Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-03-19, 10:02
  #1
Medlem
Hej!

Kan inte så mycket om aktier och fonder. Men tänkte skaffa ett avanza konto. Eller ska man gå till en gammal banktant och låta de investera? Sen om ni har tips på några rätt "säkra" aktier som har potential uppskattar jag detta
Citera
2019-03-19, 10:11
  #2
Medlem
constants avatar
Satsa på en indexfond, gärna en som följer världsindex som Avanza Global. Tycker det känns tryggast i nuläget, samtidigt som du kan få en vettig värdeökning: https://www.avanza.se/fonder/vara-eg...za-global.html
Citera
2019-03-19, 12:57
  #3
Medlem
CC75s avatar
Ett tips är att göra en sökning här på FB. Finns många liknande trådar.
T ex "Hjälp mig investera 40 000 på bästa och lättaste sätt" som finns bara några rader längre ned.

// CC
Citera
2019-03-20, 09:40
  #4
Medlem
Öppna ISK på Avanza och köp Avanza global och Avanza zero, förslagsvis 75/25 global/Sverige eller max 50/50. Punga in så mkt du kan och rör det inte fören du behöver det om 10+ år. Grattis
Citera
2019-03-20, 21:15
  #5
Medlem
Pudersockers avatar
Enklast det som sistaforsoket skrev, föreslår också 75/25, eller 66/34 global/sverige, d v s övervikt globala.
(jag väljer vanligt konto, inte ISK, men det är bara för jag är pessimist)
Citera
2019-03-21, 01:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Öppna ISK på Avanza och köp Avanza global och Avanza zero, förslagsvis 75/25 global/Sverige eller max 50/50. Punga in så mkt du kan och rör det inte fören du behöver det om 10+ år. Grattis

Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Enklast det som sistaforsoket skrev, föreslår också 75/25, eller 66/34 global/sverige, d v s övervikt globala.
(jag väljer vanligt konto, inte ISK, men det är bara för jag är pessimist)

Ursäkta mig för en korkad fråga men jag har precis öppnat ett konto i Avanza. Jag fick två konton varav det ena heter ISK. Det är alltså det kontonumret jag gör överföringen till och sedan köper global och zero ifrån?

Mvh
Citera
2019-03-21, 09:02
  #7
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Ursäkta mig för en korkad fråga men jag har precis öppnat ett konto i Avanza. Jag fick två konton varav det ena heter ISK. Det är alltså det kontonumret jag gör överföringen till och sedan köper global och zero ifrån?

Mvh
ISK är nog det som är vanligast numera, med en låg schablonskatt på dina aktier och fonder, medans du med aktie- och fonddepån betalar skatt för varje affär du gör.

En stor fördel med ISK-kontot är också att du slipper att deklarera din handel manuellt, det kommer automatiskt att hamna i din deklaration.

Så ja, i de flesta fall är ISK-kontot det bästa.
Citera
2019-03-23, 12:35
  #8
Medlem
Pudersockers avatar
Jag behöver inte göra nånting manuellt för fonderna jag säljer på vanliga fondkontot, hamnar automatiskt i deklarationen.
Citera
2019-03-23, 12:39
  #9
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Ursäkta mig för en korkad fråga men jag har precis öppnat ett konto i Avanza. Jag fick två konton varav det ena heter ISK. Det är alltså det kontonumret jag gör överföringen till och sedan köper global och zero ifrån?

Mvh
Om du vill ha fonderna på ISK-kontot väljer du det, välj det andra om du inte vill. Är du tveksam kan du ju köpa hälften i vardera.

(det jag anser är nackdelen med ISK är att man måste betala en iofs liten men ändå summa på hela värdet man har på kontot varje år även om man ligger på noll eller minus, jag tar hellre stöten att skatta bort en del av vinsten den dagen man säljer, men det är bara jag, sen dessutom misstror jag regeringarna kommer höja skatten på ISK så jag är skeptisk, men många rekommenderar det så det är säkert bra)
__________________
Senast redigerad av Pudersocker 2019-03-23 kl. 12:54.
Citera
2019-03-23, 17:33
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
ISK är nog det som är vanligast numera, med en låg schablonskatt på dina aktier och fonder, medans du med aktie- och fonddepån betalar skatt för varje affär du gör.

En stor fördel med ISK-kontot är också att du slipper att deklarera din handel manuellt, det kommer automatiskt att hamna i din deklaration.

Så ja, i de flesta fall är ISK-kontot det bästa.

Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Om du vill ha fonderna på ISK-kontot väljer du det, välj det andra om du inte vill. Är du tveksam kan du ju köpa hälften i vardera.

(det jag anser är nackdelen med ISK är att man måste betala en iofs liten men ändå summa på hela värdet man har på kontot varje år även om man ligger på noll eller minus, jag tar hellre stöten att skatta bort en del av vinsten den dagen man säljer, men det är bara jag, sen dessutom misstror jag regeringarna kommer höja skatten på ISK så jag är skeptisk, men många rekommenderar det så det är säkert bra)

Ok. Stort tack för svar.
Citera
2019-03-23, 18:11
  #11
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agrymmi
Hej!

Kan inte så mycket om aktier och fonder. Men tänkte skaffa ett avanza konto. Eller ska man gå till en gammal banktant och låta de investera? Sen om ni har tips på några rätt "säkra" aktier som har potential uppskattar jag detta
Jag tänker ge dig några gratis tips då jag har tråkigt. Köp detta och behåll i några år framöver minst så kommer du tacka mig all avkastning du kommer få.
Som ny och ung så ska du investera i tillväxtaktier i tillväxtbranscher, och gaming är det absolut bästa valet du kan göra.

Eftersom du inte är så insatt så rekommenderar jag en stor portfölj av de finaste bolagen i branschen för riskspridning. Alla tjänar sjuka pengar och ökar vinsten. Och med en diversifiering så kan du känna dig tryggare.

Rekommenderar:
10 000 kr THQ
10 000 kr Paradox
5000 kr Stillfront
5000 kr Funcom
5000 kr Toadman Interactive
5000 kr Remedy Entertainment
5000 kr Take Two Interactive
5000 kr Activision Blizzard

Något i den stilen. Varsågod och lycka till.
Citera
2019-08-21, 13:54
  #12
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agrymmi
Hej!

Kan inte så mycket om aktier och fonder. Men tänkte skaffa ett avanza konto. Eller ska man gå till en gammal banktant och låta de investera? Sen om ni har tips på några rätt "säkra" aktier som har potential uppskattar jag detta

Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Jag tänker ge dig några gratis tips då jag har tråkigt. Köp detta och behåll i några år framöver minst så kommer du tacka mig all avkastning du kommer få.
Som ny och ung så ska du investera i tillväxtaktier i tillväxtbranscher, och gaming är det absolut bästa valet du kan göra.

Eftersom du inte är så insatt så rekommenderar jag en stor portfölj av de finaste bolagen i branschen för riskspridning. Alla tjänar sjuka pengar och ökar vinsten. Och med en diversifiering så kan du känna dig tryggare.

Rekommenderar:
10 000 kr THQ
10 000 kr Paradox
5000 kr Stillfront
5000 kr Funcom
5000 kr Toadman Interactive
5000 kr Remedy Entertainment
5000 kr Take Two Interactive
5000 kr Activision Blizzard

Något i den stilen. Varsågod och lycka till.

Följde du mitt råd hade du haft en fin jävla avkastning på denna korta tid.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback