2015-03-08, 19:33
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Märkligt att väldigt många after shave-produkter isåfall har alkohol i. Proraso's gröna lotion innehåller alkohol och fungerar alldeles utmärkt. Även Floid som jag också trivs med har alkohol. Båda känns fortfarande återfuktande mot huden och man blir absolut inte torr. Hur AXE är vet jag inte då jag inte köper sån skit.

Ja, även i t.ex. Mühles balsam så finns det lite alkohol har jag läst. Tyvärr, då jag också har läst att man bör undvika produkter med det i.
Citera
2015-03-08, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ja, även i t.ex. Mühles balsam så finns det lite alkohol har jag läst. Tyvärr, då jag också har läst att man bör undvika produkter med det i.

Proraso Liquid Cream After-Shave är utan alkohol och riktigt fantastisk! Snäppet bättre än deras raktvål och rakkräm enligt mig!
Citera
2015-03-08, 20:28
Medlem
mrtowlies avatar
Alkoholen har en antiseptisk verkan (dvs desinfekterar småsår) samt avdunstar omedelbart, men visst, har man supertorr / känslig hy är det vettigt att undvika produkter med alkohol.
Citera
2015-03-08, 21:09
Medlem
ddf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Märkligt att väldigt många after shave-produkter isåfall har alkohol i. Proraso's gröna lotion innehåller alkohol och fungerar alldeles utmärkt. Även Floid som jag också trivs med har alkohol. Båda känns fortfarande återfuktande mot huden och man blir absolut inte torr.

Jag skrev detta för de som kan tänka och läsa mellan raderna.
Tydligen måste jag skriva en uppsats med länkar, hänvisningar, tabeller och bilder.....

Det finns självklart hela skalan från 0% alkohol till rena rama raketbränslet.
Det som jag menar med den första typen av AS är genomskinlig vätska som håller 60 - 70 vikt-% etanol.
Detta är för att de innehåller essentiella oljor som inte löses upp tillräckligt i lägre koncentration.

De mildare AS som är mer som en lättflytande kräm har ofta lite alkohol i sig för desinficerande egenskaper. Kallas ofta balm.

Mittemellan finns de som Floid som är lågalkoholiga men utan kladdet.

Alkohol är desinficerande men uttorkande.
Bra för de med skitiga händer.

Alla andra klarar sig med balm som är återfuktande och lägger en skyddande film på nyhyvlad hud.
Citera
2015-03-08, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hiphop-rebel
Måste införskaffa en rökrock och en fet cigarr skulle inte sitta helt fel och sedan en stor stark till det

Som någon sa man kan ju faktiskt göra rakningen roligare än att bara se det som ett nödvändigt ont.

Kanske skaffar en rakborste ändå Visst var det grävlingshår som man skulle leta efter? Eller funkar hårborstar av syntetiskt material lika bra?

JAg tycker syntetiska är helt OK, men välj en med inte alltför styva borst.
Grävlingsborsten jag köpte är bra...men luktar litet illa. Det blir kanske mindre och mindre...men det är ingen fager lukt.
Citera
2015-03-08, 21:12
Medlem
Citat:
Jag föredrar helt klart syntetiska.

Intressant...mina favoriter är syntetiska...men förståsigpåarna föredrar tydligen grävling eller vildsvinsborst.
Citera
2015-03-08, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
JAg tycker syntetiska är helt OK, men välj en med inte alltför styva borst.
Grävlingsborsten jag köpte är bra...men luktar litet illa. Det blir kanske mindre och mindre...men det är ingen fager lukt.

Stark lukt från början när man köper den, men gör ett par omgångar med något trevligt tvål så minskar det och försvinner allt eftersom. Går också att låta stå en kortare stund i en blandning vatten med lite vinäger, och på så sätt påskynda att minska lukten snabbare. Vid långvarig användning försvinner doften fullständigt.
Citera
2015-03-08, 22:22
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Intressant...mina favoriter är syntetiska...men förståsigpåarna föredrar tydligen grävling eller vildsvinsborst.

Jag har testat ett flertal olika borstar sedan jag började med denna "gammaldags" rakning och syntetiska ser jag som överlägsna. Inga hårstrån som delar sig, böjer sig o.likn. efter en tids användning m.m. De torkar dessutom mycket snabbare, behöver inte blötläggas innan rakningen och luktar inte blött djur. Tar faktiskt hellre min billigaste syntetiska som kostade kanske 20-30 kr än vilken naturhårs som helst. En Mühle, en RJS (?) eller vad de heter har jag också (syntet). Dyrare, kostade några hundra st. men den billiga är nästan bättre då den "river" lite mer. De dyra i fint syntethår tycker jag är lite för mjuka. Använder iof också dem lite omväxlande. De nyaste och bästa syntet har jag läst anses som likvärdiga med bättre naturhår. Fast som sagt, jag föredrar ofta lite mer kraft. Inte mjuka borst som viker sig lätt. De dyrare borstarna (även syntet) är ofta väldigt mjuka. Fast många kanske vill ha just det. Har köpt ett set till min far i födelsedagspresent och där ingick en fin borste i syntet. Han föredrar numera den framför sina äldre med naturhår, även om det säkert inte heller var billiga skräpborstar.
Citera
2015-03-08, 22:32
Medlem
Citat:
Jag har testat ett flertal olika borstar sedan jag började med denna "gammaldags" rakning och syntetiska ser jag som överlägsna. Inga hårstrån som delar sig, böjer sig o.likn. efter en tids användning m.m. De torkar dessutom mycket snabbare, behöver inte blötläggas innan rakningen och luktar inte blött djur. Tar faktiskt hellre min billigaste syntetiska som kostade kanske 20-30 kr än vilken naturhårs som helst. En Mühle, en RJS (?) eller vad de heter har jag också (syntet). Dyrare, kostade några hundra st. men den billiga är nästan bättre då den "river" lite mer. De dyra i fint syntethår tycker jag är lite för mjuka. Använder iof också dem lite omväxlande. De nyaste och bästa syntet har jag läst anses som likvärdiga med bättre naturhår. Fast som sagt, jag föredrar ofta lite mer kraft. Inte mjuka borst som viker sig lätt. De dyrare borstarna (även syntet) är ofta väldigt mjuka. Fast många kanske vill ha just det. Har köpt ett set till min far i födelsedagspresent och där ingick en fin borste i syntet. Han föredrar numera den framför sina äldre med naturhår, även om det säkert inte heller var billiga skräpborstar.

Egendomligt...jag föredrar också mina 20 kr borstar från ebay eller Aliexpress. Säkerligen finns det mycket snobberi bakom det med grävlingsborst för minst tiodubbla priset.
Citera
2015-03-09, 08:11
Medlem
mrtowlies avatar
Jag har en billig borste i syntet samt en dyrare borste i badger silvertip. Jag upplever att det är enklare att få till ett bra skum med badgerborsten, även om syntetarn' inte ligger långt efter. Syntetborsten är helt klart styvare vilket kan föredras om man vill få den där exfolierande känslan i ansiktet. Det är även något enklare att ladda en styvare borste med raktvål. Med rakkräm spelar det ingen roll.

I slutändan handlar det nog om man föredrar en styvare borste som kan gnuggas ordentligt i ansiktet, eller den silkeslena och molnliknande smekningen från en mjuk badger. Personligen älskar jag min badger, men brukar sträcka mig efter syntetborsten ibland när det ska rakas med raktvål och jag är sugen på att borsta lite hårdare i fejset.

Det ska nämnas att det finns styvare borstar i naturhår, så man "måste" inte raka sig med en billig plastborste bara för att få en styvare känsla.
Citera
2015-03-09, 12:27
Medlem
hiphop-rebels avatar
Det blir till å köpa en syntetborste då . Passar bra för min magra budget. BTW så köpte ja mig en after shave balm av märket nivea hoppas den e bra.... Har hört mycket bra om den iaf
Citera
2015-03-09, 17:18
Medlem
Citat:
Beror på vilka förståsigpåare du pratar om. På Manit59s hemsida finns en genomgång (med beröm för vissa modeller) av syntetiska http://sharpologist.com/2013/10/synt...es-update.html och kollar man på PaulH så använder han ofta Wilkinsons syntetiska t.ex. http://youtu.be/poj4GVCDTiI.

Har känt på syntetiska från Body Store och L'occitane, den senare är mjukare och kostar mer än 3 ggr så mycket. Har dock inte köpta någon av dem och använt en längre tid. Såg någon som hade test Body Stores och den verkade ha dålig hållbarhet.

Ska jag köpa någon så får det bli Mühles syntetiska eftersom den verkar bäst av de mjuka eller Wilkinsons eftersom den ska vara mera åt det vildsvins hållet (och värd att prova med tanke på priset). Men det blir när min nuvarande borste från ICA börjar att ge sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in