2019-04-10, 22:13
Medlem
Boosheids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Dom kunde väl klippt bort ljuskoronan så att man sett hålet bättre?

Då hade nog bilden sett ut så här ungefär:
https://wallpapercave.com/wp/DTvUQor.jpg
Citera
2019-04-10, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boosheid

Har testat flera olika webbläsare och på min dator men ser bara svårt bild.
Citera
2019-04-10, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konika
Har testat flera olika webbläsare och på min dator men ser bara svårt bild.

Det är lite det som är poängen.

Det är ljuset runt omkring vi kan "se". Svarta hålet själv går inte att se utan du får titta på materian runt det.

Själva "hålet" släpper inte ut någonting vi kan se med dagens teknik utan det är det som är utanför vi kan observera och på så sätt se själva hålet.
Citera
2019-04-10, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boosheid

Massivt :O
Citera
2019-04-10, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Det svarta hål i Vintergatans mitt, Sagittarius A*, är betydligt mindre än det som bilden visar. Massan på M87 hålet är 6,5 miljarder gånger solens massa medan det i Vintergatans mitt "bara" är 4,3 miljoner gånger. Är som att fotografera en apelsin på månen.

https://www.space.com/first-black-hole-photo-by-event-horizon-telescope.html

Är imponerande att läsa vilka ohyggliga mängder data som genererats. Varje teleskop i nätverket genererade en petabyte (1000 TB) per natt! Är så stora mängder att datat fått transporterats fysiskt med flygplan och latsbil!
Tänk att det går åt så mycket data för att visa något som är, svart.
Citera
2019-04-10, 23:06
Medlem
Som ren amatör undrar jag hur sjutton ett svart hål kan ha hunnit bildas och hur hålet kan växa. Ju massivare materien blir i sin väg mot uppkomsten, desto långsammare går tiden i förhållande till omgivningen. När materia utifrån når händelsehorisonten är tidsdilatationen i stort sett oändlig. En partikel som har en miljondels sekund kvar till det svarta hålet borde väl från vårt tidsperspektiv ha miljarders år kvar innan den är infångad. Eftersom universum inte är oändligt gammalt får jag inte ihop det.

Jag förstår att jag missat något men någon kanske kan förklara?
Citera
2019-04-10, 23:11
Medlem
Aperture-Labss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Som ren amatör undrar jag hur sjutton ett svart hål kan ha hunnit bildas och hur hålet kan växa. Ju massivare materien blir i sin väg mot uppkomsten, desto långsammare går tiden i förhållande till omgivningen. När materia utifrån når händelsehorisonten är tidsdilatationen i stort sett oändlig. En partikel som har en miljondels sekund kvar till det svarta hålet borde väl från vårt tidsperspektiv ha miljarders år kvar innan den är infångad. Eftersom universum inte är oändligt gammalt får jag inte ihop det.

Ja, du har missförstått det hela tror jag. Till att börja med så är det hastighet som påverkar tid, inte ett föremåls densitet (så vitt jag vet).

Dessutom är tiden relativ, så om det nu är så att tiden står nästan still i närheten av det svarta hålet så är det bara något man upplever om man skulle befinna sig där. Tiden går alltså olika fort på olika platser.
Senast redigerad av Aperture-Labs 2019-04-10 kl. 23:13.
Citera
2019-04-10, 23:34
Medlem
pponmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Ja, alltså en bild på ett svart hål är inte så intressant för människor som inte tycker rymden är spännande och mystisk med mera, jämfört med oss som faktiskt tycker det och som vill veta mer.
Personligen tycker jag bilden är väldigt intressant, då det är det ultimata bekräftelsen på att svarta "hål" verkligen finns.

Men det jag inte förstår är varför dom tar en bild på ett svart hål som befinner sig 55 miljoner ljusår ifrån oss, när dom lika gärna hade kunnat tagit ett kort på det svarta hål som finns i vår galax; Vintergatan.

Det beror på att vi inte kan se mitten av våran egen galax där det svarta hålet finns, det är för många stjärnor i vägen som blockerar våran inblick. Tyvärr så kan vi inte heller se förbi mitten av våran galax för att studera vad som finns i den riktningen utanför Vintergatan. Det är lite som att man inte kan se någon som gömmer sig bakom ett träd.
Citera
2019-04-10, 23:36
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aperture-Labs
Ja, du har missförstått det hela tror jag. Till att börja med så är det hastighet som påverkar tid, inte ett föremåls densitet (så vitt jag vet).

Bäggedera. Inte densiteten men gravitationen, vilket inte är exakt samma sak. Googla Gravitational Time Dilation.
Citera
2019-04-10, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aperture-Labs

Dessutom är tiden relativ, så om det nu är så att tiden står nästan still i närheten av det svarta hålet så är det bara något man upplever om man skulle befinna sig där. Tiden går alltså olika fort på olika platser.

Jo, det är just min poäng, dvs att tiden går olika fort på olika platser och alldeles utanför svarta hålet i det närmaste oändligt långsamt. Det är inte bara hastighet utan också gravitation som sägs stå för tidsdilatationen.
Citera
2019-04-10, 23:37
Medlem
Såå vad tror ni, är det ett hål eller en kompakt klump av det som sugs in? Jag tror att det är ett sug UT från kosmos där sedan tillgången som passerar tas om hand för att fördelas där energin (som styr) släpper ut materien igen. Dvs ingen big bang utan en massa i omformning. Energin som styr är inte rörelse som massan utan en fast punkt, därav ingen big bang.
Citera
2019-04-10, 23:54
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria

Tidsdialationen är oändlig från ett yttre perspektiv. Perspektivet är bara observationen av ljus. I det svarta hålets perspektiv färdas partiklar in precis som "vanligt". Objekt/partiklar precis innan händelsehorisonten ser ut att stå still för yttre observatör om man bortser från "infinite redshift". Du kan betrakta ett svart hål som en annan tidsålder snarare än som ett objekt. En tidsålder vi aldrig kommer få uppleva...såvida vi inte dyker in i hålet och lyckas överleva.

https://www.youtube.com/watch?v=vNaEBbFbvcY&list=PLsPUh22kYmNBl4h0i4mI5zDf lExXJMo_x
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in