2019-03-09, 22:57
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Korta svaret: börsen. Dvs någon representativ fond exempelvis som speglar börsens övergripande storlek. I Sverige så är troligen Avanza Zero ett enkelt exempel.

Och ”säker” här syftar på decennier av historisk data. Men horisonten måste vara lång. Under lågkonjukturer kommer din förmögenhet att minska, men historien säger att om du tar ut 4% varje år så kommer det allt inräknat (inflation, skatt etc) ej innebära en minskning av kapitalet över tid.

Skatt är inte medräknat.
Citera
2019-03-09, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Skatt är inte medräknat.

Ok kanske mitt misstag om det ingick i den allmänna definitionen av SWR. Jag har i ett decennium haft mitt sparande i en fondförvaltare som ”garanterar” 5% genomsnittlig tillväxt över en 3 årsperiod, efter skatt och efter deras egna avgifter. Så trodde att skatt ansågs vara inräknat. Plus för dem förra året och den turbulens som var, medan börsen sjönk som en sten lyckades de stå +/- 0.
Citera
2019-03-09, 23:16
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ok kanske mitt misstag om det ingick i den allmänna definitionen av SWR. Jag har i ett decennium haft mitt sparande i en fondförvaltare som ”garanterar” 5% genomsnittlig tillväxt över en 3 årsperiod, efter skatt och efter deras egna avgifter. Så trodde att skatt ansågs vara inräknat. Plus för dem förra året och den turbulens som var, medan börsen sjönk som en sten lyckades de stå +/- 0.

Hmm.. Hur ser deras avgiftssystem ut och vad händer om dom inte klarar 5%?
Citera
2019-03-09, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thumble
Klamra dig inte fast i låglöneyrken då. Sök dig till privat sektor istället. Spara alla kvitton och se vart pengarna tar vägen. Fundera om det du ska till att köpa verkligen är nödvändigt och tillför något värde i ditt liv, eller om du lika gärna kan vara utan.
Mina frågeställningar var generella. Själv har jag så att jag klarar mig. Jag tycker bara inte om orättvisor.
Citera
2019-03-09, 23:19
Medlem
Citat:
Hmm.. Hur ser deras avgiftssystem ut och vad händer om dom inte klarar 5%?

Det tar en viss procent per kvartal. Ingenting händer om de inte klarar det, men under senaste 10 åren har de klarat kravet med god marginal. Jätteskönt att inte behöva tänka på detaljerna; sätter in pengar på deras fond och så ”löser de allt”. Tekniskt sett är det dock inte en fond, de förvaltar mitt egna konto på Nordnet så kan hela tiden se exakt hur allt är fördelat. Under 2018 låg ex de mesta kapitalet utanför börsen för att se noterat stor risk.
Citera
2019-03-09, 23:22
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Det tar en viss procent per kvartal. Ingenting händer om de inte klarar det, men under senaste 10 åren har de klarat kravet med god marginal. Jätteskönt att inte behöva tänka på detaljerna; sätter in pengar på deras fond och så ”löser de allt”. Tekniskt sett är det dock inte en fond, de förvaltar mitt egna konto på Nordnet så kan hela tiden se exakt hur allt är fördelat. Under 2018 låg ex de mesta kapitalet utanför börsen för att se noterat stor risk.

Hur hög procent? Vad är poängen att garantera något om garanten inte betyder något?
Citera
2019-03-09, 23:29
Medlem
Citat:
Hur hög procent? Vad är poängen att garantera något om garanten inte betyder något?

”garantera”. Gillar du inte läget är det bara att lämna. De har fullmakt till mitt Nordnet-konto att göra vad de vill, så länge som jag efter skatt och efter deras avgifter ser en genomsnittlig tillväxt på 5% över en 3-årshorisont. Jag kan när som helst logga in och se exakt hur pengarna är fördelade (eftersom det är mitt egna konto). Ta ut pengar etc. kanske inte är för alla, men jag gillar det värde jag fått, till 0 admin från min sida.
Citera
2019-03-09, 23:59
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:

Hur många kronor har du betalat hittills för denna service?
Citera
2019-03-10, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Hur många kronor har du betalat hittills för denna service?

Min jämförelse, och likaså deras egna, är mot representativa indexfonder som följer börsens tillväxt. Efter deras avgifter ligger jag/vi långt över. Beloppet är ointressant, eftersom det är procenten som man tittar på.

Nischen kallas ”diskret förvaltning”. Vanlig inom private banking. Primära målgruppen är förmögna personer som vill leva på eget kapital med 0 admin. Påstår inte att jag är en av dem, men däremot är jag bekant med sådana som kunde ge mig referens för att de skulle ta sig an mina (i relativa mått) ”kaffepengar”.
Citera
2019-03-10, 00:08
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Skillnaden mellan mäns och kvinnors löner är enorm. Finns ingen chans att en lågavlönad kvinna kan lägga undan 10% av sin lön.

Ehhh? Jo! Du har inte sett lyxfällan möjligtvis?
En skrämmandw inblick i vad för skit lågavlönade lägger pengar på! De lägger i princip minst 10% av lönen på cigg chips energidryck och läsk!

Detta upprepas i princip i varje avsnitt!

Nästan alla lågavlönade skulle kunna spara 10% av sin lön och dessutom få ett sundare liv när de inte längre frossar i cigg chips energidryck och läsk!

Lågavlönade rökande kvinnor har kort belöningshorisont, det är därför de inte sparar 10% av sin lön.
Citera
2019-03-10, 00:11
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Min jämförelse, och likaså deras egna, är mot representativa indexfonder som följer börsens tillväxt. Efter deras avgifter ligger jag/vi långt över. Beloppet är ointressant, eftersom det är procenten som man tittar på.

Nischen kallas ”diskret förvaltning”. Vanlig inom private banking. Primära målgruppen är förmögna personer som vill leva på eget kapital med 0 admin. Påstår inte att jag är en av dem, men däremot är jag bekant med sådana som kunde ge mig referens för att de skulle ta sig an mina (i relativa mått) ”kaffepengar”.

"Diskretionär förvaltning" heter det och de tar gissningsvis 1-1,5% av dina pengar varje år! Det blir en hel del med ränta på ränta effekten efter tjugo år!
Citera
2019-03-10, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
"Diskretionär förvaltning" heter det och de tar gissningsvis 1-1,5% av dina pengar varje år! Det blir en hel del med ränta på ränta effekten efter tjugo år!

Du har rätt (sitter på mobil och skriver lite slarvigt). Men som sagt, eftersom jag netto går plus jämför med att jag använder normala indexfonder och vill lägga 0 admin så ser jag inte det som en nackdel. Någon som vill lägga energi och tid på att investera själva (och är duktig) kommer givetvis prestera bättre. Jag är oavsett nöjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in