2019-03-07, 18:56
Medlem
swagyolo420s avatar
Givet tjänstepension, privat pensionssparande, börsen osv. Vid vilket kapital räknar du med att kunna gå i pension, må vara att du lever på avkastning, har sparat tillräckligt mycket för att leva på sparpengar + pension eller bara känner att det är dags och även vid vilken ålder räknar du med att kunna göra detta ?

Själv hoppas jag kunna kapa iaf 6-7 år fr o m detta år, började sent men kör all in direkt, utöver min pension så sparar jag och sambon 10k efter att ha sett över min och sambons ekonomi. Tror det känns realistiskt då vi inte ens är 30 än och har en sparhorisont på runt 30 år mer eller mindre. Ser mig kunna ta ut pension och leva på avkastning från börsen. Att kapa mer än 7 år idag ser jag bara som en bonus för oss.

När räknar du med att gå i pension ?
Citera
2019-03-07, 19:14
Medlem
note-its avatar
Du lär ha mycket pengar över när du dör. Jag går i pension vid 65 år. På vinst och förlust.
Citera
2019-03-07, 19:28
Medlem
Rammsbergs avatar
Tänkte gå i pension för ett par år sedan när jag var yngre, men nu tänker jag nog jobba ett år eller två till. Att jobba och göra nytta har mer värde än vad många yngre tror. Pengar har jag så det räcker, så det är inte grejen. Jag har heller inget behov av att ha gjort av med pengarna när jag är död. Däremot tänker jag inte tok-snåla när jag blir pensionär.

Hade arbete i sig inte haft ett egenvärde, hade Bill Gates, Steve Jobs, Elon Musk och många, många fler slutat arbeta när de var 30-40 år.

BTW, bra att ni sparar pengar till kommande behov, oavsett om ni går i pension när ni är 50 eller 70. Alltid skönt att ha en sparad slant i ladan.
Senast redigerad av Rammsberg 2019-03-07 kl. 19:30.
Citera
2019-03-07, 19:33
Medlem
När jag har ungefär 25 gånger mina utgifter i sparkapital. Förmodligen runt 45 års ålder om sparandet följer kurvan från de senaste tio åren.
Citera
2019-03-07, 20:24
Medlem
tuffkatts avatar
Alltid svårt att säga på förhand eftersom det beror på hur arbetssituationen ser ut i framtiden. Jag har inget fysiskt jobb så riskerar nog inte att slita ut min kropp. Jag trivs med det jag gör och jobbar gärna så länge jag kan, men jag ser nog 65 år som ett riktmärke för när man sakta kan börja ta av sitt pensionskapital. Tidigare än så är inte särskilt realistiskt om man vill behålla en relativt hög levnadsstandard.

Jag kommer förmodligen börja lyfta allmän pension som bas vid 65 års ålder med successiv upptrappning i takt med att jag arbetar mindre. Från 67 års ålder bygger man på med uttag av privat pension och tjänstepension för att under en kortare period (ca 5-8 år) ligga någonstans runt 120%-130% av min inkomst vilket sedan trappas ned gradvis i takt med att behovet av en högre inkomst minskar. Golvet ska vara vid ca 70% av min inkomst. Eftersom den allmänna pensionen är livsvarig kan jag alltid kalkylera med den som grund livet ut och sedan styra övriga inkomster av pension efter situation och behov. Privat pension och tjänstepension är ju lite mer flexibel vad gäller utbetalningstid.

Jag räknar med att kunna ta ut den största delen av mitt pensionskapital till låg beskattning eftersom jag avser bosätta mig utomlands som begränsat skattskyldig. Därmed behöver jag inte oroa mig för brytpunkter och dylikt. Eftersom jag arbetar inom privat sektor och räknar med att göra det resten av livet så hade jag i Portugal exempelvis kunna lyfta min tjänstepension skattefritt givet nuvarande skatteregler men det hinner väl Sverige ändra på innan dagen jag går i pension.
Citera
2019-03-07, 20:39
Medlem
Så snabbt som det är möjligt. Siktar på 50 och då bär det av utomlands.
Citera
2019-03-07, 20:52
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swagyolo420
Givet tjänstepension, privat pensionssparande, börsen osv. Vid vilket kapital räknar du med att kunna gå i pension, må vara att du lever på avkastning, har sparat tillräckligt mycket för att leva på sparpengar + pension eller bara känner att det är dags och även vid vilken ålder räknar du med att kunna göra detta ?

Själv hoppas jag kunna kapa iaf 6-7 år fr o m detta år, började sent men kör all in direkt, utöver min pension så sparar jag och sambon 10k efter att ha sett över min och sambons ekonomi. Tror det känns realistiskt då vi inte ens är 30 än och har en sparhorisont på runt 30 år mer eller mindre. Ser mig kunna ta ut pension och leva på avkastning från börsen. Att kapa mer än 7 år idag ser jag bara som en bonus för oss.

När räknar du med att gå i pension ?

Om knappt tio år
Citera
2019-03-07, 21:12
Medlem
Queen-Obscences avatar
Med min skuldsituation och i och med att restaurangbranschen är så snålt betalande så kanske när jag hinner dö innan jag går i pension :S Nä men ska det bli något av min utbildning så förhoppningsvis vid 70-ish det är inget fysiskt ansträngande.
Citera
2019-03-07, 21:15
Medlem
Paradisums avatar
Runt 40 ungefär. Sparar och investerar min lön och lever på frugans. Flyttar till varmare och billigare breddgrader när vi når en viss sparkvot. Mellan 1 - 3 mille vill vi ha iaf. Beror på hur mycket som är på börsen och hur mycket som är i fastigheter. Allmän pension och liknande räknare jag inte med alls. Det blir eventuell bonus. Kommer behöva ca 10k/mån i passiv inkomst innan vi lämnar Sverige, eventuellt lite mer. Gäller att hitta balans mellan spara mer eller få mer fritid
Senast redigerad av Paradisum 2019-03-07 kl. 21:18.
Citera
2019-03-07, 21:28
Medlem
Efter 60 men innan 65. Så om ca 15 år. Blir nog en lösning där jag arbetar runt 50% de sista åren.
Citera
2019-03-07, 21:35
Senast när jag fyller 40, vilket är om nio år. Siktar på att ha ett kapital på 6 miljoner då.
Citera
2019-03-07, 21:51
Medlem
Sumiregusas avatar
Är typ luffare så har inte så mycket att hänga i granen direkt.. Tänker blåsa skallen av mig när jag blir gammal och slö, lever hellre ung.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in