• 1
  • 2
2019-03-18, 23:53
Medlem
gb85s avatar
Så efter 10 år hos samma företag har man sökt ny tjänst på annat håll.
Rekryteringen sköts av en extern konsultfirma, och jag har nyligen varit där på en första intervju.
Innan intervjun fick jag tillsänt tester att göra, ett s.k ACE-högprecision och två olika personlighets-tester.

Intervjun gick enligt mitt tycke bra, trevlig stämning och både jag och konsulten var så komfortabla i situationen att vi ofta gled iväg från temat för mötet och kom istället in på gemensamma intressen.
Efter intervjun kom en ny person in och gick igenom resultaten från testerna och efter detta ombads jag att göra ett nytt s.k tst-test på plats innan vi avslutade för dagen.
Då jag är förhållandevis orutinerad och ovan med rekryteringar så undrar jag över hur vanligt det är att man ombeds göra ytterligare ett batteri med tester efter intervjun?
I min värld är det onödigt att lägga mer tid på någon som inte är intressant efter intervjun, och jag misstänker att man hoppar över testerna för de kandidater man inte vill gå vidare med. Är jag helt ute och cyklar här?
F.ö presterade jag bra på de oanmälda testerna och enligt den testansvariga personen gick även ACE-testet väldigt bra.
Så frågeställningar:
-Är det vanligt att man får göra fler tester direkt efter intervju om man är ointressant?
-Hur mycket vikt läggs vid olika tester (ACE, tst, msp och disc).

Bonusinfo: Tjänsten är en relativt hög chefsposition, jag har lång relevant erfarenhet och sitter idag i en snarlik ställning. Jag saknar formell utbildning och jobbar idag i en annan men närbesläktad bransch.Så även om jag är perfekt för tjänsten och nailade alla tester så är jag lite osäker hur man egentligen ligger till, misstänker att avsaknaden av högskoleutbildning ställer till det lite.
Citera
2019-03-19, 06:22
Medlem
Var det ett bemanningsföretag som skötte intervjun o testerna?

Varför ska de inte tvinga dig till massa tester som tar hela dagen? Du ställer upp på skiten utan ens en protest.
Snart kommer det vara en hel vecka med tester o att man kallar 400 st för en tjänst.

Nästa gång så ställ upp på en intervju och ingenting mer. De har ditt CV och kan ställa relevanta frågor under intervjun.
Resten är bara slöseri med din tid.
Citera
2019-03-19, 06:43
Medlem
Gjorde samma erfarenhet då jag bytte jobb senast, verkar vara kutym bland rekryteringsbolag att genomföra en mängd tester. Gissar på att de är osäkra och försöker på nåt sätt påvisa att de är värda pengarna.
Själv fick jag köra en mängd tester 2 skype intervjuer och 1 F2F innan jag fick träffa anställande företag.
Så jag gissar att det är så de gör när de söker mer kvalifiserad personal.
Att du överhuvud blivit kallad på intervju utan rätt utbildning skulle jag nog ha skatta som positivt då verkar de inte hålla så hårt på de formella kraven.
Citera
2019-03-19, 07:40
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk

Varför ska de inte tvinga dig till massa tester som tar hela dagen? Du ställer upp på skiten utan ens en protest.
Snart kommer det vara en hel vecka med tester o att man kallar 400 st för en tjänst.

Nästa gång så ställ upp på en intervju och ingenting mer. De har ditt CV och kan ställa relevanta frågor under intervjun.

Ja det fungerar fint nere på golvet, vill du vidare i ditt arbete så får du snällt ställa upp på tester.
Citera
2019-03-19, 08:34
Medlem
gb85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk

Njae det är mer ett företag som bara sysslar med rekryteringar, ingen uthyrning av personal.
Verkar dumt att vara omöjlig mot framtida arbetsgivares anställningsprocess, även om jag delvis håller med dig. Det är lite mycket tester såpass tidigt i processen.
Citera
2019-03-19, 08:39
Medlem
gb85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Gjorde samma erfarenhet då jag bytte jobb senast, verkar vara kutym bland rekryteringsbolag att genomföra en mängd tester. Gissar på att de är osäkra och försöker på nåt sätt påvisa att de är värda pengarna.
Själv fick jag köra en mängd tester 2 skype intervjuer och 1 F2F innan jag fick träffa anställande företag.
Så jag gissar att det är så de gör när de söker mer kvalifiserad personal.
Att du överhuvud blivit kallad på intervju utan rätt utbildning skulle jag nog ha skatta som positivt då verkar de inte hålla så hårt på de formella kraven.
Testerna i sig är nog bra, frågan är om man kan läsa ut något av var i processen man får göra dom. I mitt fall fick jag lägga ganska mycket tid på tester innan intervju 1, sen fler tester efter intervju.
Utbildning var inte ett formellt krav i annonsen, men min uppfattning är att företagen gärna vill ha utbildat folk. Ofta verkar det inte vara så noga vilken slags utbildning bara det är något från en högskola.
Citera
2019-03-19, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gb85
Testerna i sig är nog bra, frågan är om man kan läsa ut något av var i processen man får göra dom. I mitt fall fick jag lägga ganska mycket tid på tester innan intervju 1, sen fler tester efter intervju.
Utbildning var inte ett formellt krav i annonsen, men min uppfattning är att företagen gärna vill ha utbildat folk. Ofta verkar det inte vara så noga vilken slags utbildning bara det är något från en högskola.

Samma sak med mig, Fick göra ett antal tester via nätet sen 2 separata intervjuer via skype en "Allmän" och en för att gå igenom resultatet från personlighetstesterna sen ytterliggare tester inför en F2F intervju fortfarande med "Rekryteringsbolaget" Först efter det blev jag kallad till en intervju med anställande företag. Men jag skulle säga att jag uppfattade situationen så att de gjorde flera filtreringar och att man måste bli "Godkänd" i föregående process för att gå vidare till nästa.
Sen vet jag inte om det är rätt approch fick känslan av att de sållades bort lite mycket kandidater.
Jag fick ganska tydliga antydningar om att jag var själv att komma så långt och de blev inte helt överlyckliga när jag tackade nej, p.g.a att jag hade fått för mig mer attraktiva erbjudanden.
Men jag tror att det blivit lita av kutym hos dessa "Rekryteringsbolag" Börjag finnas rätt mcket sånt och vad jag förstår så finns det mycket pengar i den branchen idag.
Citera
2019-03-19, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Samma sak med mig, Fick göra ett antal tester via nätet sen 2 separata intervjuer via skype en "Allmän" och en för att gå igenom resultatet från personlighetstesterna sen ytterliggare tester inför en F2F intervju fortfarande med "Rekryteringsbolaget" Först efter det blev jag kallad till en intervju med anställande företag. Men jag skulle säga att jag uppfattade situationen så att de gjorde flera filtreringar och att man måste bli "Godkänd" i föregående process för att gå vidare till nästa.
Sen vet jag inte om det är rätt approch fick känslan av att de sållades bort lite mycket kandidater.
Jag fick ganska tydliga antydningar om att jag var själv att komma så långt och de blev inte helt överlyckliga när jag tackade nej, p.g.a att jag hade fått för mig mer attraktiva erbjudanden.
Men jag tror att det blivit lita av kutym hos dessa "Rekryteringsbolag" Börjag finnas rätt mcket sånt och vad jag förstår så finns det mycket pengar i den branchen idag.

Personlighetstesterna är helt fantastiska, pseudopsykologi som därefter ska tolkas av folk som i bästa fall läst en introduktionskurs i psykologi.
Citera
2019-03-19, 09:14
Medlem
Jag har tidigare skrivit här på forumet om när jag var på intervju hos rekryteringskonsult. Jag blev efter intervjun ombedd att göra ett test. På testet fick jag högsta möjliga resultat. Sedan fick jag inte ens komma på intervju hos det rekryterande företaget för att jag "saknade tillräcklig erfarenhet".

Så du kan räkna med att det endast betyder att rekryteraren tyckte att du var bra nog att presentera för företaget. När de sen får se ditt CV och det saknas formell utbildning så kan du bli bortsorterad där.

Det här vill jag kalla för okynnestestning. Bara för att rekryterande chef är för lat för att bläddra igenom en handfull CV så ska de arbetssökande slösa en massa tid på tester.
Citera
2019-03-19, 09:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Ja det fungerar fint nere på golvet, vill du vidare i ditt arbete så får du snällt ställa upp på tester.

Alla som utsätts för dessa tester tillhör samhällets bottenskikt även om de tror annorlunda.

Exempel på människor som aldrig utsätts för den här skiten är politruker till generaldirektörer som hoppar från topplön till topplön på sina meningslösa jobb där de mest ställer till med skada.
Citera
2019-03-19, 09:37
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Alla som utsätts för dessa tester tillhör samhällets bottenskikt även om de tror annorlunda.

Exempel på människor som aldrig utsätts för den här skiten är politruker till generaldirektörer som hoppar från topplön till topplön på sina meningslösa jobb där de mest ställer till med skada.

Haha, somna om Mertillen, du har så grymt dålig koll.
Citera
2019-03-19, 09:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gb85
Verkar dumt att vara omöjlig mot framtida arbetsgivares anställningsprocess...

Ja suga och svälja är den vanliga människans lott.

Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Haha, somna om Mertillen, du har så grymt dålig koll.

Du får gärna utveckla det där då ingen vet vad du åsyftar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in