2019-03-14, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skalex
S kan det mycket vl vara. Jag kan sjlv kritisera ngon som lever "frn ln till ln", OM personen i frga gr det utan ngon eftertanke. Skulle dock aldrig kritisera ngon som har tagit ett aktivt beslut om att "det r s hr jag vill leva mitt liv", vilket ekonomiskt upplgg man n vljer att ha. Drfr blir det i mina gon konstigt att kritisera FIRE-personer, vilka uppenbarligen har gjort medvetna val om hur de vill leva.

Lever man ln till ln lper man ju stor risk att en dag bli en stor belastning p sin omgivning. I vissa riktigt tragiska fall kan det ven leda till snyftartiklar i Aftonbladet om hur fattig man r...

De som efterstrvar FIRE r ju aldrig till belastning, tvrtom! S nog fan r den ena kategorin betydligt bttre n den andra...
Citera
2019-03-14, 12:02
Medlem
D r nog problemet att du gjort antagandet att FIRE handlar om ett fixt belopp p 4mkr som ngon slags standardbelopp.

1. Definiera vilket liv du vill leva, och lista ut vad det kostar.
2. Om det livet inte inbegriper lnearbete, skapa en frmgenhet s att du kan tcka det med 4%

Steg 1 skiljer sig enormt mellan olika mnniskor och livssituationer. Fr de allra flesta blir siffran i 1 fr hg fr att kunna lsa 2, eller s inbegriper steg 1 lnearbete s 2 blir redundant.

Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag har antagit att FIRE, eftersom beloppet r s lgt som under 4mkr, r optimerad s att du berknas ha 0 kronor kvar p kontot nr du fyller medellivs-lngd och frvntas d, t.ex 82.4 r man i Sverige, 84 r kvinna (dvs kvinnor mste spara mer). Vad som hnder om du blir 95 r istllet r upp till FIRE-rknarna att visa. Inte s kul om pengarna r slut vid 82.4 och du fr leva p fattig-pension.
Citera
2019-03-14, 12:14
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Bostadsbubblan i Stockholm pyser lite just nu, det var smre att kpa frra ret men sannolikt bttre att kpa nsta r. S om man har "bostad" som FIRE-investering br man frska tajma in ngon slags bottenpris fr bsta utvxling. Tyvrr r det omjligt, jag trodde oavbrutet p sjunkande priser 2005-2015 men det gick i princip bara upp. Anledningen r ett stort antal faktorer som var omjliga att frutse t.ex noll-rnta, borttagen fastighetsskatt, extrem inflyttning till Sverige, fr f byggda bostder m.m. S p kort sikt kan man frlora. Men p 20-rs sikt eller mer r investeringen given: bostad frst sedan aktier.

Jag har antagit att FIRE, eftersom beloppet r s lgt som under 4mkr, r optimerad s att du berknas ha 0 kronor kvar p kontot nr du fyller medellivs-lngd och frvntas d, t.ex 82.4 r man i Sverige, 84 r kvinna (dvs kvinnor mste spara mer). Vad som hnder om du blir 95 r istllet r upp till FIRE-rknarna att visa. Inte s kul om pengarna r slut vid 82.4 och du fr leva p fattig-pension.

Jag har inte lst hela trden, men staten spelar en ganska stor roll i kalkylen. I Japan eller Schweiz har man nstan ingen pension man mste spara sjlv. I Sverige gller motsatsen, nstan alla fr nstan samma pension och bidrag oavsett hur mycket man jobbat. S svenskar klarar sig med ett betydligt lgre FIRE-belopp n en japan.

Nej, du frstr inte riktigt fortfarande, IMHO. Kreditexpansionen med FRB r en "engngshndelse", och vi mste krascha innan vi kan se fler reala vrdekningar p bostder. Inflationen kan absolut hja de nominella priserna, men inget tillgngsslag - inte ens bostder - kan uthlligt ka mer n produktivitetskningen / den reala ekonomin.

Pension r en annan sak som r lite av en engngshndelse. Det r en ny freteelse, och ocks ett pyramidspel. Den bygger p inbetalningar frn de som fortfarande jobbar, fr att du ska f ut pension. De feta ATP-pensionerna lnade av framtiden, och det fungerade nr Sveriges produktivitet kade. Sveriges produktivitet tokrasar idag, fr att landet fylls med lgproduktiva.

Observera att jag skriver om produktivitet, och inte om BNP. BNP r en fantasisiffra.

Ngot som motsvarar dagens fattigpension r i sammanhanget ngot att hoppas p att det kommer finnas kvar i framtiden - eftersom existensminimum r vad mnga FIRE-entusiaster i sjlva verket siktar mot. Fr den som har kontroll ver sina kostnader s r ett "existensminimum" som man sjlv frfogar ver bra med pengar. S lnge som man inte r sjuklig, och framtiden innebr tandlkar-, lkar- och medicinkostnader som man inte lngre har mjlighet att tcka.
Citera
2019-03-14, 12:14
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Markowitz
D r nog problemet att du gjort antagandet att FIRE handlar om ett fixt belopp p 4mkr som ngon slags standardbelopp.

1. Definiera vilket liv du vill leva, och lista ut vad det kostar.
2. Om det livet inte inbegriper lnearbete, skapa en frmgenhet s att du kan tcka det med 4%

Steg 1 skiljer sig enormt mellan olika mnniskor och livssituationer. Fr de allra flesta blir siffran i 1 fr hg fr att kunna lsa 2, eller s inbegriper steg 1 lnearbete s 2 blir redundant.
Jag borde lsa mer i trden kanske. Det du beskriver gr att levnadslder inte r en faktor, du kan bli 125 r och fr ut samma belopp varje r. Men nr du dr finns ett majesttiskt belopp p ditt konto. Som snljp hade jag gjort FIRE-berkningen med slutresultatet 0 kr p kontot nr jag berknas d med t.ex 90% sannolikhet. I s fall kan jag hfta att FIRE-beloppet kan nstan halveras, eller att man inte behver rkna p s hg rntabilitet som 4% efter skatt. I s fall tror jag en FIRE-plan r mjlig fr betydligt fler svenskar.
Citera
2019-03-14, 12:20
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Nej, du frstr inte riktigt fortfarande, IMHO. Kreditexpansionen med FRB r en "engngshndelse", och vi mste krascha innan vi kan se fler reala vrdekningar p bostder. Inflationen kan absolut hja de nominella priserna, men inget tillgngsslag - inte ens bostder - kan uthlligt ka mer n produktivitetskningen / den reala ekonomin.
I "bostder" ingr iofs ocks "mark". Mark kan inte produceras och r en ndlig resurs. Om antalet mnniskor i Sverige frdubblas s mste de halvera sin markanvndning, man kan d spekulera i stark kning av markpriset.

Finns massor med grafer p ntet. hr ett exempel p inflationsjusterade fastighetspriser och reallner 1967-2007. Kurvan stiger naturligtvis extremt 2008-2018, synd de ren inte finns med. Men nog har bostder stigit mer n inflation och reallnekningar de senaste 50 ren.
http://4.bp.blogspot.com/-c0dxC6dzAj...2011k2prel.gif
Citera
2019-03-14, 12:46
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Jag har inte lst hela trden, men staten spelar en ganska stor roll i kalkylen. I Japan eller Schweiz har man nstan ingen pension man mste spara sjlv. I Sverige gller motsatsen, nstan alla fr nstan samma pension och bidrag oavsett hur mycket man jobbat. S svenskar klarar sig med ett betydligt lgre FIRE-belopp n en japan.
Njae, s r det vl inte.I Sverige s kan du ha en allmn pension frn 8000 (garantipension) till maximerad allmn pension som ligger p 21 000(2017), sedan tillkommer ven tjnstepensionen och privat pension om du har sdana.

Enligt min prognos s kommer jag ha ca 48 000 i mnaden nr jag gr i pension om ca 20 r(65 rs lder). Men vad det betyder i framtidens penningvrde vet jag inte.

Men visst, ngon som lever enligt FIRE kommer inte ha jobbat ett helt arbetsliv och kommer givetvis inte att f s hg pension. Minst garantipension d fr den fr alla oavsett hur mycket kapital man har.
Citera
2019-03-14, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Inget alls. Klart det r jttebra att ha 2-6 miljoner sparade eller vad man nu har fr ml. Det r bara det att FIRE innebr att man aldrig mer ska jobba. Vad jag vnder mig emot r att man kommer fullflja det nr kraven och kostnaderna kar. Jag skrev tidigare att ens fire-avkastning borde vara s man kan terinvestera 20%. Det var frmodligen fr lgt. Har man s man kan leva p 50% och terinvestera 50% s r det absolut genomfrbart. Sg 5 miljoner och att man lever p 4% av dem och terinvestera 4%. D har man 10 miljoner efter 20 r. Det r vad jag tror kommer att krvas i 50 rs ldern.

Det r dr du missuppfattat, FIRE innebr inte alls att man aldrig mer ska jobba, det innebr att man blir ekonomiskt oberoende s man kan sluta p sitt jobb man hatar, och brja gra/jobba med det man lskar.

Inte mnga FIRE mnniskor som tnker att dom ska ligga p soffan hela resten av livet s fort dom r fria, nej, dom gr det fr att kunna hlla p med det dom brinner fr, vilket fr mnga betyder att man brjar jobba med nt man tycker om, vare sig det r eget fretagande eller what ever.

Inte mnga FIRE som aldrig mer lr tjna pengar mer under livets gng
Citera
2019-03-14, 18:23
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Njae, s r det vl inte.I Sverige s kan du ha en allmn pension frn 8000 (garantipension) till maximerad allmn pension som ligger p 21 000(2017), sedan tillkommer ven tjnstepensionen och privat pension om du har sdana.

Enligt min prognos s kommer jag ha ca 48 000 i mnaden nr jag gr i pension om ca 20 r(65 rs lder). Men vad det betyder i framtidens penningvrde vet jag inte.

Men visst, ngon som lever enligt FIRE kommer inte ha jobbat ett helt arbetsliv och kommer givetvis inte att f s hg pension. Minst garantipension d fr den fr alla oavsett hur mycket kapital man har.
Jo, det r ocks en betydande post i en FIRE-kalkyl, att om du inte jobbar i Sverige s fr du lgre pension. Srskilt ren mellan 50-65 brukar man tjna som mest.

andra sidan har jag av egen erfarenhet sett att de som har ganska hg pension i praktiken lever p samma niv som fattig-pensionrerna. Den gruppen har extrema bidrag t.ex bostadsbidrag uppt 6000 kr eller liknande. Tjnstepensionen tas ofta ut p 5 r, s d har man bara mycket mellan 66-70, osv. Sjlv rknar jag med noll i pension, allt ver det r lyx fr mig. Jag har betalt av mitt boende och bor gratis resten av mitt liv, den bsta pensionsfrskringen, slr bde atp och tjnstepension.
Senast redigerad av Paris24 2019-03-14 kl. 18:26.
Citera
2019-03-14, 19:28
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
I "bostder" ingr iofs ocks "mark". Mark kan inte produceras och r en ndlig resurs. Om antalet mnniskor i Sverige frdubblas s mste de halvera sin markanvndning, man kan d spekulera i stark kning av markpriset.

Finns massor med grafer p ntet. hr ett exempel p inflationsjusterade fastighetspriser och reallner 1967-2007. Kurvan stiger naturligtvis extremt 2008-2018, synd de ren inte finns med. Men nog har bostder stigit mer n inflation och reallnekningar de senaste 50 ren.
http://4.bp.blogspot.com/-c0dxC6dzAj...2011k2prel.gif

Men kom med i matchen nu. Jag har redan gtt igenom kreditexpansionen p 80-talet, och sedan berttat att bostadspriserna inte kan stiga realt hur lnge som helst, utan att en sdan kning alltid fr ett vldsamt slut innan bubblan kan starta om igen.

Lser du mina inlgg innan du svarar? Det r oklart vad du argumenterar emot, mer n att du r emot. Och att du lskar bostder som investering.

Citat:
Jag har betalt av mitt boende och bor gratis resten av mitt liv, den bsta pensionsfrskringen, slr bde atp och tjnstepension.

Skattehjande ministrar brukar lovorda fastighetsskatter, eftersom det r det enda du aldrig kan flytta ur landet.
Citera
2019-03-14, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Bra, det var vl lite dit jag ville komma. Av trdstarten att dma kan det tolkas som att man ska utg ifrn vilken ekonomiskt standard "man kan klara av leva p" vilket jag tycker r att brja i fel nde. Din utgngspunkt tycks snarare vara "vid vilken ekonomiskt standard maximerar jag min lyckokvot" och "hur snabbt uppnr jag detta". Det ter sig mer logiskt. Det finns inget egenvrde i att pensionera sig i frtid utan konceptet bygger p att uppn den punkt vid vilken du nyttomaximerar under s kort tid som mjligt. Ungefr vad vi alla vill med vrt sparande.
Detta r egentligen vldigt enkelt att frst. Finn ut hur mycket du behver fr att leva s som du vill leva. Lt sga att summan hamnar p 20k i mnaden och att du idag har 40k i mnaden.. allts sparar du d 20k i mnaden och spendera 20k i mnaden.. s kr du slutar jobba s lever du allts p samma niv som nr du jobbade. Istllet fr att spendera 40 tusen i mnaden i 30 r och leva som en rtta i 30 r s vljer du att leva bra hela livet
Citera
2019-03-14, 20:39
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Detta r egentligen vldigt enkelt att frst. Finn ut hur mycket du behver fr att leva s som du vill leva. Lt sga att summan hamnar p 20k i mnaden och att du idag har 40k i mnaden.. allts sparar du d 20k i mnaden och spendera 20k i mnaden.. s kr du slutar jobba s lever du allts p samma niv som nr du jobbade. Istllet fr att spendera 40 tusen i mnaden i 30 r och leva som en rtta i 30 r s vljer du att leva bra hela livet

Man verlever p 20k dubbla ditt exempel om du ska leva ocks! De flesta frvntar sig mer av sin FIRE n att bara verleva och slippa knega!

Vntar p att Syserror ska styra upp trden!
Citera
2019-03-14, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
En normal sommarstuga kostar ca 60 000 per r i drift.
hh? D r bde min och ven mina frldrar sommarstugor onormala.. fr ngra 60 tusen kommer man ju inte upp i
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in