Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-04-05, 18:57
  #1
Medlem
Tjenare, jag ska vara helt ärlig och säga att jag har gjort bort mig helt i skolan, brydde mig inte om det och fick skit betyg och även ändrade mig om vad jag ville göra. Så jag har gått ut samhällsprogrammet(förra året) och ångrar mig nu att jag inte gick i teknik. Så med skit betyg, och samhäll(med matte 3, men har inte fysik och kemi) så vill jag söka en högskola, det låter lite konstig men så är det. Mitt HP är inget att hänga upp på vägen heller.

Jag har kollat runt lite och det verkar som att folk tycker att BTH är en helt okej skola när det kommer till deras program "Software engineering" och jag skulle kunna komma in där, är den något bra? Och har någon erfarenhet med denna skolan? Det finns andra ställen jag skulle kunna tänka mig som LNU med Programvaruteknik, och webbprogrammering(samma program finns i BTH så jag kan tänka mig gå där), Skövde, Borås, Trollhättan etc, men har inte hört så bra saker om de skolorna speciellt i Trollhättan.

Jag bryr mig inte vart jag pluggar, för jag vill inte ens ha en "studentstad" för jag hatar att festa, och jag gillar mindre städer. Jag kommer 100% inte in på de stora skolorna men det bryr jag mig inte om, jag vill bara ha en så bra som möjligt utbildning.

Jag kan plugga och är helt okej på det men det gjorde jag bara sista halvåret i gymnasiet och det räddade bara mitt betyg så jag höjde mig knappast på det.
Citera
2019-04-05, 19:01
  #2
Medlem
Fridaynights avatar
Lugn. BTH är bra och LNU är OK när det gäller IT-utbildningar.
Citera
2019-04-05, 19:09
  #3
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Jag hade investerat några år med att plugga och göra högskoleprovet så att du kan komma in på någon skola du verkligen vill gå på. Jobba och plugga på kvällarna så kommer du kunna få ett helt okej HP samtidigt som du sparar ihop lite pengar till studenttiden.
Citera
2019-04-05, 19:12
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Jag hade investerat några år med att plugga och göra högskoleprovet så att du kan komma in på någon skola du verkligen vill gå på. Jobba och plugga på kvällarna så kommer du kunna få ett helt okej HP samtidigt som du sparar ihop lite pengar till studenttiden.
Asså, jag vill faktiskt kunna tänka mig att plugga i Karlskrona, fin stad, bra storlek och nära vattnet. Men visst jag vill hellre gå på typ uppsala, göteborg, etc. Men saken är ifall det är värt det att plugga 1-2 år mer för att senare plugga på riktigt, känns lite konstigt bara.
__________________
Senast redigerad av Lukas199 2019-04-05 kl. 19:14.
Citera
2019-04-05, 19:21
  #5
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas199
Asså, jag vill faktiskt kunna tänka mig att plugga i Karlskrona, fin stad, bra storlek och nära vattnet. Men visst jag vill hellre gå på typ uppsala, göteborg, etc. Men saken är ifall det är värt det att plugga 1-2 år mer för att senare plugga på riktigt, känns lite konstigt bara.
Ja det är värt det skulle jag säga. Skadar inte att ta ett par års vila från "de hårda" studierna och tjäna lite pengar som du verkligen kommer vara glad över att ha när du börjar plugga. Sedan kommer du mogna som person under denna tid, vilket inte skadar om du ska flytta och bo själv. Det är en jävla stress bland ungdomar att hoppa på plugget direkt efter gymnasiet. För vissa kanske det inte är något negativt, men väldigt många som är skoltrötta och gör förhastade beslut vad gäller vad man ska plugga, vilket leder till avhopp.
Citera
2019-04-05, 21:02
  #6
Avstängd
Paris24s avatar
Du har gett svaret själv. BTH är fylld med personer som flunkat skolan, inte anstränt sig, söker till Karlskrona utan motivation osv. Du kommer helt enkelt att få umgås med ett antal personer som är lika dig. Så får du värdera det som du bill.

BTH campus är supertrevligt, modernt, lugnt, har allt man behöver.

Karlskrona är en av Sveriges charmigaste småstäder.

Lägenhet är dyrt, lika dyrt som i Lund t.ex.

Lärarna är så mycket sämre än i Lund t.ex. Det är ganska många som går ut med låga kunskaper. Detta vet rimligen arbetsgivarna om. Du måste själv klara av att lära dig programmering som C++, du får minimal hjälp på lektioner, finns dock mentorer i skolan.
Citera
2019-04-05, 21:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Du har gett svaret själv. BTH är fylld med personer som flunkat skolan, inte anstränt sig, söker till Karlskrona utan motivation osv. Du kommer helt enkelt att få umgås med ett antal personer som är lika dig. Så får du värdera det som du bill.

BTH campus är supertrevligt, modernt, lugnt, har allt man behöver.

Karlskrona är en av Sveriges charmigaste småstäder.

Lägenhet är dyrt, lika dyrt som i Lund t.ex.

Lärarna är så mycket sämre än i Lund t.ex. Det är ganska många som går ut med låga kunskaper. Detta vet rimligen arbetsgivarna om. Du måste själv klara av att lära dig programmering som C++, du får minimal hjälp på lektioner, finns dock mentorer i skolan.
Jag håller med att folk som söker det är inte från toppen, och de som inte är motiverade kommer lämna men de som är motiverade stannar då. Men jag tänkte söka som jag sa Software engineering och jag har hört att den utbildning är faktiskt ganska bra(Men ifall man kollar på skolan i helhet så är den sådär).

Visst det finns kanske inte så mycket prestige i att gå ut ur BTH men jag har läst att när man har kommit in i sitt första jobb så bryr de knappast i vart man har pluggar mestadels bara vad för kunskaper man har, så förhoppningsvis så kan man en del(annars får jag lära mig själv). Men vart har du hört om att man får så lite hjälp på lektionerna? Jag har hört att det blir en del att arbeta självständigt faktiskt men inget speciellt om C++.
Citera
2019-04-05, 21:30
  #8
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas199
Jag håller med att folk som söker det är inte från toppen, och de som inte är motiverade kommer lämna men de som är motiverade stannar då. Men jag tänkte söka som jag sa Software engineering och jag har hört att den utbildning är faktiskt ganska bra(Men ifall man kollar på skolan i helhet så är den sådär).

Visst det finns kanske inte så mycket prestige i att gå ut ur BTH men jag har läst att när man har kommit in i sitt första jobb så bryr de knappast i vart man har pluggar mestadels bara vad för kunskaper man har, så förhoppningsvis så kan man en del(annars får jag lära mig själv). Men vart har du hört om att man får så lite hjälp på lektionerna? Jag har hört att det blir en del att arbeta självständigt faktiskt men inget speciellt om C++.
Min dotter går på BTH, jag har full inside-info. C++-kursen fällde 50% av kvinnorna på den linjen, och en hel del män. Men har du inga problem med programmering så är den biten lugn. I praktiken lär man inte ut C++ på BTH, man ger eleverna uppgifter som de ska lösa, det är i praktiken självstudier. Men man kan fråga om hjälp.

Det är stor brist på programmerare i Sverige, så går du en civilingenjörslinje så är du säkert given för att jobb när du går ut. Om än inte lika duktig som om du gått på LTH, och med sämre lön.
Citera
2019-04-05, 21:49
  #9
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Du har gett svaret själv. BTH är fylld med personer som flunkat skolan, inte anstränt sig, söker till Karlskrona utan motivation osv. Du kommer helt enkelt att få umgås med ett antal personer som är lika dig. Så får du värdera det som du bill.

BTH campus är supertrevligt, modernt, lugnt, har allt man behöver.

Karlskrona är en av Sveriges charmigaste småstäder.

Lägenhet är dyrt, lika dyrt som i Lund t.ex.

Lärarna är så mycket sämre än i Lund t.ex. Det är ganska många som går ut med låga kunskaper. Detta vet rimligen arbetsgivarna om. Du måste själv klara av att lära dig programmering som C++, du får minimal hjälp på lektioner, finns dock mentorer i skolan.

Precis, motivation hos många studenter och kvalitén på lärarna är mycket låg. Jag skulle satsa på ett känt lärosäte där nivån är högre. Inom IT ligger man ganska bra till, men inom tex. industriell ekonomi är det ren katastrof(där lärarna är ofta är adjunkter eller rena idioter tex. en viss Andersson och Numminen). En bekants son började läsa Civ. Ing där, men hoppade av, gjorde HP och började läsa vid LTH. Som natt och dag säger han idag.
__________________
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2019-04-05 kl. 21:52.
Citera
2019-04-05, 22:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Min dotter går på BTH, jag har full inside-info. C++-kursen fällde 50% av kvinnorna på den linjen, och en hel del män. Men har du inga problem med programmering så är den biten lugn. I praktiken lär man inte ut C++ på BTH, man ger eleverna uppgifter som de ska lösa, det är i praktiken självstudier. Men man kan fråga om hjälp.

Det är stor brist på programmerare i Sverige, så går du en civilingenjörslinje så är du säkert given för att jobb när du går ut. Om än inte lika duktig som om du gått på LTH, och med sämre lön.
Går hon fortfarande där eller har hon hoppat av? Vet du vad hon tycker om programmet i helhet? Bra/dåligt? Var C++ delen den svåraste?
Citera
2019-04-06, 05:40
  #11
Medlem
Oavsett om du väljer Karlskrona eller någon annan stad/skola bör du nog vänta. Du kommer inte bli supermotiverad över en natt och risken är att du hoppar av studier nu till hösten som en konsekvens av detta.

Ta ett år på värsta skitjobbet för att få en indikation på hur din framtid kommer att se ut om du inte sköter högskolestudierna. Då hinner du även plugga till ett eller två mattebetyg i de kurser som öppnar upp fler utbildningar. Köp böckerna, plugga på kvällar och helger och anmäl dig därefter till prövning hos typ Hermods eller kommunen.

Det verkar även som att du utesluter HP, varför det? Läs, läs, läs, räkna, räkna, räkna, så kan du få ett resultat som ger dig en plats på ett ”bättre” lärosäte.
Citera
2019-04-06, 11:07
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FamiljeFarsa79
Oavsett om du väljer Karlskrona eller någon annan stad/skola bör du nog vänta. Du kommer inte bli supermotiverad över en natt och risken är att du hoppar av studier nu till hösten som en konsekvens av detta.

Ta ett år på värsta skitjobbet för att få en indikation på hur din framtid kommer att se ut om du inte sköter högskolestudierna. Då hinner du även plugga till ett eller två mattebetyg i de kurser som öppnar upp fler utbildningar. Köp böckerna, plugga på kvällar och helger och anmäl dig därefter till prövning hos typ Hermods eller kommunen.

Det verkar även som att du utesluter HP, varför det? Läs, läs, läs, räkna, räkna, räkna, så kan du få ett resultat som ger dig en plats på ett ”bättre” lärosäte.
Har redan jobbat ett år. Gick ut förre hösten. Jag hatar att jobba där jag jobbade och vill göra något jag har intresse för.

EDIT: Jag har även tänkt på detta mycket och läst mycket om skolor och sådant så det här har jag inte tänkt på i några dagar det har varit i tankarna i mer än ett halvår nu medans jag har jobbat.
__________________
Senast redigerad av Lukas199 2019-04-06 kl. 11:09.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback