Citat:
Jag är tillräckligt insatt för att se att verkligheten är helt annan, än hur saker är "tänkta" att vara.
Du tror att "systemet" ser till att allt är tipp-topp. Tillåt mig säga att verkligheten är helt annan. Jag har själv hört prefekter och rektorer påtala vikten av att godkänna elever för att budgeten för verksamhetsåret skall hålla. Jag har själv hört rektorer säga att godkänt-gränsen skall justeras nedåt så att fler elever godkänns.
Undermåliga elever, elever som inte presterar blir godkända och tillåts ta examen.
Du får gärna, i din naiva värld, tro att Skolverket minsann ser till att lärarna är kompetenta och "Top Notch".
Vivalla-skolan är ett utmärkt exempel på hur fel det blir.
Du tror att "systemet" ser till att allt är tipp-topp. Tillåt mig säga att verkligheten är helt annan. Jag har själv hört prefekter och rektorer påtala vikten av att godkänna elever för att budgeten för verksamhetsåret skall hålla. Jag har själv hört rektorer säga att godkänt-gränsen skall justeras nedåt så att fler elever godkänns.
Undermåliga elever, elever som inte presterar blir godkända och tillåts ta examen.
Du får gärna, i din naiva värld, tro att Skolverket minsann ser till att lärarna är kompetenta och "Top Notch".
Vivalla-skolan är ett utmärkt exempel på hur fel det blir.
Som sagt skrev jag detta om du inte noterade det som svar på ditt inlägg:
"Det är i slutänden rektorerna som beslutar om vilka som står i vilka klassrum och det är alltid i slutänden rektorerna som ger order inom skolan vilka som ska/kan undervisa i vissa ämnen. Lärarna väljer inte detta själva, därför undrar jag hur du kan vara så enkelspårig i din uppfattning.
Det finns bra och dåliga lärare, ja det gör det. Men som jag skrev tidigare så är många väldigt duktiga i sina ämnen och kan undervisa bra i dem, att sedan skolorna väljer att hantera deras positioner inom klasserna beror mycket på ekonomiska förutsättningar, dåliga rektorer och svårt att tillsätta rätt lärare på rätt plats inom skolorna, det är ofta svårt att få ihop behörigheter och kunskapskvaliteter på en enda skola, många skolor tampas med vikarier, korta tjänster och "paniklösningar".
Jag är mycket VÄL medveten om hur det fungerar.