom gör i filmen Interstellar, visar denna bild att dom hade fel? Jag tänker specifikt på hur ljuset såg ut runt svarta hålet i den filmen.

Ja och nej. Gargantuan, namnet på det svarta hålet i filmen berräknades fram enligt konstens alla regler något som gjorde att en variant fick en stor spridning i nördkretsar. Så långt var allt korrekt. Regissören Christopher Nolan tyckte dock inte att resultatet var filmiskt nog och passade på att piffa upp det lite. Sen och som det har kommenterats tidigare här i tråden så beror det på vilken vinkel man observerar det svarta hålet om man ser accretions skivan.
Citera
2019-04-10, 21:51
Medlem
SituationReports avatar
Citat:

Jag har lite tankar och spekulation kring det:

Det finns en möjlighet att filmen Interstellar hade ett stort fel i sin projektion av hur ett svart hål ser ut. Nämligen att det inte är en konvex yta man ser, utan en konkav spegelbild av det som sugits in i det svarta hålet, eller kort och gott: ett hål in i dess insugna materia och rymd. Materia och dess rymd är ett fält, vilket inte förlorar information utan möjligen inverteras, dock i en spegelbild av vad det en gång var och dessutom fullständigt dekompilerad/fragmenterad. (Fält: +A+M, -A+M, -A-M, +A-M, där A = avyttring/makrokosmos/void, M = inverkan/mikrokosmos/materia, dvs flera olika tänkbara verkligheter)

Så när han flög nära svarta hålet i Interstellar så skulle han inte se en utvälvd sfärisk stjärnhimmel, utan en inverterad inåtvälvd manifestation av det som finns i det parallella nya universum bubblan inuti det "svarta hålet". Dvs den rymd och den materia den redan sugit in, i ett möjligen extrapolerat tillstånd*.

Samtidigt böjs ljuset från bakom det svarta hålet och böjs tillbaka framför det vilket gör att det ser ut som om det är en osynlig kropp där endast visad av den heta plasma som roterar runt det. Detta suddar ut den inåtvälvda manifestationen av det som göms "inuti" det svarta hålet. Så för att se denna inre manifestation tydligt måste bakgrundens strålning negeras, vilket är en klass 3 galaktisk civilisations tekniska nivå ungefär, dvs omöjligt för oss att göra.

Det borde dock vara möjligt att se den inre manifestationen om man kommer tillräckligt nära händelsehorisonten, då ljuset bakifrån det svarta hålet inte hinner böjas tillbaka. Man är innanför en SituationReport gräns, där ljusets böjning av gravitationen inte är fullständig och därmed är den inre manifestationen av information möjligt att mäta/läsa/se.

* Förändring över tid upphör och därmed kan inte ljuset stråla ut från det svarta hålet. Men dess händelsehorisont skulle potentiellt kunna ge en informationsbild av vad som finns direkt vid den där tiden upphör.
Senast redigerad av SituationReport 2019-04-10 kl. 21:57.
Citera
2019-04-10, 21:53
Medlem
hängballens avatar
Dom kunde väl klippt bort ljuskoronan så att man sett hålet bättre?
Citera
2019-04-10, 21:54
Medlem
Boosheids avatar
Citat:
Men det jag inte förstår är varför dom tar en bild på ett svart hål som befinner sig 55 miljoner ljusår ifrån oss, när dom lika gärna hade kunnat tagit ett kort på det svarta hål som finns i vår galax; Vintergatan.

Det svarta hålet Sagittarius A* som befinner sig i våran galax har en massa motsvarande 2,6 miljoner solmassor medan det svarta hålet M87 som man tagit en bild på har motsvarande runt 6,5 miljarder solmassor, så trots avståndet så är det betydligt mycket större.

Det avger dessutom mer IR-strålning och röntgenstrålning runt sin ackretionsskiva och det är det som gör att man kan se själva hålet, eller snarare strålningen som avges utanför hålet.
Citera
2019-04-10, 21:58
Medlem
Citat:
Ja, alltså en bild på ett svart hål är inte så intressant för människor som inte tycker rymden är spännande och mystisk med mera, jämfört med oss som faktiskt tycker det och som vill veta mer.
Personligen tycker jag bilden är väldigt intressant, då det är det ultimata bekräftelsen på att svarta "hål" verkligen finns.

Det svarta hål i Vintergatans mitt, Sagittarius A*, är betydligt mindre än det som bilden visar. Massan på M87 hålet är 6,5 miljarder gånger solens massa medan det i Vintergatans mitt "bara" är 4,3 miljoner gånger. Är som att fotografera en apelsin på månen.

https://www.space.com/first-black-hole-photo-by-event-horizon-telescope.html

Är imponerande att läsa vilka ohyggliga mängder data som genererats. Varje teleskop i nätverket genererade en petabyte (1000 TB) per natt! Är så stora mängder att datat fått transporterats fysiskt med flygplan och latsbil!
Senast redigerad av gaist 2019-04-10 kl. 22:05. Anledning: La till lite...
Citera
2019-04-10, 22:04
Medlem
Sainsburyss avatar
Oj, tack för alla svar jag fick! Det hjälper en som inte är allt för insatt i det hela! Och det uppskattas!
Citera
2019-04-10, 22:04
Medlem
langaocbs avatar
Citat:

Du menar det de tror befinner sig i mitten av alla galaxer?
En gissning är att det ligger för mycket stjärnor i vägen för att vi ska kunna se vår egen galax centrum. Lite knepigt när vi är mitt i den. Om jag har förstått det rätt vet vi inte ens hur många armar vår galax har, då vi inte ser den utifrån.

Edit: han skriva innan jag läst svaren, tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in