2008-03-04, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coq Rouge
Inget ont om Gillette dom gör bland dom bästa rakbladen i världen. Alltså inte deras Mach3 och den andra skiten, men rakbladen till Safety Razors är sjukt bra.

Mach3 är ju skitbra. Dom bästa som finns.
Citera
2008-03-04, 20:33
Medlem
Sen har vi ju dom här riktigt gamla, med ett blad som man bara skruvar på! Mums!
Citera
2008-03-04, 20:48
Medlem
Gerras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cloud2
Hittade en rakborste på åhlens idag, Pure badger hair stod det på den. Den kosta 200 kr. Är den ngt att ha jämfört med tex edwin jagers rakborste som finns på gents?
Har inte testat E.J., men den på Gents marknadsförs ju som "äkta grävling" vilket knappast borgar för fyrahundrakronorskvalitet. Är den på Åhléns för tvåhundra samma som den jag postade bild på?

Citat:
Ja det kan nog tänkas om det nu stämmer att det är äkta grävlingshår som den är gjord av. Det ska ju vara det bästa om jag har förstått saken rätt.
Grävling ska vara det bästa djuret att göra rakborstar av, men olika grävlingsdelar är olika bra. "Pure Badger" är den sämsta kvaliteten. "Best Badger" är märkligt nog näst sämsta kvaliteten. "Super Badger" är det näst bästa, och "Silvertip Badger" ska vara det allra finaste en grävling kan bli

Saken kompliceras av att de olika graderingarna inte är jämförbara mellan olika tillverkare, och det går heller inte att se vad som är vad eftersom de jävlarna tricksar med att färga och/eller bleka stråna.

Jag har själv Åhléns tyska "Pure Badger" borste, och den är väldigt mycket bättre än de noname-plastborstar som jag har testat. Jag har även testat finare borstar av grävling, och de har varit mycket bättre än min borste. Dock har jag ingen koll på märke, pris, eller kvalitetsgradering, och jag kan inte uttala mig om prisvärdhet osv.
Citera
2008-03-04, 20:56
Medlem
Coq Rouges avatar
Jag använder en Edwin Jagger grävlingsborste som det som du säger står Best Badger men jag tycker att den funkar mycket bra inga större bekymmer.
Citera
2008-03-04, 21:03
Medlem
Gerra jaap det är precis en sån. Köper den imorgon.

Beställde även en merukur 34C och alunstift. Valet stod mellan 34c+alunstift eller en merkur futur 700.

Det vore kanske bättre att ha valt en futur då den har isntällningsmöjligheter. Fast det lär väll inte ta så långt tid att lära sig med en 34c? Har rakat mig i ca 3 år.
Citera
2008-03-04, 21:19
Medlem
Coq Rouges avatar
Citat:

Beställde även en merukur 34C och alunstift. Valet stod mellan 34c+alunstift eller en merkur futur 700.

Det vore kanske bättre att ha valt en futur då den har isntällningsmöjligheter. Fast det lär väll inte ta så långt tid att lära sig med en 34c? Har rakat mig i ca 3 år.

Har du rakat dig med hyvel innan så är det knappast några problem bara du tar det försiktigt i början och drar korta drag medhårs och sköljer av den mellan varje drag så ska det nog gå vägen.
Citera
2008-03-04, 21:20
Medlem
Använder rakapparat och kommer nog aldrig gå tillbaka till hyvel. Den där babyhyn är ändå inte så eftersträvansvärd. Det praktiska med apparaten överväger närheten med hyvel
Citera
2008-03-04, 21:29
Medlem
Coq Rouge okej thx, ser verkligen fram emot att få hem hyveln. Om inte annat så är den ruskigt snygg. Sen känns det riktigt oldschool med rakborste + safety razor
Citera
2008-03-04, 21:38
Medlem
Gerras avatar
Citat:

Då har de höjt priset

Det tar inte lång tid att lära sig alls eftersom du har en väldigt direkt feedback i form smärtsamma skärsår

Det som eventuellt tar lite tid är bli av med gamla vanor.

Börja med att testa i vilken vinkel hyveln skär. Det är ingen fjong i 34C, så du måste själv fixa rätt vinkel.
Förutom vinkeln så är trycket som man ska applicera helt annorlunda mot moderna hyvelvarianter. Som det har sagts tidigare i tråden så ska man låta hyvelns vikt göra jobbet, och man ska inte trycka något själv.
Vidare så är det större risk för skärsår om man tricksar med riktningen på dragen. I början så ska du nog bara föra hyveln i samma riktning som du hanterar en kratta när du krattar upp gräs.

När du klarar dessa grejer utan att tänka så kan du börja med farligare metoder för att få riktigt bäbisrumpalen haka
Senast redigerad av Gerra 2008-03-04 kl. 21:49.
Citera
2008-03-04, 22:07
Medlem
Coq Rouges avatar
Funderar på att byta upp mig från en Merkur 34C som jag har nu till en Merkur Futur 700 så det jag undrar är om det är någon som har denna hyvel å kan ge ett utlåtande hurvida den är bättre, sämre eller likvärdig med 34C.
Citera
2008-03-04, 22:31
Medlem
Gerras avatar
Citat:
Funderar på att byta upp mig från en Merkur 34C som jag har nu till en Merkur Futur 700 så det jag undrar är om det är någon som har denna hyvel å kan ge ett utlåtande hurvida den är bättre, sämre eller likvärdig med 34C.
Helt klart så är mekanismen för bladbyte sämre, men jag har inte testat att raka mig med den.

Om du vill få större penis genom hyvelbyte så är ju annars Merkur Slant Bar the shit
Citera
2008-03-04, 22:37
Medlem
Coq Rouges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gerra
Helt klart så är mekanismen för bladbyte sämre, men jag har inte testat att raka mig med den.

Om du vill få större penis genom hyvelbyte så är ju annars Merkur Slant Bar the shit

Okej på vilket sätt är den sämre? Skruvar man inte itu den som med 34C.

Ja den var verkligen The Shit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in