Citat:
Ursprungligen postat av
As-33-15-4-p
Ja det är värt det skulle jag säga. Skadar inte att ta ett par års vila från "de hårda" studierna och tjäna lite pengar som du verkligen kommer vara glad över att ha när du börjar plugga. Sedan kommer du mogna som person under denna tid, vilket inte skadar om du ska flytta och bo själv. Det är en jävla stress bland ungdomar att hoppa på plugget direkt efter gymnasiet. För vissa kanske det inte är något negativt, men väldigt många som är skoltrötta och gör förhastade beslut vad gäller vad man ska plugga, vilket leder till avhopp.
Jag gjorde det misstaget, hoppade på universitetsstudier innan jag var mogen, taggad och redo för det, slutade med avhopp.
Nu är ju alla olika och det finns många som galant klarar sig igenom en universitetsutbildning direkt efter gymnasiet, jag tror dock att man tjänar på många plan att ta ett litet break och jobba lite innan man pluggar vidare.
Lite arbetslivserfarenhet skadar inte på cv't
Det kommer troligtvis göra dig mer motiverad till dina studier
Planerar du och har möjlighet för det kan du spara ihop lite pengar som gör studietiden mer behaglig
Din hjärna är närmre färdigutvecklad vilket ger dig bättre förutsättningar för plugget, dessutom hamnar du i ett från arbetsgivarens perspektiv bättre åldersspann - en 25-åring är nog mer attraktiv på arbetsmarknaden än en 22-åring.
//tripportreat