Citat:
Ursprungligen postat av
Coffeeman
Jag tror tyvärr att de sista av dessa äldre kolleger sorterades ut redan för 15-20 år sedan.
Sen ser jag att många ropar efter auktoritära lärare i den meningen att de ska ha rottingen i beredskap. Jag anser det vara en överreaktion och att gå tillbaks till -40 talets kadaverdisciplin är inte lyckat. Om inte annat för att det aldrig skulle gå.
Men att elever sitter stilla och är tysta när läraren undervisar är väl i alla fall den lägsta av alla lägsta nivåer vi alla kan enas om? Och ändå är det oerhört långt ifrån hur vardagen ser ut i skolorna idag. Och lärarna har tydligen inga verktyg att ta till när eleverna inte lyder.
På min tid, som absolut inte var någon guldålder i undervisningens tid, valde helt enkelt lärarna helt enkelt att avbryta undervisningen och be stökiga elever att lämna klassrummet. Dom brukade gå rätt snabbt och sen var det inte mer med det. Jag förstår inte varför det är svårare idag.
Visst hände det ibland att någon idiot fick för sig att stanna med följd av att alla satt och rullade tummarna ibland någon timme. Men det fick ju bara följden att alla andra kom efter i kursplanen och blev irriterade. Gjorde samma individ samma sak upprepade ggr blev dom förflyttade till särklass där man vanligtvis satt i en skrubb någonstans med drägg från andra klasser och gjorde absolut ingenting.
Finns många elever idag som inte är hemmasittare, utan ”skolvandrare”, vilket innebär att de under dagarna drar runt i skolkorridorer vind för våg, då de inte går att ha i klassrummet, men inte heller föräldrarna vill ha hem dem, så skolan blir en avstjälpningsplats för dessa oroliga själar. Som lärare har man garantansvar, så det är inte optimalt med dessa skolvandrare, men visst går det att ”kasta ut” elever och det görs som sagt, med skolvandrande som bedrövligt resultat.