2013-11-12, 21:43
Medlem
SuperSnabbts avatar
Tänkte börja köra med säkerhetshyvel, men är helt grön på detta.

Har bara kört med billiga engångshyvlar förut, vad och vilket ska man inhandla? (tänkte då hyvel och blad).
Citera
2013-11-15, 02:12
Medlem
Jag tänkte uppdatera mitt safetyrazor kit. Tänkte beställa från: http://connaughtshaving.com/

Rakhyvel blir merkur 34c
Blad blir ett paket av flera
Men vad tror ni är bra att köpa för borste, rakkräm/tvål, preshave och aftershave? Samt så blir det ett alunstift såklart
Citera
2013-11-15, 03:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotnisseochhansvanner
Jag tänkte uppdatera mitt safetyrazor kit. Tänkte beställa från: http://connaughtshaving.com/

Rakhyvel blir merkur 34c
Blad blir ett paket av flera
Men vad tror ni är bra att köpa för borste, rakkräm/tvål, preshave och aftershave? Samt så blir det ett alunstift såklart

Rekommenderar Omega vildsvinsborste (Boar), väldigt mycket borste för pengarna . Ex. 102 (Stor borste), men finns en hel del Boar brushes så är främst att kolla och se vilken som ser trevlig ut. Samtliga torde vara bra.

Tycker personligen att både Proraso "Liquid After Shave Cream" och Proraso "Protective Aftershave Cream 100ml" är bra och trevliga produkter . Även Nivea sensitive aftershave balm är en bra produkt som finns lättillgänglig, vit kork (Finns på ex. Ica och förmodligen de flesta supermarket).

Preshave så fungerar godtycklig glycerin tvål, ex. Musgo, även proraso vit eller grön. Men preshave är inte något som är nödvändigt, men likväl trevliga produkter. Proraso grön har väldigt mycket menthol, och kombinerad med annan produkt med menthol så blir ansiktet hyfsat kallt .

Raktvål så vill jag nog påstå att Omega är en av de mest prisvärda tillgängliga, väldigt lik Proraso Grön (Som också är en trevlig produkt), men huden har bättre glid efter rakning. Finns även Mitchells Wool fat, väldigt mild doft, men när man väl lär sig att få till bra lödder (den är lite kinkig och kan vara lite småsvår att få till bra lödder ifrån i början och vill bli förvarad i någon burk. Utöver det bra ) så är det en bra produkt. Tycker personligen också om Ingram, bra Menthol kick .

Utöver länkade produkter så är TOBS bra produkter, väldigt bra doft, bra lödder (även om det har en tendens att torka om det får sitta på ansiktet för länge. Så likvärdigt lödder mot ovanstående nämnda, men dyrare pga. doft). Även Prorasos övriga raktvålar/krämer (Blå/Vit/Röd) löddrar bra, doften är dock något annorlunda. Cella är också bra, men långt ifrån Hypen som det fått på vissa ställen, stark doft av mandel.
Senast redigerad av Simcon 2013-11-15 kl. 03:03.
Citera
2013-11-15, 16:24
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperSnabbt
Tänkte börja köra med säkerhetshyvel, men är helt grön på detta.

Har bara kört med billiga engångshyvlar förut, vad och vilket ska man inhandla? (tänkte då hyvel och blad).

Kör själv med Mühle hyvel. Jag började med det efter att ha frågat och rekommenderats denna typ av rakhyvel här på fb och är mycket nöjd. Blad kan man skicka efter från t.ex.

http://bestshave.net/

som jag också fått rådet om här på fb. Billigaste stället för blad vad jag har sett iaf.
Citera
2013-11-22, 02:00
Medlem
Felix.Krulls avatar
Tittade igenom den här gamla favorittråden och den verkar ju leva och må bra. Många verkar ha en faiblesse för att köpa mängder av olika rakprodukter och även om prylar alltid är kul är jag glad att jag inte har hamnat där. Jag känner att jag har de, iofs kvaltitets-, produkter jag behöver och mitt kit har s a s satt sig.

Efter ett antal år i det här träsket är min rutin som följer, och detta är i nio fall av tio direkt efter en dusch:

Börjar med att applicera Proraso Pre/Post i ansiktet.

Kittar iordning, d v s lägger borsten, en Duke #3 från Simpson's, i blöt i relativt varmt vatten, häller lite vatten på den tvål jag ska använda, byter blad i min Merkur 34C om det behövs o s v.

Om jag ska använda någon annan tvål än Proraso sköljer jag bort pre-shaven. Ska jag använda rakkräm från Proraso struntar jag i att skölja bort pre-shaven.

På sommaren brukar jag använda Prorasos gröna rakkräm på tub. Med den tar jag en liten klick på borsten och bygger löddrer i ansiktet.

Oftast använder jag inte rakkräm utan tvål från Dr Harris eller, dock rätt sällan, från Tabac. Jag laddar den lagom blöta borsten med tvål och bygger även i dessa fall löddret i ansiktet.

Beroende på tid och humör rakar jag två eller tre "pass". Antingen blir det ner - upp eller så blir det ner - snett ner - upp.

När jag är färdig sköljer jag av ansiktet med varmt vatten och utan att torka av det gnider jag ett alunblock över hela det område jag har rakat, alltså inte bara vid eventuella skärsår.

Nu är det dags att skölja ur borste och hyvel och allmänt städa av.

När jag har fått i ordning i badrummet sköljer jag ansiktet med vatten och "duttar" med en handduk bort så mycket av vattnet att det inte droppar från ansiktet. Därefter applicerar jag Proraso Liquid After Shave Balm(Cream?).

Någon gång då och då använder jag min Semogue 1305 och ibland får jag ett infall och köper en burk rakkräm från Taylor of Old Bond Street men i regel ser min rutin ut som beskriven ovan.

Slut. Frågor?
Citera
2013-11-22, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felix.Krull
Tittade igenom den här gamla favorittråden och den verkar ju leva och må bra. Många verkar ha en faiblesse för att köpa mängder av olika rakprodukter och även om prylar alltid är kul är jag glad att jag inte har hamnat där. Jag känner att jag har de, iofs kvaltitets-, produkter jag behöver och mitt kit har s a s satt sig.

Efter ett antal år i det här träsket är min rutin som följer, och detta är i nio fall av tio direkt efter en dusch:

Börjar med att applicera Proraso Pre/Post i ansiktet.

Kittar iordning, d v s lägger borsten, en Duke #3 från Simpson's, i blöt i relativt varmt vatten, häller lite vatten på den tvål jag ska använda, byter blad i min Merkur 34C om det behövs o s v.

Om jag ska använda någon annan tvål än Proraso sköljer jag bort pre-shaven. Ska jag använda rakkräm från Proraso struntar jag i att skölja bort pre-shaven.

På sommaren brukar jag använda Prorasos gröna rakkräm på tub. Med den tar jag en liten klick på borsten och bygger löddrer i ansiktet.

Oftast använder jag inte rakkräm utan tvål från Dr Harris eller, dock rätt sällan, från Tabac. Jag laddar den lagom blöta borsten med tvål och bygger även i dessa fall löddret i ansiktet.

Beroende på tid och humör rakar jag två eller tre "pass". Antingen blir det ner - upp eller så blir det ner - snett ner - upp.

När jag är färdig sköljer jag av ansiktet med varmt vatten och utan att torka av det gnider jag ett alunblock över hela det område jag har rakat, alltså inte bara vid eventuella skärsår.

Nu är det dags att skölja ur borste och hyvel och allmänt städa av.

När jag har fått i ordning i badrummet sköljer jag ansiktet med vatten och "duttar" med en handduk bort så mycket av vattnet att det inte droppar från ansiktet. Därefter applicerar jag Proraso Liquid After Shave Balm(Cream?).

Någon gång då och då använder jag min Semogue 1305 och ibland får jag ett infall och köper en burk rakkräm från Taylor of Old Bond Street men i regel ser min rutin ut som beskriven ovan.

Slut. Frågor?
Har du någon skön barberare i Göteborg som du skulle rekkomendera?
Citera
2013-11-24, 11:39
Medlem
Felix.Krulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jstrom

Tyvärr inte. Har ingen koll på barberare över huvud taget.
Citera
2013-11-25, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simcon
text

Kan berätta att det blev beställning idag. Hela setet gick på en tusing. Mycket proraso!

Citera
2013-11-25, 22:39
Medlem
raketpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jstrom
Helt klart Sharper of Sweden Barbershop!
Prinsgatan 6
413 05 Göteborg

031 – 24 05 06

http://sharperbarbershop.se/

Personligen kan jag rekommendera Homan och Johan.
Citera
2013-11-26, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raketpaj
Helt klart Sharper of Sweden Barbershop!
Prinsgatan 6
413 05 Göteborg

031 – 24 05 06

http://sharperbarbershop.se/

Personligen kan jag rekommendera Homan och Johan.

Någon som har något liknande i stockholm?
Citera
2013-11-26, 01:00
Medlem
Jag hittade idag en text där det skrevs om rakning med kallt vatten, tvärt emot vad som förespråkas här i tråden. Mycket intressant, och ska definitivt testas vid nästa rakning.

Någon här i tråden som har erfarenhet av rakning med kallt vatten?

http://www.artofmanliness.com/2010/0...water-shaving/
Citera
2013-11-26, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meinl
Jag hittade idag en text där det skrevs om rakning med kallt vatten, tvärt emot vad som förespråkas här i tråden. Mycket intressant, och ska definitivt testas vid nästa rakning.

Någon här i tråden som har erfarenhet av rakning med kallt vatten?

http://www.artofmanliness.com/2010/0...water-shaving/

Visst, det fungerar, tycker dock personligen inte att det är så behagligt som med varmt vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in