2019-04-10, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vet inte riktigt vad jag ska tycka eller tänka.

Det ser ut som en äpplemunkring som är belyst i ena kanten och taget med dålig skärpa.

Vad ser vi, är det olika värmetillstånd/nivåer eller hur tolkar man det hela?

Här är en simulerad bild för jämförelse:

http://discovermagazine.com/2018/apr/black-hole-close-up
Citera
2019-04-10, 18:41
Medlem
Sqrbankens avatar
Bär på ett stort intresse för astronomi där nästan allt nytt man upptäcker eller bekräftar gör mig sjukligt exalterad. Av denna anledning blev jag smått överraskad över min egna reaktion när bilden presenterades. Jag såg ut som en fågelholk i två-tre sekunder innan jag började gapskratta.

Fortfarande en väldigt stor bedrift och viktig bild i min mening, utan att orka gå in i diskussion just nu om varför, men förstår verkligen folk som gör sig roliga över det man efter år av tissel, tassel, förseningar och hutlösa mängder av datainsamlande visade upp under pompa och ståt. Ser knappast ut som en bedrift eller vetenskaplig sensation direkt
Citera
2019-04-10, 18:49
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Bär på ett stort intresse för astronomi där nästan allt nytt man upptäcker eller bekräftar gör mig sjukligt exalterad. Av denna anledning blev jag smått överraskad över min egna reaktion när bilden presenterades. Jag såg ut som en fågelholk i två-tre sekunder innan jag började gapskratta.

Fortfarande en väldigt stor bedrift och viktig bild i min mening, utan att orka gå in i diskussion just nu om varför, men förstår verkligen folk som gör sig roliga över det man efter år av tissel, tassel, förseningar och hutlösa mängder av datainsamlande visade upp under pompa och ståt. Ser knappast ut som en bedrift eller vetenskaplig sensation direkt

Jag hade samma reaktion. "Vad i helvete" satt jag och tänkte i några sekunder. Men sen tänkte jag på att det ligger ju 55 miljoner ljusår bort eller liknande osv.

Men visst, första reaktionen var väldigt antiklimax. Därför skrev jag att det ser ut som en brinnande fisring. Tagen med första Nokian med kamera.
Citera
2019-04-10, 18:56
Medlem
GanjaFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det är inte sant. Svarta hål har ungefär samma gravitation som stjärnan de bildades ur hade. De har ingen förmåga att suga i sig avlägsna planeter eller stjärnsystem.

Och du menar att stjärnorna och solsystemen inte rör sig mot varandra? Och stt svarta hål inte skapas ur stora stjärnor som kollapsar?
Citera
2019-04-10, 19:02
Medlem
Ser så jävla datagjort ut. Vem som helst kan göra en bättre bild i photoshop.
Senast redigerad av SvenBorg 2019-04-10 kl. 19:07.
Citera
2019-04-10, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Är du FÖR censur? Det är fakta att NASA erkänner att dom animerar ihop bilder från rymden, se videon jag länkade.

Du själv har ju valt vad du uppfattar som fakta och inte, den där sketna videon är lika värdelös som bilden då du själv inte kan bekräfta någonting.

Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Han har väl ändå en liten poäng? De har väl inte bara riktat en kamera och knäppt ett foto? Kul att bilden verkar stämma överens med vad vi (ok tar ingen cred) vart inne på.

nä givetvis inte, och nej jag kan inte veta att bilden är legit, lika lite som någon annan här kan veta att det är fake.
Men jag går inte in på ett vetenskaps forum för att diskutera konspirstioner, vill man prata om sanningshalten i bilden finns de säkert ett forum för de också.
Citera
2019-04-10, 19:23
Medlem
fendadens avatar
Angående bildupplösningen:

Citat:
Higher-resolution images can be achieved by going to a shorter wavelength, i.e., 0.8 mm (345 GHz), by adding more telescopes and, in a more distant future, with space-based interferometry (Kardashev et al. 2014; Fish et al. 2019; Palumbo et al. 2019; F. Roelofs et al. 2019b, in preparation).

Slutklämmen i studien:

Citat:
In conclusion, we have shown that direct studies of the event horizon shadow of supermassive black hole candidates are now possible via electromagnetic waves, thus transforming this elusive boundary from a mathematical concept to a physical entity that can be studied and tested via repeated astronomical observations.

https://iopscience.iop.org/article/10.3847/2041-8213/ab0ec7
Citera
2019-04-10, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxDL
Med den logiken 'har du tillgång till källan bilderna sägs komma från'? Alltid lika kul att diskutera med folk som har en total avsaknad av kritiskt tänkande.

Vi kom ju överens om att jag utgår ifrån att lita på de som förmedlar den här informationen, om du ska övertyga mig om motsatsen krävs något mer utöver en sketen Youtube film.
Citera
2019-04-10, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Och du menar att stjärnorna och solsystemen inte rör sig mot varandra? Och stt svarta hål inte skapas ur stora stjärnor som kollapsar?

Hur kommer du fram till det utifrån vad jag skrev?
Citera
2019-04-10, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBorg
Ser så jävla datagjort ut. Vem som helst kan göra en bättre bild i photoshop.

Vet inte exakt hur man gör men läste att bilden är tagen med en massa radio antenner på jorden. Så har man kombinerat 100 tals petabyte av data till att få fram den här bilden. Så du har rätt, den är datagjord.
Citera
2019-04-10, 19:33
Medlem
qups avatar
Matten stämmer!!! Fattar ni vad detta betyder?!?! Vi kan nu basera alla teorier vi någonsin kommer kunna hitta på, på matte. Och ha rätt!! This is the turning point.
Citera
2019-04-10, 19:46
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olavikostlainen1
Inga problem. Hade inte behövt glömma chernobyl och fukishima om inte dessa glasögonormar började slösa bort sitt liv på att förstöra världen

Skrämmande vilka dönickar som hittat hit till tråden. Då kan du ju glömma allt vad energievolution heter också, trots det sitter du på Flashback och fipplar.

Om man fortfarande inte tror på att Månlandningarna ägt rum så visar det också på att man har svårt att ta till sig fakta och är selektiv, inte speciellt objektivt.

OnT - Häftigt att äntligen få ett svart hål på bild även om det är "datorgjort" (no shit liksom, vad trodde ni?). Man blir nästan ledsen att man lever i den tid man faktiskt gör, hade man varit född om 100 år hade man förmodligen fått uppleva den riktiga kolonisationen av Mars och resor betydligt längre ut i rymden oavsett vad "fysikerna" i tråden tror sig veta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in