2019-03-08, 14:53
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vad är det här för kukmätartråd!?

Ena sekunden läser man om hur Sverige är så jävla dåligt och i nästa så ska alla gå i pension vid 40.

En fråga i all välmening till er som ska pensionera er vid 40. Har ni inga barn eller har ni fått räkna bort det?

Nja, folk som är intresserade av att gå tidigt är nog överrepresenterade att klicka sig in ich svara i en tråd som denna.

Barn eller inte spelar ingen större roll och jag antar att alla har räknat med det. Gissar att en sak vi har gemensamt är att vi tycker om att räkna.
Citera
2019-03-08, 15:52
Medlem
Paradisums avatar
Citat:

Ena sekunden läser man om hur Sverige är så jävla dåligt och i nästa så ska alla gå i pension vid 40.

En fråga i all välmening till er som ska pensionera er vid 40. Har ni inga barn eller har ni fått räkna bort det?

Planerar på pension runt 40. Har ett barn och planerar ett till. Sparar 1000 kr i månaden till barnet. Jobbar inom hemtjänst så ett riktigt lågstatus-yrke. Så yrke spelar med andra ord ingen roll. Det är utgifterna man måste ha koll på. Prioriteringar helt enkelt.
Citera
2019-03-08, 16:18
Medlem
Pudersockers avatar
Planerade gå vid 62, vill gå idag egentligen, kroppen värker, men så ska regeringen ändra på när man tidigast kan gå å mycket pengar har jag inte så det lär nog bli 65, men inte en dag längre.
Citera
2019-03-08, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Planerade gå vid 62, vill gå idag egentligen, kroppen värker, men så ska regeringen ändra på när man tidigast kan gå å mycket pengar har jag inte så det lär nog bli 65, men inte en dag längre.

Regeringen kan inte bestämma när vi ska gå i pension. Det är vi själva som väljer när vi vill pensionera oss jag tänkte gå vid 40 i bästa fall och vid 50 i absolut värsta fall
Citera
2019-03-08, 16:29
Medlem
Började planera vid 20 års ålder att från 50 år skulle jag inte göra många knop i arbetslivet. Det höll nästan, men har man dyra hobbies fick det bli lite extra. Men sen var det mycket behagligt och kalkylen håller bättre än väntat med börsens hjälp.
Citera
2019-03-08, 16:31
Medlem
Pudersockers avatar
Jag är inte rik nog att gå tidigare utan hjälp av den allmänna pensionen. Men tro mig vill vill jag nog. Hoppas på keno-vinst, det enda som kan rädda mig.
Citera
2019-03-08, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Jag är inte rik nog att gå tidigare utan hjälp av den allmänna pensionen. Men tro mig vill vill jag nog. Hoppas på keno-vinst, det enda som kan rädda mig.

Det är den inställningen som gör att folk inte kan gå i pension tidigt. Dom sitter och håller tummarna för att staten ska lösa allt åt dom eller kastar sina pengar på lotterier med värdelös ROI. Spela på Keno mellan åldern 20-55år för 200kr/ vecka och du har troligtvis förlorat runt hälften av pengarna du satsat. Vs lägg 200kr på börsen i veckan och du har troligtvis runt 2 millar. Fin liten slant på äldre dar. Tänk då vad ett ambitiöst sparande från tidig ålder hade kunnat göra
Citera
2019-03-08, 17:13
Medlem
Har tänkt gå i pension när jag har fått ihop mellan 1 och 1.5 miljoner dollar i dagens penningvärde. Beror lite på hur mycket marginal och vardagslyx jag känner att jag vill ha i framtiden. Jag borde kunna nå detta när jag är runt 40-45 år om inte börsen går emot mig allt för mycket.
Citera
2019-03-08, 17:16
Medlem
Citat:

Bor inte i Sverige och har inga barn...
Citera
2019-03-08, 17:41
Medlem
Citat:

Har barn och så länge de bor hemma är det ingen större vits att sluta jobba. Det är mycket roligare att jobba än att vara nåt slags hemmafru/man. Om 11 år ska barnen till universitet och jag är 53, då får man väl göra en kalkyl på college-kostnader och förhoppningsvis kunna dra sig tillbaka.
Citera
2019-03-08, 17:43
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradisum
Planerar på pension runt 40. Har ett barn och planerar ett till. Sparar 1000 kr i månaden till barnet. Jobbar inom hemtjänst så ett riktigt lågstatus-yrke. Så yrke spelar med andra ord ingen roll. Det är utgifterna man måste ha koll på. Prioriteringar helt enkelt.
Wow. Lycka till, hörrö.
Citera
2019-03-08, 18:23
Medlem
Eftersom jag är i ITP 1-systemet räknar jag med att jobba åtminstome så länge min arbetsgivare betalar in till den. Antar det förmodligen kommer öka från 65 år till kanske 67-68 i alla fall? Trivs bra på mitt jobb så ser inga problem med det direkt.

Lite avis kan man ju bli på såna som farsan som kunde gå hem då han fyllde 60 med en förmånsbestämd pension. Lite dyrt för arbetsgivaren dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in