2019-04-21, 15:23
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Du är då verkligen en social retard. Trött på dig.
Nja, jag har faktiskt rätt hög social kompetens så sett, däremot satt du och körde med white knight retorik, och då får du tåla att jag och andra driver med dig över det. Det är ju ganska socialt retarderat av dig att inte fatta hur pinsamt det är att leka white knight hjälte.

Sluta vara butthurt och svara på mina frågor nu, jag ställde för tråden ganska relevanta frågor. Hur kan ett universum inuti ett svart hål fortsätta existera om universumet det svarta hålet befinner sig i, dör ut? Dina föräldrar och barn analogi håller inte eftersom det svarta hålet aldrig lämnar livmodern så att säga.
Senast redigerad av EliasAlucard 2019-04-21 kl. 15:27.
Citera
2019-04-23, 07:20
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av houddoe
6,5 miljarder solmassor som trycker inåt i en enda riktning till en punkt måste tillslut ta vägen någonstans.

En punkt som inflaterar, skapar det en ihålighet (rum) utifrån singulariteten?
Att hög densitet som gör att rummet inflaterar, är kanske som att säga att enheten punkteras. Som innebär stor utgående volym pga lägre mottryck än ”6,5”. Minsta motståndets lag.
Singulariteten har som alternativ annars ingen kostym att växa i. Bara kompression.
Att det bara kan vara i samma riktning som trycket först utövades, fortsatt i samma riktning. Inåt.
I riktning motsatt händelsehorisonten. (Då massans volym komprimerats = punkt = singularitet.)

Det ”parallella” utgör i det läget ett vakuum/illusion, jämförelsevis obetydligt mot singularitetens 6,5 miljarders komprimerade solmassor.
Ändå är singularitet i teorin motpolen till att - ”ta sig Igenom världar”. (Inte skapade. Icke existerande rum.)
Att en krökning ur singulariteten inte är möjlig förrän ett rum utanför (inom dess radie) antar gestalt.

Och att det isf innebär själva krökningen av ett potentiellt tidrum.
Nytt rum. Ny tid.
Utan krökning inget skapat rum möjligt, och då återstår endast singularitet.
Är det sånt motsägelsefullt som kan menas med holistik i ett universum?

En inflaterad punkt (punkterad singularitet) som blir själva händelseutvecklingen när rummet antar form via krökningen till en helt nyskapad verklighet.
Om materian verkligen kan omvandlas till ett inflaterande material så blir det ingen singularitet, iaf inte enl den modell jag tänker mig nu. Relativt medföljande observatörer i den kollapsande materian är allt detta bara framåt i tiden. T o m om man rör sig nära ljusets hastighet når man oundvikligen bara mot den rumtiddel som antingen bildar just en singularitet eller där inflationen tar vid. OM inflationen tar vid befinner du dig precis i början på ett Big Bang, och framåt i tiden är mot bildandet av nya galaxer och stjärnor etc. För en ev tänkande varelse i det nya universumet är ursprunget i inflation och svart hål och kollapsande materia bara bakåt i tiden.

Det är de 4D rumtiderna som sitter ihop, inte rummen (t ex definierade som samtidighetshyperytor mellan medföljande observatörer). Det finns öht inget sätt som man kan definiera ett "just nu" mellan oss och ett nytt baby universe. De sitter ihop kausalt i "tidens riktning" (inom ljuskonen), ungefär som att du själv sitter ihop med din mor i ett 4D rumtidsperspektiv, vid din födsel då din världslinje separerades från din mors. Liknelsen haltar just med att du och din mor (hoppas hon lever och mår bra) förstås kan tala om ett "just nu", till skillnad då alltså mellan extremt krökta rumtider som grenar ifrån varandra.

Hur kan galaxer bildas från materialet i en enda kollapsande stjärna som blir ett svart hål? Det är just om detta som inflationen kan verka så magisk. NY massa skapas i rasande tempo i ett inflaterande rum, i synbar frontalkollision med energiprincipen! Vilket jag berörde tidigare. "Total massa" ÄR knepiga grejer i relativitetsteorin. Dock är energiprincipen faktiskt fortfarande sann lokalt (dvs kontinuitetsekvationen gäller!). Och så har vi ju det där med hur man ska räkna själva gravitationsfältets energi, som iaf i en del kosmologiska modeller kan rädda energiprincipen även globalt. Till en början är all ny massa i form av inflatonenergi. Enl inflationsteorin når detta fält dock en tidpunkt då det sönderfaller till normala partiklar som kvarkar och leptoner och fotoner, och därifrån har man då sen den vanliga Big Bang-utvecklingen.

Om ett baby universe bildas från ett svart hål (eller t o m oändligt många om det inflaterande materialet sätter igång ett evig inflations-multiversum), så finns inte detta i ett svart hål. De kommer att bildas i framtiden sett från den kollapsande materia som bildar det svarta hålet.

----

Lite referenser och så:

Kollapsande materia som bildar ett svart hål är knepiga grejer att räkna på i detalj. Min version och mitt tänk utgår från den högt idealiserade modellen av Oppenheimer och Snyder i deras (tekniska!) artikel On Continued Gravitational Contraction från 1939 som var den första som visade iaf EN modell för att beskriva det.

Svarta hål beskrivs populärt (dvs med typ inga ekvationer) i The science of Interstellar av Kip Thorne, som själv är en av mest inflytelserika forskarna om svarta hål. Där tar han dock också upp kaotiska fenomen som milt talat skulle kunna vara ett problem för Oppenheimer-Snyder-scenariot jag utgår ifrån. En möjlig utväg är att det blir inflation ändå, men bara mer lokalt i den kollapsande materian, och att resten ändå rusar vidare och bildar en singularitet. Fast nu spekulerar jag hej vilt.

Universa som bildas i svarta hål diskuteras t ex av Lee Smolin i hans bok The life of cosmos. Han nämner där också just inflation som en tänkbar mekanism, men hans tänk är nog mer allmänt än så.

Hur ett begränsat område med inflaterande material uppför sig beskrivs populärt i Vilenkins bok Many worlds in one. Handlar också mycket om multiversum.
Senast redigerad av nerdnerd 2019-04-23 kl. 07:34.
Citera
2019-04-27, 05:53
Medlem
0.999...s avatar
Jag trodde man kunde använda den här typen av hål till olika tidsresor och annat spännande. Men om nu alltig som kommer nära dessa slits sönder(millt uttryckt) så blir det ganska komplicerat.

Vad kommer man ha för nytta av "bilden" på det svarta hålet?

Finns det någon vettig hypotes angående att kunna färdas bakåt i tiden?
Citera
2019-04-27, 08:34
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Jag trodde man kunde använda den här typen av hål till olika tidsresor och annat spännande. Men om nu alltig som kommer nära dessa slits sönder(millt uttryckt) så blir det ganska komplicerat.

Det är den första bilden på ett svart hål någonsin....vad har man för nytta av bilder öht?

Finns en egen tråd om tidsresor men i korthet, nej, man kommer aldrig kunna resa bakåt i tiden.
Citera
2019-05-01, 22:10
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
https://www.youtube.com/watch?v=GOhOlLa4teg
Citera
2019-05-01, 22:36
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...

Det är väsentligen grundforskning om gravitation. Sånt där som iaf blir väldigt användbart så småningom. T ex den första forskning om t ex elektromagnetism var inte heller direkt användbar.

Jag vet inte vad gravitationsforskning kommer leda till någon dag. Kanske ingenting verkligen användbart. Men nog iaf till mer kunskaper om hur universum fungerar vilket är bra nog imho.

Men OM man en dag verkligen lyckas utveckla "warp drive", skapa genvägar i kosmos via "maskhål", eller "bara" någon manick som ger antigravitation, så var nog iaf ett absolut nödvändigt första steg grundforskning om gravitation.

Nyttan hittills med bilden är att den har gett en mycket säkrare uppskattning av det svarta hålets massa. Nu vet man att den är på ca 6.5 miljarder solmassor. Innan bilden trodde man att den kunde vara på 3 miljarder solmassor. Detta är då förstås inte en praktisk nytta för vår vardag.

Gravitation har studerats iaf ända sedan Galilei på 1500-talet. Men hittills är det nästan bara svag gravitation som har studerats, dvs gravitationsfält som man kan ta sig bort från mer en flykthastighet som är mycket lägre än ljusets. För att verkligen förstå oss på gravitation måste vi studera starka gravitationsfält. Dvs svarta hål.

Det verkligen intressanta är om man kan observera något som avviker från teoretiska beräkningar. För då betyder det att nuvarande teorier måste ändras på något sätt. Till något som kanske öppnar för nya spännande insikter och möjligheter.
Citera
2019-06-22, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Om materian verkligen kan omvandlas till ett inflaterande material så blir det ingen singularitet, iaf inte enl den modell jag tänker mig nu. Relativt medföljande observatörer i den kollapsande materian är allt detta bara framåt i tiden. T o m om man rör sig nära ljusets hastighet når man oundvikligen bara mot den rumtiddel som antingen bildar just en singularitet eller där inflationen tar vid. OM inflationen tar vid befinner du dig precis i början på ett Big Bang, och framåt i tiden är mot bildandet av nya galaxer och stjärnor etc. För en ev tänkande varelse i det nya universumet är ursprunget i inflation och svart hål och kollapsande materia bara bakåt i tiden.

Det är de 4D rumtiderna som sitter ihop, inte rummen (t ex definierade som samtidighetshyperytor mellan medföljande observatörer). Det finns öht inget sätt som man kan definiera ett "just nu" mellan oss och ett nytt baby universe. De sitter ihop kausalt i "tidens riktning" (inom ljuskonen), ungefär som att du själv sitter ihop med din mor i ett 4D rumtidsperspektiv, vid din födsel då din världslinje separerades från din mors. Liknelsen haltar just med att du och din mor (hoppas hon lever och mår bra) förstås kan tala om ett "just nu", till skillnad då alltså mellan extremt krökta rumtider som grenar ifrån varandra.

Hur kan galaxer bildas från materialet i en enda kollapsande stjärna som blir ett svart hål? Det är just om detta som inflationen kan verka så magisk. NY massa skapas i rasande tempo i ett inflaterande rum, i synbar frontalkollision med energiprincipen! Vilket jag berörde tidigare. "Total massa" ÄR knepiga grejer i relativitetsteorin. Dock är energiprincipen faktiskt fortfarande sann lokalt (dvs kontinuitetsekvationen gäller!). Och så har vi ju det där med hur man ska räkna själva gravitationsfältets energi, som iaf i en del kosmologiska modeller kan rädda energiprincipen även globalt. Till en början är all ny massa i form av inflatonenergi. Enl inflationsteorin når detta fält dock en tidpunkt då det sönderfaller till normala partiklar som kvarkar och leptoner och fotoner, och därifrån har man då sen den vanliga Big Bang-utvecklingen.

Om ett baby universe bildas från ett svart hål (eller t o m oändligt många om det inflaterande materialet sätter igång ett evig inflations-multiversum), så finns inte detta i ett svart hål. De kommer att bildas i framtiden sett från den kollapsande materia som bildar det svarta hålet.

----

Lite referenser och så:

Kollapsande materia som bildar ett svart hål är knepiga grejer att räkna på i detalj. Min version och mitt tänk utgår från den högt idealiserade modellen av Oppenheimer och Snyder i deras (tekniska!) artikel On Continued Gravitational Contraction från 1939 som var den första som visade iaf EN modell för att beskriva det.

Svarta hål beskrivs populärt (dvs med typ inga ekvationer) i The science of Interstellar av Kip Thorne, som själv är en av mest inflytelserika forskarna om svarta hål. Där tar han dock också upp kaotiska fenomen som milt talat skulle kunna vara ett problem för Oppenheimer-Snyder-scenariot jag utgår ifrån. En möjlig utväg är att det blir inflation ändå, men bara mer lokalt i den kollapsande materian, och att resten ändå rusar vidare och bildar en singularitet. Fast nu spekulerar jag hej vilt.

Universa som bildas i svarta hål diskuteras t ex av Lee Smolin i hans bok The life of cosmos. Han nämner där också just inflation som en tänkbar mekanism, men hans tänk är nog mer allmänt än så.

Hur ett begränsat område med inflaterande material uppför sig beskrivs populärt i Vilenkins bok Many worlds in one. Handlar också mycket om multiversum.

Borde alla förstadier till nya universum passera via singularitet. Är singulariteten det vattentäta skottet mellan icke tid och ”ny” tid.
Är singularitet vakuum (implosion) under enormt tryck? Materia som blivit immateria och kvanttillstånd. Då tiden och rummet antagligen inte tillåts existera där.
Tillåts krökning i singulariteten? Vad isf är det som kröker sig, om tidrummet inte är närvarande.
Alltså, krökning skapar väl ständigt nytt rum/tid. (Med isf utebliven singularitet.)
Vilket tillstånd accepterar singularitet. Vilket tillstånd kräver det.
Enorm krökning följer väl ändå en uppskattad form/hypotes medan singularitet inte ens kan följa tidens riktning.
Eller påbörjas krökningen först iom inflationen strax ”bortom/inom” singulariteten.

Är singularitet s a s observatören alt superpositionen likställt ett kvantfenomen för ex tidpunkt för inflation.

Om galaxer ska skapas ur en kollapsande stjärna, krävs väl en oändlig måttenhet. Singularitet är ju det mest abstrakta som inte går att mäta. Tryck inåt ja, men inte uteffekt av M87 komprimerade massa. Energiprincipen antagligen satt ur spel då. Inflation förser då istället nybildade galaxer med större mängd energi/materia än från början det svarta hålet slukat via händelsehorisonten.
Citera
2020-03-06, 19:55
Medlem
Aperture-Labss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuhamtaCurry
Bäggedera. Inte densiteten men gravitationen, vilket inte är exakt samma sak. Googla Gravitational Time Dilation.
Tack för tipset. Svårfattade grejer. Kom att tänkta på handlingen i filmen interstellar.
Citera
2021-02-03, 20:33
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Idag klockan 15:00 avslöjas världens första bilder på svarta hål. De är tagna med radioteleskopsprojektet Event Horizon Telescope https://eventhorizontelescope.org

Direktlänk: https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=Dr20f19czeE

Här är några andra länkar till presskonferenser som går världen över klockan 15:00 svensk tid. https://eventhorizontelescope.org/latest

Veretasium har en bra förklaring på vad vi kan tänkas se: https://www.youtube.com/watch?v=zUyH3XhpLTo

Njut!

Diskutera!
Tack!

Som Veritasium påpekar ser det svarta hålet ca 2.6 gånger större ut än det verkligen är (enl sin Schwarzschildradie R₁). Den exakta faktorn är
√3³/2 = 2.598076...
Bara för att jag kan, tycker att det är KUL, och är lite kaxig, visar jag här ett sätt att beräkna detta.

Notera också att det är sånt här som vi riktiga fysiker gör: att beräkna saker. (Och/eller utför experiment för att kolla hur väl teori och verklighet stämmer överens.)

Citera
2021-10-17, 23:26
Medlem
nerdnerds avatar
Lite mer på temat ljusstrålar runt svarta hål.

Partikelbanor runt kroppar med svagare gravitationsfält beskrivs ju av keplerbanor: ellipser, hyperbler, eller parabler, motsvarande partiklar som har för liten energi för att frigöra sig, mer än tillräcklig energi för att frigöra sig, resp gränsfallet mellan dessa två.

Men fria fotoner som kommer tillräckligt nära svarta hål kan fastna i en bana som går flera varv innan de slutligen ger sig iväg. Pga detta skulle man kunna se oändligt många bilder av något som ligger bakom det svarta hålet: en bild för varje antal varv, och ju fler varv, desto närmare är bilden det svarta hålets händelsehorisont. Hur mycket närmare? Närmare 500 ggr för ett ickeroterande svart hål, enl numeriska lösningar.

Eller exakt e^(2π) som en dansk skolgrabb (ser Albert Sneppen ut som iaf..) nu har härlett. Med bonusresultatet att denna faktor kan bli mycket lägre runt roterande svarta hål, t o m så låg som 2. Bra jobbat!

Populärvetenskaplig artikel:
Longtime math mystery of black holes solved
https://www.warpnews.org/space/long-time-math-mystery-of-black-holes-solved/

Sneppens vetenskaplig artikel:
Divergent reflections around the photon sphere of a black hole
https://www.nature.com/articles/s41598-021-93595-w.epdf?sharing_token=G7tC7SRXkIbtUE8IsYtdddRgN0jAj Wel9jnR3ZoTv0NXx24fyZp_2X2SKpqPJQ Zzec_rw8GFLEjA3Z3ciYV3jIFiLx6HudwOdQyCKz763eMyL8e1 kyZyZHTysRbCxnBgLnEE8wZ7ofUFxWdrl28ijoDZgK_lSAgRls 5TatshRgw%3D
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in