2019-04-06, 11:18
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Ja det är värt det skulle jag säga. Skadar inte att ta ett par års vila från "de hårda" studierna och tjäna lite pengar som du verkligen kommer vara glad över att ha när du börjar plugga. Sedan kommer du mogna som person under denna tid, vilket inte skadar om du ska flytta och bo själv. Det är en jävla stress bland ungdomar att hoppa på plugget direkt efter gymnasiet. För vissa kanske det inte är något negativt, men väldigt många som är skoltrötta och gör förhastade beslut vad gäller vad man ska plugga, vilket leder till avhopp.
Jag gjorde det misstaget, hoppade på universitetsstudier innan jag var mogen, taggad och redo för det, slutade med avhopp.

Nu är ju alla olika och det finns många som galant klarar sig igenom en universitetsutbildning direkt efter gymnasiet, jag tror dock att man tjänar på många plan att ta ett litet break och jobba lite innan man pluggar vidare.

Lite arbetslivserfarenhet skadar inte på cv't
Det kommer troligtvis göra dig mer motiverad till dina studier
Planerar du och har möjlighet för det kan du spara ihop lite pengar som gör studietiden mer behaglig
Din hjärna är närmre färdigutvecklad vilket ger dig bättre förutsättningar för plugget, dessutom hamnar du i ett från arbetsgivarens perspektiv bättre åldersspann - en 25-åring är nog mer attraktiv på arbetsmarknaden än en 22-åring.

//tripportreat
Citera
2019-04-06, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Min dotter går på BTH, jag har full inside-info. C++-kursen fällde 50% av kvinnorna på den linjen, och en hel del män. Men har du inga problem med programmering så är den biten lugn. I praktiken lär man inte ut C++ på BTH, man ger eleverna uppgifter som de ska lösa, det är i praktiken självstudier. Men man kan fråga om hjälp. ...

Låter ungefär som kursupplägget när jag läste en kurs i C++ på en betydligt bättre teknisk högskola. Att eleverna främst ska lära sig själva torde inte vara ett orimligt krav på universitetsnivå.
Senast redigerad av IngetNick2 2019-04-06 kl. 17:20.
Citera
2019-04-06, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Låter ungefär som kursupplägget när jag läste en kurs i C++ på en betydligt bättre teknisk högskola. Att eleverna främst ska lära sig själva torde inte vara ett orimligt krav på universitetsnivå.

Tänkte precis skriva samma om programmeringskurserna på KTH. Det är nog ett pedagogiskt grepp i just programmeringskurser att köra med learn by doing.
Citera
2019-04-06, 18:40
Medlem
Pluggar distans på BTH och känner att det är relativt enkelt där samt generösa med betygen. La inte så mycket kraft på en tenta men fick B ändå. Trodde jag skulle bli underkänd.
Citera
2019-04-06, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delight
Pluggar distans på BTH och känner att det är relativt enkelt där samt generösa med betygen. La inte så mycket kraft på en tenta men fick B ändå. Trodde jag skulle bli underkänd.
Vad pluggar du?
Citera
2019-04-06, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Tänkte precis skriva samma om programmeringskurserna på KTH. Det är nog ett pedagogiskt grepp i just programmeringskurser att köra med learn by doing.
BTH har haft programmet ganska länge så ifall det var ett dåligt val så känns det som att de skulle ha gjort det annorlunda. Och ifall KTH gör det också så känns det som det måste ligga något bakom det.
Citera
2019-04-06, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas199
BTH har haft programmet ganska länge så ifall det var ett dåligt val så känns det som att de skulle ha gjort det annorlunda. Och ifall KTH gör det också så känns det som det måste ligga något bakom det.

Ja det låter rimligt. Min uppfattning av BTH är att dom är starka på ITprylar så jag hade nog inte varit rädd för bristande kvalitét i den utbildningen du är intresserad av.

Det är alltid så på Flashback att folk överdriver hur bra dom "bra skolorna" är och hur dåliga dom "mindre bra" skolorna är.
Det är 50% underkända på alla KTHs kurser också, det är inte så att man automatiskt blir Einstein bara för att man går i skolan i Stockholm.
Citera
2019-04-06, 20:37
Medlem
Citat:
Vad pluggar du?

Produktutveckling inom maskinteknik
Citera
2019-04-06, 21:24
Medlem
Fridaynights avatar
För att upprepa: BTH har bra IT-utbildningar. Man måste inte läsa vid Lund, LiTH, KTH eller dyl. för att få ett bra jobb inom IT-sektorn.
Citera
2019-04-07, 09:13
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
För den som är mer insatt i de utomjordiska jävligheterna i c++ är det inte ett bra upplägg. Rimligen lär man först eleverna c + unix. Sedan objektorientering. Sedan java. Sedan c++. En person som själv-lärt sig c++ är helt oanvändbar i ett programmeringsprojekt utan överrock.

Men om det är så att andra skolor än BTH praktiserar detta usla upplägg så är det kanske snarare en kritik av bristande resurser i svensk högskola.

Dock så vet jag att bth själva lider av sitt upplägg. En stor del av eleverna blir helt hispiga när de sätter igång, det är extremt svårt att få ihop sitt första c++-program, och en stor % klarar detta enbart med kraftfull hjälp från mentorer. De kan alltså inte c++ när de är klara med c++-kursen. Och hatar antagligen detta programmeringsspråk.

För den som tror han "kan" c++ i denna tråd. Beskriv i svenska ord vad som menas med detta:

Citat:
http://anewworldlives.blogspot.com/2...s-about-c.html

13) Unexpected object slicing can occur when derived class object is passed to a method which expects object of a base class.

14) Default arguments can't be given in both function prototype & function definition.

15) Function overloading doesn't work with inheritance.

16) Destructor can be pure virtual.
Senast redigerad av Paris24 2019-04-07 kl. 09:18.
Citera
2019-04-07, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
För den som är mer insatt i de utomjordiska jävligheterna i c++ är det inte ett bra upplägg. Rimligen lär man först eleverna c + unix. Sedan objektorientering. Sedan java. Sedan c++. En person som själv-lärt sig c++ är helt oanvändbar i ett programmeringsprojekt utan överrock.

Men om det är så att andra skolor än BTH praktiserar detta usla upplägg så är det kanske snarare en kritik av bristande resurser i svensk högskola.

Dock så vet jag att bth själva lider av sitt upplägg. En stor del av eleverna blir helt hispiga när de sätter igång, det är extremt svårt att få ihop sitt första c++-program, och en stor % klarar detta enbart med kraftfull hjälp från mentorer. De kan alltså inte c++ när de är klara med c++-kursen. Och hatar antagligen detta programmeringsspråk.

För den som tror han "kan" c++ i denna tråd. Beskriv i svenska ord vad som menas med detta:
Jag tänkte lära mig själv så mycket som möjligt om C++ innan jag börjar skolan. Finns det något jag borde fokusera på? Jag har några ställen som det finns guider på som jag tänkte följa.
Citera
2019-04-07, 12:25
Medlem
Citat:
Jag tänkte lära mig själv så mycket som möjligt om C++ innan jag börjar skolan. Finns det något jag borde fokusera på? Jag har några ställen som det finns guider på som jag tänkte följa.

De flesta guider på nätet för C++ är inte specieltl bra. Skaffa https://www.amazon.com/Programming-P.../dp/0321543726 istället eller möjligen C++ Primer om du har programmerat tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in