Citat:
Ursprungligen postat av SportTac
God kväll mina herrar!
Jag är riktigt intresserad av en s.k. safety-razor och då en Merkur.
Har ingen tidigare erfarenhet av safety razors utan jag har hitintills kört med både rakapparat och "traditionella" rakhyvlar.
Har ingen "extrem" skäggväxt utan troligtvis en normal för min ålder (21).
Nu vill jag ha tips på produkter och tillbehör om ni så vill!
Är inte intresserad utav att beställa från oseriösa internetsidor utan ser helst att det finns en återförsäljare (butik) i mellan Sverige.
Vad är era erfarenheter av rakhyvlar av märket Merkur?
Har ingen aning om var du kan köpa prylarna om du inte vill handla på nätet. Jag har handlat från classicshaving.com (USA), shaving-shack.com (UK) och connaughtshaving.com (UK). Har inte haft några som helst problem med någon av dessa. Shaving-shack är varifrån jag handlar oftast. Jag tycker gott du kan jämföra priserna mellan t ex svenska gents.se och de butikerna jag föreslog och kanske ta en funderare på om det inte är värt att handla på nätet (från utlandet) ändå.
Jag har en Merkur HD och är nöjd med den. Har iofs fått en Gillette från 40-talet som jag i dagsläget använder ännu mer men Merkur är bra skit och har ett gott rykte. Kolla även in Mühle R89 (Edwin Jagger har en likvärdig) vilken väl anses vara konkurrenten till HD:n i den prisklassen. Oavsett vilket hyvel du väljer behöver du rakblad. Det bästa är om du kan köpa ett sample pack så du kan testa vilka blad som passar dig bäst.
Utöver hyveln ska du ha en rakborste. Jag körde med en Semogue 1305 (vintagescent.com). Är vildsvinsborst så den är, främst i början, inte lika mjuk som en med grävlingsborst men jag är riktigt nöjd med den. Tror det är svårt att få en bättre borste för de pengarna.
Sedan ska du ha rakkräm eller raktvål. Jag föredrar tvål men det är lite lättare att fixa ett bra skum med rakkräm. Jag gillar Dr Harris, Tabac och Mitchell´s Wool Fat när det gäller tvålar. Taylor´s of Old Bond Street är också bra men jag håller de andra högre. Skulle nog ändå satsa på rakkräm som nybörjare. Kör på Taylor´s rakkräm i någon doft som verkar trevlig. Jag gillar även Prorasos gröna tub men Prorasos produkter är lite speciella i doften så de kanske inte passar alla.
En after-shave ska du också ha. Jag använder Proraso pre/post och även Proraso liquid cream ibland. After-shave går ju dock att få tag på från valfri Åhlens.
När du ändå köper en hyvel ska du se till att köpa ett alunstift eller block också. Perfekt om man skär sig.