2015-09-02, 19:16
Medlem
Teleslingas avatar
Jag har länge varit sugen på en säkerhetshyvel från Mercur, t ex https://www.google.se/search?q=merku...mC6S47kZrfM%3A

Nån med erfarenhet av det tyska stålet? Är det bra skit? Jag tycker de är snygga och tilltalas av att slipa göda Gillette i onödan. Deras produkter är ju som sagt dyrt skräp.
Citera
2015-09-02, 19:34
Medlem
dapandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Jag har länge varit sugen på en säkerhetshyvel från Mercur, t ex https://www.google.se/search?q=merku...mC6S47kZrfM%3A

Nån med erfarenhet av det tyska stålet? Är det bra skit? Jag tycker de är snygga och tilltalas av att slipa göda Gillette i onödan. Deras produkter är ju som sagt dyrt skräp.
Jag äger Merkur 34c och måste säga att jag är mycket nöjd! Har visserligen inte ägt den mer i 1 år men har bara läst gott om den. Kan nästan garantera dig att du kommer bli nöjd med Merkur
Citera
2015-09-02, 19:37
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dapanda
Jag äger Merkur 34c och måste säga att jag är mycket nöjd! Har visserligen inte ägt den mer i 1 år men har bara läst gott om den. Kan nästan garantera dig att du kommer bli nöjd med Merkur
Ah, tack för info. Vad använder du för övriga rakprodukter? Jag tänker närmast på tvål/lödder. Själv tragglar jag med samma billiga rakskum och gillettehyvlar, sedan man började hyvla hakan för över 20 år sedan. Krävs det annorlunda grejer när man kör med säkerhetshyvel?
Citera
2015-09-02, 19:46
Medlem
dapandas avatar
Citat:
Ah, tack för info. Vad använder du för övriga rakprodukter? Jag tänker närmast på tvål/lödder. Själv tragglar jag med samma billiga rakskum och gillettehyvlar, sedan man började hyvla hakan för över 20 år sedan. Krävs det annorlunda grejer när man kör med säkerhetshyvel?
Har flera tvålar och krämer, nyligen köpte jag Proraso röd och är mycket nöjd med den. Har även trufitt & hill, en dyrare men mycket bra tvål. Man måste väl inte ha andra grejer, men av det jag har provat så tycker jag samtliga är bättre än gillete. En rakborste är nästan ett måste!
Citera
2015-09-02, 19:48
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dapanda
Har flera tvålar och krämer, nyligen köpte jag Proraso röd och är mycket nöjd med den. Har även trufitt & hill, en dyrare men mycket bra tvål. Man måste väl inte ha andra grejer, men av det jag har provat så tycker jag samtliga är bättre än gillete. En rakborste är nästan ett måste!
Jösses, här öppnar sig en helt ny värld kanske Rakborste..hm...blir nog till att investera lite.
Citera
2015-09-02, 19:51
Medlem
Astra. bra balans mellan skarphet och mjukhet.
Citera
2015-09-02, 19:54
Medlem
dapandas avatar
Citat:
Jösses, här öppnar sig en helt ny värld kanske Rakborste..hm...blir nog till att investera lite.
Haha det är helt klart värt det!
Citera
2015-09-02, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cirruspe
Astra. bra balans mellan skarphet och mjukhet.

Astra är OK, och är billigt! JAg tycker Shark är något vassare/bättre. 85 spänn för 100 blad på Ebay är ett fynd.
En OK säkerhetshyvel kan man köpa för runt 25 kr (inkl frakt) på Ebay.
Citera
2015-09-02, 21:13
Medlem
KaliberTolvs avatar
Någon som vet vart det säljs billiga och vassa blad?
Citera
2015-09-02, 21:23
Medlem
Som någon skrev, en hel värld öppnar sej. Kan någon tipsa en googletrött människa om BRA sidor att handla BRA grejer på?!? Relativt billigt.
Hur funkar det att snabbraka sej? Alltså när man rakar sej i duschen utan raklödder och spegel.
Citera
2015-09-02, 21:26
Medlem
Teleslingas avatar
http://www.gents.se/rakhyvlar.htm

De verkar ju ha ett brett sortiment och inte så mycket dyrare än e-bay. Snarare tyckte jag det var svårt att hitta Merkur Futur-hyvlar billigare än ~600 kr på nätet.
Citera
2015-09-02, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaliberTolv
Någon som vet vart det säljs billiga och vassa blad?

gents.se säljer men jag vet inte om dom är så billiga. Sen tycker jag du ska testa lite olika blad innan du bestämmer dig för ett vasst (japanska feather är marknadens vassaste). Det är inte alla som har en hy som tål feather. Testa också hyvlar med lite olika aggressivitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in