2019-03-13, 13:02
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ok, jttebra inkomst. Lycka till med det.
Frstr jag dig rtt s har du en miljon och ska allts spara in ca 8 miljoner p 7 r fr att kunna bekosta en stort hus , sommarstuga och 4-5 miljoner att leva p (15kkr per mnad).

Hur tnker du att du behver spara 60 000 netto per mnad (fr.o.m idag)fr att kunna spara till 8 miljoner p 7 r med en effektiv rnta p 8%? Det r betydligt mer n vad du tror du kommer att kunna spara vid ett fullt utvecklat AB.

Sedan fr du nog rkna med att driften p huset och sommarstugan kommer att hamna p 15kkr per mnad(troligen mer med inflationens hjlp). D blir du tvingad att jobba om du ska verleva s sluta jobba helt efter 7 r kan du nog glmma.

Vill inte vara negativ men knner att jag behver ifrgastta hur du tnker.

EDIT: Fick redigera ner mina siffror lite.

Nja, visst jag var kanske inte vertydlig men knner nd att du nstan mste ha frskt misstolkat mig nu.

Jag sa ju att jag antagligen kommer lna, s att spara ihop 3-4miljoner fr det r ju inte aktuellt. Dessutom har jag sambo s nr det vl blir dags s kommer ju jag bara st fr halva boendekostnaden.

Sommarstugan kommer knappt kosta ngot idrift. Dr vi kollar r det precis p grnsen att det finns el indraget. Absolut ingen sophmtning/avlopp/andra lyxigheter.

15kkr skulle tcka bde mitt leverne och min boende kostnad(er) var tanken. Men d kanske ingen bauta villa. Bautavillan finns vl bara i tankarna eftersom jag trivs och antagligen inte vill sluta vid 35. Hade jag inte trivits hade jag kunnat sluta men bott lite mindre. Vrt att nmna igen att jag har som sagt sambo, och siffrorna r vad jag behver tillfra till hushllet.

Hus r som sagt det nda jag knner dr jag r pengabegrnsad.
Citera
2019-03-13, 13:17
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Nja, visst jag var kanske inte vertydlig men knner nd att du nstan mste ha frskt misstolkat mig nu.

Jag sa ju att jag antagligen kommer lna, s att spara ihop 3-4miljoner fr det r ju inte aktuellt. Dessutom har jag sambo s nr det vl blir dags s kommer ju jag bara st fr halva boendekostnaden.

Sommarstugan kommer knappt kosta ngot idrift. Dr vi kollar r det precis p grnsen att det finns el indraget. Absolut ingen sophmtning/avlopp/andra lyxigheter.

15kkr skulle tcka bde mitt leverne och min boende kostnad(er) var tanken. Men d kanske ingen bauta villa. Bautavillan finns vl bara i tankarna eftersom jag trivs och antagligen inte vill sluta vid 35. Hade jag inte trivits hade jag kunnat sluta men bott lite mindre. Vrt att nmna igen att jag har som sagt sambo, och siffrorna r vad jag behver tillfra till hushllet.

Hus r som sagt det nda jag knner dr jag r pengabegrnsad.
Nejd, jag frsker inte misstolka dig utan tolkar det jag lser. r du inte tydlig nog s r det inte helt skert att det tolkas rtt.

Bara fr att du lnar s blir ju inte kostnaden fr det stora huset billigare, snarare tvrtom.

Ok, skriver du sommarstuga s tror jag att det r en normal sommarstuga. Som du beskriver det nu s r det knappast det. D kan du lika grna skriva tltplats. En normal sommarstuga kostar ca 60 000 per r i drift.

Ska din sambo fortstta frvrvsarbeta eller ska hon ocks spara ihop miljonbelopp?

Det r nd faktorer som spelar roll och jag undrar i vldigt mnga fall hur man rknar egentligen. Som Celeno skriver s frstr jag att man kan spara ihop ngra miljoner p ett antal r men med en SWR p (3-4%) s kan det helt omjligt bli srskilt spnnande. Att leva med en dagspeng p 100kr efter en billig boendekostnad som ska tcka allt annat kan inte vara roligt stillvida man inte gjort en total mental omstllning.
Citera
2019-03-13, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Hur fr du det till det?

Eller tja, jag lever dag fr dag, varje dag. Just nu sitter jag p bussen upp mot bergen fr att vandra. Lite smkyligt s hr tidigt, ven hr.

Hur lever du sjlv?

Vad var pongen med ditt inlgg? Att din mening med livet r Netflix utan chill?

Ser ingen mening med det.

Lever ett liv dr inte ens basutgifterna r under 15k men r inte intresserad av en kukmtartvling.

Har kostnader som r vrt arbetet och netflix finns inte i mitt liv ens.
Citera
2019-03-13, 13:56
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Nejd, jag frsker inte misstolka dig utan tolkar det jag lser. r du inte tydlig nog s r det inte helt skert att det tolkas rtt.

Bara fr att du lnar s blir ju inte kostnaden fr det stora huset billigare, snarare tvrtom.

Ok, skriver du sommarstuga s tror jag att det r en normal sommarstuga. Som du beskriver det nu s r det knappast det. D kan du lika grna skriva tltplats. En normal sommarstuga kostar ca 60 000 per r i drift.

Ska din sambo fortstta frvrvsarbeta eller ska hon ocks spara ihop miljonbelopp?

Det r nd faktorer som spelar roll och jag undrar i vldigt mnga fall hur man rknar egentligen. Som Celeno skriver s frstr jag att man kan spara ihop ngra miljoner p ett antal r men med en SWR p (3-4%) s kan det helt omjligt bli srskilt spnnande. Att leva med en dagspeng p 100kr efter en billig boendekostnad som ska tcka allt annat kan inte vara roligt stillvida man inte gjort en total mental omstllning.

Jo, men som jag sparar s har jag ju som sagt 5mille nr jag r 35. Men om man som jag r lite inne p fortstter, om n reducerat s r ju inte 8mille vid 40 ngon superoptimisrisk rkning. Jag hoppas att ven du ser utrymme fr hus p samma stt som jag ser d. Kan lgga till att med bautahus s tnker jag kanske 150kvm.

Men om jag trttnar vid 35 s har jag svrt att tro att 15kkr/mn inte skulle rcka fr mig (inga bautahus nu). Med 10kkr/mnad boendekostnad s har jag 10kkr/mn kvar till allting annat, det r mer n jag spenderar idag.

Sambon sparar p bra hon ocks, men tjnar en mer normal ln jmnfrt med mig. Hon siktar p 10kkr/mn men blir i praktiken kanske 7-8. Hon vet mina ider och tankar, i brjan reagerade hon som dom flesta andra "jaha.. Det lter ju bra men det r antagligen inte sant men jag orkar inte rkna sjlv eller lsa p mer s jag uttrycker min skepticism och byter mne".

Men p senare r nr hon stt att jag verpresterat alla berkningar s tror jag att hon accepterat det som ett alternativ p riktigt. Men det kanske finns ett stadium dr jag egentligen lever p portfljen medans hon jobbar. Tekniskt stt kommer jag vl typ ta 3r och typ utveckla ett dataspel inom fretaget d, eller ngot annat jag vill gra. Utan krav p att faktiskt behva prestera eller vara orolig om det inte gr vgen.

Det r inte s att jag ska sitta hemma och surfa Flashback om dagarna medans hon jobbar. Det tror jag inte hon hade uppskattat .

Realistiskt kommer jag nog betala fr hennes leverne ocks vid ngot tillflle down the road om hon inte nr dit sjlv. Ser framfr mig att nr man haft barn och dom flyttat ut s kan jag vilja resa p heltid ett tag. Vi har ven pratat om att vi skulle kunna kpa/ppna resturang eller liknande. Men d kommer vi in i ren dr kapitalet har vxt till sig ngot decennium.
Citera
2019-03-13, 14:13
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Jo, men som jag sparar s har jag ju som sagt 5mille nr jag r 35. Men om man som jag r lite inne p fortstter, om n reducerat s r ju inte 8mille vid 40 ngon superoptimisrisk rkning. Jag hoppas att ven du ser utrymme fr hus p samma stt som jag ser d. Kan lgga till att med bautahus s tnker jag kanske 150kvm.

Men om jag trttnar vid 35 s har jag svrt att tro att 15kkr/mn inte skulle rcka fr mig (inga bautahus nu). Med 10kkr/mnad boendekostnad s har jag 10kkr/mn kvar till allting annat, det r mer n jag spenderar idag.

Sambon sparar p bra hon ocks, men tjnar en mer normal ln jmnfrt med mig. Hon siktar p 10kkr/mn men blir i praktiken kanske 7-8. Hon vet mina ider och tankar, i brjan reagerade hon som dom flesta andra "jaha.. Det lter ju bra men det r antagligen inte sant men jag orkar inte rkna sjlv eller lsa p mer s jag uttrycker min skepticism och byter mne".

Men p senare r nr hon stt att jag verpresterat alla berkningar s tror jag att hon accepterat det som ett alternativ p riktigt. Men det kanske finns ett stadium dr jag egentligen lever p portfljen medans hon jobbar. Tekniskt stt kommer jag vl typ ta 3r och typ utveckla ett dataspel inom fretaget d, eller ngot annat jag vill gra. Utan krav p att faktiskt behva prestera eller vara orolig om det inte gr vgen.

Det r inte s att jag ska sitta hemma och surfa Flashback om dagarna medans hon jobbar. Det tror jag inte hon hade uppskattat .

Realistiskt kommer jag nog betala fr hennes leverne ocks vid ngot tillflle down the road om hon inte nr dit sjlv. Ser framfr mig att nr man haft barn och dom flyttat ut s kan jag vilja resa p heltid ett tag. Vi har ven pratat om att vi skulle kunna kpa/ppna resturang eller liknande. Men d kommer vi in i ren dr kapitalet har vxt till sig ngot decennium.
Jag mste frst sga att det r jttebra att du har planer. Jag frsker inte skjuta dig i sank p ngot vis utan som sagt bara nyfiken p hur du tnker och rknar.

Ok, 150m r inget bautahus.. Det r en normalstol villa.

Ett bautahus tror jag de flesta tolkar som >300m. D rcker inga 10kkr i boendekostnader som jag trodde frst.

Fr att du under 5 r ska ka din frmgenhet frn 5 till 8 miljoner s behver du vid 8% rnta spara 15 000 per mnad. Det r en del pengar men det kanske du fixar trots att du jobbar mindre.

Men slnger du in barn i ekvationen s vete katten om dina tankar r realistiska. Barn kostar en hel del om du inte vill att de ska vxa upp i sopsckar. Tnk ocks p minskade inkomster under tiden barnen r sm.

Men fortstt spara du. Oavsett s r det aldrig fel.
Citera
2019-03-13, 14:24
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Jag mste frst sga att det r jttebra att du har planer. Jag frsker inte skjuta dig i sank p ngot vis utan som sagt bara nyfiken p hur du tnker och rknar.

Ok, 150m r inget bautahus.. Det r en normalstol villa.

Ett bautahus tror jag de flesta tolkar som >300m. D rcker inga 10kkr i boendekostnader som jag trodde frst.

Fr att du under 5 r ska ka din frmgenhet frn 5 till 8 miljoner s behver du vid 8% rnta spara 15 000 per mnad. Det r en del pengar men det kanske du fixar trots att du jobbar mindre.

Men slnger du in barn i ekvationen s vete katten om dina tankar r realistiska. Barn kostar en hel del om du inte vill att de ska vxa upp i sopsckar. Tnk ocks p minskade inkomster under tiden barnen r sm.

Men fortstt spara du. Oavsett s r det aldrig fel.

Jo, bautahus och sommarstuga tolkas vl ofta som lite mer n vad jag menade. Det fr jag lov att erknna.

Hller med om att barn kan f mina berkningar ur balans ngot. Det r vl svrt att frestlla sig hur det kommer bli exakt. Men det finns gott om fire som klarar sig galant med barn utan att omkostnaderna drar ivg s skulle det behvas s gr det nog det ocks.

Som du kanske mrker s vet jag inte riktigt sjlv vad jag vill gra om 10r. S mnga olika alternativ i huvudet samtidigt, men slnge jag fortstter som jag gr s har jag tminstnde mjlighet att ta dom valen nr jag vet bttre vad jag vill.
Citera
2019-03-13, 15:14
Medlem
lol lycka till att frska nolltaxera i sverige. Efter ett par r s kommer ni bli tvungna att betala ngon hittepskatt.

I sverige ska du antingen jobba och betala hlften av allt du har till staten eller springa runt i det marknadspolitiska hamsterhjulet, dvs jobba nstintill gratis med jobb inom din kommun som ingen annan vill ha.
Citera
2019-03-13, 15:39
Medlem
luddesbros avatar
Citat:
Fast nu handlade denna trden om fr- och nackdelar med FIRE.

D FIRE har en tendens att glorifieras vldigt mycket s mste det finnas en motpol. Det kan ju vara s att de som har hemsidor som de tjnar stora pengar p att p att skriva frdelar med FIRE har en egen vinning p att just glorifiera det.

Men verkligheten r att trots att man sparat (gnetat?) ihop mycket pengar under en (lng?) tid med vanligt arbete s blir livet under existensminimum kanske inte s extremt festligt i lnga loppet.

Full respekt till de som hittat lycka i det men de mste ocks tla att bli ifrgasatta. Tl de inte det s kanske livet inte r s lyckligt nd.
Huvudet p spiken. Mer eller mindre alla strsslar med annonser och affiliatelnkar.
Citera
2019-03-13, 18:28
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luddesbro
Huvudet p spiken. Mer eller mindre alla strsslar med annonser och affiliatelnkar.

Hller inte med alls. Om ngon har gjort ett medveten val av ml och strategier fr sitt liv. Varfr ska du ifrgastta det? Med vilken rtt gr du det?

// CC
Citera
2019-03-13, 20:16
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
...Dessutom s tappar man i energi och kraven blir strre. Man vill ha stor plats, fler bekvmligheter och bryr sig inte lika mycket om att dricka drinkar i Thailand.

Familjeliv r eget val, storlek och placering av huset r eget val och samma sak ven med resten av livet. Just den sista biten visar p hur de flesta missfrstr FIRE: du kan ta drinkar betydligt billigare hemma eller ngon annanstans medan Thailand kan beskas fr mindre peng om tiden spenderas p boxningsgymmet, buddhistkloster eller dykcentral. Kanske dr du ven spenderar tid med att gra ngon aktivitet som snker dina levnadskostnader. D gller det frsts att din partner r med p det och att din unge kan verleva i frhllanden som resten av vrlden lever i. Tanken r ju att granska sig sjlv, sina aktiviteter, sina planer och drmmar fr att se vad du verkligen vill och hur du kan uppn det genom att skra bort allt det ondiga.

Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Hller inte med alls. Om ngon har gjort ett medveten val av ml och strategier fr sitt liv. Varfr ska du ifrgastta det? Med vilken rtt gr du det?

// CC

Detta r forum, s hr behver ingen ha ngra rttigheter fr att lgga sig i hur andra lever. Samma sak med offentliga personer, speciellt de som fresprkar en livsstil som ngon uppfattar som "inkorrekt" eller "hypokritisk". Det senare kan ibland uppfattas om FIRE fresprkare som samtidigt driver sidor som sljer reklam, information, bcker och frelsningar. Kan upplevas lite som alla Get-Rich frelsare som pratar vacker om sina metoder och tankemnster men sen ser man att det r just material till andra som vill bli rika som de tjnar sina pengar p.

Samtidigt brukar de flesta FIRE och Get-Rich frelsare och fresprkare ppeka att man ska ha flera inkomstkllor, s man br inte blir s frvnad nr ngon tjnar pengar p det de r bra p... d det r lttare att fortstta vara bra p ngot man faktiskt r sjlv intresserad av.
Citera
2019-03-13, 20:27
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Familjeliv r eget val, storlek och placering av huset r eget val och samma sak ven med resten av livet. Just den sista biten visar p hur de flesta missfrstr FIRE: du kan ta drinkar betydligt billigare hemma eller ngon annanstans medan Thailand kan beskas fr mindre peng om tiden spenderas p boxningsgymmet, buddhistkloster eller dykcentral. Kanske dr du ven spenderar tid med att gra ngon aktivitet som snker dina levnadskostnader. D gller det frsts att din partner r med p det och att din unge kan verleva i frhllanden som resten av vrlden lever i. Tanken r ju att granska sig sjlv, sina aktiviteter, sina planer och drmmar fr att se vad du verkligen vill och hur du kan uppn det genom att skra bort allt det ondiga.

Detta r forum, s hr behver ingen ha ngra rttigheter fr att lgga sig i hur andra lever. Samma sak med offentliga personer, speciellt de som fresprkar en livsstil som ngon uppfattar som "inkorrekt" eller "hypokritisk". Det senare kan ibland uppfattas om FIRE fresprkare som samtidigt driver sidor som sljer reklam, information, bcker och frelsningar. Kan upplevas lite som alla Get-Rich frelsare som pratar vacker om sina metoder och tankemnster men sen ser man att det r just material till andra som vill bli rika som de tjnar sina pengar p.

Samtidigt brukar de flesta FIRE och Get-Rich frelsare och fresprkare ppeka att man ska ha flera inkomstkllor, s man br inte blir s frvnad nr ngon tjnar pengar p det de r bra p... d det r lttare att fortstta vara bra p ngot man faktiskt r sjlv intresserad av.
Jag anvnde drink som en symbol fr det ungdomliga, inte det ohlsosamma eller dyra. Det r ocks en grej som knns vldigt FIRE, alltid verdriva sin disciplin och nyttighet. Jag lter verdrivet kritisk, men jag tror att det kan vara svrt att hlla p det ungdomliga,billiga och disciplinerade ver 20-30 rs tid. Ja det r ett val men d fr man nstan avsga sig barn. En unge kan inte verleva med fattiga thailndska barn i en kommunal skola. Det r en stor skillnad p vad man prioriterar nr man r 25 r och nr man r 45 r. Men allt r ju beroende av hur mycket pengar man har sparat. Sjlva iden att inte lneslava fr Lfven och Lf r sklart extremt vettig. Dessutom att lgga sin tid p vettigare saker n att vnda papper p ett kontor. Jag tror det r lite som nr man ska samla ved
" nr du tror att du har samlat tillrckligt s ska du samla lika mycket till". S kan man leva p 20 000 kronor i mnaden vid 30 rs lder s behver man 40 000 nr man r 50 r gammal.
Senast redigerad av sebastian_ 2019-03-13 kl. 20:32.
Citera
2019-03-13, 20:46
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jag anvnde drink som en symbol fr det ungdomliga, inte det ohlsosamma eller dyra. Det r ocks en grej som knns vldigt FIRE, alltid verdriva sin disciplin och nyttighet. Jag lter verdrivet kritisk, men jag tror att det kan vara svrt att hlla p det ungdomliga,billiga och disciplinerade ver 20-30 rs tid. Ja det r ett val men d fr man nstan avsga sig barn. En unge kan inte verleva med fattiga thailndska barn i en kommunal skola. Det r en stor skillnad p vad man prioriterar nr man r 25 r och nr man r 45 r.

Sjlv anvnde jag din liknelse som exempel p det ondiga och ogenomtnkta men jag hller med dig att just ungdomlighet verkar vara en stor del av FIRE, eller tminstone dess fregngare med frugal living, digital nomad och liknande minimalistiska livsstilar fr 30-isch webbdesigner slash blogger slash hobbyfotografer som skulle leva billigt och resa vrlden runt. Kan vara bra som en tillfllig motreaktion till att teknologer frvntas spendera 200% av sin tid p jobbet fr att samla massa pengar. Men som lngsiktigt levnadsstt verkar de flesta trttna p det mot just 40 rs lder.

Sen har vl mr money mustache och ngra andra barn, minns ngon som just reste runt hela vrlden med sin familj genom FIRE. Frmodligen var ungen p bttre skolor n just den fattigaste kommunala skolan i Thailand men samtidigt skerligen inte heller de dyraste "all-inclusive" alternativ som verkar finnas fr frldrar p lngsemester. Min tanke var snarare att man kan hitta bttre lsningar om man vill, och det r just denna lsningsletande som utgr en av grunderna fr FIRE.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in