Rent ekonomiskt skulle jag utan problem kunna gå i pension vid 60, men förmodligen kommer jag att jobba så länge hälsan är bra och lusten finns kvar.
Inte på heltid, men så mycket som jag trivs med.
Sett till ekonomin skulle jag behöva jobba till 80, med den lönen jag har.
Sett till hälsa och välmående skulle jag gå i pension nu, orkar inte längre (52 år).
Sett till ekonomin skulle jag behöva jobba till 80, med den lönen jag har.
Sett till hälsa och välmående skulle jag gå i pension nu, orkar inte längre (52 år).
Om det känns helt orimligt att jobba nästan 30 år till så är det kanske inte inkomsten/pensionen du ska titta på och planera efter, utan utgifterna?
Jag och min bättre hälft har som målsättning att kunna gå i pension när vi är 55 år. Sedan har vi idag arbeten som vi trivs med och vi kommer säkert fortsätta att arbeta en tid. Vi vill dock ha en möjlighet att bestämma själva och inte tvingas anpassa oss efter (s)tatens nycker.
Vi avsätter numera ca 20,000 kr i månaden till det långsiktiga sparandet och räknar på en avkastning på 7-8% även om vi hoppas på högre.
Nu är jag redan fri och aldrig varit arbetarklass så redan gått i pension så sätt. Men har dock några specifika konton investerar pengar på som kommer lösas ut om 32-33 år något.
Om fortsätter sätta in kapital där 5 år till kommer värdet blivit alla fall över 100 miljoner om 32-33 år där.
Men är liten del av mina Investment konton har för olika investeringar.
Om 22 år då jag är 60 är min plan. Då borde jag ha åtminstone 6 miljoner dollar med dagens sparande och 7% avkastning. Vet inte om jag tror på dessa siffror dock, låter lite för bra för att vara sant. Sedan måste man ju räkna med en betydande inflation. Så 6M USD motsvarar väl kanske 3 M USD vid det laget.
Men när jag väl nått 60 kanske jag fortsätter jobba. Har kollegor som harvar på trots att de närmar sig sjuttio och redan har sitt på det torra. Mycket vill ha mer. Men själv längtar jag till pensionen då jag planerar att lätta ankar och segla runt världen.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!