2019-04-07, 18:31
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas199
Jag tänkte lära mig själv så mycket som möjligt om C++ innan jag börjar skolan. Finns det något jag borde fokusera på? Jag har några ställen som det finns guider på som jag tänkte följa.
Det är smart om du gör det. Finns iofs rykten om att de håller på att växla till Python nu, som är enklare. Men ta några c++-kurser på nätet så har du ett stort försprång.
Citera
2019-04-08, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
För den som är mer insatt i de utomjordiska jävligheterna i c++ är det inte ett bra upplägg. Rimligen lär man först eleverna c + unix. Sedan objektorientering. Sedan java. Sedan c++. En person som själv-lärt sig c++ är helt oanvändbar i ett programmeringsprojekt utan överrock.

Men om det är så att andra skolor än BTH praktiserar detta usla upplägg så är det kanske snarare en kritik av bristande resurser i svensk högskola.

Dock så vet jag att bth själva lider av sitt upplägg. En stor del av eleverna blir helt hispiga när de sätter igång, det är extremt svårt att få ihop sitt första c++-program, och en stor % klarar detta enbart med kraftfull hjälp från mentorer. De kan alltså inte c++ när de är klara med c++-kursen. Och hatar antagligen detta programmeringsspråk.

För den som tror han "kan" c++ i denna tråd. Beskriv i svenska ord vad som menas med detta:

Finns det något universitet som börjar med C++ som förstaspråk? Det låter inte som en alltför bra idé.
Citera
2019-04-08, 15:30
Medlem
Orkar inte läsa igenom alla svaren i tråden, men tänkte att jag kunde ge mig synvinkel eftersom jag själv pluggat webbprogrammering på BTH.

BTH tar in rätt mycket folk för bortfallet är stort, så var bara inställd på att många ramlar bort utav olika anledningar. Just webbprogrammering är riktigt nice om du klarar av att lägga upp studierna själv, för det i många av kurserna så ligger alla examinationsmoment upp från dag ett, vilket gör att du tekniskt sett kan köra klart en kurs på första dagen.

Alla i min klass som gick klart, alla tog inte examen, fick jobb på olika företag eller inom statlig verksamhet.

Många verkar inte ha koll på att BTH är riktigt bra när det gäller IT-utbildningar, bara söka på det så hittar du det.

Så jag kan rekommendera BTH och webbprogrammering, men klart finns en rad nackdelar med när det är en liten högskola. Inte super mycket olika studentaktiviteter, är inte världslätt att hitta lägenhet här samt att man kan uppleva det som att Karlskrona ligger lite off.

Har du någon annan fråga kan du PM:a
Citera
2019-04-08, 16:03
Medlem
Plutonium239s avatar
Kompis läs basår och gör hp två gånger under samma läsår, tro mig du får bra grundkunskaper och får chansen att repetera matten vilket hjälper för hp.
Citera
2019-04-08, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anderssinho
Orkar inte läsa igenom alla svaren i tråden, men tänkte att jag kunde ge mig synvinkel eftersom jag själv pluggat webbprogrammering på BTH.

BTH tar in rätt mycket folk för bortfallet är stort, så var bara inställd på att många ramlar bort utav olika anledningar. Just webbprogrammering är riktigt nice om du klarar av att lägga upp studierna själv, för det i många av kurserna så ligger alla examinationsmoment upp från dag ett, vilket gör att du tekniskt sett kan köra klart en kurs på första dagen.

Alla i min klass som gick klart, alla tog inte examen, fick jobb på olika företag eller inom statlig verksamhet.

Många verkar inte ha koll på att BTH är riktigt bra när det gäller IT-utbildningar, bara söka på det så hittar du det.

Så jag kan rekommendera BTH och webbprogrammering, men klart finns en rad nackdelar med när det är en liten högskola. Inte super mycket olika studentaktiviteter, är inte världslätt att hitta lägenhet här samt att man kan uppleva det som att Karlskrona ligger lite off.

Har du någon annan fråga kan du PM:a
Har för nytt konto, skulle hoppas att det inte gör något att skriva frågorna i tråden. Det under är en kopia av texten jag skrev i PM men behöver ha 30 dagar gammalt konto samt 50 inlägg för att skicka PM. Du skulle kunna skicka svaren i PM ifall du vill inte skriva i tråden.

Tjenare, Jag har inte kollat på super mycket på webbprogrammering inom BTH så jag vet inte exakt vad det innehåller då jag tror att back end inom programmet software engineer passar mig lite bättre. Men ifall du orkar så har jag ändå lite frågor då jag är fortfarande om Webbprogrammering och front end. Tack även för att du tar tid att svara, det hjälper mig som fan.

1. Jag har läst att man kan läsa lite back end inom det programmet så man blir lite som en Full stack developer. Skulle du säga att de har en mix mellan front end och back end eller lutar det mer mot front end?

2. Du sa att alla som gick klart i skolan fick jobb innan eller när de tog examen, men alla tog inte examen. När du var klar, kände du att du kunde allt för att kunna arbeta? Och hur många startade och hur många avslutade plugget?

3. Hur tycker du lärarna och upplägget var? Fick du tillräckligt med hjälp från lärarna och lektioner etc? Har hört att det blir mycket plugg för sig själv men det är just ofta så inom universitet.

4. Hur är klassen? Du sa att det är många som lämnar men blir ofta så inom universitet, känner du ändå att du hittade en bra grupp inom klassen? Har också hört en del om att det är ganska många internationella studenter speciellt för en liten svensk högskola, var det så inom din klass?

5. Var det svårt/krävande så du behövde studera 40 timmar i veckan eller var det så att oftast så var det ganska lugnt och man hade mycket fritid?

6. Vet du något om Software engineer linjen? Du kanske pratade med någon från det, ifall du vet något, var det svårt/roligt/dåliga lärare?

Det var alla frågor jag kunde tänka på just nu. Du behöver inte fråga på alla frågor ifall du inte orkar. Men det gör inget ifall du skriver långa svar, jag vill har så mycket info som möjligt. Och är det okej ifall jag frågor fler frågor ifall jag kommer på något? Vill inte störa för mycket.

Mvh Lukas
Senast redigerad av Lukas199 2019-04-08 kl. 16:23.
Citera
2019-04-08, 22:24
Medlem
megamics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Precis, motivation hos många studenter och kvalitén på lärarna är mycket låg. Jag skulle satsa på ett känt lärosäte där nivån är högre. Inom IT ligger man ganska bra till...

Ett rätt. Inom IT ligger BTH bra till.

De program som TS är intresserad av är Software Engineering och Webbprogrammering och båda ger examen i Programvaruteknik. Där har BTH lång erfarenhet av utbildning på grundnivå och har etablerat ett forskningsteam som når fina resultat internationellt.

* Institutionen för Programvaruteknik
* BTH åter inom världstoppen inom mjukvaruforskning

Det finns även motsvarande aktiviteter inom ämnet Datavetenskap som också kan klassas inom "mjukvaruforskning".

Högskolor är lite ämnesfokuserade och håller sig gärna inom sin egen gruppering...
Citera
2019-04-08, 22:51
Medlem
megamics avatar
Citat:
Min dotter går på BTH, jag har full inside-info. C++-kursen fällde 50% av kvinnorna på den linjen, och en hel del män. Men har du inga problem med programmering så är den biten lugn. I praktiken lär man inte ut C++ på BTH, man ger eleverna uppgifter som de ska lösa, det är i praktiken självstudier. Men man kan fråga om hjälp.

Nej, du har inte full inside-info. Men det är trist att höra att din dotter inte gillade C++-kursen, normalt sett brukar det vara tuffa kurser, men inte orimliga, och lärarna brukar kunna sina saker. Om det inte är på det viset så skall man "sänka" kursen i kursutvärderingen och ta upp frågan med student/utbildningsföreningen. Det brukar få ordning på saker, oavsett skola man går på.

Citat:
BTH har haft programmet ganska länge så ifall det var ett dåligt val så känns det som att de skulle ha gjort det annorlunda.

Det sägs att höstens upplägg för SE-programmet specifikt (enbart) var lite "annorlunda" än tidigare, rörande programmeringskurserna i C och kursen i C++.

Citat:
Det är smart om du gör det. Finns iofs rykten om att de håller på att växla till Python nu, som är enklare.

Jao, sådana rykten förekommer tydligen. Om man var på BTH Öppet Hus detta året kunde man få dessa rykten konfirmerade. Det handlar om att den inledande programmeringskursen i C skall bytas till en kurs i Python (samma inledande kurs som har gått på programmet Webbprogrammering i flera år med goda kursutvärderingar) och C++-kursen har fått ett nytt lärarteam (för SE-programmet).

Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Finns det något universitet som börjar med C++ som förstaspråk? Det låter inte som en alltför bra idé.

Det spelar egentligen ingen roll vilkat programmeringsspråk man lär ut först eller sist. Valet av programmeringsspråk bör vara anpassat till utbildningen man går och förhoppningsvis följa en röd tråd genom programmet.

Sedan handlar det om, i det stora hela, att lära sig "programmera". När man kan programmera så kan man lära sig godtyckligt programmeringsspråk.

Det är vanligt att skolorna börjar med strukturerad programmering i tex C, Python, eller Java (finns många fler alternativ till språk). Sedan brukar det följa någon kurs med ett objektorienterat programmeringsspråk (C++, Python, Java). Därefter är det traditionella upplägget en kurs i algoritmer och datastrukturer i godtyckligt programmeringsspråk.

Oavsett vad, "man lär sig programmera", det är viktigare än att "lära sig programspråk A/B/C".
Citera
2019-04-08, 23:27
Medlem
megamics avatar
Här kommer lite svar på dina funderingar, men Anderssinho kommer säkert med egna svar...

Citat:
Tjenare, Jag har inte kollat på super mycket på webbprogrammering inom BTH så jag vet inte exakt vad det innehåller då jag tror att back end inom programmet software engineer passar mig lite bättre.

Det finns en tråd här på flashback om den utbildningen (campus-varianten, den finns även på distans), kika där eller fråga så är det högst troligen någon som svarar.

(FB) BTH - Webbprogrammering 180 hp

Citat:
1. Jag har läst att man kan läsa lite back end inom det programmet så man blir lite som en Full stack developer. Skulle du säga att de har en mix mellan front end och back end eller lutar det mer mot front end?

Det är både frontend och backend. Troligen är Webbprogrammering det program man läser allra mest programmeringskurser på, om du jämför med övriga utbildningar på BTH och jämförbara utbildningar i Sverige. Det är mycket programmering, så det är bra om du gillar det.

Traditionellt har det varit en tonvikt på backend i programmet, men senaste åren har det "lättats upp" och aningen mer frontend finns nu. Tanken är att det skall vara en en balans över hela skalan mellan frontend, backend, devops (developer/operations).

Citat:
2. Du sa att alla som gick klart i skolan fick jobb innan eller när de tog examen, men alla tog inte examen. När du var klar, kände du att du kunde allt för att kunna arbeta? Och hur många startade och hur många avslutade plugget?

Det skiljer mellan åren, men säg att 40% går klart, jämför med hur många som kommer in i salen första veckan. De flesta hoppar av första månaden (av en mängd olika anledningar). De som klarar första året klarar oftast hela programmet.

De som går ut nu till sommaren har en osedvanligt god arbetsmarknad och kan välja bland olika arbetsgivare.

Frågar du en arbetsgivare så är dessa studenter väldigt enkla att sätta i arbete och de behöver ingen inskolning.

Frågar du en gammal student så kommer de säga att "jag lärde mig jättemycket första året på mitt första jobb".

Citat:
3. Hur tycker du lärarna och upplägget var? Fick du tillräckligt med hjälp från lärarna och lektioner etc? Har hört att det blir mycket plugg för sig själv men det är just ofta så inom universitet.

Det är upp till dig. Lärarna finns på plats, mer än du kan kräva av dem. Sen är det upp till dig att ställa frågorna, "rätt frågor", och dessutom se till att du får bra svar, annars fråga igen.

Programmeringsyrket är lite "ensamt", man är ensam i sin felsökning och det är ibland svårt att fråga kompisar om hjälp. Men ju bättre frågor man lär sig ställa desto bättre blir svaren.

Citat:
4. Hur är klassen? Du sa att det är många som lämnar men blir ofta så inom universitet, känner du ändå att du hittade en bra grupp inom klassen? Har också hört en del om att det är ganska många internationella studenter speciellt för en liten svensk högskola, var det så inom din klass?

Det är ofta små klasser i Webbprogrammering. Men man hittar vanligen en mindre grupp av "likasinnade" som man hänger med. Man kan även umgås "över årskullarna" då alla samlas i samma labbsalar.

Vill man ha fler kompisar så kan man engagera sig i studentlivet och träffa andra studenter på andra program. BTH har många programmeringsinriktade utbildningar.

Citat:
5. Var det svårt/krävande så du behövde studera 40 timmar i veckan eller var det så att oftast så var det ganska lugnt och man hade mycket fritid?

Det "bästa" tipset är att betrakta studierna som ett arbete. Jobba 40h mellan 8-17. De som gör det brukar säga att de klarar studierna inom den tiden. De som har jobbat ett par år har normalt sett enklare att hantera studier som ett "jobb", man vet hur man bör planera sin dag och man sover inte bort den på grund av att man spelade hela natten.

Citat:
6. Vet du något om Software engineer linjen? Du kanske pratade med någon från det, ifall du vet något, var det svårt/roligt/dåliga lärare?

Software Engineering (SE) och Webbprogrammering är systerprogram, de ger samma examen och innehåller de tre viktiga projektkurserna (individuellt, litet grupp och stort gruppprojekt). I de kurserna blandas man.

Webbprogrammering har mer programmeringskurser och ett litet speciellt upplägg (youtube, publikt skrivet material, litet lärartem inledade åren, open source-tänk). Utbildningen har ett fokus mot webb men du lär dig traditionell mjukvaruutveckling i grunden.

SE har mer matte, mer hårdvarunära programmering och i stort sett ingen webbprogrammering.

Jämför kurserna namn per namn, årskurs per årskurs, så kan du (troligen/eventuellt) se ett visst mönster.

Citat:
Det var alla frågor jag kunde tänka på just nu. Du behöver inte fråga på alla frågor ifall du inte orkar. Men det gör inget ifall du skriver långa svar, jag vill har så mycket info som möjligt. Och är det okej ifall jag frågor fler frågor ifall jag kommer på något?

Det är okej, även om frågan egentligen var riktad till Anderssinho...
Citera
2019-04-09, 08:46
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megamic
Det skiljer mellan åren, men säg att 40% går klart, jämför med hur många som kommer in i salen första veckan. De flesta hoppar av första månaden (av en mängd olika anledningar). De som klarar första året klarar oftast hela programmet.

De som går ut nu till sommaren har en osedvanligt god arbetsmarknad och kan välja bland olika arbetsgivare.

Frågar du en arbetsgivare så är dessa studenter väldigt enkla att sätta i arbete och de behöver ingen inskolning.

Frågar du en gammal student så kommer de säga att "jag lärde mig jättemycket första året på mitt första jobb".
Jag förstår att du är en reklam-bot från BTH. Men mellan raderna kan man läsa att det inte är en solskenshistoria på BTH. "Säg att 40% går klart", det måste vara en av de sämsta utfallen på någon civilingenjörs-linje i hela Sverige. Orsakerna är blandade, både att fel personer söker (eftersom antagningspoängen är låg), men också att kurserna likt C++-kursen är lilla genomtänkta, illa skötta, och i princip ger 50% av eleverna hjärnblödning eller magsår. De försöker verkligen, men man kan inte lära sig c++ själv i sin kammare. Just det programmeringsspråket måste gås igenom del för del i en lärosal av en kunnig lärare. Det tar minimum 2 år att lära sig c++ om man är ny, och ens tanken att man kan den efter att ha gått ut bth får mig att skratta. Så lite resurser som skolan lagt på att lära ut.

Sedan låter dina andra inlägg bra. Att man nu omvärderar c++, omvärderar hur kurserna drivs, tar reda på vad eleverna tycker osv. Det finns kanske hopp om att ni ska få fason på den skolan. Men det är ändå lite läskigt att lägga sitt liv i era händer. Man gör inte om sin högskoleutbildning om man inte är nöjd. Allt du skriver borde fixats för fem år sedan.

Jag har även en son som läser på Datalogi på LTH, så jag kan jämföra. Och det är inte en dans på rosor där heller. Något är fel i dagens svenska högskola. Själv gick jag ut KTH på 1980-talet, och deras upplägg var underbart väl uttänkt.
Senast redigerad av Paris24 2019-04-09 kl. 08:49.
Citera
2019-04-09, 08:56
Medlem
Citat:
Har för nytt konto, skulle hoppas att det inte gör något att skriva frågorna i tråden. Det under är en kopia av texten jag skrev i PM men behöver ha 30 dagar gammalt konto samt 50 inlägg för att skicka PM. Du skulle kunna skicka svaren i PM ifall du vill inte skriva i tråden.

Tjenare, Jag har inte kollat på super mycket på webbprogrammering inom BTH så jag vet inte exakt vad det innehåller då jag tror att back end inom programmet software engineer passar mig lite bättre. Men ifall du orkar så har jag ändå lite frågor då jag är fortfarande om Webbprogrammering och front end. Tack även för att du tar tid att svara, det hjälper mig som fan.

Det var alla frågor jag kunde tänka på just nu. Du behöver inte fråga på alla frågor ifall du inte orkar. Men det gör inget ifall du skriver långa svar, jag vill har så mycket info som möjligt. Och är det okej ifall jag frågor fler frågor ifall jag kommer på något? Vill inte störa för mycket.

Mvh Lukas

Okej, passar på att svara lite här i tråden istället då.

1. Nu har programmet gjorts om lite sedan jag gick ut, men du kan både jobba med front/backend efter denna utbildningen. Jag jobbar mer mot backend, för jag gillar generellt sett inte frontend.

2. Jag känner mig redo för arbetsmarknaden. Vi har ju haft några kurser där vi sitter ute på företag och jobbar, och de kurserna är egentligen de som förbereder dig bäst på hur det är i verkligenheten.
Vi var runt 50-55 som började, ungefär 15 skulle jag säga gick klart.

3. Det är ju mycket eget ansvar, men jag tycker att det alltid finns hjälp att få om du är driven. Men det är inte som gymnasiet, de struntar egentligen i om du klarar saker eller inte.

4. Vi vart en ganska tajt klass eftersom vi inte vart så många kvar. Men är väl olika för alla klasser.
Finns många internationella studenter, men vi har ingenting med dem att göra.

5. Olika, vissa läsperioder är det mer, andra är det mindre. Men sök inte program för att det ska vara chill, du ska utbilda dig för att lära dig saker.

6. Det är vårt "systerprogram", så vi läser väldigt många kurser ihop. Det har ungefär lika många som hoppar av under åren, lika "enkelt" att få jobb efter utbildningen och de inriktar sig mer mot tung backend programmering.

Inga problem, skriv igen om du har fler frågor
Citera
2019-04-09, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megamic
Här kommer lite svar på dina funderingar, men Anderssinho kommer säkert med egna svar...

Det finns en tråd här på flashback om den utbildningen (campus-varianten, den finns även på distans), kika där eller fråga så är det högst troligen någon som svarar.

(FB) BTH - Webbprogrammering 180 hp

Det är både frontend och backend. Troligen är Webbprogrammering det program man läser allra mest programmeringskurser på, om du jämför med övriga utbildningar på BTH och jämförbara utbildningar i Sverige. Det är mycket programmering, så det är bra om du gillar det.

Traditionellt har det varit en tonvikt på backend i programmet, men senaste åren har det "lättats upp" och aningen mer frontend finns nu. Tanken är att det skall vara en en balans över hela skalan mellan frontend, backend, devops (developer/operations).

Det är upp till dig. Lärarna finns på plats, mer än du kan kräva av dem. Sen är det upp till dig att ställa frågorna, "rätt frågor", och dessutom se till att du får bra svar, annars fråga igen.

Programmeringsyrket är lite "ensamt", man är ensam i sin felsökning och det är ibland svårt att fråga kompisar om hjälp. Men ju bättre frågor man lär sig ställa desto bättre blir svaren.

Det är ofta små klasser i Webbprogrammering. Men man hittar vanligen en mindre grupp av "likasinnade" som man hänger med. Man kan även umgås "över årskullarna" då alla samlas i samma labbsalar.

Vill man ha fler kompisar så kan man engagera sig i studentlivet och träffa andra studenter på andra program. BTH har många programmeringsinriktade utbildningar.

Det "bästa" tipset är att betrakta studierna som ett arbete. Jobba 40h mellan 8-17. De som gör det brukar säga att de klarar studierna inom den tiden. De som har jobbat ett par år har normalt sett enklare att hantera studier som ett "jobb", man vet hur man bör planera sin dag och man sover inte bort den på grund av att man spelade hela natten.

Software Engineering (SE) och Webbprogrammering är systerprogram, de ger samma examen och innehåller de tre viktiga projektkurserna (individuellt, litet grupp och stort gruppprojekt). I de kurserna blandas man.

Webbprogrammering har mer programmeringskurser och ett litet speciellt upplägg (youtube, publikt skrivet material, litet lärartem inledade åren, open source-tänk). Utbildningen har ett fokus mot webb men du lär dig traditionell mjukvaruutveckling i grunden.

SE har mer matte, mer hårdvarunära programmering och i stort sett ingen webbprogrammering.

Jämför kurserna namn per namn, årskurs per årskurs, så kan du (troligen/eventuellt) se ett visst mönster.

Det är okej, även om frågan egentligen var riktad till Anderssinho...
Hur är lektionerna i Software Engineering och Webbprogrammering?? Trodde jag hittade info om det någon månad sen men verkar som det inte finns längre. Är det lektioner/föreläsningar med lärare på plats eller är det online videos man kollar på och följer?
Senast redigerad av Lukas199 2019-04-09 kl. 13:48.
Citera
2019-04-09, 18:15
Medlem
megamics avatar
Citat:
Något är fel i dagens svenska högskola. Själv gick jag ut KTH på 1980-talet, och deras upplägg var underbart väl uttänkt.

Det är alltid något fel på dagens läge, det kan alltid bli bättre. Kanske har du rätt att "det var bättre förr", eller så minns man det man vill. Minnet ur rätt selektivt, det är en självbevarelsedrift vi har, hjärnan hjälper oss att må bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in