2019-04-15, 12:24
Bannlyst
Är detta kopplat till CERNS forskning eller?
Citera
2019-04-15, 13:33
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xana
Är detta kopplat till CERNS forskning eller?
Inte det minsta.

Utom att finansieringen nog iaf delvis kan komma från samma ställen. Tänker på t ex EU och det som sades under presskonferensen om forskningsanslag för grundforskning.
Citera
2019-04-15, 20:19
Medlem
pponmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Initialt undrade jag ju varför man inte tog bild på "vårat" hål istället för ett annat, sedan blev jag lite fascinerad över avstånden, svårt att greppa det där. Fast tack för ansträngningen att svara på mina oinsatta frågor.

Som jag har förstått det, vilket du har fått förklarat för dig av andra, så beror det som du säger delvis på perspektiv.

Jag försökte att måla en bild, som förklarar ungefär hur jag har förstått det att det ligger till (i väldigt grova drag):

https://i.imgur.com/ZBHpEQ0.png

För att se vårat svarta hål i mitten av Vintergatan från Jorden (blå), så får man följa den gula pilen, där ser man att pilen passerar en större volym med stjärnor, än vad den gröna pilen gör som pekar mot mitten av M87. I den gula och gröna rutan försöker jag att visa hur det hade sett ut om man var på Jorden och tittade längst den gula och gröna pilen. Man tittar mot M87 och ser galaxen underifrån (så som jag har orienterat galaxerna i relation till varandra), och man tittar mot mitten av våran galax som är skymd av massor av olika stjärnor och diverse.

Den här bilden representerar inte hur det förhåller sig i verkligheten, men det gör det förhoppningsvis tydligt varför det är lite lättare att titta mot det svarta hålet i M87.

Dessutom så täcker M87 en större area av himlen från Jorden, än vad vårat egna svarta hål gör. Vore det en bild så hade M87 blivit representerad av fler pixlar än vårat egna svarta hål, då M87 är mycket större, trotts att det i våran egna galax ligger närmare.
Citera
2019-04-15, 20:30
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pponmm
Som jag har förstått det, vilket du har fått förklarat för dig av andra, så beror det som du säger delvis på perspektiv.

Jag försökte att måla en bild, som förklarar ungefär hur jag har förstått det att det ligger till (i väldigt grova drag):

https://i.imgur.com/ZBHpEQ0.png

För att se vårat svarta hål i mitten av Vintergatan från Jorden (blå), så får man följa den gula pilen, där ser man att pilen passerar en större volym med stjärnor, än vad den gröna pilen gör som pekar mot mitten av M87. I den gula och gröna rutan försöker jag att visa hur det hade sett ut om man var på Jorden och tittade längst den gula och gröna pilen. Man tittar mot M87 och ser galaxen underifrån (så som jag har orienterat galaxerna i relation till varandra), och man tittar mot mitten av våran galax som är skymd av massor av olika stjärnor och diverse.

Den här bilden representerar inte hur det förhåller sig i verkligheten, men det gör det förhoppningsvis tydligt varför det är lite lättare att titta mot det svarta hålet i M87.

Dessutom så täcker M87 en större area av himlen från Jorden, än vad vårat egna svarta hål gör. Vore det en bild så hade M87 blivit representerad av fler pixlar än vårat egna svarta hål, då M87 är mycket större, trotts att det i våran egna galax ligger närmare.

Tack till dig och de andra för förklaringarna och missa inte Vetenskapens Värld den 29:e april som ska handla om hur bilden togs!
Citera
2019-04-16, 09:37
Medlem
Hexen666s avatar
Stämmer det alltså att händelsehorisonten är ungefär lika stor som vårat solsystem? Detta orsakat av en singularitet som är lika stor som en atomkärna? Jag blir mörkrädd
Citera
2019-04-16, 12:27
Medlem
pc-load-letters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Stämmer det alltså att händelsehorisonten är ungefär lika stor som vårat solsystem?

Ja

Citat:
Detta orsakat av en singularitet som är lika stor som en atomkärna?

Nej, klassiska teorier, eller formler i alla fall bryter samman och kan inte beskriva vad insidan av ett svart hål är. Dom bryter samman på ett sätt som säger att all massa tappar volym och blir till bara en punkt, en singularitet. Man måste troligen använda kvantfysik för att bilda sig en uppfattning om insidan och där finns åtskilliga tolkningar och det är fortfarande ett ganska ungt forskningsområde.
Citera
2019-04-16, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pc-load-letter
Nej, klassiska teorier, eller formler i alla fall bryter samman och kan inte beskriva vad insidan av ett svart hål är. Dom bryter samman på ett sätt som säger att all massa tappar volym och blir till bara en punkt, en singularitet. Man måste troligen använda kvantfysik för att bilda sig en uppfattning om insidan och där finns åtskilliga tolkningar och det är fortfarande ett ganska ungt forskningsområde.

Om all massa tappar volym, då blir kanske en punkt snarare ett evigt hål ... 6,5 miljarders solmassor rakt ner i ett oändligt transporthål ?

Fan känns onödigt.
Citera
2019-04-16, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av houddoe
Om all massa tappar volym, då blir kanske en punkt snarare ett evigt hål ... 6,5 miljarders solmassor rakt ner i ett oändligt transporthål ?

Fan känns onödigt.

Eller så är det ett transporthål till ett annat universum. Inte så onödigt med andra ord. Om man nu tål spaghettifiering och förgasning det vill säga.
Citera
2019-04-16, 21:17
Medlem
Boosheids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-lle
Eller så är det ett transporthål till ett annat universum. Inte så onödigt med andra ord. Om man nu tål spaghettifiering och förgasning det vill säga.

Äsch, det där tror jag inte på. Varför skulle händelsehorisonten växa ju mer materia som faller in, om nu materian försvann till ett annat universum?
Citera
2019-04-17, 19:47
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Stämmer det alltså att händelsehorisonten är ungefär lika stor som vårat solsystem? Detta orsakat av en singularitet som är lika stor som en atomkärna? Jag blir mörkrädd

Inte M87, däremot det största observerade svarta hålet någonsin har jag för mig.

Petrov demonstrerar det här: https://www.youtube.com/watch?v=mlf5VaBlsp8

M87 skulle dock sluka allt i vårat solsystem om det "plötsligt placerades i solsystemet". Petrov leker med fenomenet i space engine.

https://www.youtube.com/watch?v=P890QTiifUE&t=3s
Citera
2019-04-17, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boosheid
Äsch, det där tror jag inte på. Varför skulle händelsehorisonten växa ju mer materia som faller in, om nu materian försvann till ett annat universum?

Tänk dig ett badkar med blank vattenyta.

Du öppnar bottenpluggen lite grand.

Vattnet faller ner och börjar röra sig i en virvel. Plötsligt kan du se att vattenytan nu inte är helt blank längre utan snarare kan man ana en liten sänka/grop.
Försänkning precis ovanför den öppna pluggen.

Öppna sen pluggen 10ggr och du får nu en jättestor "tratt" form där vattnet försvinner, desto större hål ju snabbare rusar vattnet ut. Och vår "virvel" är nu större i diameter.

Ni har väl sett hur man försöker förklara böjning av rummet med att man har en spänd duk som svävar horisontellt. Alltså håll en bit tyg i 2 hörn med någon kompis som håller i de andra två.

Släng nu ut en tennisboll och den kommer skapa en liten dal, i tygen pga sin massa.

Olika tunga kulor du slänger ut på duken kommer ju nu göra olika djupa sänkor.

Ett svart hål är en ärta så tung att duken skulle dras neråt i flera mil.

(Endast en 2 dimensionell förklaringsmodell. Rummet är ju dock 3D.....)

Ps. Antalet svarta hål ökar med tiden, likaså slukar dom största hålen allt annat. Till sist kommer det kända universum bara slukas av det sista massiva svarta hål och singularitet uppstår. ?
Detta är nog hur materia pressas till ett nytt universum.

Big bang igen.
Cirkeln sluten, eller vad säger teorierna? Big warp ?
Citera
2019-04-18, 01:12
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ja, det stämmer. M87* har ca 6.5 miljarder solmassor, så händelsehorisontens radie är alltså
6.5 miljarder × 3 km = 19.5 miljarder km.
Plutos största avstånd från solen är 7.37 miljarder km...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in