Citat:
Ursprungligen postat av cloud2
Hittade en rakborste på åhlens idag, Pure badger hair stod det på den. Den kosta 200 kr. Är den ngt att ha jämfört med tex edwin jagers rakborste som finns på gents?
Har inte testat E.J., men den på Gents marknadsförs ju som "äkta grävling" vilket knappast borgar för fyrahundrakronorskvalitet. Är den på Åhléns för tvåhundra samma som den jag postade bild på?
Citat:
Ursprungligen postat av Coq Rouge
Ja det kan nog tänkas om det nu stämmer att det är äkta grävlingshår som den är gjord av. Det ska ju vara det bästa om jag har förstått saken rätt.
Grävling ska vara det bästa djuret att göra rakborstar av, men olika grävlingsdelar är olika bra. "Pure Badger" är den sämsta kvaliteten. "Best Badger" är märkligt nog näst sämsta kvaliteten. "Super Badger" är det näst bästa, och "Silvertip Badger" ska vara det allra finaste en grävling kan bli
Saken kompliceras av att de olika graderingarna inte är jämförbara mellan olika tillverkare, och det går heller inte att se vad som är vad eftersom de jävlarna tricksar med att färga och/eller bleka stråna.
Jag har själv Åhléns tyska "Pure Badger" borste, och den är väldigt mycket bättre än de noname-plastborstar som jag har testat. Jag har även testat finare borstar av grävling, och de har varit mycket bättre än min borste. Dock har jag ingen koll på märke, pris, eller kvalitetsgradering, och jag kan inte uttala mig om prisvärdhet osv.