• 1
  • 2
2019-03-18, 23:53
Medlem
gb85s avatar
S efter 10 r hos samma fretag har man skt ny tjnst p annat hll.
Rekryteringen skts av en extern konsultfirma, och jag har nyligen varit dr p en frsta intervju.
Innan intervjun fick jag tillsnt tester att gra, ett s.k ACE-hgprecision och tv olika personlighets-tester.

Intervjun gick enligt mitt tycke bra, trevlig stmning och bde jag och konsulten var s komfortabla i situationen att vi ofta gled ivg frn temat fr mtet och kom istllet in p gemensamma intressen.
Efter intervjun kom en ny person in och gick igenom resultaten frn testerna och efter detta ombads jag att gra ett nytt s.k tst-test p plats innan vi avslutade fr dagen.
D jag r frhllandevis orutinerad och ovan med rekryteringar s undrar jag ver hur vanligt det r att man ombeds gra ytterligare ett batteri med tester efter intervjun?
I min vrld r det ondigt att lgga mer tid p ngon som inte r intressant efter intervjun, och jag misstnker att man hoppar ver testerna fr de kandidater man inte vill g vidare med. r jag helt ute och cyklar hr?
F. presterade jag bra p de oanmlda testerna och enligt den testansvariga personen gick ven ACE-testet vldigt bra.
S frgestllningar:
-r det vanligt att man fr gra fler tester direkt efter intervju om man r ointressant?
-Hur mycket vikt lggs vid olika tester (ACE, tst, msp och disc).

Bonusinfo: Tjnsten r en relativt hg chefsposition, jag har lng relevant erfarenhet och sitter idag i en snarlik stllning. Jag saknar formell utbildning och jobbar idag i en annan men nrbeslktad bransch.S ven om jag r perfekt fr tjnsten och nailade alla tester s r jag lite osker hur man egentligen ligger till, misstnker att avsaknaden av hgskoleutbildning stller till det lite.
Citera
2019-03-19, 06:22
Medlem
Var det ett bemanningsfretag som sktte intervjun o testerna?

Varfr ska de inte tvinga dig till massa tester som tar hela dagen? Du stller upp p skiten utan ens en protest.
Snart kommer det vara en hel vecka med tester o att man kallar 400 st fr en tjnst.

Nsta gng s stll upp p en intervju och ingenting mer. De har ditt CV och kan stlla relevanta frgor under intervjun.
Resten r bara slseri med din tid.
Citera
2019-03-19, 06:43
Medlem
Gjorde samma erfarenhet d jag bytte jobb senast, verkar vara kutym bland rekryteringsbolag att genomfra en mngd tester. Gissar p att de r oskra och frsker p nt stt pvisa att de r vrda pengarna.
Sjlv fick jag kra en mngd tester 2 skype intervjuer och 1 F2F innan jag fick trffa anstllande fretag.
S jag gissar att det r s de gr nr de sker mer kvalifiserad personal.
Att du verhuvud blivit kallad p intervju utan rtt utbildning skulle jag nog ha skatta som positivt d verkar de inte hlla s hrt p de formella kraven.
Citera
2019-03-19, 07:40
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk

Varfr ska de inte tvinga dig till massa tester som tar hela dagen? Du stller upp p skiten utan ens en protest.
Snart kommer det vara en hel vecka med tester o att man kallar 400 st fr en tjnst.

Nsta gng s stll upp p en intervju och ingenting mer. De har ditt CV och kan stlla relevanta frgor under intervjun.

Ja det fungerar fint nere p golvet, vill du vidare i ditt arbete s fr du snllt stlla upp p tester.
Citera
2019-03-19, 08:34
Medlem
gb85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk

Njae det r mer ett fretag som bara sysslar med rekryteringar, ingen uthyrning av personal.
Verkar dumt att vara omjlig mot framtida arbetsgivares anstllningsprocess, ven om jag delvis hller med dig. Det r lite mycket tester spass tidigt i processen.
Citera
2019-03-19, 08:39
Medlem
gb85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Gjorde samma erfarenhet d jag bytte jobb senast, verkar vara kutym bland rekryteringsbolag att genomfra en mngd tester. Gissar p att de r oskra och frsker p nt stt pvisa att de r vrda pengarna.
Sjlv fick jag kra en mngd tester 2 skype intervjuer och 1 F2F innan jag fick trffa anstllande fretag.
S jag gissar att det r s de gr nr de sker mer kvalifiserad personal.
Att du verhuvud blivit kallad p intervju utan rtt utbildning skulle jag nog ha skatta som positivt d verkar de inte hlla s hrt p de formella kraven.
Testerna i sig r nog bra, frgan r om man kan lsa ut ngot av var i processen man fr gra dom. I mitt fall fick jag lgga ganska mycket tid p tester innan intervju 1, sen fler tester efter intervju.
Utbildning var inte ett formellt krav i annonsen, men min uppfattning r att fretagen grna vill ha utbildat folk. Ofta verkar det inte vara s noga vilken slags utbildning bara det r ngot frn en hgskola.
Citera
2019-03-19, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gb85
Testerna i sig r nog bra, frgan r om man kan lsa ut ngot av var i processen man fr gra dom. I mitt fall fick jag lgga ganska mycket tid p tester innan intervju 1, sen fler tester efter intervju.
Utbildning var inte ett formellt krav i annonsen, men min uppfattning r att fretagen grna vill ha utbildat folk. Ofta verkar det inte vara s noga vilken slags utbildning bara det r ngot frn en hgskola.

Samma sak med mig, Fick gra ett antal tester via ntet sen 2 separata intervjuer via skype en "Allmn" och en fr att g igenom resultatet frn personlighetstesterna sen ytterliggare tester infr en F2F intervju fortfarande med "Rekryteringsbolaget" Frst efter det blev jag kallad till en intervju med anstllande fretag. Men jag skulle sga att jag uppfattade situationen s att de gjorde flera filtreringar och att man mste bli "Godknd" i fregende process fr att g vidare till nsta.
Sen vet jag inte om det r rtt approch fick knslan av att de sllades bort lite mycket kandidater.
Jag fick ganska tydliga antydningar om att jag var sjlv att komma s lngt och de blev inte helt verlyckliga nr jag tackade nej, p.g.a att jag hade ftt fr mig mer attraktiva erbjudanden.
Men jag tror att det blivit lita av kutym hos dessa "Rekryteringsbolag" Brjag finnas rtt mcket snt och vad jag frstr s finns det mycket pengar i den branchen idag.
Citera
2019-03-19, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Samma sak med mig, Fick gra ett antal tester via ntet sen 2 separata intervjuer via skype en "Allmn" och en fr att g igenom resultatet frn personlighetstesterna sen ytterliggare tester infr en F2F intervju fortfarande med "Rekryteringsbolaget" Frst efter det blev jag kallad till en intervju med anstllande fretag. Men jag skulle sga att jag uppfattade situationen s att de gjorde flera filtreringar och att man mste bli "Godknd" i fregende process fr att g vidare till nsta.
Sen vet jag inte om det r rtt approch fick knslan av att de sllades bort lite mycket kandidater.
Jag fick ganska tydliga antydningar om att jag var sjlv att komma s lngt och de blev inte helt verlyckliga nr jag tackade nej, p.g.a att jag hade ftt fr mig mer attraktiva erbjudanden.
Men jag tror att det blivit lita av kutym hos dessa "Rekryteringsbolag" Brjag finnas rtt mcket snt och vad jag frstr s finns det mycket pengar i den branchen idag.

Personlighetstesterna r helt fantastiska, pseudopsykologi som drefter ska tolkas av folk som i bsta fall lst en introduktionskurs i psykologi.
Citera
2019-03-19, 09:14
Medlem
Jag har tidigare skrivit hr p forumet om nr jag var p intervju hos rekryteringskonsult. Jag blev efter intervjun ombedd att gra ett test. P testet fick jag hgsta mjliga resultat. Sedan fick jag inte ens komma p intervju hos det rekryterande fretaget fr att jag "saknade tillrcklig erfarenhet".

S du kan rkna med att det endast betyder att rekryteraren tyckte att du var bra nog att presentera fr fretaget. Nr de sen fr se ditt CV och det saknas formell utbildning s kan du bli bortsorterad dr.

Det hr vill jag kalla fr okynnestestning. Bara fr att rekryterande chef r fr lat fr att blddra igenom en handfull CV s ska de arbetsskande slsa en massa tid p tester.
Citera
2019-03-19, 09:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Ja det fungerar fint nere p golvet, vill du vidare i ditt arbete s fr du snllt stlla upp p tester.

Alla som utstts fr dessa tester tillhr samhllets bottenskikt ven om de tror annorlunda.

Exempel p mnniskor som aldrig utstts fr den hr skiten r politruker till generaldirektrer som hoppar frn toppln till toppln p sina meningslsa jobb dr de mest stller till med skada.
Citera
2019-03-19, 09:37
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Alla som utstts fr dessa tester tillhr samhllets bottenskikt ven om de tror annorlunda.

Exempel p mnniskor som aldrig utstts fr den hr skiten r politruker till generaldirektrer som hoppar frn toppln till toppln p sina meningslsa jobb dr de mest stller till med skada.

Haha, somna om Mertillen, du har s grymt dlig koll.
Citera
2019-03-19, 09:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gb85
Verkar dumt att vara omjlig mot framtida arbetsgivares anstllningsprocess...

Ja suga och svlja r den vanliga mnniskans lott.

Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Haha, somna om Mertillen, du har s grymt dlig koll.

Du fr grna utveckla det dr d ingen vet vad du syftar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in