2019-04-09, 18:30
Medlem
megamics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas199
Hur är lektionerna i Software Engineering och Webbprogrammering?? Trodde jag hittade info om det någon månad sen men verkar som det inte finns längre. Är det lektioner/föreläsningar med lärare på plats eller är det online videos man kollar på och följer?

Det kan skilja mellan olika kurser men det är som på alla högskolor, undervisningen bedrivs i en kombination av föreläsningar (lärare som föreläser, vänder slides eller programmerar i realtid), seminarier (lärare som går igenom problem och låter dig jobba/diskutera det under lektionstiden), laborationer (uppgifter som skall lösas och labbhandledare som du kan fråga efter hjälp) och så vidare.

Högskolor är generellt sett traditionella i sin undervisningsform och hur man bedriver undervisning är rätt likt mellan högskolor. Akademiker (lärare och forskare) ser rätt lika ut, oavsett högskola, de är fostrade i en viss tradition och gör sitt bästa för att upprätthålla den.

Video används rätt sällan i högskoleutbildningar, generellt sett. Det är mestadels distansutbildningar som använder det. Campusutbildningar har "alltid" folk i salen.

Oavsett vad, hade jag varit du hade jag varit lugn. Det är rätt trivsamt att gå på en högskola och det finns oftast folk som hjälper en. Förutsatt att man själv bidrar och är en "god student".
Citera
2019-04-09, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anderssinho
Okej, passar på att svara lite här i tråden istället då.

1. Nu har programmet gjorts om lite sedan jag gick ut, men du kan både jobba med front/backend efter denna utbildningen. Jag jobbar mer mot backend, för jag gillar generellt sett inte frontend.

2. Jag känner mig redo för arbetsmarknaden. Vi har ju haft några kurser där vi sitter ute på företag och jobbar, och de kurserna är egentligen de som förbereder dig bäst på hur det är i verkligenheten.
Vi var runt 50-55 som började, ungefär 15 skulle jag säga gick klart.

3. Det är ju mycket eget ansvar, men jag tycker att det alltid finns hjälp att få om du är driven. Men det är inte som gymnasiet, de struntar egentligen i om du klarar saker eller inte.

4. Vi vart en ganska tajt klass eftersom vi inte vart så många kvar. Men är väl olika för alla klasser.
Finns många internationella studenter, men vi har ingenting med dem att göra.

5. Olika, vissa läsperioder är det mer, andra är det mindre. Men sök inte program för att det ska vara chill, du ska utbilda dig för att lära dig saker.

6. Det är vårt "systerprogram", så vi läser väldigt många kurser ihop. Det har ungefär lika många som hoppar av under åren, lika "enkelt" att få jobb efter utbildningen och de inriktar sig mer mot tung backend programmering.

Inga problem, skriv igen om du har fler frågor
Jag har en till fråga, du svarade i första frågan att du jobbar mer med backend, känner du att du fick tillräckligt med kunskap för att få de jobben inom backend? Också inom frontend känner du att man behöver lite konstnärlig kunskap för att kunna jobba inom det? Är själv inte så jätte konstnärlig men börjar bli jävligt sugen på webbprogrammering eftersom man kan välja lite mellan front end och back end.
Citera
2019-04-09, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megamic
Det kan skilja mellan olika kurser men det är som på alla högskolor, undervisningen bedrivs i en kombination av föreläsningar (lärare som föreläser, vänder slides eller programmerar i realtid), seminarier (lärare som går igenom problem och låter dig jobba/diskutera det under lektionstiden), laborationer (uppgifter som skall lösas och labbhandledare som du kan fråga efter hjälp) och så vidare.

Högskolor är generellt sett traditionella i sin undervisningsform och hur man bedriver undervisning är rätt likt mellan högskolor. Akademiker (lärare och forskare) ser rätt lika ut, oavsett högskola, de är fostrade i en viss tradition och gör sitt bästa för att upprätthålla den.

Video används rätt sällan i högskoleutbildningar, generellt sett. Det är mestadels distansutbildningar som använder det. Campusutbildningar har "alltid" folk i salen.

Oavsett vad, hade jag varit du hade jag varit lugn. Det är rätt trivsamt att gå på en högskola och det finns oftast folk som hjälper en. Förutsatt att man själv bidrar och är en "god student".
Saken är att jag har haft en kompis som skulle plugga uppe i Mittuniversitet. Och det stod att det var på campus, utbildningen och att det fanns distans. Men tydligen så var distans och campus utbildningen exakt likadan så man behövde inte ens befinna sig på campus, så man kunde plugga på distans. Nu mera har de ändrat så att det står att man behöver inte finna sig på campus på deras hemsida då han klagade.
Citera
2019-05-18, 22:27
Medlem
Jag går på Webbprogrammering 120hp på BTH. Programmet är ganska dåligt. Förutom några grundkurser i Javascript och Python som är bra är det mest ramverk.

Ramverken är oftast inga av de populära som faktiskt används. Vad sägs om Anax? Har någon hört talas om det? Anax är ett PHP ramverk gjort av en lärare på BTH och mycket tid läggs på det.

Programmet borde heta "Webbramverk 120hp".

Jag hade inte sett detta programmet som meriterande om jag skulle anställa någon. Jag ångrar bittert att jag lagt så mycket tid och möda på detta skitprogrammet. Nu vill jag inte gå kvar men har svårt att förmå mig att sluta eftersom jag "investerat" så mycket i det.
Senast redigerad av Mr.Swede 2019-05-18 kl. 22:37.
Citera
2019-08-11, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Precis, motivation hos många studenter och kvalitén på lärarna är mycket låg. Jag skulle satsa på ett känt lärosäte där nivån är högre. Inom IT ligger man ganska bra till, men inom tex. industriell ekonomi är det ren katastrof(där lärarna är ofta är adjunkter eller rena idioter tex. en viss Andersson och Numminen). En bekants son började läsa Civ. Ing där, men hoppade av, gjorde HP och började läsa vid LTH. Som natt och dag säger han idag.

Är det så stor skillnad mellan skolorna?
Citera
2019-08-11, 20:46
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kol89
Är det så stor skillnad mellan skolorna?

Ja, enorm faktiskt. KTH, Chalmers, LTH och i viss mån LiTH är det som gäller.

(FB) De omtalade "fyra stora" svenska universiteten - hur resonerar ni kring dessa?
Citera
2019-08-11, 22:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Ja, enorm faktiskt. KTH, Chalmers, LTH och i viss mån LiTH är det som gäller.

(FB) De omtalade "fyra stora" svenska universiteten - hur resonerar ni kring dessa?
Fast det beror ju på vad du ska läsa. Du länkar till tråd om industriell ekonomi inte data.
UU, SU och GU är lika bra som de du talar om när det gäller data och systemvetenskap.
Citera
2019-08-11, 22:49
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Fast det beror ju på vad du ska läsa. Du länkar till tråd om industriell ekonomi inte data.
UU, SU och GU är lika bra som de du talar om när det gäller data och systemvetenskap.

Ja, nu nämde jag dem för att de är tekniska högskolor, precis som BTH(Blekinge Tekniska Högskola) vill profilera sig som.
Citera
2019-08-11, 23:08
Bannlyst
Nu har jag inte läst på om programmet men enligt tråden så är C++ första språket.
Är inte det ett rätt konstigt val på en webbprogrammeringsutbildning?
Borde de inte välja ett mer "webbvänligt"språk som c#, java eller python.
Citera
2019-08-15, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Swede
Jag går på Webbprogrammering 120hp på BTH. Programmet är ganska dåligt. Förutom några grundkurser i Javascript och Python som är bra är det mest ramverk.

Ramverken är oftast inga av de populära som faktiskt används. Vad sägs om Anax? Har någon hört talas om det? Anax är ett PHP ramverk gjort av en lärare på BTH och mycket tid läggs på det.

Programmet borde heta "Webbramverk 120hp".

Jag hade inte sett detta programmet som meriterande om jag skulle anställa någon. Jag ångrar bittert att jag lagt så mycket tid och möda på detta skitprogrammet. Nu vill jag inte gå kvar men har svårt att förmå mig att sluta eftersom jag "investerat" så mycket i det.

Tråkigt att du tycker så, jag tycker att det på utan det väldigt bra ut, python, javascript, php, nosql etc, stora språk etc!

När jag läser om programmet och tidigare studenter så verkar de nöjda, iaf om man kollar vad studenterna gav kurserna för poäng och hur de upplevde dem etc.

Samt att de som examnierats har lätt att få jobb och en enkät av tidigare studenter så har de bra ingångslön och löneutveckling.

Men som sagt det blir väl vad man gör det till, jag ser det mest att få en utbildning under bältet att visa arbetsgivare, resten finns på nätet att lära sig.
Citera
2019-08-15, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlmag
Tråkigt att du tycker så, jag tycker att det på utan det väldigt bra ut, python, javascript, php, nosql etc, stora språk etc!

När jag läser om programmet och tidigare studenter så verkar de nöjda, iaf om man kollar vad studenterna gav kurserna för poäng och hur de upplevde dem etc.

Samt att de som examnierats har lätt att få jobb och en enkät av tidigare studenter så har de bra ingångslön och löneutveckling.

Men som sagt det blir väl vad man gör det till, jag ser det mest att få en utbildning under bältet att visa arbetsgivare, resten finns på nätet att lära sig.

Arbetsgivare kommer inte bli imponerade, tvärt om.
Citera
2019-08-15, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenderFoot
Arbetsgivare kommer inte bli imponerade, tvärt om.

Varför inte, vill du utveckla?

Flertalet hundra jobb inom dessa språk idag på bla metro jobb

Kombinera detta med vad man utvinner från tex stackoverflow och diverse andra duktiga individer inom programing så är dessa språk starka, så jag skulle gärna vilja ha en utförlig förklaring till varför detta ej stämmer.
Senast redigerad av karlmag 2019-08-15 kl. 22:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in