2019-04-10, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBorg
Ser så jävla datagjort ut. Vem som helst kan göra en bättre bild i photoshop.

Det är väl lite det som är poängen här.

Att det där är en autentisk bild som INTE är fotoshoppad. Tagen på ett avstånd av riktigt jävla långt bort.
Och det slår betydligt högre än en snygg fotoshoppad bild som är felaktig i min värld.
Citera
2019-04-10, 20:00
Medlem
Kan det inte lika hjärna vara ett tom rum ? Skulle ju förklara varför allt sugs in. Eller är det masser med jord eller vad består ett hål av ?

Jag gissar ett vakum rör .
Finns säkert tolv stycken minst.
Senast redigerad av troligengud 2019-04-10 kl. 20:18.
Citera
2019-04-10, 20:01
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
OnT - Häftigt att äntligen få ett svart hål på bild även om det är "datorgjort" (no shit liksom, vad trodde ni?). Man blir nästan ledsen att man lever i den tid man faktiskt gör, hade man varit född om 100 år hade man förmodligen fått uppleva den riktiga kolonisationen av Mars och resor betydligt längre ut i rymden oavsett vad "fysikerna" i tråden tror sig veta.
Visst är det så. Nästan som att vara född precis när ångmaskinen kom och missa allt som hänt därefter. Men jävla vad spännande ändå. Lite av ett antiklimax när man såg bilden (mest pga alla förseningar som varit) men ändå häftigt. 😁 Hoppas på att man satsar på att ta bättre bilder inom kort. Med machine learning borde det väl gå att processa bilderna snabbare och bättre?
Citera
2019-04-10, 20:03
Moderator
Humbugs avatar
Väldigt spännande att se hur förutsägelserna så exakt stämde överens med bilden. Det var nästan på pricken.
Citera
2019-04-10, 20:14
Medlem
Det finns några saker man måste förstå om man ska förstå bilden.

1) Vi kan inte observera svarta hål men vi kan se vad som händer runt omkring hålet eftersom det finns ljus där som sänder ut strålning som vi kan fånga upp. Genom att studera ljuset så ser man hålet.
2) Hur ett radioteleskop fungerar.
3) Att synligt ljus, det vill säga det du kan se med dina ögon, är bara en mycket liten del av det elektromagnetiska spektrumet.
4) Radiovågor är en annan del av det elektromagnetiska spektrumet. Det finns många olika sorters elektromagnetisk strålning som vi inte ser med ögat men som vi kan se med olika hjälpmedel. Infraröd strålning, ultraviolett strålning, röntgenstrålning.
5) Radiovågorna kan genom en detektor omvandlas till bilder i en dator.
6) Att radiovågor omvandlas i en dator till en bild är inte detsamma som att någon sitter och ritar /animerar bilden

I det här fallet sammankopplades många radioteleskop runt om på jordklotet och teleskopen synkroniserades med atomur som skiljde max en pikosekund emellan (10^-12). Jorden blir alltså ett enda gigantiskt radioteleskop. När man kopplar ihop radioteleskop så kan man använda tekniken långbasinterferometri (VLBI). Då kan vi mäta och samla in radiosignaler från avlägsna astronomiska ljuskällor. Radiovågorna analyseras i kraftfulla superdatorer och omvandlas till en tvådimensionella bilder. Förenklat förklarat.

Det är alltså ingen som ritar detta. Det är elektromagnetisk strålning från ljuset runt det man förmodar är ett svart hål som fångats upp och omvandlats till en bild.

ÄR DET INGEN SOM STUDERAR ENKEL FYSIK I DET HÄR LANDET LÄNGRE?

Bonus: Om du inte fattar detta ännu så kan du fundera på hur du kan få bild i din tv.
Senast redigerad av argeneau 2019-04-10 kl. 20:17.
Citera
2019-04-10, 20:53
Avslutad
Vad är det för färg på det svarta hålet?
Citera
2019-04-10, 21:00
Medlem
Sofiajadetarjags avatar
Jag är relativt övertygad om att det visats bilder på svarta hål tidigare.
Citera
2019-04-10, 21:08
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Fast då har ju du och flera andra bättre förklaringar som motsäger andars och andra övernaturliga väsens existens. Nu saknar ni fullständigt en bättre förklaring och framstår därför som lite efterblivna när ni ifrågasätter på grunder ni inte en själva förstår.
???
Nu fattar jag din utgångspkt - ingen vet nåt?
Senast redigerad av GamlaSmaaland 2019-04-10 kl. 21:11.
Citera
2019-04-10, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
https://nssdc.gsfc.nasa.gov/planetary/image/ap11_lm_as11_40_5927.jpg?fbclid=IwAR2nygZOWSgZHWx5 F-aVkLS5DRA5DX5Zy87SMB5C5F5Q2B1AcYT-a5U-hBs

Zooma in på denna bild (som påstås vara äkta rymdfarkost från nasa) och ställ dig själv frågan, skulle den hålla entry/exit ur jordens atmosfär.
det är inte rymdfärgan, det är månlandaren doh!
Citera
2019-04-10, 21:11
Medlem
Kan det man tror är ett svart hål igenligen vara så att det svarta hålet är igentligen en vanlig planet.
Alltså så långt bort så är rymden ännu tunnare och iom det så det som får solstrålarna att flyttas är tunnare där borta. Och det jag menar med planet igentligen är samma materia som rymden hos oss som gör att ljuset landar på ytan alltså rymden och trycks in av den tunnare lyften . Dvs samma som på jorden jord vatten himmel rymd delas i nivåer

Jo så är det ju. 😃

Svartplaneten är så tunn men ändå tyngre än den extremt tunna rymden. Så mena jag

Alltså solstrålarna flyter på ytan å då sprid inget ljus längre
Senast redigerad av troligengud 2019-04-10 kl. 21:18.
Citera
TorkelSnorkels avatar

Moderatormeddelande

Postat av TorkelSnorkel 2019-04-10, 21:13
Medlem
Konspirationsteorier och vetenskapsteori är off topic i denna tråd.

Från och med nu medför sådana inlägg varning.

Mängder med off topic raderat.

/Moderator
2019-04-10, 21:21
Medlem
Sainsburyss avatar
Jag tycker det var oerhört spännande att för första gången få se en bild på ett så kallat svart hål.

Jag har dock en fråga, som kanske redan har besvarats i denna tråd.
Men det sägs ju att man inte kan se svarta hål med nakna ögat, pga att den suger i sig allting inklusive ljuset.
Om den suger i sig ljuset, hur kommer det sig att vi kunde se ljuset omkring svarta hålet i bilden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in