2010-12-01, 11:35
Medlem
Jag undrar också hur det gick till. Nog har jag skurit mig men det är vid 99 % av fallen inte mer än att en droppe blod kryper fram, som med en hyvel med andra ord. Mina händer har jag precis som TheBuster lyckats skada betydligt värre. I mitt fall så var det vi ett tappert försök att inte tappa kniven på stengolvet. Det lyckades inte och som bonus så skar jag mig. Det blödde ganska bra men på en vecka så syntes det inte. Om kniven faller, låt den falla.
Citera
2010-12-02, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Alltså nu måste du berätta. hur lyckas man skära sig så mycket med en rakkniv?
jag har hållit på i snart ett år och det allvarligaste som hänt är att jag skar mig i pekfingret första gången jag skulle slipa den på sten.

jag ville prova något nytt så jag beställde dove shavette från gents hemsida
http://www.gents.se/products/dovo-sh...-dubbelrakblad beställde även korta rakblad och långa rakblad. jag började försktigt med den korta rakbladen men jag märkte att de skulle ta alldelles lång tid att raka mig med den korta rakbladen, så jag bytte till den långa rakbladen och började medhårs mot kinden så skar jag mig i kinden tydligen tryckte jag lite för mycket på rakkniven de komm lite blod men de gick över trodde jag. nästa dag vaknar jag och ser ett ärr i spegeln lägger lite nivea kräm och tror att de är bara ett vanligt raknings ärr och försvinner efter 2-3 veckor. men de gjorde den inte de gick 2-3 år tills ärren försvann. jag vet inte jag kanske har också känsligt hud eftersom de tog så pass lång tid att ärren läkte. men men jag rekommenderar aldrig rakknivar till någon dem är farliga om man skär sig i ansiktet kan de blir RIKTIGA LÅNGVARIGA ÄRR .
Citera
2010-12-02, 20:32
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adrian1
jag ville prova något nytt så jag beställde dove shavette från gents hemsida
http://www.gents.se/products/dovo-sh...-dubbelrakblad beställde även korta rakblad och långa rakblad. jag började försktigt med den korta rakbladen men jag märkte att de skulle ta alldelles lång tid att raka mig med den korta rakbladen, så jag bytte till den långa rakbladen och började medhårs mot kinden så skar jag mig i kinden tydligen tryckte jag lite för mycket på rakkniven de komm lite blod men de gick över trodde jag. nästa dag vaknar jag och ser ett ärr i spegeln lägger lite nivea kräm och tror att de är bara ett vanligt raknings ärr och försvinner efter 2-3 veckor. men de gjorde den inte de gick 2-3 år tills ärren försvann. jag vet inte jag kanske har också känsligt hud eftersom de tog så pass lång tid att ärren läkte. men men jag rekommenderar aldrig rakknivar till någon dem är farliga om man skär sig i ansiktet kan de blir RIKTIGA LÅNGVARIGA ÄRR .

Men du har du ju aldrig rakat dig med kniv, de är ganska stor skillnad shavetten och en kniv.

Du förklarar tyvärr inte exakt hur det gick till, bara att du inte hade läst på innan.

Sedan så är det ju rakningens ABS

TRyck aldrig in bladet, kniven skall bara ha sin egen tungd.
Känns det inte bra sluta direkt.
Tänk på vinkeln
Citera
2010-12-07, 01:23
Medlem
Bledsaters avatar
Undrar om det är fler än mig som har problem med typ ojämn Merkur 700 hyvel? Ena sidan är jättebra medan den andra sidan är lite råare kan man väl säga. Det blir alltid så vilka blad jag än använder. Jag har försökt att se om det ser trasigt ut men den ser helt ok ut.
Den står på 4-4,5 med feathers-blad.
Citera
2010-12-07, 17:52
Medlem
SportTacs avatar
God kväll mina herrar!

Jag är riktigt intresserad av en s.k. safety-razor och då en Merkur.
Har ingen tidigare erfarenhet av safety razors utan jag har hitintills kört med både rakapparat och "traditionella" rakhyvlar.

Har ingen "extrem" skäggväxt utan troligtvis en normal för min ålder (21).

Nu vill jag ha tips på produkter och tillbehör om ni så vill!

Är inte intresserad utav att beställa från oseriösa internetsidor utan ser helst att det finns en återförsäljare (butik) i mellan Sverige.

Vad är era erfarenheter av rakhyvlar av märket Merkur?
Citera
2010-12-10, 14:26
Medlem
Felix.Krulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SportTac
God kväll mina herrar!

Jag är riktigt intresserad av en s.k. safety-razor och då en Merkur.
Har ingen tidigare erfarenhet av safety razors utan jag har hitintills kört med både rakapparat och "traditionella" rakhyvlar.

Har ingen "extrem" skäggväxt utan troligtvis en normal för min ålder (21).

Nu vill jag ha tips på produkter och tillbehör om ni så vill!

Är inte intresserad utav att beställa från oseriösa internetsidor utan ser helst att det finns en återförsäljare (butik) i mellan Sverige.

Vad är era erfarenheter av rakhyvlar av märket Merkur?

Har ingen aning om var du kan köpa prylarna om du inte vill handla på nätet. Jag har handlat från classicshaving.com (USA), shaving-shack.com (UK) och connaughtshaving.com (UK). Har inte haft några som helst problem med någon av dessa. Shaving-shack är varifrån jag handlar oftast. Jag tycker gott du kan jämföra priserna mellan t ex svenska gents.se och de butikerna jag föreslog och kanske ta en funderare på om det inte är värt att handla på nätet (från utlandet) ändå.

Jag har en Merkur HD och är nöjd med den. Har iofs fått en Gillette från 40-talet som jag i dagsläget använder ännu mer men Merkur är bra skit och har ett gott rykte. Kolla även in Mühle R89 (Edwin Jagger har en likvärdig) vilken väl anses vara konkurrenten till HD:n i den prisklassen. Oavsett vilket hyvel du väljer behöver du rakblad. Det bästa är om du kan köpa ett sample pack så du kan testa vilka blad som passar dig bäst.

Utöver hyveln ska du ha en rakborste. Jag körde med en Semogue 1305 (vintagescent.com). Är vildsvinsborst så den är, främst i början, inte lika mjuk som en med grävlingsborst men jag är riktigt nöjd med den. Tror det är svårt att få en bättre borste för de pengarna.

Sedan ska du ha rakkräm eller raktvål. Jag föredrar tvål men det är lite lättare att fixa ett bra skum med rakkräm. Jag gillar Dr Harris, Tabac och Mitchell´s Wool Fat när det gäller tvålar. Taylor´s of Old Bond Street är också bra men jag håller de andra högre. Skulle nog ändå satsa på rakkräm som nybörjare. Kör på Taylor´s rakkräm i någon doft som verkar trevlig. Jag gillar även Prorasos gröna tub men Prorasos produkter är lite speciella i doften så de kanske inte passar alla.

En after-shave ska du också ha. Jag använder Proraso pre/post och även Proraso liquid cream ibland. After-shave går ju dock att få tag på från valfri Åhlens.

När du ändå köper en hyvel ska du se till att köpa ett alunstift eller block också. Perfekt om man skär sig.
Senast redigerad av Felix.Krull 2010-12-10 kl. 14:31.
Citera
2010-12-10, 15:16
Medlem
raketpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felix.Krull
Utöver hyveln ska du ha en rakborste. Jag körde med en Semogue 1305 (vintagescent.com). Är vildsvinsborst så den är, främst i början, inte lika mjuk som en med grävlingsborst men jag är riktigt nöjd med den. Tror det är svårt att få en bättre borste för de pengarna.
Intressant! Men "håller" verkligen vildsvin vatten lika bra som grävling? Det sägs ju att grävling har en unik förmåga att "bära" vatten.

(Obs! Jag går inte i polemik med dig Felix, jag undrar bara och är inte alls främmande för nya infallsvinklar.)
Citera
2010-12-10, 16:15
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raketpaj
Intressant! Men "håller" verkligen vildsvin vatten lika bra som grävling? Det sägs ju att grävling har en unik förmåga att "bära" vatten.

(Obs! Jag går inte i polemik med dig Felix, jag undrar bara och är inte alls främmande för nya infallsvinklar.)

Vad jag har förstått är vildsvinsborstar billigare och håller vatten sämre. Att den är styvare ser jag inte som en direkt fördel.
Citera
2010-12-10, 19:33
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raketpaj

Jag har också en med vildsvin. Den funkar mer en tillfredsställande, Tycker att det är en bra borste att starta med, Sedan uppgraderar man sitt kitt allt eftersom det kommer födelsedagar och julaftnar.
Citera
2010-12-15, 22:22
Medlem
hej jag har köpt en safety razor junjie http://www.bruceonshaving.com/wp-con...fety-razor.jpg

den ser ut att vara tillverkad i kina och kommer i plast fodral och är inget att rekommendera att raka sig med, jag har försökt hela dagen att raka mig men den funkar inget vidare. någon som vet nån bra safety razor . ?
Citera
2010-12-22, 21:01
Medlem
BrunoReinfeldts avatar
Lite off topic så har Plus testat rakhyvlar. Barberaren i inslaget framhåller en safety razor men Plus testar tyvärr enbart flerbladsmissfoster/engångshyvlar:
http://svt.se/2.146563/1.2270114/tes...15&lpos=lasMer

On topic:
Merkur 34C
Derby Extra
Taylor of Old Bond Street Rose Shaving Cream
Citera
2010-12-23, 13:33
Medlem
Är fruktansvärt besviken på min Merkur 38C, köpte hem en sån plus silvertip borste och truefit and hill rakkräm från traditionalshaving. Jag har aldrig fått rakfinnar i mitt liv när jag bara rakade med gilette och då brukade jag även raka mothårs fast nu när jag kör bara en pass för att vänja huden som han säger i rakvideon så är min hals täckt av rakfinnar trots att jag använder after shave balsam.
Jag tror inte att det är tekniken heller för jag har inte skurit mig en enda gång och jag trycker inte heller jag antar att allas hud inte är anpassade för en safety razor och jag börjar förstå varför morfar bytte till gilette en gång i tiden.
Jag är säker på att produkten i sig är utmärkt men jag går nog tillbaka till gilette kommer fortsätta använda min borste dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in