2019-03-19, 09:46
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Alla som utstts fr dessa tester tillhr samhllets bottenskikt ven om de tror annorlunda.

Exempel p mnniskor som aldrig utstts fr den hr skiten r politruker till generaldirektrer som hoppar frn toppln till toppln p sina meningslsa jobb dr de mest stller till med skada.

Citat:
Ja suga och svlja r den vanliga mnniskans lott.

Du fr grna utveckla det dr d ingen vet vad du syftar.

S du anser att CxOs och andra hgre chefer tillhr samhllets bottenskikt? Tester r vldigt vanliga p hg niv.

Samtidigt s hjer du "politrukers" som du kallar dem till skyarna? r de inte minister eller direktr p en strre statlig frvaltning s har de varken cred eller ngot att sga till om, samtidigt som de tjnar dligt.

Och sen s r det absolut inte ovanligt med tester inom statlig frvaltning heller.
Citera
2019-03-19, 09:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
S du anser att xxxx och andra hgre chefer tillhr samhllets bottenskikt? Tester r vldigt vanliga p hg niv.

Samtidigt s hjer du "politrukers" som du kallar dem till skyarna? r de inte minister eller direktr p en strre statlig frvaltning s har de varken xxxx eller ngot att sga till om, samtidigt som de tjnar dligt.

Och sen s r det absolut inte ovanligt med tester inom statlig frvaltning heller.

Ja. Den sortens folk som jag antar att du tillhr har s otroligt hga tankar om er sjlva. Sedan sitter ni nd dr med era djvla test. Det borde pverka era egon men verkar tydligen inte gra det, konstigt nog.

Erik Ullenhag, folkpartisten, med honom r det annorlunda. Frn stockholms-politiker till numer nedlagd ministerpost till ambassadr till ptnkt partiledare. Inga test dr inte, inte ett enda ett. Dan Eliasson, rikspolischefen, hoppar frn chefspost till chefspost och tjnar regimen men inte folket. Han testas ingenting, det rcker med att vara regimlojal.

Har ndrat lite i ditt inlgg. Hatar engelska uttryck.
Citera
2019-03-19, 09:56
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ja. Den sortens folk som jag antar att du tillhr har s otroligt hga tankar om er sjlva. Sedan sitter ni nd dr med era djvla test. Det borde pverka era egon men verkar tydligen inte gra det, konstigt nog.

Erik Ullenhag, folkpartisten, med honom r det annorlunda. Frn stockholms-politiker till numer nedlagd ministerpost till ambassadr till ptnkt partiledare. Inga test dr inte, inte ett enda ett. Dan Eliasson, rikspolischefen, hoppar frn chefspost till chefspost och tjnar regimen men inte folket. Han testas ingenting, det rcker med att vara regimlojal.

Har ndrat lite i ditt inlgg. Hatar engelska uttryck.

ndra hur mycket du vill, vad du gr i ditt liv kommer aldrig ngonsin att pverka mig.

ven du mste inse att bara fr att du kan rabbla upp 100 namn som inte gjorde tester s innebr det inte att det har ngon som helst inverkan p statistiken i helhet.
Citera
2019-03-19, 09:58
Medlem
Citat:
Ja det fungerar fint nere p golvet, vill du vidare i ditt arbete s fr du snllt stlla upp p tester.

Det r vldigt mycket tester ven fr jobb "p golvet", sker du t ex jobb inom de stora varuhusen idag, sljare eller lager s r det alltid flera personlighetstester. Gr det genom ett rekryterningsfretag s r risken stor att de har minst ett personlighetstest.

Citat:
Ursprungligen postat av gb85
Testerna i sig r nog bra.
Det tror jag inte, t ex disc-testet du nmner r en ren bluff. Finns inget vetenskapligt std bakom det. Dom hade lika grna kunnat anvnda en tarotkortlek.

Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
S du kan rkna med att det endast betyder att rekryteraren tyckte att du var bra nog att presentera fr fretaget. Nr de sen fr se ditt CV och det saknas formell utbildning s kan du bli bortsorterad dr.
Lite s r det vl faktiskt, man ligger mycket strategi bakom nr de gr sitt rekryteringsjobb fr att det ska se ut som att de har gjort ett gediget arbete nr de presenterar alla kandidaterna. Det ser ganska snyggt ut ha ngra wildcards i hgen, annars kan kunden f intrycket av att deras arbete r fr ltt och inte vrt att betala fr mycket fr. De vill ge intrycket av att deras metoder tar fram information som gemene man absolut inte kan f fram. Finns absolut en chans fr TS nd, jag menar bara att man ska inte tro att rekryteringsarbete alltid r vad det verkar.
Citera
2019-03-19, 10:01
Bannlyst
Citat:
ndra hur mycket du vill, vad du gr i ditt liv kommer aldrig ngonsin att pverka mig.

Jag stdar bort det du besudlar vilket r det svenska sprket. Det r det som r viktigt fr mig.

Citat:
ven du mste inse att bara fr att du kan rabbla upp 100 namn som inte gjorde tester s innebr det inte att det har ngon som helst inverkan p statistiken i helhet.

Jag har fullstndigt rtt i det jag skriver. Detta provocerande med tester drabbar vanligt folk, ven simpla mnniskor som du r en. Det finns en "adel" och de kan skita i det hr och nd f sina eftertraktade arbeten. Det r det sista jag svarar dig i denna trd.

Vill lgga till hur det var frr, fr lnge sedan. D rckte det lngt med att vara hel, ren, grna vara kyrklig och att avst frn rusdrycker. Man testades inte fr att se efter om detta stmde.
Senast redigerad av Mertillen 2019-03-19 kl. 10:08.
Citera
2019-03-19, 10:23
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Jag stdar bort det du besudlar vilket r det svenska sprket. Det r det som r viktigt fr mig.

Jag har fullstndigt rtt i det jag skriver. Detta provocerande med tester drabbar vanligt folk, ven simpla mnniskor som du r en. Det finns en "adel" och de kan skita i det hr och nd f sina eftertraktade arbeten. Det r det sista jag svarar dig i denna trd.

Vill lgga till hur det var frr, fr lnge sedan. D rckte det lngt med att vara hel, ren, grna vara kyrklig och att avst frn rusdrycker. Man testades inte fr att se efter om detta stmde.

Jag tycker aptitudetester r bra, d blir det frre ntter att tvla mot nr det kommer till de attraktiva jobben. Frstr dock att du inte tycker om dem.
Citera
2019-03-19, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Lite s r det vl faktiskt, man ligger mycket strategi bakom nr de gr sitt rekryteringsjobb fr att det ska se ut som att de har gjort ett gediget arbete nr de presenterar alla kandidaterna. Det ser ganska snyggt ut ha ngra wildcards i hgen, annars kan kunden f intrycket av att deras arbete r fr ltt och inte vrt att betala fr mycket fr. De vill ge intrycket av att deras metoder tar fram information som gemene man absolut inte kan f fram. Finns absolut en chans fr TS nd, jag menar bara att man ska inte tro att rekryteringsarbete alltid r vad det verkar.
Intressant perspektiv. Jag snuddade vid det, men jag har inte riktigt sett det p det sttet att rekryteraren lgger fram en nogsamt konstruerad palett med kandidater i syfte att framstlla sig sjlv i bsta mjliga ljus. Nu ser jag dock att det r sjlvklart att det r s det gr till, tminstone hos de rekryterare som har den erforderliga slugheten.
Citera
2019-03-19, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Intressant perspektiv. Jag snuddade vid det, men jag har inte riktigt sett det p det sttet att rekryteraren lgger fram en nogsamt konstruerad palett med kandidater i syfte att framstlla sig sjlv i bsta mjliga ljus. Nu ser jag dock att det r sjlvklart att det r s det gr till, tminstone hos de rekryterare som har den erforderliga slugheten.

Jag har sjlv sett snt hr beteende nr vi har haft rekryteringar dr jag jobbar och tagit in konsulter fr det. Fr ett par r sedan berttade en bekant som arbetar som sljare hur hon gjorde nr hon presenterade frslag fr kunden, hon tog d fram ngra frslag som var ungefr likvrdiga och uppfyllde den specifikation hon hade. Sedan adderade hon ven ett par wildcards som hon visste inte skulle bli godknda, detta fr att kunden s f en knsla av att f vlja och sortera bort utan att det blev srskilt svrt och han behvde tnka s mycket ver sina beslut. Wildcarden skulle ven ge kunden knslan av att detta var en sljare som verkligen kunde utmana och ta fram spnnande saker ven om det egentligen inte var intressant. Nr jag sedan sjlv sg arbetet som rekryteringskonsulterna gjorde hos oss s mrkte man direkt att de fljde samma strategi nr de presenterade kandidater.
Citera
2019-03-19, 11:35
Medlem
gb85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin

Det tror jag inte, t ex disc-testet du nmner r en ren bluff. Finns inget vetenskapligt std bakom det. Dom hade lika grna kunnat anvnda en tarotkortlek.

Nu var det inte personlighetstesterna jag tnkte p utan ACE och tst. Klarar man inte logiktesterna r man sannolikt fel person fr en tjnst som krver lite hjrna.
Personlighetstesterna gr ju att fuska p fr att passa profilen bttre, men kapacitetstesten kan man inte fuska p.

Utbildning var aldrig ett krav, s r inte helt med p att sorteras i wild card-hgen. Dremot inser jag att det kommer vara en nackdel om man stlls mot en annan kandidat dr allt annat lika men den personen har en utbildning.
Citera
2019-03-19, 11:40
Medlem
gb85s avatar
Citat:

Alla dina inlgg hittills i trden r galet mkt OT!
Huruvida nuvarande eller fredetta politiker mste grs tester eller inte r helt ointressant!
Jag har gjort testerna jag ombads gra, har inget emot det utan tycker att logik och kapacitetstester r rtt kul. Sen att man fr p papper att man inte r en idiot r ju rtt kul ocks.
Frgestllningen var bland annat hur vanligt det r att f gra ett test till efter intervjun, har du ngra tankar om det?
Citera
2019-03-19, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Var det ett bemanningsfretag som sktte intervjun o testerna?

Varfr ska de inte tvinga dig till massa tester som tar hela dagen? Du stller upp p skiten utan ens en protest.
Snart kommer det vara en hel vecka med tester o att man kallar 400 st fr en tjnst.

Nsta gng s stll upp p en intervju och ingenting mer. De har ditt CV och kan stlla relevanta frgor under intervjun.
Resten r bara slseri med din tid.

HR brukar frga om ens egenskaper och efter testet sger de samma sak som man sagt innan. HR tror alltid att de r smartare n alla andra utan att vara det.
Citera
2019-03-19, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gb85
Alla dina inlgg hittills i trden r galet mkt OT!
Huruvida nuvarande eller fredetta politiker mste grs tester eller inte r helt ointressant!
Jag har gjort testerna jag ombads gra, har inget emot det utan tycker att logik och kapacitetstester r rtt kul. Sen att man fr p papper att man inte r en idiot r ju rtt kul ocks.
Frgestllningen var bland annat hur vanligt det r att f gra ett test till efter intervjun, har du ngra tankar om det?

Att det r mycket vanligt sedan jag vet inte hur lnge. Sdant hr gjorde jag hos Poolia 2011.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in