Citat:
Ursprungligen postat av 0105687000
Har bestämt mig för att gå över från rakapparat till hyvel och då jag hört mycket gott om Merkur 34c så är siktet inställt på en sådan.
Har hittat tre startkit som jag funderar på.
Gents startkis
Traditional shaving - Luxury soap
Traditional shaving - Soap
Gents är dyrast och samma tvål som i Luxury varianten - fast man får med ett alunstift.
Annars verkar det inte skilja så mycket mellan de olika paketen så om man tar Luxury varianten så får man en bra start för runt 620kr, eller finns det något bättre paket man ska köpa?
har även fått för mig att en tvål räcker längre än om man har en kräm? vad är fördelen/nackdelen med de båda?
Min hud är åt det känsliga hållet och mitt skägg lite grövre så funderar på att även köpa en rakolja och någon typ av aftershave balm. Men här är jag helt lost. Har ni några bra tips på prisvärda produkter?
Alunstift kan du köpa på vilket apotek som helst. Det är inte speciellt dyrt heller. Typ 50 spänn på vanliga apoteket. Låt alltså inte det avgöra ditt val av paket.
Rakolja ska du absolut testa om du har rakproblem (har gjort stor skillnad för mig med kraftigt skägg på känslig hud). Jag tycker Zirh är väldigt bra, men den är dyr. Andra tycker att det går utmärkt med mandelolja istället (ca 40 spänn för 100 ml på Apoteket).
After shave balm - utan alkohol! - tycker jag också är en bra produkt. Här tror jag väl att det mest handlar om tycke och smak. Den får ju gärna innehålla något kylande och något läkande.
Som alternativ till tvål/kräm kan jag starkt rekommendera
Razorantium från Lush. En "rakkräm" som används utan vatten. Det låter kanske konstigt, men produkten har gjort extremt mycket för mig.
Obs! Icke att förväxla med skum/gel på tub. Det är skit som inte duger till något.
Så välkommen in i rakningsvärlden för vuxna män. Till en början kan det vara lite krångligt och ovant. Kanske kommer du att skära dig några gånger. Men du lär dig både tekniken och kommer underfund med ditt ansiktes form efter ett tag. Tänk på att inte lägga något tryck på hyveln innan tekniken sitter. Har du ett vasst blad räcker i princip hyvelns egen tyngd, du ska bara guida den.
Lycka till!