• 2
  • 3
2019-03-19, 11:54
Medlem
gb85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Att det är mycket vanligt sedan jag vet inte hur länge. Sådant här gjorde jag hos Poolia 2011.
Ja det kanske är vanligt för oss i samhällets botteskickt 😉
Citera
2019-03-19, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Ja det fungerar fint nere på golvet, vill du vidare i ditt arbete så får du snällt ställa upp på tester.

Tror du att personer som blir VD eller koncernchefer får sitta o göra massa tester?
Nej, de skulle aldrig ställa upp på sådant trams.
Du får den information du behöver vid en intervju.
Kan du inte utläsa något så är du kanske inte rätt person att hålla i intervjun.
Citera
2019-03-19, 14:22
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Tror du att personer som blir VD eller koncernchefer får sitta o göra massa tester?
Nej, de skulle aldrig ställa upp på sådant trams.
Du får den information du behöver vid en intervju.
Kan du inte utläsa något så är du kanske inte rätt person att hålla i intervjun.

Nu så befinner jag mig i kretsen runt en massa CxOs och vet med säkerhet att det pågår en hel del tester, kanske inte för internationella bolag med över 20000 anställda men de är ju ganska få i sammanhanget.

De beordrar också en hel del tester när de ska anställa underchefer (speciellt på de stora bolagen), och ja jag vet det med säkerhet, jag är en av dem.
Citera
2019-03-19, 14:50
Medlem
Duerfs avatar
Tester är mycket vanliga när det gäller rekryteringar till chefspositioner.
Citera
2019-03-19, 16:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Var det ett bemanningsföretag som skötte intervjun o testerna?

Varför ska de inte tvinga dig till massa tester som tar hela dagen? Du ställer upp på skiten utan ens en protest.
Snart kommer det vara en hel vecka med tester o att man kallar 400 st för en tjänst.

Nästa gång så ställ upp på en intervju och ingenting mer. De har ditt CV och kan ställa relevanta frågor under intervjun.
Resten är bara slöseri med din tid.
Han söker ju inte jobb i verkstan direkt....
Olika personlighets-tester är inte ovanligt vid högre befattningar.
Citera
2019-03-19, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gmxmail67
Han söker ju inte jobb i verkstan direkt....
Olika personlighets-tester är inte ovanligt vid högre befattningar.

Logiktester är vanligare, personlighetstestar är inte lika vanligt eftersom dom flesta vet nu att det bara är bluff.
Personlighetstester är nog vanligare när man anställer lågutbildade och har ett högt söktryck. Där brukar inte dom sökande ha koll heller på vad testen handlar om och då blir det inte lika pinsamt, och dom som köper rekryteringstjänsten brukar inte bry sig lika mycket utan är nöjda om rekryteringen ser någorlunda seriös ut.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in