2008-03-20, 18:45
Medlem
Att tvätta ansiktet förstår jag inte varför, innan rakning. Har man ett skitigt ansikte förstår jag. men att invenstera i peeling eller skrubb innan rakning förstår jag inte varför. räcker det inte med ansikttvål o vatten. eller bara vatten.. nån som kan upplysa det för mig?
Senast redigerad av spermhare 2008-03-20 kl. 18:47.
Citera
2008-03-20, 20:53
Medlem
Koolaids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spermhare
Att tvätta ansiktet förstår jag inte varför, innan rakning. Har man ett skitigt ansikte förstår jag. men att invenstera i peeling eller skrubb innan rakning förstår jag inte varför. räcker det inte med ansikttvål o vatten. eller bara vatten.. nån som kan upplysa det för mig?

Håller med. Oftast blir det bara vatten, vaaarmt!, och tvål.

Skrubb har jag kört efter rakning ett par ggr - med de två i kombo pratar vi ett seriöst avhyvlat lager ansikte!

Men som sagt; varmt vatten, tvål/ansiktstvätt och olja på det blir bra. Decleórs olja är förresten suveränt bra.
Vilket den är tvungen att vara med det priset, men den är väldigt väldigt dryg.
Citera
2008-03-21, 18:23
Medlem
Tog mitt merkurkblad som ja fick med när jag köpte hyveln och körde i de lägre regionerna.

Och helvete vilken skillnad, det gick så sjukt mkt snabbare än med en mach 3 som sätts igen på 2sekunder. Om inte annat så är en säkerhetshyvel utmärkt för pungområdet, så sjukt mkt smidigare och enklare

Använder då inte samma rakblad till asniktet utan kör med mina isreali personna
Citera
2008-03-21, 19:16
Medlem
Har precis införskaffat mig nya blad till mig gilette fusion, går riktigt fint nu!!! Måste tilläggas att "extra bladen" man köpte var sjukt mkt bättre än bladet som följde med rakhyveln O_o..
Citera
2008-03-23, 20:24
Medlem
Jag ska ta o beställa Taylor of Old Bond Street 150g. http://www.shaving-shack.com/shop/ma...rerid=8&page=1

Det finns 8 olika dofter att välja emellan.
1. Eton College Collection, 2. Mr Taylor Collection, 3. Sandalwood Collection, 4. St. James's Collection, 5. Shaving Shop Collection, 6. Lavender, 7. No.74 Original eller 8. No.74 Victorian Lime.

(Spioler text med doftinnehåll)

Nån som har testat ett par för att kunna avgöra vilket som är bra val? eller känner till dem populäraste dofterna? stjärn-betyget på sidan är inget att ta vara på.
Citera
2008-03-23, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanakastre
Är ute fter den ultimata rakhyveln. Alltså helst totalt frånvaro av skärssår, hudirritationer och annat välbekant obehag. Skall dessutom renraka i ordets sanna bemärkelse, varenda gång jag rakar mig med nuvarande lämnas alltid en liten stickande stubb.
Eller kanske bär jag mig åt fel? Tips på tekniker, raköldder osv mottages gärna också.
Tack.

P.s glöm rakapparater, gillar inte dom.

mac 3 (turbo) is da shit... rätt så dyrt men varje blad kan avändas flera gånger. Nackdel: det finns ingen återvändo till andra sämre rakblad om du vänjer det vid mac 3 eller liknande bra för du kommer å tycka att det är piss!
Citera
2008-03-26, 11:17
Bannlyst
ni som använder dessa manliga mansrakhyvlar som har lösa blad - hur länge kan ni använda dessa utan att de blir slöa?

jag använder (jobbigt dyra) gilettehyvlar (mach-hyveln) som blir slöa slut alldeles för fort
Citera
2008-03-26, 19:36
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RSX
Märks att du bara varit här i drygt två veckor. Läs rubriken.

Handlar inte om att få allt serverat, men om användarna inte kan hjälpas åt och komma med råd så kan man lika gärna använda Google till allting. Det här är ett diskussionsforum. Om man inte får diskutera och ställa frågor så kan man lika gärna lägga ner hela forumet.

Ändra din attityd, gosse.

Märks att du knappt varit här ett år... till viss del håller jag med, men sätt dig i samma sits som de som varit med och engagerat diskuterat i 20 sidor - är ju hyfsat smådrygt om ingen orkar läsa tråden innan de kliver in i den, skulle ju starta från noll hela tiden.

För att vara on topic: Mach 3 funkar utmärkt både till skallen och ansiktet, men som påpekats så tappar de minsann mycket av skärpan väldigt snabbt. Jag tycker dock att de nästan är lite för vassa de första rakningarna och anstränger huden, särskilt på huvudet.
Eftersom mina skäggstrån är av tämligen vän karaktär klarar jag mig oftast i uppåt ett par månader med samma hyvel - och då rakar jag ansiktet och skallen ungf. tre gånger i veckan (visserligen är det inte direkt skitsmooth efter några veckor, men vad fan... skitsamma).
Lödder och skum har jag gett upp för längesedan när jag märkte att det går precis lika bra med vilken jävla tvål som helst. Tricket är att använda någon bra fuktgörande cremé efteråt medan huden fortfarande är fuktig. Jag snor av min sambos Nivea Day Cremé Q10+, efter att ha tröttnat på pumpkonstruktionen som sitter på behållaren med samma kräm för män (den till kvinnor är bara en liten kopp med lock). Rackarns len och fin blir jag.
Senast redigerad av LéKriss 2008-03-26 kl. 19:46.
Citera
2008-03-26, 19:44
Medlem
LéKrisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bara_boll
ni som använder dessa manliga mansrakhyvlar som har lösa blad - hur länge kan ni använda dessa utan att de blir slöa?

jag använder (jobbigt dyra) gilettehyvlar (mach-hyveln) som blir slöa slut alldeles för fort

Ja, efter att ha spejjat in Merkurhyveln blir även jag ganska sugen, av flera skäl. Så se till att svara nu, hur länge tycker ni att ett blad håller sig ok? (svara gärna i dagar eller veckor samt hur ofta ni rakar er)
Citera
2008-03-26, 23:47
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spermhare
Nån som har testat ett par för att kunna avgöra vilket som är bra val? eller känner till dem populäraste dofterna? stjärn-betyget på sidan är inget att ta vara på.
Jag har testat Eton College och Sandalwood, av dessa föredrar jag helt klart den förra och dess ungdomligare doft (mycket tall), sandalwood kändes lite gubbigare.
Citera
2008-03-27, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bara_boll

Dem tre första 3 första gångerna glider fint sen börja det kännas någon skillnad.. Jag tänker inte riktigt på det här. Jag byter när det behövs. Det är nog en personlig bedömmning men.. efter 6-10 rakningar kanske? Hur ofta jag rakar mig varierar. varannan dag eller var tredje dag. ibland går man gärna med grova skäggskubb. Trimmar ner sen rakar. men ca 3-4 gånger i veckan. Jag har ett ganska hårt skäggväxt.

Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
Jag har testat Eton College och Sandalwood, av dessa föredrar jag helt klart den förra och dess ungdomligare doft (mycket tall), sandalwood kändes lite gubbigare.

Tack det ska jag lägga på minnet.
Senast redigerad av spermhare 2008-03-27 kl. 10:13.
Citera
2008-03-29, 12:02
Medlem
Dovos avatar
Bästa rakningen

För att få den bästa rakningen så är det rakkniv som gäller. Kör själv med en från Dovo och har gjort det i cirka 2 år. Det kostar en del att köpa sig utrustningen som man behöver (strigel, rakkniv, slipsten) men så behöver man inte köpa några blad eller liknande på säkert 10 år.
Jag kör med raktvål från Crabtree & evelyn och jag har haft samma tvål i säkert ett år och den ser nästan ny ut. Till tvålen har jag en borste i grävling.

Många tror att det är farligt med rakkniv men det går mycket fort att lära sig och när man väl har gjort det vill man inte raka sig på annat sätt. Jag lovar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in