Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Bostadsbubblan i Stockholm pyser lite just nu, det var smre att kpa frra ret men sannolikt bttre att kpa nsta r. S om man har "bostad" som FIRE-investering br man frska tajma in ngon slags bottenpris fr bsta utvxling. Tyvrr r det omjligt, jag trodde oavbrutet p sjunkande priser 2005-2015 men det gick i princip bara upp. Anledningen r ett stort antal faktorer som var omjliga att frutse t.ex noll-rnta, borttagen fastighetsskatt, extrem inflyttning till Sverige, fr f byggda bostder m.m. S p kort sikt kan man frlora. Men p 20-rs sikt eller mer r investeringen given: bostad frst sedan aktier.
Jag har antagit att FIRE, eftersom beloppet r s lgt som under 4mkr, r optimerad s att du berknas ha 0 kronor kvar p kontot nr du fyller medellivs-lngd och frvntas d, t.ex 82.4 r man i Sverige, 84 r kvinna (dvs kvinnor mste spara mer). Vad som hnder om du blir 95 r istllet r upp till FIRE-rknarna att visa. Inte s kul om pengarna r slut vid 82.4 och du fr leva p fattig-pension.
Jag har inte lst hela trden, men staten spelar en ganska stor roll i kalkylen. I Japan eller Schweiz har man nstan ingen pension man mste spara sjlv. I Sverige gller motsatsen, nstan alla fr nstan samma pension och bidrag oavsett hur mycket man jobbat. S svenskar klarar sig med ett betydligt lgre FIRE-belopp n en japan.
Nej, du frstr inte riktigt fortfarande, IMHO. Kreditexpansionen med FRB r en "engngshndelse", och vi mste krascha innan vi kan se fler
reala vrdekningar p bostder. Inflationen kan absolut hja de
nominella priserna, men inget tillgngsslag - inte ens bostder - kan uthlligt ka mer n produktivitetskningen / den reala ekonomin.
Pension r en annan sak som r lite av en engngshndelse. Det r en ny freteelse, och ocks ett pyramidspel. Den bygger p inbetalningar frn de som fortfarande jobbar, fr att du ska f ut pension. De feta ATP-pensionerna lnade av framtiden, och det fungerade nr Sveriges produktivitet kade. Sveriges produktivitet tokrasar idag, fr att landet fylls med lgproduktiva.
Observera att jag skriver om produktivitet, och inte om BNP. BNP r en fantasisiffra.
Ngot som motsvarar dagens fattigpension r i sammanhanget ngot att
hoppas p att det kommer finnas kvar i framtiden - eftersom existensminimum r vad mnga FIRE-entusiaster i sjlva verket siktar mot. Fr den som har kontroll ver sina kostnader s r ett "existensminimum" som man sjlv frfogar ver bra med pengar. S lnge som man inte r sjuklig, och framtiden innebr tandlkar-, lkar- och medicinkostnader som man inte lngre har mjlighet att tcka.