2016-04-20, 21:49
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Min erfarenhet är att rakoljor tenderar att börja lukta "matolja" efter något år i badrumsskåpet (castor oil tydligen enligt amerikanska rakforum). Det hjälper till viss del att skaka flaskan men den ursprungliga doften är kraftig förminskad.

Rakoljor, till skillnad från krämer och tvålar, är färskvaror och inget man ska samla på sig enligt min erfarenhet.

Tvålar har väl också bäst-före-datum? Min Parker Sandalwood utgick enligt förpackningen ca ett år efter inköp.
Citera
2016-04-20, 21:59
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Tvålar har väl också bäst-före-datum? Min Parker Sandalwood utgick enligt förpackningen ca ett år efter inköp.

Ja men de verkar hålla betydligt längre än oljor känns det som.
Citera
2016-04-21, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Min erfarenhet är att rakoljor tenderar att börja lukta "matolja" efter något år i badrumsskåpet (castor oil tydligen enligt amerikanska rakforum). Det hjälper till viss del att skaka flaskan men den ursprungliga doften är kraftig förminskad.

Rakoljor, till skillnad från krämer och tvålar, är färskvaror och inget man ska samla på sig enligt min erfarenhet.
Flaskorna ska helst vara mörka också och inte stå i solljus, oljor alltså.
Citera
2016-04-21, 05:56
Medlem
Vad fan ska jag använda? Jag har tidigare kört en double-edge safety razor men fick alltid finnar en eller två dagar efter rakning (bara medhårs). Så jag införskaffade mig en sån där rakapparat med tre huvuden men nu tycker jag huden blir röd och irriterad istället. Några tips på vad jag kan använda för nåt? Min hy är känslig och tunn.
Citera
2016-04-21, 07:55
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hybbe
Vad fan ska jag använda? Jag har tidigare kört en double-edge safety razor men fick alltid finnar en eller två dagar efter rakning (bara medhårs). Så jag införskaffade mig en sån där rakapparat med tre huvuden men nu tycker jag huden blir röd och irriterad istället. Några tips på vad jag kan använda för nåt? Min hy är känslig och tunn.

Själv kör jag med säkerhetshyvel efter tips här på fb och kommer aldrig att byta till något annat.
En del kör dock med rakkniv.
Citera
2016-04-21, 08:27
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hybbe

Använde du antiseptisk raklotion / after shave efter rakningen? Var du noga med förberedelserna (ansiktstvätt etc)?

När du säger "medhårs", är det verkligen medhårs? Många är omedvetna om hur deras skägg växer. På min hals tex växer de vågrätt ut från mitten, så medhårs blir inte rakt ner längst med halsen utan ufrån adamsäpplet och rakt ut åt sidorna.

Rakapparat är väl ingen höjdare för huden direkt men även där borde en bra after shave gel med aloe vera hjälpa för att lugna huden efter.
Citera
2016-04-21, 08:34
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmaiLiu
Bic, de gula hyvlarna med ett blad är nog de bästa. Problemet med andra brukar vara att man skär sig och att det fastnar skägg mellan bladen. Köp en hipster hyvel om du inte gillar plast.
Jag hoppas du skämtar? Dom där leksakerna kan väl användas som färgglad dekoration, dock inte för att raka sig.
En gammal brödkniv ger bättre resultat än det där skräpet.
Citera
2016-04-21, 08:58
Medlem
Att diskutera vilken hyvel eller rakmetod som är bäst kan vi göra tills vi dör och ändå inte kommit överens. Rakning är helt individuellt och handlar mycket om vad ens hud tål och är känslig för.

Jag har rakat mig i över 50 år och tycker det bästa är Gillette Mach3 Turbo, det passar mig som rakar mig ca. var tredje dag. Ett blad räcker till ungefär 3 rakningar.

Testade för ett tag sedan en elektrisk rakhyvel med 3 snurrande blad och får säga att det var skitdåligt. Jag testade både torrakning och våtrakning med den men slutresultatet blev ungefär som en dags skäggstubb, så den metoden funkade inte för mig.

Men en sak som är viktig det är förarbetet före man tar till själva hyvlingen då man rakar sig med hyvel. Börja med att tvätta ansiktet med så hett vatten som möjligt, tvåla in hela ansiktet och skölj med hett vatten. Påför gel med raklödder med kraftigt masserande rörelser, allt för att skägget skall mjukna och vara lätt att kapa. Sedan är det bara att dra hyveln vinkelrätt mot rörelseriktningen. Rakar Du det minsta snett riskerar Du att skära Dig.

Det diskuteras ofta om man skall raka sig med eller mot skäggriktningen. Jag måste göra både och och även på tvären om Ni nu förstår vad jag menar.
Citera
2016-04-21, 15:30
Medlem
På kickstarter finns det en rakhyvel som verkar bra. Vad tror ni om den?

Är det svårt att raka sig med safety razors om man inte provat dem förr?

https://www.kickstarter.com/projects/rockwellrazors/rockwell-model-t-razor-and-razor-blades-shaving-pe/comments
Citera
2016-04-21, 16:09
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldidy

https://www.kickstarter.com/projects/rockwellrazors/rockwell-model-t-razor-and-razor-blades-shaving-pe/comments

Jag hade inga problem att få bort skägget, men vi är alla olika. En sak är säker dock, det tar tid att få till en bra teknik.
Hyveln på länken kan vara hur bra som helst, men också hur dålig som helst. Om du vill lära dig rekommenderar jag en väl beprövad modell som inte är allt för aggressiv. Köp en Merkur 34C.
Citera
2016-04-21, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldidy

Säkert fin. Men dyr och inte direkt någon unik produkt. Säkert bra för någon som gillar safety razors och vill ha en justerbar. Bygger i princip på gillettes teknik. Men helt okej pris för att vara justerbar. Bladen är jag högst oklar på. Jag hade inte köpt den som första hyvel iaf, då är det klokare att köpa tex en merkur i lägre prisklass.

Svårt är det inte, men det är stor chans att du börjar blöda lite någonstans. Men man lär ju sig inte om man inte provar heller.

Personligen är jag nyfiken på deras rimligt prissatta blad, men jag vill ju knappast ha 100st..
Citera
2016-04-21, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VHONS
Personligen är jag nyfiken på deras rimligt prissatta blad, men jag vill ju knappast ha 100st..

Svensk stål t.om!!

Dem verkar redan ha andra rakhyvlar osv på sin hemsida.

https://rockwellrazors.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in