2010-11-23, 10:48
Medlem
raketpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weebl
Om man skulle vilja ha en silver tip rakborste kostar det ca 900kr på traditionalshaving.co.uk om man däremot kikar in på den överlag betydligt dyrare svenska butiken gents.se så har de en silver tip rakborste för 295kr. Hur kan detta komma sig? Är gents borste skit eller finns det någon annan bra förklaring?
Edwin Jagger = relativt exklusiva produkter. Titta t.ex. på materialvalen och designen.
Gents: "handtag i polyester". Inte lika exklusivt.
Mitt råd, om kassan är begränsad, är att i första hand satsa på en bra hyvel och bra blad. Vad gäller borsten skall det självklart vara bra kvalitet på grävlingsborsten. Lull-lullet behöver du inte bry dig om.
Utan att äga vare sig den ena eller andra av de här borstarna gissar jag ett EJ:s borst är, åtminstone något, bättre än Gents.
Citera
2010-11-23, 12:20
Medlem
Weebls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raketpaj
Edwin Jagger = relativt exklusiva produkter. Titta t.ex. på materialvalen och designen.
Gents: "handtag i polyester". Inte lika exklusivt.
Mitt råd, om kassan är begränsad, är att i första hand satsa på en bra hyvel och bra blad. Vad gäller borsten skall det självklart vara bra kvalitet på grävlingsborsten. Lull-lullet behöver du inte bry dig om.
Utan att äga vare sig den ena eller andra av de här borstarna gissar jag ett EJ:s borst är, åtminstone något, bättre än Gents.

Om du läser produktbeskrivningen på EJ borstarna så ser du att EJ också har polyester handtag. Det intressanta i det hela är att den här borsten är i princip den samma som gents silvertip http://www.traditionalshaving.co.uk/...-Ebony---Large

Fast med pure badger och till priset av 380kr...

Det blir en Merkur 38C och Astra superior platinum blad. Budgeten är inte enorm, men jag ser gärna ur en "most bang for the buck" vinkel.
Citera
2010-11-23, 12:55
Medlem
raketpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weebl
Om du läser produktbeskrivningen på EJ borstarna så ser du att EJ också har polyester handtag. Det intressanta i det hela är att den här borsten är i princip den samma som gents silvertip http://www.traditionalshaving.co.uk/...-Ebony---Large

Fast med pure badger och till priset av 380kr...

Det blir en Merkur 38C och Astra superior platinum blad. Budgeten är inte enorm, men jag ser gärna ur en "most bang for the buck" vinkel.
Grävlinghåret som används till rakborstar klassificeras enligt följande:

Pure badger - sämst
Best badger
Super badger
Silvertip - bäst

Kan du bör du alltså välja silvertip framför pure badger. Jag tycker dock det låter lite väl billigt med en silvertip för 295. Är kvalitén på arbetet verkligen tillfredsställande? Används verkligen äkta silvertip? Det behöver inte vara dåligt, men man undrar ju.
Med Edwin Jagger kan du nog vara ganska säker på att de använt det hår de påstår. Tror också att "infästningsarbetet" är av hög klass. Polyester är ju inte dåligt i sig, bara hantverket är rätt.

Angående blad är det säkert inget fel på Astra. När du vant dig vid rakning med safety razor kan jag rekommendera att testa Feather-blad. Elakt vassa för en nära rakning.
Citera
2010-11-23, 13:11
Medlem
Weebls avatar
Citat:

Pure badger - sämst
Best badger
Super badger
Silvertip - bäst

Kan du bör du alltså välja silvertip framför pure badger. Jag tycker dock det låter lite väl billigt med en silvertip för 295. Är kvalitén på arbetet verkligen tillfredsställande? Används verkligen äkta silvertip? Det behöver inte vara dåligt, men man undrar ju.
Med Edwin Jagger kan du nog vara ganska säker på att de använt det hår de påstår. Tror också att "infästningsarbetet" är av hög klass. Polyester är ju inte dåligt i sig, bara hantverket är rätt.

Angående blad är det säkert inget fel på Astra. När du vant dig vid rakning med safety razor kan jag rekommendera att testa Feather-blad. Elakt vassa för en nära rakning.

Jag funderar precis som du, det var därför jag slängde ut funderingen i etern...

Precis min tanke med Feather, har aldrig sett någon rekommendera dem till nybörjare så jag tänkte ta omvägen via ett slöare (läs skonsammare) blad.

Angående graderingen så är pure badger och best badger samma enligt traditionalshaving.co.uk. Den sämre typen kallas black badger.
Citera
2010-11-24, 19:33
Medlem
Citat:

Pure badger - sämst
Best badger
Super badger
Silvertip - bäst

Det är inte riktigt hela sanningen, det kan ibland finnas ett egenvärde i att inte ha för mjuk borst också. Även om denna håller mer vatten förlorar den lite av sin funktion med att massera in löddret och göra så att håren ställer sig upp. Best Badger ska också vara en bra "nybörjarborste", antar att det är för att det är lätt att få till ett bra lödder med den.

Angående kvalitén på gents borste så tror jag att den är okej men inte mer, även om det måste(?) vara hår från nacken på grävlingen för att kalla den silvertip har jag en känsla av att det finns olika sorteringar på det håret också. Tittar man på deras borste i närbild och en annan dyrare silvertip ser man ju att silvertipen från Gents ser ut ganska precis som "Best Badger" borsten från EJ (i skaftet också)..
Fast jag märker att olika tillverkare har sina egna beteckningar så jag vet inte om det finns någon standard som måste följas.

http://www.rakborstar.se/Olika_sorters_rakborstar
Bra sida om kvalitéerna på borstar.
Citera
2010-11-29, 12:34
Medlem
Har bestämt mig för att gå över från rakapparat till hyvel och då jag hört mycket gott om Merkur 34c så är siktet inställt på en sådan.

Har hittat tre startkit som jag funderar på.
Gents startkis
Traditional shaving - Luxury soap
Traditional shaving - Soap

Gents är dyrast och samma tvål som i Luxury varianten - fast man får med ett alunstift.
Annars verkar det inte skilja så mycket mellan de olika paketen så om man tar Luxury varianten så får man en bra start för runt 620kr, eller finns det något bättre paket man ska köpa?
har även fått för mig att en tvål räcker längre än om man har en kräm? vad är fördelen/nackdelen med de båda?

Min hud är åt det känsliga hållet och mitt skägg lite grövre så funderar på att även köpa en rakolja och någon typ av aftershave balm. Men här är jag helt lost. Har ni några bra tips på prisvärda produkter?
Senast redigerad av 0105687000 2010-11-29 kl. 12:45.
Citera
2010-11-29, 14:29
Medlem
raketpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0105687000
Har bestämt mig för att gå över från rakapparat till hyvel och då jag hört mycket gott om Merkur 34c så är siktet inställt på en sådan.

Har hittat tre startkit som jag funderar på.
Gents startkis
Traditional shaving - Luxury soap
Traditional shaving - Soap

Gents är dyrast och samma tvål som i Luxury varianten - fast man får med ett alunstift.
Annars verkar det inte skilja så mycket mellan de olika paketen så om man tar Luxury varianten så får man en bra start för runt 620kr, eller finns det något bättre paket man ska köpa?
har även fått för mig att en tvål räcker längre än om man har en kräm? vad är fördelen/nackdelen med de båda?

Min hud är åt det känsliga hållet och mitt skägg lite grövre så funderar på att även köpa en rakolja och någon typ av aftershave balm. Men här är jag helt lost. Har ni några bra tips på prisvärda produkter?
Alunstift kan du köpa på vilket apotek som helst. Det är inte speciellt dyrt heller. Typ 50 spänn på vanliga apoteket. Låt alltså inte det avgöra ditt val av paket.

Rakolja ska du absolut testa om du har rakproblem (har gjort stor skillnad för mig med kraftigt skägg på känslig hud). Jag tycker Zirh är väldigt bra, men den är dyr. Andra tycker att det går utmärkt med mandelolja istället (ca 40 spänn för 100 ml på Apoteket).

After shave balm - utan alkohol! - tycker jag också är en bra produkt. Här tror jag väl att det mest handlar om tycke och smak. Den får ju gärna innehålla något kylande och något läkande.

Som alternativ till tvål/kräm kan jag starkt rekommendera Razorantium från Lush. En "rakkräm" som används utan vatten. Det låter kanske konstigt, men produkten har gjort extremt mycket för mig.
Obs! Icke att förväxla med skum/gel på tub. Det är skit som inte duger till något.

Så välkommen in i rakningsvärlden för vuxna män. Till en början kan det vara lite krångligt och ovant. Kanske kommer du att skära dig några gånger. Men du lär dig både tekniken och kommer underfund med ditt ansiktes form efter ett tag. Tänk på att inte lägga något tryck på hyveln innan tekniken sitter. Har du ett vasst blad räcker i princip hyvelns egen tyngd, du ska bara guida den.

Lycka till!
Citera
2010-11-29, 14:32
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0105687000
-

Lägg till en "Styptic Pencil" för 2.50 Sterlings och använd rabattkoden "bandb" så kommer du billigare undan.

Edit: Kortbetalningen fungerade inte på Traditional shaving och fick gratis frakt på Gents, så körde där istället.
Senast redigerad av Aimbert 2010-11-29 kl. 14:52.
Citera
2010-11-30, 14:12
Medlem
Nu är det ganska precis två år sedan jag gick över till att raka mig med kniv så jag tänkte ta och summera lite. Jag började för att jag blev förbannad över hur dyrt det var att köpa blad till min Mach 3 och beslutade mig att göra något drastiskt. Kniven var en billig Edwin Jagger med plasthandtag för cirka 800 kr. Stigeln minns jag inte faktiskt men den gick på cirka 800 kr men då den var ett måndagsex så fick jag en ersättare av modell enkel från Solingen. Tur var väl det då min dåliga teknik hade skadat den första ganska illa. Sen så köpte jag en 8000 grit slipsten från Sharpton. Borsten fick jag i julklapp och är en super badger från Edwin Jagger som jag är riktigt nöjd med. Tyvärr har jag lyckats tappa den i golvet så handtaget spruckit. Vete fan om jag sparat några pengar ännu men det känns värt det i vilket fall. Jag fick någon speciell raktvål men den föll mig aldrig i smaken en helt vanlig tvål och lite känsla för konsistensen på löddret har fungerat bra hittills.

Det gick rätt bra initialt när kniven var ny och vass så blev jag slät som en barnrumpa varje gång men när min bristande teknik inte förmådde hålla den vass så var den rätt dåligt ett tag. Då köpte jag slipstenen och det blev lite bättre ett tag. Då kniven varit slö så hade jag inte riktigt fått in tekniken jag fick karva rätt mycket för att få önskat resultat vilket var ganska obekvämt. Det är först nu som jag börjat få till en jämn och hög nivå på knivens skärpa. Senast jag testade så kapade den hängande hårstrån vi minsta lilla beröring till skillnad från innan då man kunde få lirka rätt mycket innan det gick. Så nu så har jag lagt grunden för att verkligen kunna finslipa min rakningsteknik. Jag behöver fortfarande två medhårs och en mothårs för att jag ska bli nöjd men på sikt så kommer det nog räcka med ett varv upp och ett varv ner. Om något år när jag känner att jag blivit "bra" så kanske jag köper en bättre kniv då den här har blivit lite misshandlad under min inkörningsperiod. Då kan jag använda den gamla som försöksobjekt när jag ska experimentera med nya slipmetoder.

Som en liten bonus så brukar man få många intressanta samtal när man står och rakar sig på det lokal gymmet/badhuset.Den äldre generationen tycker det är kul att det finns någon som är old-school vilket de ofta brukar påpeka.
Citera
2010-11-30, 19:37
Medlem
rakkniv rekommenderar jag aldrig, jag köpte en själv från gents för 3 år sen började raka mig försiktigt
men ändo så skar jag mig, och jag fick ett ÄRR i ansiktet i 2 år,rakkniv är mycket lätt att du får ärr i ansiktet resten av livet. inget att rekommendera skitt rakkniv. men visst är den bra för den som kan använda den.
Citera
2010-11-30, 20:08
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adrian1
rakkniv rekommenderar jag aldrig, jag köpte en själv från gents för 3 år sen började raka mig försiktigt
men ändo så skar jag mig, och jag fick ett ÄRR i ansiktet i 2 år,rakkniv är mycket lätt att du får ärr i ansiktet resten av livet. inget att rekommendera skitt rakkniv. men visst är den bra för den som kan använda den.

Alltså nu måste du berätta. hur lyckas man skära sig så mycket med en rakkniv?
jag har hållit på i snart ett år och det allvarligaste som hänt är att jag skar mig i pekfingret första gången jag skulle slipa den på sten.
Citera
2010-11-30, 22:35
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adrian1

Arr i ansiktet ar generellt sett manligt och om nagot efterstravansvart. Helst ska de naturligtvis ha forvarvats vid nagon faktande tysk Verbindung.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in