Citat:
Ursprungligen postat av
Pudersocker
Om du vill ha fonderna på ISK-kontot väljer du det, välj det andra om du inte vill. Är du tveksam kan du ju köpa hälften i vardera.
(det jag anser är nackdelen med ISK är att man måste betala en iofs liten men ändå summa på hela värdet man har på kontot varje år även om man ligger på noll eller minus, jag tar hellre stöten att skatta bort en del av vinsten den dagen man säljer, men det är bara jag, sen dessutom misstror jag regeringarna kommer höja skatten på ISK så jag är skeptisk, men många rekommenderar det så det är säkert bra)
Svarar på gammalt inlägg, men ändå bra för nybörjare att känna till: handlar du med fonder på ett vanligt fondkonto är det en årlig scahblonskatt även där, utöver 30% vinstskatt vid försäljning. Alltså väger det över ytterligare mot isk. Årliga fondskatten är på 0,12% av totala fondvärdet per 1 januari (30% av 0,4% av totala värdet).
Ang politiska osäkerheten, så är det inte värre än att flytta fonderna om nu isk försämras mot fondkonto.
Om du nu har fondkonto för att du är pessimist till börsen kanske du ska ligga likvid ett tag istället?